Problemen LED knipperlichten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leon1986

Die hard MF'er
2 nov 2007
420
0
Hoogezand
Ik heb het volgende probleem. Ik heb een Yamaha FZR1000 uit 1987 en heb hiervoor 4 LED knippers aangeschaft. Deze heb ik aangesloten op de originele bedrading, echter knipperden ze te snel. Daarom heb ik een 2 pins LED relais aangeschaft ter vervanging van mijn originele 2 pins relais. Echter gaan de de knippers nu constant branden. Als ik maar 1 kant aansluit (dus bijvoorbeeld de 2 linker knippers) dan werkt het prima en knipperen ze mooi, zo gauw ik alle 4 weer aansluit gaan de knippers weer continu branden. Ik heb 1 lampje voor richtingwijzer aanduiding op het dashboard. Aangezien het relais maar op 1 manier aangesloten kan worden kan de aansluiting haast niet fout zijn. Doe ik toch iets fout, of is het relais maar geschikt voor 2 knippers of toch niet de goede ter vervanging van mijn originele?

Hieronder de gegevens van mijn originele knipperrelais:

Nippondenso
12,8V 85c/m
23W x 2 + 3.4 (4)W
21W x 2 + 3.4 (4)W
B terminal +ve
L terminal -ve

Hieronder een foto van de ACME Flasher LED Lamp

 
Wat bedoel je met extra spoel?

de spoel van de HPI is dacht ik alleen met dikkere draad gewikkeld voor hoger wattage?
ik zit ook met de powerjet die stroom nodig heeft er zitten nogal wat stekkers aan de stator ,

hier onder een foto van originele stator met dezelfde stekkers als de HPI, er komen 6 draden uit in totaal ,blauw/geel en groen/wit van de pickup die gaat volgens mij naar de cdi en dan geel,geel/wit, wit en blauw naar de de regulatir dacht ik. vanaf de cdi weer naar de powerjet op de carburateur en van de zwart/rode draad op de originele regulator met condensator heb ik de stroom afgetapt naar de verlichting op de kabelboom en ook vanaf deze draad een extra vertakking naar de andere regulator voor de accu,

hupuv5l9hz0g.jpg


15i7tv6.jpg
[/QUOTE]
 
klik op "show more", dan op 7:34 , ga je direct naar wiring diagram, direct op pauze klikken.

een standaard 97-98 heeft ook 2 spoelen (na 98 maar 1). dus heeft de jouwe waarschijnlijke sterkere spoelen die naar de regulator gaan. ik zou in alle geval geen 2de regulator hangen aan het andere spoel dat naar de ontsteking gaat, dat kan de bedoeling niet zijn. waarschijnlijk geven die een hogere spanning voor de bobijn vermits het een CDI-ontsteking is (min aansluiting bobijn ligt direct aan de massa).

daar waar de condensator zit, je batterij aansluiten, en dan alle lichten en pinkers aansluiten op de batterij.
 
Model 1999 heeft de powerjet op de carburateur niet meer. vandaar de spoelen. en ik had de batterij eerst volledig aangesloten op de draad bij de condensator. dan kon alle verlichting branden met de motor uit, maar met motor aan werd de accu ook niet opgeladen,

5t3hid.jpg
 
Model 1999 heeft de powerjet op de carburateur niet meer. vandaar de spoelen. en ik had de batterij eerst volledig aangesloten op de draad bij de condensator. dan kon alle verlichting branden met de motor uit, maar met motor aan werd de accu ook niet opgeladen,

5t3hid.jpg
Dit schema heeft geen condensator want die werkt op wisselspanning i.p.v. gelijkspanning. dat je accu niet werd opgeladen komt waarschijnlijk doordat je de spoel overbelast en daardoor de spanning lager is dan de accuspanning en dan laad hij niet bij.
 
Dit schema heeft geen condensator want die werkt op wisselspanning i.p.v. gelijkspanning. dat je accu niet werd opgeladen komt waarschijnlijk doordat je de spoel overbelast en daardoor de spanning lager is dan de accuspanning en dan laad hij niet bij.

Verkeerd schema zie ik nu ook. en spoel overbelast omdat er dan 2 nu regelaars aanhangen? kan ik op de bestaande regelaar met condensator ook de accu aansluiten voor bij te laden .. de vraag is hoe aan te sluiten. daarvoor kan ik geen uitvergroot schema vinden. heb HPI wel al een mail gedaan en een antwoord op terug gehad dat er maar 1 uitgang is die nooit naar de batterij mag en verder niks.

niet "bij de condensator" maar "ipv de condensator"

condensator eraf halen?
 
Als het ,zoals jij zegt, maar een spoel is dan moet je denk ik de regelaar vervangen omdat de originele te licht is voor het toegenomen vermogen. 2 regelaars op een spoel gaat niet werken. De regelaar die de spanning het laagt wil begrenzen doet dan alles en de andere niks. Als je de spoel meer belast zal de spanning dalen en onder 13,8 volt laad de accu niet bij. heb je ook gemeten met je licht uit? Als hij dan wel genoeg spanning geeft ben je de spoel aan het overbelasten en moet er een lichtere lamp in.
 
Als het ,zoals jij zegt, maar een spoel is dan moet je denk ik de regelaar vervangen omdat de originele te licht is voor het toegenomen vermogen. 2 regelaars op een spoel gaat niet werken. De regelaar die de spanning het laagt wil begrenzen doet dan alles en de andere niks. Als je de spoel meer belast zal de spanning dalen en onder 13,8 volt laad de accu niet bij. heb je ook gemeten met je licht uit? Als hij dan wel genoeg spanning geeft ben je de spoel aan het overbelasten en moet er een lichtere lamp in.


Dat is een goeie inderdaad. ik heb nog niet getest met de verlichting uit. de originele spanningsregelaar kan zeker te licht zijn. dit verbaasd mij overigens niet omdat die alleen bedoeld is voor de powerjet en de originele ontsteking spoel maar 20 Watt levert. ik zit wel met de powerjet naar de carburateur hoe ik dit dan moet gaan aansluiten op de andere regelaar om die ook van stroom te voorzien. er zijn ook 4 draden vanaf de ontsteking die in de originele regelaar en recht naar de cdi gaan en vanaf de cdi weer naar de originele regelaar.


heb ook nog weer een ander probleem zag ik. er lekt wat koelvloeistof uit het inspectie gaatje bij de pomp. dus waarschijnlijk keerring vervangen .gelukkig komt er geen olie uit
 
Verkeerd schema zie ik nu ook. en spoel overbelast omdat er dan 2 nu regelaars aanhangen? kan ik op de bestaande regelaar met condensator ook de accu aansluiten voor bij te laden .. de vraag is hoe aan te sluiten. daarvoor kan ik geen uitvergroot schema vinden. heb HPI wel al een mail gedaan en een antwoord op terug gehad dat er maar 1 uitgang is die nooit naar de batterij mag en verder niks.



condensator eraf halen?
ja, condensator er af, die zit er op als buffer voor de pieken in den systeem zonder batterij. op veel moto's met kick en een batterij wordt de batterij vervangen door een condensator als gewichtsbesparing, best dat jij nu het omgekeerde doet.

en eventueel de originele regelaar vervangen door diegene die jij nu hebt, mogelijks is de capaciteit van de originele te klein. maar in geen geval een regelaar hangen aan het 2de spoel.
 
ja, condensator er af, die zit er op als buffer voor de pieken in den systeem zonder batterij. op veel moto's met kick en een batterij wordt de batterij vervangen door een condensator als gewichtsbesparing, best dat jij nu het omgekeerde doet.

en eventueel de originele regelaar vervangen door diegene die jij nu hebt, mogelijks is de capaciteit van de originele te klein. maar in geen geval een regelaar hangen aan het 2de spoel.


Dus gewoon condensator eraf knippen en de 2 draden waarmee die vast zit afdoppen ? is een groene draad, neem aan dat groen altijd massa is? en een zwart/rode draad waar ik nu de stroom op heb naar de verlichting toe. de verlichting brand trouwens wel goed op de originele regelaar bedenk ik mij nu. dus dan kan de originele regelaar eigenlijk toch niet te licht zijn? als de condensator eraf is zou ik dan misschien de accu kunnen opladen? de vraag is dan vanaf welke kleur draad? want volgens hpi is er maar 1 uitgang. ik heb nu dus 2 regelaars op 1 uitgangs draad zitten. vanuit de originele regelaar naar de andere regelaar.
 
Moet de Enduro versie geweest zijn, of omgekat.
Nee helemaal crosser, enkel voorzien van lichtspoel en voor en achterlicht e.d. al watoverbodig is (raw,s en claxon) gaat er na de keuring weer af. Jos van Vugt regelt de kentekens voor crossers. Als ze een typegoedkeuring hebben (en dat heeft een cr250) dan schijnt het niet veel voor te stellen. Dit was wel al zo'n 15 jaar geleden.
 
Dus gewoon condensator eraf knippen en de 2 draden waarmee die vast zit afdoppen ? is een groene draad, neem aan dat groen altijd massa is? en een zwart/rode draad waar ik nu de stroom op heb naar de verlichting toe. de verlichting brand trouwens wel goed op de originele regelaar bedenk ik mij nu. dus dan kan de originele regelaar eigenlijk toch niet te licht zijn? als de condensator eraf is zou ik dan misschien de accu kunnen opladen? de vraag is dan vanaf welke kleur draad? want volgens hpi is er maar 1 uitgang. ik heb nu dus 2 regelaars op 1 uitgangs draad zitten. vanuit de originele regelaar naar de andere regelaar.
zie schema in youtube film.
alles laten zoals in het schema, enkel condensator er af en in de plaats de batterij.
Bij Honda is groen massa.

HPI heeft gelijk als ze zeggen dat er maar 1 spoel is, omdat het andere specifiek voor de ontsteking is en ze ervan uitgaan dat je slim genoeg bent om daar vanaf te blijven.
 
zie schema in youtube film.
alles laten zoals in het schema, enkel condensator er af en in de plaats de batterij.
Bij Honda is groen massa.

HPI heeft gelijk als ze zeggen dat er maar 1 spoel is, omdat het andere specifiek voor de ontsteking is en ze ervan uitgaan dat je slim genoeg bent om daar vanaf te blijven.


Prima ,dus dan knip ik de condensator eraf en haal de 2de regelaar ervantussen. ga ik vanuit de zwart/rode draad waar nu de lichten goed op branden eerst naar de batterij en vanuit daar naar de lichten toe?
moet ik wel even goed nagaan of dit mogelijk is met de kabelboom die er nu op zit want bij deze kabelboom komen normaal gezien de laadkabel van de accu (witte draad) en nog een draad (gele draad) voor de verlichting uit de ontsteking.. de verlichting koplamp en achterlicht (gele draad) gaat apart via de licht schakelaar en het remlicht met een lichtweerstand, maar omdat die nu al door de originele regelaar gaat is deze weerstand niet nodig. claxon, parkeerlicht en knipperlichten gaan via de accu met het kontaktslot door ook een regelaar maar deze draden wit en rood heb ik nu met elkaar verbonden omdat ik de witte draad ook had aangesloten op de originele regelaar. kan ik het zonder condensator misschien op dezelfde draad ook zo aansluiten voor naar de accu en dat de gele draad naar de verlichting blijft gaan? zodat ik zonder condensator wel stroom genoeg heb voor de accu op te laden?

zie schema van de kabelboom die ik nu erop heb zitten,

jjbz2a7snqah3.jpg
 
Zou je dan niet eerst het zo maken zoals hier aangegeven om te kijken dat je het werkend krijgt en dan pas de rest erbij verzinnen?

Laad de accu dan zeker weten bij? en op welke kleur draden van de regulator zit de plus en de min voor op de batterij. ik kan dat niet zien op het schema, en ik moet de stroom toch naar de verlichting krijgen via de lichtschakelaar op de andere kabelboom?
 

Op zwart/rood uit de regelaar staat stroom want daar branden nu de lichten al op, dan kan de groene draad waarschijnlijk op de min van de accu. dus als ik de condensator eraf knip het ik een zwart/rode en groene draad. die doe ik dan op de accu. kan ik dan gewoon vanaf de accu met 2 aparte draden naar de kabelboom gaan die ik erop heb gevrot? dus van de min pool accu naar de massa van de boom en van de plus naar de verlichting
 
Als ze een typegoedkeuring hebben (en dat heeft een cr250) dan schijnt het niet veel voor te stellen. Dit was wel al zo'n 15 jaar geleden.
Well Duuhh. Een kenteken voor een off-road/enduro die al een RDW type goedkeuring heeft. Hoe flauw kun je het maken.

Op een crossmotor krijjg je never een kenteken. Vergeet het maar.
Dus het gaat in dit topic over een wegmotor die ook off-road gebruikt kan worden.

En weer terug naar de condensators
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan