Problemen met ketting stellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vtr1000fJJ

MF'er
26 feb 2023
46
22
Hallo,

Recent heb ik mijn motor rijbewijs gehaald en mijn eerste motor gekocht, een Honda VTR1000F uit 1998. Ik heb al een 500 probleemloze kilometers gereden, tot vandaag.

Ik zal in het kort uitleggen wat er is gebeurd zodat jullie een beter beeld kunnen scheppen van de situatie en mij beter kunnen helpen.

Het viel mij op dat de kettingspanner links en rechts niet synchroom stonden afgesteld. De speling op de ketting was wel goed, tussen de 30 en 40mm. Ik ben die vandaag synchroom gaan stellen (ik dacht dan zal mijn achterwiel ook wel wat rechter komen te staan). Ook de speling juist kunnen zetten, niets aan de hand. Asmoer netjes op moment vast gezet (93nm). Toen wilde ik gaan rijden.

Voor dat ik ging rijden besefte ik mij ineens dat het bij mijn kettingspanners niet mogelijk is om de stelbout vast te zitten met een contramoer of iets dergelijks.. Op alle youtube filmpjes en tutorials wordt deze namelijk vastgezet met een contramoer. Na het vastdraaien van de as kun je de verstelboutjes nog heen weer draaien met je vingers, zonder dat er iets gebeurd. Ik denk dat zal wel niet horen dus ik heb deze alle 2 stevig aangedraaid en ben gaan rijden.

Kilometer of 20 verder rijd ik op een rotonde af, zet de motor in zijn 2, en hij begint als een gek te bokken. Gelijk motor stilgezet en naar de ketting gaan kijken: deze hing super slap. De kettingspanner aan de kettingzijde was een aardig stuk verschoven. Dat hoort niet te kunnen toch als je as gewoon op moment vast zit??

Motor staat ondertussen gewoon weer in de schuur, heb de ketting weer netjes gesteld, speling correct, kettingspanners staan synchroom, as staat op moment vast, en ik ben weer op het punt dat ik de verstelboutjes van de kettingspanners naar links en rechts kan draaien zonder dat er wat gebeurd, een paar CM.

Ik weet momenteel even niet wat te doen, ik ben dus ook bang om weer te gaan rijden.

Wat heb ik fout gedaan? Horen die kleine verstelboutjes vrij te kunnen bewegen als alles vast zit? Moet ik de as misschien strakker aandraaien? Is de kettingspanner versprongen omdat ik die 2 boutjes onder spanning heb gezet voor ik ben gaan rijden?
 
Laatst bewerkt:
Er zit, of zat, schroefdraad in de achterbrug, waarop je die boutjes in of uit draait, de boutjes zitten ook geborgd met die seegerring die onder de kop van de boutjes ziet zitten.

Als jij met aangedraaide wielas-moer de boutjes nog kan verder draaien klinkt het mij in de oren alsof het schroefdraad in de achterbrug kapot gedraaid is.

Evengoed zou dan de as niet weer mogen verschuiven... dus dat is nog een beetje vreemd..
 
Er zit, of zat, schroefdraad in de achterbrug, waarop je die boutjes in of uit draait, de boutjes zitten ook geborgd met die seegerring die onder de kop van de boutjes ziet zitten.

Als jij met aangedraaide wielas-moer de boutjes nog kan verder draaien klinkt het mij in de oren alsof het schroefdraad in de achterbrug kapot gedraaid is.

Evengoed zou dan de as niet weer mogen verschuiven... dus dat is nog een beetje vreemd..
Schroefdraad is gewoon nog goed want het valt allemaal nog prima te verstellen, de bout heeft alleen een "gat" tussen het aandraaien en het losdraaien. Als je dus van losdraaien naar vastdraaien gaat, gebeurd er 3 slagen niets, daarna voel je ineens weerstand en dan gaat hij verder met verstellen elke slag. En tussen deze 2 momenten in kan je de bout gewoon vrij heen en weer draaien, ook als alles vast zit.
 
Helemaal als je klaar bent de kettingspanners nog een halve slag geven.dan zit t vast.
Oke als ik dit zo hoor heb ik ze dus niet goed vast gezet, de verstel boutjes. Ik heb ze gewoon een CM vast gezet omdat ik bang was om iets kapot te draaien. Jij praat over een halve slag, dat is vast vast dus.
 
Schroefdraad is gewoon nog goed
Als je dus van losdraaien naar vastdraaien gaat, gebeurd er 3 slagen niets, daarna voel je ineens weerstand en dan gaat hij verder met verstellen elke slag.

Dit klinkt mij in de oren als jezelf tegen spreken, maar ik kan niet zo goed meekijken vanaf hier dus ik geloof je maar :+
 
Dit klinkt mij in de oren als jezelf tegen spreken, maar ik kan niet zo goed meekijken vanaf hier dus ik geloof je maar :+
Mijn excuses ik probeer uiteraard geen discussie aan te gaan of iets! Leek mij alleen stug dat dat schroefdraad intern kapot is. De spanners doen gewoon wat ze moeten doen alleen als je overgaat van aandraaien naar losdraaien, of andersom, gebeurd er een paar slagen niets. Misschien hoort dit niet uiteraard misschien is dat het probleem wel
 
dat boutje heeft gewoon speling in de versteller. dat je dat dus een paar toeren kan in of uitdraaien zonder dat de versteller beweegt is perfect normaal. of je ze nu vast draait of niet maakt in princiepe niet uit (weg kunnen ze toch niet), maar zoals Clank zei kan je ze best aandraaien tot ze vast zitten na het vast zetten van de as zodat ze niet kunnen rammelen en de draad beschadigen.
wat dat gebok veroorzaakt heeft kan niemand zo zeggen, je achteras zal in ieder geval niet bewogen hebben als hij goed vast (op moment) zat. die verstellers dienen niet om de as op zijn plaats te houden, enkel om de as te verschuiven.
en vooral : ga niet voort op de markeringen van de verstellers zonder eerst te verifieren of het wiel zelf effectief recht staat. n kijk dan naar de positie van de verstellers : als ze dan overeen komen mag je ze vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
dat boutje heeft gewoon speling in de versteller. dat je dat dus een paar toeren kan in of uitdraaien zonder dat de versteller beweegt is perfect normaal. of je ze nu vast draait of niet maakt in princiepe niet uit (weg kunnen ze toch niet), maar zoals Clank zei kan je ze best aandraaien tot ze vast zitten na het vast zetten van de as zodat ze niet kunnen rammelen en de draad beschadigen.
wat dat gebok veroorzaakt heeft kan niemand zo zeggen, je achteras zal in ieder geval niet bewogen hebben als hij goed vast (op moment) zat. die verstellers dienen niet om de as op zijn plaats te houden, enkel om de as te verschuiven.
en vooral : ga niet voort op de markeringen van de verstellers zonder eerst te verifieren of het wiel zelf effectief recht staat. n kijk dan naar de positie van de verstellers : als ze dan overeen komen mag je ze vertrouwen.
Bedankt voor je reactie. Ik begin te denken dat ik misschien gewoon een fout heb gemaakt met het stellen van de ketting al kan ik mij dit moeilijk voorstellen...
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230226_214332_Gallery.jpg
    Screenshot_20230226_214332_Gallery.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 80
Bedankt voor de reacties allemaal.

Heb alles weer afgesteld en vast gezet en ben vandaag een lange rit wezen maken en er is niets meer aan de hand.

Ik denk dat ik gewoon een fout heb gemaakt met de ketting afstellen, ik vraag me alleen af hoe of wat. We zullen het nooit weten denk ik.
 
Ben er vandaag ook achter gekomen dat m'n ketting gister mijn uitlaatbocht links heeft ingedeukt...


Ik denk dat het maar met een sisser is afgelopen.
Je ketting heeft de bocht van je uitlaat ingedeukt? Pfoe.... dat lijkt me voor een ketting helemaal geen makkelijke opgave.

Weet je zeker dat de ketting dit gedaan heeft? Som zit er ook een (soort van) deuk in een uitlaatsysteem om de middenbok voldoende ruimt te geven. Vanuit de fabriek is dat dan.
 
Je ketting heeft de bocht van je uitlaat ingedeukt? Pfoe.... dat lijkt me voor een ketting helemaal geen makkelijke opgave.

Weet je zeker dat de ketting dit gedaan heeft? Som zit er ook een (soort van) deuk in een uitlaatsysteem om de middenbok voldoende ruimt te geven. Vanuit de fabriek is dat dan.
Geen idee als ik heel eerlijk ben. Mijn ketting trof ik wel slap hangend op mijn uitlaatbocht aan.
 

Bijlagen

  • 20230227_180110.jpg
    20230227_180110.jpg
    122,2 KB · Weergaven: 72
Ik ben wel benieuwd wat er de eerste keer fout gegaan is.
- Gewoon veel te los afgesteld?
- Geen rekening gehouden met harde punten in de ketting waardoor hij in precies die ene stand weinig speling had, en voor de rest veel?
- Is het voortandwiel misschien zodanig versleten dat de ketting in de tandjes was geklommen toen je hem afstelde?
- Klikte je momentsleutel op het verkeerde moment?
- Zat er iets scheef dat je op 93Nm hebt aangedraaid wat tijdens het rijden recht sprong waardoor de mechanische druk wegviel?

Bij het afstellen van de ketting speling moet je de ketting ronddraaien om te controleren of hij overal binnen de marge valt.
Sowieso is het goed om na onderhoud een kort test ritje te maken en daarna de boel te checken.
 
Ik ben wel benieuwd wat er de eerste keer fout gegaan is.
- Gewoon veel te los afgesteld?
- Geen rekening gehouden met harde punten in de ketting waardoor hij in precies die ene stand weinig speling had, en voor de rest veel?
- Is het voortandwiel misschien zodanig versleten dat de ketting in de tandjes was geklommen toen je hem afstelde?
- Klikte je momentsleutel op het verkeerde moment?
- Zat er iets scheef dat je op 93Nm hebt aangedraaid wat tijdens het rijden recht sprong waardoor de mechanische druk wegviel?

Bij het afstellen van de ketting speling moet je de ketting ronddraaien om te controleren of hij overal binnen de marge valt.
Sowieso is het goed om na onderhoud een kort test ritje te maken en daarna de boel te checken.
De vragen die jij stelt gaan ook in mijn hoofd rond. Ik weet de antwoorden niet.

Ik heb nu alles precies net zo gedaan als gister voor ik ging rijden en nu is alles wel goed. Ik had een betere nacontrole moeten doen. Misschien inderdaad een hard punt in de ketting, misschien per abuis niet op het juiste moment vast gezet, kan ook.

Mijn voortandwiel is overigens in goede staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan