Problemen met ketting stellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vtr1000fJJ

MF'er
26 feb 2023
46
22
Hallo,

Recent heb ik mijn motor rijbewijs gehaald en mijn eerste motor gekocht, een Honda VTR1000F uit 1998. Ik heb al een 500 probleemloze kilometers gereden, tot vandaag.

Ik zal in het kort uitleggen wat er is gebeurd zodat jullie een beter beeld kunnen scheppen van de situatie en mij beter kunnen helpen.

Het viel mij op dat de kettingspanner links en rechts niet synchroom stonden afgesteld. De speling op de ketting was wel goed, tussen de 30 en 40mm. Ik ben die vandaag synchroom gaan stellen (ik dacht dan zal mijn achterwiel ook wel wat rechter komen te staan). Ook de speling juist kunnen zetten, niets aan de hand. Asmoer netjes op moment vast gezet (93nm). Toen wilde ik gaan rijden.

Voor dat ik ging rijden besefte ik mij ineens dat het bij mijn kettingspanners niet mogelijk is om de stelbout vast te zitten met een contramoer of iets dergelijks.. Op alle youtube filmpjes en tutorials wordt deze namelijk vastgezet met een contramoer. Na het vastdraaien van de as kun je de verstelboutjes nog heen weer draaien met je vingers, zonder dat er iets gebeurd. Ik denk dat zal wel niet horen dus ik heb deze alle 2 stevig aangedraaid en ben gaan rijden.

Kilometer of 20 verder rijd ik op een rotonde af, zet de motor in zijn 2, en hij begint als een gek te bokken. Gelijk motor stilgezet en naar de ketting gaan kijken: deze hing super slap. De kettingspanner aan de kettingzijde was een aardig stuk verschoven. Dat hoort niet te kunnen toch als je as gewoon op moment vast zit??

Motor staat ondertussen gewoon weer in de schuur, heb de ketting weer netjes gesteld, speling correct, kettingspanners staan synchroom, as staat op moment vast, en ik ben weer op het punt dat ik de verstelboutjes van de kettingspanners naar links en rechts kan draaien zonder dat er wat gebeurd, een paar CM.

Ik weet momenteel even niet wat te doen, ik ben dus ook bang om weer te gaan rijden.

Wat heb ik fout gedaan? Horen die kleine verstelboutjes vrij te kunnen bewegen als alles vast zit? Moet ik de as misschien strakker aandraaien? Is de kettingspanner versprongen omdat ik die 2 boutjes onder spanning heb gezet voor ik ben gaan rijden?
 
Laatst bewerkt:
Wat ik mij ook af vraag is hoe het mogelijk is dat ik gister 20km probleemloos rij en ineens kan ik niet meer optrekken zonder dat de motor begint te bokken. Als ik met een slappe ketting van huis had gereden had ik vanaf het begin al problemen moeten hebben lijkt mij?
 
Wat ik mij ook af vraag is hoe het mogelijk is dat ik gister 20km probleemloos rij en ineens kan ik niet meer optrekken zonder dat de motor begint te bokken. Als ik met een slappe ketting van huis had gereden had ik vanaf het begin al problemen moeten hebben lijkt mij?
Je zou wel verwachten dat hij dan direct was gaan bokken, maar het zou ook met toeval te maken kunnen hebben en misschien werd het probleem groter door het bokken. 1 x gebokt blijft hij bokken. Misschien doordat het bokken de as iets naar voren trok.
 
Vanwaar deze opmerking? Mijn motor heeft niets te klagen hoor, foutje kan altijd gebeuren hé

En wederom bedankt voor een waardevolle toevoeging, hier kunnen we wat mee!
je hebt zeer beperkte inzichten en controleert jezelf te weinig. Dat is een goede manier om een motor te verneuken. Zorg alsjeblieft voor na controle, liefst door iemand anders, wanneer je sleutelt aan je motor.
 
je hebt zeer beperkte inzichten en controleert jezelf te weinig. Dat is een goede manier om een motor te verneuken. Zorg alsjeblieft voor na controle, liefst door iemand anders, wanneer je sleutelt aan je motor.
Ik ben redelijk technisch onderlegd en doe al jaren het onderhoud aan mijn vroertuigen zelf. (Voornamelijk auto's). Ik heb koppakkingen vervangen, distributieriemen, waterpompen, ga zo maar door. Heb alleen nul ervaring met motorfietsen. Jouw opmkering over mijn beperkte inzicht is complete bullshit je kent mij niet eens.

Ik heb de VTR nu 2 weken en heb al het volgende gedaan:

- Nieuw olie/oliefilter
- 2 nieuwe iridium bougies
- Nieuwe remolie voor/achter
- Nieuwe koppelingvloeistof
- Nieuw luchtfilter
- Koelsysteem geflushed, verse KVS en een nieuwe thermostaat
- Remblokken voor en achter vervangen

Op de planning staat nog mijn NAKS.

Nogmaals ik denk dat mijn motor niets te klagen heeft.

Alleen toen ik voor het eerst aan een motorketting ging rommelen werd er een fout gemaakt die met een sisser afgelopen is, maar nu is alles opgelost. Zodoende leert men ;)
 
Ik ben redelijk technisch onderlegd en doe al jaren het onderhoud aan mijn vroertuigen zelf. (Voornamelijk auto's). Ik heb koppakkingen vervangen, distributieriemen, waterpompen, ga zo maar door. Heb alleen nul ervaring met motorfietsen. Jouw opmkering over mijn beperkte inzicht is complete bullshit je kent mij niet eens.
luister naar zot.
je kon zelf niet achterhalen waarom de regelbout enkele toeren in of uit kon terwijl speling een heel normaal iets is en hoe de bout toch vast te zetten. men kan vanalles (leren) (goed) doen zonder inzicht in de materie te hebben.
 
Daar is een forum als dit voor toch? Om dingen te leren en je fouten te achterhalen, maar om dan gelijk te gaan roepen dat ik een "arme motor" heb en een "beperkt inzicht" slaat natuurlijk helemaal nergens op. Hou zulke opmerkingen lekker voor je. En het zal me verder een worst zijn als deze motor in de soep loopt ik heb er 1000 euro voor betaald. Ik leer liever gaandeweg mijn motor kennen van binnen en van buiten dan dat ik hem voor elk klein dingetje naar de garage breng.

Maken jullie je vooral maar geen zorgen over MIJN motor en wat IK er mee doe.

Fijne dag verder
 
Ik ben redelijk technisch onderlegd en doe al jaren het onderhoud aan mijn vroertuigen zelf. (Voornamelijk auto's). Ik heb koppakkingen vervangen, distributieriemen, waterpompen, ga zo maar door. Heb alleen nul ervaring met motorfietsen. Jouw opmkering over mijn beperkte inzicht is complete bullshit je kent mij niet eens.

Ik heb de VTR nu 2 weken en heb al het volgende gedaan:

- Nieuw olie/oliefilter
- 2 nieuwe iridium bougies
- Nieuwe remolie voor/achter
- Nieuwe koppelingvloeistof
- Nieuw luchtfilter
- Koelsysteem geflushed, verse KVS en een nieuwe thermostaat
- Remblokken voor en achter vervangen

Op de planning staat nog mijn NAKS.

Nogmaals ik denk dat mijn motor niets te klagen heeft.

Alleen toen ik voor het eerst aan een motorketting ging rommelen werd er een fout gemaakt die met een sisser afgelopen is, maar nu is alles opgelost. Zodoende leert men ;)
arme motor. De deuk in de uitlaat aanzien voor veroorzaakt door de ketting zegt mij meer dan dat ene foutje. Niet 3 keer kijken, maar te snel oordelen. Probeer te leren. Ook van dit soort commentaar 😉
 
arme motor. De deuk in de uitlaat aanzien voor veroorzaakt door de ketting zegt mij meer dan dat ene foutje. Niet 3 keer kijken, maar te snel oordelen. Probeer te leren. Ook van dit soort commentaar 😉
Nogmaals het feit dat ik hier op dit forum kom voor hulp laat toch zien dat ik probeer te leren van mijn fouten?

Nogmaals hou je rare opmerkingen lekker voor je, daar heb ik nooit om gevraagd.

Fijne dag verder
 
Nogmaals het feit dat ik hier op dit forum kom voor hulp laat toch zien dat ik probeer te leren van mijn fouten?

Nogmaals hou je oordelen lekker voor je, daar heb ik nooit om gevraagd.

Fijne dag verder
ik geef een duidelijke fout aan. Sterkte.

speciaal voor jou ga ik een uitzondering maken op iets wat ik bijna nooit doe, namelijk referenties patsen

ruim 35 jaar ervaring oa als leermeester in diverse motorfiets werkplaatsen

profiteer ervan ;)
 
ik geef een duidelijke fout aan. Sterkte.

speciaal voor jou ga ik een uitzondering maken op iets wat ik bijna nooit doe, namelijk referenties patsen

ruim 35 jaar ervaring oa als leermeester in diverse motorfiets werkplaatsen

profiteer ervan ;)
Profiteren waarvan? Verder als "ik weet wel wat je fout hebt gedaan" kwam het niet.

Andere mensen proberen me nog te helpen en proberen te achterhalen wat er fout is gegaan.

Ik denk eerder dat je gewoon een blaaskaak bent, je probeert me niets te leren, je loopt populair te doen. Als je had geweten wat er fout was gegaan had je dat ook kunnen zeggen ;) zegt genoeg over je rotte karakter dit, ik was er al over gewaarschuwd in privébericht door een moderator. Hij had nog gelijk ook!

Fijne dag meneer blaaskaak
 
Profiteren waarvan? Verder als "ik weet wel wat je fout hebt gedaan" kwam het niet.

Andere mensen proberen me nog te helpen en proberen te achterhalen wat er fout is gegaan.

Ik denk eerder dat je gewoon een blaaskaak bent, je probeert me niets te leren, je loopt populair te doen. Als je had geweten wat er fout was gegaan had je dat ook kunnen zeggen ;) zegt genoeg over je rotte karakter dit, ik was er al over gewaarschuwd in privébericht door een moderator. Hij had nog gelijk ook!

Fijne dag meneer blaaskaak
Zo jij draait ineens om als een blad aan een boom. Een ketting stellen lukt je niet maar mensen de maat nemen wel. Lekker zo,...
 
Daar is een forum als dit voor toch? Om dingen te leren en je fouten te achterhalen, maar om dan gelijk te gaan roepen dat ik een "arme motor" heb en een "beperkt inzicht" slaat natuurlijk helemaal nergens op. Hou zulke opmerkingen lekker voor je. En het zal me verder een worst zijn als deze motor in de soep loopt ik heb er 1000 euro voor betaald. Ik leer liever gaandeweg mijn motor kennen van binnen en van buiten dan dat ik hem voor elk klein dingetje naar de garage breng.

Maken jullie je vooral maar geen zorgen over MIJN motor en wat IK er mee doe.

Fijne dag verder
Heb jij heel kleine handjes?
 
Profiteren waarvan? Verder als "ik weet wel wat je fout hebt gedaan" kwam het niet.

Andere mensen proberen me nog te helpen en proberen te achterhalen wat er fout is gegaan.

Ik denk eerder dat je gewoon een blaaskaak bent, je probeert me niets te leren, je loopt populair te doen. Als je had geweten wat er fout was gegaan had je dat ook kunnen zeggen ;) zegt genoeg over je rotte karakter dit, ik was er al over gewaarschuwd in privébericht door een moderator. Hij had nog gelijk ook!

Fijne dag meneer blaaskaak
je hebt een persoonlijke ban te pakken 😁
 
Laatst bewerkt:
Daar is een forum als dit voor toch? Om dingen te leren en je fouten te achterhalen, maar om dan gelijk te gaan roepen dat ik een "arme motor" heb en een "beperkt inzicht" slaat natuurlijk helemaal nergens op. Hou zulke opmerkingen lekker voor je. En het zal me verder een worst zijn als deze motor in de soep loopt ik heb er 1000 euro voor betaald. Ik leer liever gaandeweg mijn motor kennen van binnen en van buiten dan dat ik hem voor elk klein dingetje naar de garage breng.

Maken jullie je vooral maar geen zorgen over MIJN motor en wat IK er mee doe.

Fijne dag verder
je hebt helemaal gelijk , dat soort kutopmerkingen is normaal op dit forum blijkbaar , voordat je het weet wordt je de grond in getrapt , gewoon lekker je ding doen man
 
Profiteren waarvan? Verder als "ik weet wel wat je fout hebt gedaan" kwam het niet.

Andere mensen proberen me nog te helpen en proberen te achterhalen wat er fout is gegaan.

Ik denk eerder dat je gewoon een blaaskaak bent, je probeert me niets te leren, je loopt populair te doen. Als je had geweten wat er fout was gegaan had je dat ook kunnen zeggen ;) zegt genoeg over je rotte karakter dit, ik was er al over gewaarschuwd in privébericht door een moderator. Hij had nog gelijk ook!

Fijne dag meneer blaaskaak
Laat dan eens zien via scherm afbeelding welke moderator dit in een pb aan jouw geschreven heeft?.
Kan me niet voorstellen dat een moderator zich daar toe verlaagd.
Verder dit je stelt wat vragen en geeft antwoorden waar ik ook van denk klopt dit.?
Heb je voldoende technische kennis etc.
En erna ga je niet echt netjes en vriendelijk schrijven in je reakties op anderen hierzo.
Rustig aan relax .
Ben toch wel heel benieuwd wie deze moderator zou zijn? Om nou preventief te waarschuwen voor reacties van mede MFers
Ben ik ook wel nieuwsgiering naar .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan