Problemen na reparatie niet opgelost + bovag garantie

SxSake

Die hard MF'er
5 feb 2010
484
0
Sintjohannesga
Hallo allen,

Ik heb niks kunnen vinden over dit onderwerp op het forum dus begin ik maar een nieuw topic.

6 maanden terug heb ik een 'nieuwe' motor gekocht, een yamaha r6 uit 2006 om precies te zijn, met 3 maanden bovag garantie.
(ik weet het, 6 maanden is standaard, maar hier moest je daarvoor bijbetalen)
Na 2 maanden begon de motor wat rare geluiden te maken en ben ik bij de dealer langs geweest die er naar zou kijken. Hij kon er niks aan vinden en ik hoorde volgens de dealer dingen die er niet waren. Nouja, vooruit, ik ben geen monteur dus dat heb ik maar geaccepteerd.

Nu, 6 maanden verder, is het geluid er niet alleen nog steeds, en is nogal verergerd. Het geluid wat ik 3 maanden terug al hoorde is een klein lek in de uitlaat geweest en nu hangt gewoon de hele katalysator/demper los van de rest van het systeem.

Moet de dealer dit nu alsnog kosteloos repareren? Ik ben er binnen de 3 maanden geweest, het is toen niet verholpen en nu dus erger geworden. Ik ben eigenlijk niet van plan om wat te betalen.

Weten jullie hier meer over? Of heeft iemand ook iets soortgelijks meegemaakt? ik hoor het graag.
 
Tja, je weet het zelf eigenlijk al :)

Wat zegt het bedrijf over je relaas?
 
aangezien je binnen de garantie termijn bent teruggekomen mag je verwachten dat hij het alsnog repareert.
Dat hij destijds een foute diagnose heeft gesteld draagt daar alleen maar aan bij.

Maar ik vraag me oprecht af of je hier al mee terug geweest bent, als de uitlaat zover is 'doorgerot' is wel eigenaardig voor een motorfiets van 8 jaar uit, zeker 1 die meestal niet veel km's heeft en met mooi weer word bereden.
Dit laatste gok ik natuurlijk, maar even vergeleken met een vstrom of transalp.

kennis van me had een keer een lekke schokdemper en is er niet mee terug geweest binnen de garantie termijn, tja dan zit je er gewoon mee.
Vertel het verhaal zoals je het hier ook vertelt.
Als men niks wil doen kan je altijd met gerechtelijke stappen dreigen als ze het niet tegen kostprijs willen repareren.

Vind dat je als beetje motorzaak niet moeilijk moet doen als zoiets gebeurt/je het over het hoofd ziet bij een motor die je verkoopt.
Dan beter de klant goed helpen en een keer (bijv) 100 euro kwijt zijn.
 
Misschien dat TS er beter ook even het plaatje uit z'n eerdere post hier op MF bij had kunnen zetten....

SxSake in "Het enige echte Yamaha YZF-R6 topic Deel..."

hvbfcm.jpg


Dit lijkt me eerder een gevalletje "openslijpen" van de originele "KAT" te zijn geweest waarbij de "KAT" gewoon leeg geslagen, en vervolgens weer dicht gelast, is. Dat blok aan de rechterkant is de demper, de "KAT" is het linker deel en dat zit vast aan het spruitstuk/bochtenset + demper (en alles is dus één geheel).

Zó zit 't origineel.....

200990762.jpg


Voor een slordige €100,- koop je dat spul tweedehands bij bijv. MotorParts Online. Lijkt me niet dat een "dealer" daar moeilijk over moet gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
Beste SxSake,

Als de garage dit niet wilt oplossen, leg dit probleem dan voor bij de rechtsbijstandsverzekering.. Vaak biedt een verhaalrechtsbijstand op een motorrijtuigen verzekering ook dekking voor een conflict met een APK of garage houder.

De rechtsbijstand stuurt dan naar alle waarschijnlijkheid een brief naar de garage. Hopen dat de garage hier op actie onderneemt.
 
Ga overleggen met je dealer en kijk wat hij eraan kan of wil doen. Daar heb je meer aan dan hier allerlei meningen te krijgen.
 
dat is niet rot,
er zijn een paar pijpjes opgelast die eraf gescheurd zijn.

En dat afscheuren kan eventueel dan weer gekomen zijn door het omvallen van de motor. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat de demperpijp deels af kan scheuren als de motor ongelukkigerwijs op de demper valt...

Overigens koste het vervangen van het spruitstuk van mijn motor 1500,- dus heb ik het pijpje voor een paar tientjes bij een metaalbewerkingsbedrijfje opnieuw laten lassen.

Gr.

Boris

PS. Overigens een waardevollere tip: vraag bij de BOVAG eens na wat de regels zijn omtrent de garantie. Je zult zien dat de MINIMALE Bovag garantie op aankoop en reparatie van motorfietsen 6 maanden is. Die 3 extra maanden die jij dus "niet gekocht" hebt is grote onzin. Je hebt BOVAG garantie, of je hebt het niet, punt uit. Twijfel je daarover, bel dan eens naar de BOVAG en vraag er daar eens naar.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties/tips!

En dat afscheuren kan eventueel dan weer gekomen zijn door het omvallen van de motor. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat de demperpijp deels af kan scheuren als de motor ongelukkigerwijs op de demper valt...

Overigens koste het vervangen van het spruitstuk van mijn motor 1500,- dus heb ik het pijpje voor een paar tientjes bij een metaalbewerkingsbedrijfje opnieuw laten lassen.

Gr.

Boris

PS. Overigens een waardevollere tip: vraag bij de BOVAG eens na wat de regels zijn omtrent de garantie. Je zult zien dat de MINIMALE Bovag garantie op aankoop en reparatie van motorfietsen 6 maanden is. Die 3 extra maanden die jij dus "niet gekocht" hebt is grote onzin. Je hebt BOVAG garantie, of je hebt het niet, punt uit. Twijfel je daarover, bel dan eens naar de BOVAG en vraag er daar eens naar.

De motor is nooit omgevallen!
En de bovag heb ik al contact mee opgenomen, hij kan gewoon 3 maanden garantie geven met een optie van extra 3 maanden tegen betaling. Als er op de factuur 3 maanden staat is het 3 maanden, zelfs de bovag kan daar niks aan doen helaas.

Ik ben al meerdere weken met de dealer in gesprek en het wil niet vlotten, vandaar dat ik de vraag hier post om te kijken wat voor opties er zijn en of wat ik in mijn hoofd heb wel klopt ja of nee. In eerste instantie zei die dat het wel gerepareerd kon worden, maar later kwam er achter weg dat ik dan wel alles moest betalen, mooi niet dus.
Ik zal morgen nog eens bellen, kijken of hij zich nog herinnerd dat ik al eens eerder terug ben geweest binnen de drie maanden en wat ie dan nog te zeggen heeft.

2e hands uitlaatje kost zoals hier al gezegd is idd rond de €100, snap niet waar ie zo moeilijk over doet. Zou ik nou een nieuwe uitlaat eisen ok, maar dat doe ik ook niet.
 
Bedankt voor alle reacties/tips!Ik ben al meerdere weken met de dealer in gesprek en het wil niet vlotten, vandaar dat ik de vraag hier post om te kijken wat voor opties er zijn en of wat ik in mijn hoofd heb wel klopt ja of nee.


Hiermee al weken bezig zijn...

Demonteer de uitlaat, ga naar iemand die de pijpjes kan lassen, en terug monteren....

Klaar is kees voor minder geld als jij je nu al gefrustreerd hebt...
 
Hiermee al weken bezig zijn...

Demonteer de uitlaat, ga naar iemand die de pijpjes kan lassen, en terug monteren....

Klaar is kees voor minder geld als jij je nu al gefrustreerd hebt...

Gaat me niet om de kosten maar om het feit dat de dealer hier weer mooi en niet eerlijk onder uit komt. Heb meerdere recensies gelezen en dit is niks nieuws van de dealer.
 
Gaat me niet om de kosten maar om het feit dat de dealer hier weer mooi en niet eerlijk onder uit komt. Heb meerdere recensies gelezen en dit is niks nieuws van de dealer.

Lekker door iemand anders laten lassen en nooit meer naar die motorzaak gaan. Kost 'm uiteindelijk meer geld; en hij is een klant kwijt voor onderhoud en eventuele toekomstige aankopen en diezelfde ex-klant zal hem nooit aanraden aan anderen, wie weet zelfs negatief over hem spreken tegen anderen.
 
Heb je de dealer ook al verteld dat je dit verhaal op meerdere recensie-sites gaat zetten als hij het niet op een behoorlijke manier oplost? Ik check bedrijven vaak genoeg op Google, en zal vast niet de enige zijn...
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt een beetje op chantage. Overigens worden dat soort recensie-sites nog wel eens bedreigd door auto/motortoko's.

Als hij het niet wil repareren, dan kan hij weten dat dit één van de consequenties is, ik zou echt niet gaan dreigen, dat werkt averechts.

Bel ook eens met BOVAG, met wat BB414 zei.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het pas chantage als je met een onredelijke eis komt. Het repareren/vervangen van een ondeugdelijke uitlaat (gemeld binnen de garantieperiode) lijkt mij niet onredelijk.

Maar je hebt wel een beetje gelijk. Als de dealer kwaad wil kan hij meer aan je motor slopen dan waar je hem voor langs bracht.
Een recensie zou ik hoe dan ook op meerdere sites plaatsen om te voorkomen dat deze 'verdwijnt'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan