pruttelen yamaha r1 2005

siko

Die hard MF'er
5 dec 2004
507
0
Lelystad
Beste motorrijders,

ik heb er al naar gezocht op dit forum, maar kon er niet echt iets specifieks over vinden.

Wanneer ik met mijn motor op een constant toerengebied rijd, of gas verminder, begint mijn motor lichtjes te pruttelelen/haperen. Wanneer ik hem doortrek heb ik er geen last van.
De motor zelf rijdt niet schokkend oid. Ik heb zelf het idee dat hij te arm of te rijk is afgesteld.

Heeft iemand een ander idee wat de reden hiervan zou kunnen zijn?
De bougies heb ik al vervangen.

alvast bedankt.
gr, serkan
 
Dan zou ik hem eens op een testbank zetten en kijken wat een tuner ervan zegt.

Gokken maakt brokken indeze, te arm lopen verbranden de kleppen van, ik weet niet wat je eraan hebt gedaan , bv andere uitlaat en luchtfilter, dan moet je al een run maken op een testbank,want je wil geen rare blokschades krijgen lijkt me.
 
van alleen een uitlaat gaat hij meestal rijker lopen. Dat kan niet zo'n kwaad, pas als je ook een sportluchtfilter plaats ga je de benzine/lucht verhouding verstoren waardoor het wel raadzaam is om naar te laten kijken. Het kan ook zijn dat je luchtfilter erg vuil is nu waardoor hij wat moeizaam loopt bij lage toeren.
 
Kan ook het gedoe zijn met de gaskleppositiesensor. Daar hebben de 04 en begin 05 modellen last van gehad. Zijn wel de kenmerken ervan, die je aangeeft. Kon en kan nog steeds op kosten van Yamaha worden gemaakt.
 
Kan ook het gedoe zijn met de gaskleppositiesensor. Daar hebben de 04 en begin 05 modellen last van gehad. Zijn wel de kenmerken ervan, die je aangeeft. Kon en kan nog steeds op kosten van Yamaha worden gemaakt.


idd , ff langs een yamaha dealer gaan met je motor en vragen of ze ff willen kijken of jouw motor voor een terugroep actie staat vermeld.
repareren ze het gratis. (tps sensor)

hmmm , volgens mij gaat ie juist armer lopen met een open uitlaat !
beter flow uitlaatgassen = meer lucht erin ? meer lucht tov brandstof .... = armer!
lees de vele R6 99-02 topics maar ...
 
Hoeft niet perse een probleem aan te duiden, heb zelf met de R1 in de 1e versnelling bij 48km/u een mooie pruttel erin zitten. Klinkt als stotteren maar eigenlijk gewoon normaal lopen.

Heb je ook daadwerkelijk vermogensverlies op dat punt? Je kunt voor de zekerheid het laten checken maar ik gok dat het net zoiets is als hierboven beschreven.
 
idd , ff langs een yamaha dealer gaan met je motor en vragen of ze ff willen kijken of jouw motor voor een terugroep actie staat vermeld.
repareren ze het gratis. (tps sensor)

hmmm , volgens mij gaat ie juist armer lopen met een open uitlaat !
beter flow uitlaatgassen = meer lucht erin ? meer lucht tov brandstof .... = armer!
lees de vele R6 99-02 topics maar ...

Onder de buddy staat een modelcode. Deze code begint in dit geval met 5VY...
Als dit eindigd op -00 dan is deze motor nog niet terug geweest voor de aanpassing. De -01 en verder komt er niet meer voor in aanmerking.
 
Onder de buddy staat een modelcode. Deze code begint in dit geval met 5VY...
Als dit eindigd op -00 dan is deze motor nog niet terug geweest voor de aanpassing. De -01 en verder komt er niet meer voor in aanmerking.

Roggie mijn R1 heeft nummer 5VY1-080 , dus komt er niet voor in aanmerking???
Of zijn die dus gewoon goed? , cq niet nodig de aanpassing.

P.S., sorry topicstarter wil natuurlijk niet je topic stelen. :')
 
Roggie mijn R1 heeft nummer 5VY1-080 , dus komt er niet voor in aanmerking???
Of zijn die dus gewoon goed? , cq niet nodig de aanpassing.

P.S., sorry topicstarter wil natuurlijk niet je topic stelen. :')

Durf ik niet te zeggen. Het is mij destijds zo uitgelegd door iemand van Yamaha.
Met die code zou ik in jouw geval er een belletje aan wagen. Ze kunnen het je dan zo vertellen.
 
hmm, er is hier vlakbij een yamaha dealer, zal er eens langs gaan om het te vragen.

hij heeft trouwens geen vermogenverlies op dat punt. wanneer ik het gas opendraai is het stotteren ook weg. het is alleen bij constant gas geven en gas laten terugzakken.
 
idd , ff langs een yamaha dealer gaan met je motor en vragen of ze ff willen kijken of jouw motor voor een terugroep actie staat vermeld.
repareren ze het gratis. (tps sensor)

hmmm , volgens mij gaat ie juist armer lopen met een open uitlaat !
beter flow uitlaatgassen = meer lucht erin ? meer lucht tov brandstof .... = armer!
lees de vele R6 99-02 topics maar ...


het blijft gokken natuurlijk...een r6 is nl. anders als een R1.
meer flow is ook meer brandstof, als je een orgineel luchtfilter hebt kan hij nooit meer gaan halen daar, wel met een open filter. Meestal loopt hij bij vervangingsdempers wat rijker, maar hoeft niet. Daarom altijd effe op de testbank, meten is weten.
 
het blijft gokken natuurlijk...een r6 is nl. anders als een R1.
meer flow is ook meer brandstof, als je een orgineel luchtfilter hebt kan hij nooit meer gaan halen daar, wel met een open filter. Meestal loopt hij bij vervangingsdempers wat rijker, maar hoeft niet. Daarom altijd effe op de testbank, meten is weten.

Open uitlaat = meer flow terwijl brandstof toevoer gelijk blijft.
==> meer lucht (meer zuurstof) met minder benzine (brandstof) = armer.

Open luchtfilter = nog meer lucht + gelijk blijvend brandstof = nog armer.

Of sla ik hier de plank mis??
 
hmmm , volgens mij gaat ie juist armer lopen met een open uitlaat !
beter flow uitlaatgassen = meer lucht erin ? meer lucht tov brandstof .... = armer!
lees de vele R6 99-02 topics maar ...

Op zich heb je gelijk. Beter flow is meer lucht is armer. Maar het luchtfilter is de beperkende factor van de luchtflow. Als je die niet vervangt, gaat er ook niet meer lucht de motor in. En dus loopt 'ie niet armer ;). Of misschien een klein beetje, als de originele demper echt nogal extreem was.

Als je het zeker wil weten moet 'ie de testbank op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan