R1 2009 topic (RN22 Bigbang) deel 4

Kan helaas het document niet terug vinden.. |(

1 van mijn voorvork keerringen is lek maar ik ga ze natuurlijk beide laten vervangen.
Nu ben ik aan het kijken voor de juiste olie en dat zal volgens het WPHB ''Suspension oil M1'' zijn. Echter kan ik geen goede website vinden om dit te bestellen? :?

Gebruiken jullie wel deze olie of gebruiken jullie een alternatief (viscositeit??)?
 
zijn er hier mensen die al problemen hebben gehad met de startmotor?

Ik heb mijn R1 nu sinds vorig jaar Juli. vorig jaar augustus was aan het rijden Duitsland waarna ik moest tanken. Daarna wou ik de motor weer starten maar helaas. de startmotor ging nog 2x heel langzaam rond en toen was het gebeurt. (gelukkig een aantal vriendelijke mensen gevonden die mij aan konden drukken en snel naar huis gereden.) accu aan de lading gezet en het was weer in orde. wel onder garantie bij de motorzaak de accu laten vervangen, deze miste volgens hen wat kracht.
het hele jaar is het goed gegaan tot vorige week zondag. weer een stuk gereden om daarna te tanken in Almelo. en weer starten. weer 1 of 2x moeizaam rond en daarna niks meer. als ik de startknop indrukte begon alleen het motorlampje te branden. (weer aan laten drukken en van Almelo naar Zwolle teruggereden) thuis weer geprobeerd en er was alleen een klik. motor aan de lading gezet maar nog steeds alleen een klik.
met startkabels geprobeerd nog steeds niks.
met de motor teruggegaan naar de motorzaak en daar hebben ze het startrelais vervangen en nu doet hij het weer.

maar ik begin er nu aan te twijfelen als dit de oorzaak wel is.
kan het zijn dat de startmotor zo zwaar loopt dat door de verschillende pogingen het startrelais doorgebrand is?
als het startrelais de oorzaak is zou hij toch niet als laatste actie nog de startmotor 1 of 2x heel langzaam laten draaien?

Als ik op R1-forum lees kom ik allemaal wilde verhalen tegen over kapotte startmotors.
Gebben motoren had hier echter nog nooit iets over gehoord.
nu ben ik benieuwd als er hier op het forum al soortgelijke ervaringen zijn?

Dead Starter Motor - Yamaha R1 Forum: YZF-R1 Forums
HOW TO: 09-14 R1 Install Starter Motor - Yamaha R1 Forum: YZF-R1 Forums


en op youtube staan ook verschillende filmpjes van slecht starten de R1 RN22..

Ik denk dat ik komende winter alsnog de startmotor maar ga vervangen.
Het vertrouwen dat het nu weer oke is, is nog niet echt terug.

Hebben jullie ook problemen met moeilijk aanpakken met koude start?
2 of 3 pogingen nodig.

In navolging van eerder bericht.

Inmiddels de startmotor laten vervangen. Wat een duur kreng is dat.

Maar mijn vermoeden is dat dit toch altijd wel het probleem was.
Ook met een koude motor draait de startmotor nu veel sneller rond en binnen een aantal slagen slaat de motor aan.

Hij start nu zoals een echte japanner hoort te starten. *O**O*
 
Heb ook een R1 RN22 aangeschaft. Hoogtwaarschijnlijk volgende week ophalen. Kan niet wachten.
Betreft de volledig zwarte uitvoering, die heb ik hier nog niet voorbij zien komen, volgens mij is deze uitvoering best zeldzaam(?)(!)
20190815_151616.jpg
20190815_151622.jpg
20190815_140806.jpg
 
Heb ook een R1 RN22 aangeschaft. Hoogtwaarschijnlijk volgende week ophalen. Kan niet wachten.
Betreft de volledig zwarte uitvoering, die heb ik hier nog niet voorbij zien komen, volgens mij is deze uitvoering best zeldzaam(?)(!)
Bekijk bijlage 1422402Bekijk bijlage 1422403Bekijk bijlage 1422404
Nog niet veel gezien nee. Wordt er hier nog een beetje gereden?

Weet er iemand goede kwaliteit cnc gefreesde rem en koppelingshendel?. Wil alliexpress mijden(ook al is de kwaliteit best redelijk🙈)
 
Vraagje aan diegene die en quickshifter hebben: iemand enig idee wat de ideale setting is voor onze Rn22 om versnellingsbakschade te voorkomen?
 
Heeft iemand hier toevallig al een keer de grote beurt inclusief kleppen laten uitvoeren? Ik hoor wel vaak dat de kleppen vrijwel nooit gesteld hoeven te worden, dus mogelijk kom ik met controleren een heel eind maar dan nog zal de boel los moeten.
Met welke kosten moet ik ongeveer rekening houden?
 
Nee, ben van België, en ben jammer genoeg nog aan het wachten op mijn kentekenplaat.

Welke olie gebruiken jullie voor deze motorfiets, de vorige eigenaar gebruikte champion pro pulse 10w40 met ester. De man van de garage die deze onderhouden heeft zei dat het beter was deze te gebruiken voor dagelijks gebruik. Hij rade vol synthetische af enkel als je er veel mee op circuit zou gaan rijden dan wel maar voor gewoon weg verkeer niet.
 
Ik gooi er Motul 7100 full synthetic 10w40 in.
Gaat prima en ik rij ook nooit circuit.
Heeft nu 46.000 gelopen en geen klap verkeerd gegeven of olie verbruikt.
 
Hoe vervangen jullie je koelvloeistof? Enkel aflaten via de aflaatplug aan de linkerkant beneden? Maar dan laat je niet je volledige systeem leeg. Omdat er zat blauwe in en heb de alles afgetapt maar en heb de radiator gevuld met roze, er gaat maar 1,8L in terwijl er 3L inzit. In de garage zeggen ze dat dit geen kwaad kan. Hoe doen jullie dit?
 
Hoe vervangen jullie je koelvloeistof? Enkel aflaten via de aflaatplug aan de linkerkant beneden? Maar dan laat je niet je volledige systeem leeg. Omdat er zat blauwe in en heb de alles afgetapt maar en heb de radiator gevuld met roze, er gaat maar 1,8L in terwijl er 3L inzit. In de garage zeggen ze dat dit geen kwaad kan. Hoe doen jullie dit?
Aflaten met de radiator dop er af. Dan bij vullen, een keer laten lopen, opnieuw vullen. Het systeem zal nooit helemaal leeg lopen.


En wat is dit topic uitgestorven zeg ;(
 
Aflaten met de radiator dop er af. Dan bij vullen, een keer laten lopen, opnieuw vullen. Het systeem zal nooit helemaal leeg lopen.


En wat is dit topic uitgestorven zeg ;(
Inderdaad uitgestorven.
Maar hier nog steeds in bezit van dat heerlijke, superbetrouwbare pk-pakhuis.
Heb er meerdere keren over gedacht om er afscheid van te nemen maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen.
Ik heb nog nooit zo'n fijne fiets gehad.
 
Hoi mannen, weer even leven inblazen.

Ben nu ook alweer een tijdje in het bezit van deze heerlijke machine. Afgelopen week nieuwe olie en filter gedaan, nieuw achterbandje, smog block offs gemonteerd en een setje nieuwe bougies.

Veruit weer klaar voor het nieuwe seizoen, enkel wil ik de bike nog een x goed afstellen nu ik de block offs gemonteerd heb. En de aan/uit gasreactie onderin zou ik graag wat uitgesmeerd willen hebben.

De fiets heeft een catvervanger icm bos slipons en BMC filter. PC5 met o2 eliminator.

Bijgevoegd een afdruk van de testuitdraai uit 2014. Ligt het aan mij, of is het vermogen aan de hogere kant?

Wellicht iemand reeds een PC5 mapping welke met deze/soortgelijke setup loopt?
 

Bijlagen

  • IMG-20200718-WA0015.jpeg
    IMG-20200718-WA0015.jpeg
    223,4 KB · Weergaven: 20
  • Uitdraai R1.pdf
    231,8 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Hoi mannen, weer even leven inblazen.

Ben nu ook alweer een tijdje in het bezit van deze heerlijke machine. Afgelopen week nieuwe olie en filter gedaan, nieuw achterbandje, smog block offs gemonteerd en een setje nieuwe bougies.

Veruit weer klaar voor het nieuwe seizoen, enkel wil ik de bike nog een x goed afstellen nu ik de block offs gemonteerd heb. En de aan/uit gasreactie onderin zou ik graag wat uitgesmeerd willen hebben.

De fiets heeft een catvervanger icm bos slipons en BMC filter. PC5 met o2 eliminator.

Bijgevoegd een afdruk van de testuitdraai uit 2014. Ligt het aan mij, of is het vermogen aan de hogere kant?

Wellicht iemand reeds een PC5 mapping welke met deze/soortgelijke setup loopt?

Dat vermogen klopt wel. Die van mij had 168pk op het achterwiel (volledig Akrapovic systeem).

Verder moet je niet te veel naar exacte cijfers kijken. Er zal vast wat marge zitten vanwege calibratie (of gebrek aan), maar het resultaat van vermogen/koppel is uiteindelijk niet belangrijk bij het afstellen. Het gaat om de gemeten uitlaatgassen bij een bepaalde gasstand op een bepaald toerental. De variabele 'brandstofmengsel' is de knop waar vervolgens aan wordt gedraaid om het beter te maken. En de achteraf-meting relatief aan de eerste meting geeft aan wat er in vermogen/koppel is veranderd of verbeterd.
 
Dan klopt idd, maar het gaat mij ook niet (geheel) om de eindcijfers, maar de mogelijkheid de aan/uit gasrespons in lagere toerentallen uit te smeren + de mapping icm de nu gemonteerde block offs nog iets te optimaliseren.

Ik lees op pagina 35 diverse berichten over een US mapping tov een EU mapping en @Oerknal schrijft in post #872 (R1 2009 topic (RN22 Bigbang) deel 4) een mapping te hebben gemaakt, welke door het forumlid @TerrorMax beschreven word als 'smooth but powerful' #877 en de daarop volgende posts.

Ik ben nieuwsgierig naar deze mapping en het verschil met de huidige qua gasreactie.
 
Dan klopt idd, maar het gaat mij ook niet (geheel) om de eindcijfers, maar de mogelijkheid de aan/uit gasrespons in lagere toerentallen uit te smeren + de mapping icm de nu gemonteerde block offs nog iets te optimaliseren.

Ik lees op pagina 35 diverse berichten over een US mapping tov een EU mapping en @Oerknal schrijft in post #872 (R1 2009 topic (RN22 Bigbang) deel 4) een mapping te hebben gemaakt, welke door het forumlid @TerrorMax beschreven word als 'smooth but powerful' #877 en de daarop volgende posts.

Ik ben nieuwsgierig naar deze mapping en het verschil met de huidige qua gasreactie.

Een random mapping er in gooien gaat nooit hetzelfde resultaat opleveren als op een testbank meten en afstellen.
 
Een random mapping er in gooien gaat nooit hetzelfde resultaat opleveren als op een testbank meten en afstellen.
Dat moge duidelijk zijn 🙂

Dat was sowieso al het plan, wilde wellicht eens iets vergelijkends proberen.

Binnekort de bank op ermee.
 
Iemand hier al eens de 42.000km beurt uit laten voeren?
Ik wil deze ook laten uitvoeren ivm kleppen controle.
Ben benieuwd wat ze doe bij deze beurt en waar ik op kan rekenen qua euro's.
 
Is er iemand die nog een origineel subframe van een Rn22 heeft liggen?
Mogelijk na ombouw naar circuit racer over?
 
Terug
Bovenaan Onderaan