heb dat wel es op de duitse tv gezien, ook hydraulisch. 2 crossers die een berg op rijden vanuit stilstand. De motor met de 2-wiel aandrijving vloog omhoog terwijl de ander zich ingroef. Lijkt me ideaal voor Parijs-dakar fietsen enzo.tevens was wilco zeelenberg en die andere motorcrosser (kan ff niet op ze naam komen...doet het ook leuk in de crosswereld) aan het testen met een 500 cc crosser ook met voorwiel aandrijving...
we hebben die gasten zien rijden, en meneer zeelenberg stond stil, en ging vol op het gas...vet zand spuitend onder hetvoorwiel van dan
Wanneer was dat dan op Lelystad?
Ben benieuwd of Mc Coy ook met een driftend voorwiel de bocht om zou kunnen komen...
tja, maar toen werd het vermogen 1 op 1 doorgegeven... dat werkte niet. Nu hebben ze natuurlijk allerlei meetmethoden á la abs enzo om te voorkomen dat er teveel vermogen naar voren gaat. Die 30 pk klinkt nog veel, ik dacht dat het om 10% of zo ging....ik wel ooit een systeem gezien met ketting aandrijfing 20jaar geleden of zo.
maar zower als ik had begrepen waren er geen voordelen aan 2wiel aandrijfing.
misschien dat dat nu anders is. wie kan dat melden???
Dat werkt bij achterwielaandrijving ook al zo, gewoon gas erop en alles komt wel weer goed. Highsider komt juist door uitbreken achter -> gas dichtdraaien -> achterwiel plotseling weer grip, maar je staat nog \'dwars\' -> motor heeft zelf nog maar 1 optie en daar ga je...wat dacht je van het gevaar van een highsider?? gewoon gas EROP en je rijdt weer netjes recht..
Op Donderdag 22 november 2001 09:31 schreef marcoo het volgende:
Als je het gas erop houdt (en tegenstuurt, maar dat doet hij vanzelf al), dan remt hij vanzelf genoeg af om weer soepeltjes in het spoor te komen. Daarna kun je gas minderen, als het moet.
Denkutniet.Dat werkt bij achterwielaandrijving ook al zo, gewoon gas erop en alles komt wel weer goed. Highsider komt juist door uitbreken achter -> gas dichtdraaien -> achterwiel plotseling weer grip, maar je staat nog \'dwars\' -> motor heeft zelf nog maar 1 optie en daar ga je...
Als je het gas erop houdt (en tegenstuurt, maar dat doet hij vanzelf al), dan remt hij vanzelf genoeg af om weer soepeltjes in het spoor te komen. Daarna kun je gas minderen, als het moet.
de keren dat bij mij de boel begon te glijen (voor en/of achter) hield ik me altijd koest... geen plotselinge acties en gas erop houden (maar niet extra gas erbij gegeven).en daar denk je ook echt aan als het gebeurd.
tuurlijk wel... ze voorkomen meer highsiders dan dat het ze overkomt... ze glijden zo\'n beetje door iedere bocht. Als je zo op de grens rijdt en jezelf zo zwaar belast, dan kan het natuurlijk een keertje mis gaan.Denkutniet.
Dan zouden die GP gasten met al hun ervaring nl. nooit een highsider meer hebben en dat dat niet het geval is zien we op TV vaak genoeg
Het is het Two wheeldrive system van Yamaha.
Het zit vrij simpel in mekaar.
De uitgaande as van de versnellingsbak drijft een schopenrad/oliepomp aan en deze pompt vervolgens olie rond langs een schopenrad in het voorwiel.
De aandrijving is variabel van 0% aandrijving tot maximaal 20%, afhankelijk van de mate waarin het achterwiel doorslipt. Als het achterwiel doorslipt, gaat het schoepenrad ook sneller draaien en levert daarmee wat meer aandrijving op het voorwiel. Het systeem is dus ook nog variabel.
Het grote nadeel van het systeem is het extra gewicht.
Het is het Two wheeldrive system van Yamaha.
Het zit vrij simpel in mekaar.
De uitgaande as van de versnellingsbak drijft een schopenrad/oliepomp aan en deze pompt vervolgens olie rond langs een schopenrad in het voorwiel.
De aandrijving is variabel van 0% aandrijving tot maximaal 20%, afhankelijk van de mate waarin het achterwiel doorslipt. Als het achterwiel doorslipt, gaat het schoepenrad ook sneller draaien en levert daarmee wat meer aandrijving op het voorwiel. Het systeem is dus ook nog variabel.
Het grote nadeel van het systeem is het extra gewicht.
ref; MOTOR 25 2001 ..?!!?