R1 verstandig na 1 jaartje rijbewijs???

BIKERboy

Die hard MF'er
20 nov 2002
552
0
venray
hallo

ik heb laatst een yamaha R1 gekocht, hij heeft lichte schade moet een beetje aan gespoten worden.
ik rijd er nu niet op omdat op het moment alle kappen eraf zijn, maar de eerste dag dat ik m had heb ik er wel opgereden.
het regende toen af en toe dus de weg was behoorlijk nat.
en ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje schrok van het vermogen, en hoor van alle kanten dat ie gewoon veel te snel is voor iemand met 1 jaar ervaring.
mijn eerste motor was een gsx600f en daarna ongeveer 4 maanden/4000km fireblade '93 gereden.
is het gewoon wennen aan de brute kracht van de R1, of is het echt link en word je vrijwel zeker verrast door zo'n type motor???

als ik er niet aan wen, doe ik hem weg en koop ik een R6.
het is een 98er trouwens en heb gehoord dat die nog pittiger zijn dan die daar na komen, klopt dat???

ben zeer benieuwd wat jullie ervan denken, misschien neemt het een beetje onrust weg.
(ga hem in ieders geval uitproberen als ie klaar is, maar als ik niet aan de snelheid wen doe ik hem weg. wil niet bang zijn op een motor, dan maar wat minder vermogen en een veilig gevoel)

groetjes
 
Ik geloof niet dat ze pittiger zijn. Ik denk wel dat ze extremer zijn. Het is over bekend dat de eerste modellen behoorlijk hefitg waren en dat het laatste model wat meer vergevingsgezind is. Verder weet ik er niet veel van af. Ik heb nog nooit op zo'n ding gereden. Ik denk wel dat als je bang bent van het vermogen je dat ding beter weg kan doen. Dan sla je een flater op je motor en wordt je waarschijnlijk voorbij gereden door RS125'tjes. Als je iets gebruikt moet je het wel goed doen of kunnen doen.
 
Dan sla je een flater op je motor en wordt je waarschijnlijk voorbij gereden door RS125'tjes. Als je iets gebruikt moet je het wel goed doen of kunnen doen.

volgens mij moet je je daar juist niets van aantrekken, door wie of wat je voorbij gereden word, gewoon rustig aan leren. dat hard gaan komt wel , en als jij t een mooie motor vind... lekker houden,
als je daarintegen echt bang bent op de motor, zou ik m natuurlijk weg doen,je weet nooit wat je in je paniek/angst doet
 
Alleen al het feit dat je in dit forum deze vraag stelt geeft aan dat je weet wat de gevaren zijn en dat je er bewust mee bezig bent.

Het lijkt mij gezonder om bewust van de gevaren aan een R1 te beginnen dan vol zelfoverschatting een RS125 ...

Alleen ben ik het met de vorige spreker(s) eens dat de reputatie van deze motor van je verlangt dat je extreem gaat. Anders sta je voor aap. Ben je gevoelig voor wat anderen zeggen .. niet doen. Laat de mening van anderen je koud en vind je het niet erg af en toe voor aap te staan ... gewoon doen !
 
Op je dooie gemak mee leren omgaan,als je niet te gek doet komt alles op zen pootjes!!!Succes ;)
:^

Aan de andere kant, als je continu met samengeknepen billen op dat zadel zit, omdat die motor je zo imponeert, is er weinig lol aan het rijden met zo'n motor, lijkt me.

Maar dat zul je voor jezelf uit moeten maken.
 
hey JaZ86 gewoon goedkoop kopen dan maak je nooit veel verlies, als je geluk hebt zelfs nog een beetje winst.

heb nog niet echt veel op het ding gereden misschien 40km, en dan zo'n 120km snelweg om hem naar huis te rijden.
ben er niet bang op maar schrok wel van het vermogen.
maar ik lees veel verhalen dat je snel verrast word door het vermogen.

dus denken jullie dat het verstandig is om er op te blijven rijden, of beter met de R6 te beginnen.
ik vind het alleen jammer om van mijn 900cc fireblade weer terug te moeten naar 600cc.
 
Ik geloof niet dat ze pittiger zijn. Ik denk wel dat ze extremer zijn. Het is over bekend dat de eerste modellen behoorlijk hefitg waren en dat het laatste model wat meer vergevingsgezind is. Verder weet ik er niet veel van af. Ik heb nog nooit op zo'n ding gereden. Ik denk wel dat als je bang bent van het vermogen je dat ding beter weg kan doen. Dan sla je een flater op je motor en wordt je waarschijnlijk voorbij gereden door RS125'tjes. Als je iets gebruikt moet je het wel goed doen of kunnen doen.


niet pittiger, wel heftiger en extremer. is maar wat je woorkeuze is he :+

Gewoon lekker oefenen op dat ding, ik wed dat er genoeg rs125tjes zijn een sv ook voorbij rijden... :?
heeft toch met ervaring te maken... maar als je bang bent en bang blijft zou ik toch kijken voor iets minder vermogen. (misschien kan je hem begrenzen :+ )

en lukic, wat is dat toch met jou en rs125jes.... je doet net alsof "we" brommer rijden...
nee, het is geen SV, maar daar is het 't geld ook niet naar he..
 
Het is natuurlijk niet alleen dat je een flater slaat op zo'n ding... het is volgens mij ook zo dat je jezelf in gevaar brengt. Jepakt ene bocht schrikt van het vermogen je draait het gas snel dicht..... dat soort ongein. Ik weet het niet. Ik zou mij veiliger voelen om ene motor die ik onder controle heb. Beter jij met een motor er van door dan andersom....
 
Waarom niet gewoon direct een 600 genomen? Kon je met de proefrit niet inschatten dat je liever wat minder had? Maarja, om 'm nu weer in te ruilen...
 
Het is natuurlijk niet alleen dat je een flater slaat op zo'n ding... het is volgens mij ook zo dat je jezelf in gevaar brengt. Jepakt ene bocht schrikt van het vermogen je draait het gas snel dicht..... dat soort ongein. Ik weet het niet. Ik zou mij veiliger voelen om ene motor die ik onder controle heb. Beter jij met een motor er van door dan andersom....

jij hebt je sv ook onder controle en kan ermee tot het uiterste gaan?
doe je rap in zo'n korte tijd...
alles is wennen, maar de beste man in kwestie heeft volgens mij toch al wat ervaring in dat ene jaar...
leuk en aardig dat je een jaar je rijbewijs hebt, maar er zit een wezenlijk verschil tussen een jaar niet rijden en een jaar wel rijden natuurlijk..
 
Aan de andere kant, als je continu met samengeknepen billen op dat zadel zit, omdat die motor je zo imponeert, is er weinig lol aan het rijden met zo'n motor, lijkt me.
Maar dat zul je voor jezelf uit moeten maken.
:^
Als je het lekker vindt rijden: houden die R1! En als je het idee hebt dat je motor er met jou vandoor gaat zou je er aan kunnen denken om hem in te ruilen.
Heb je geen proefrit gemaakt? Dan had je dit geweten voordat je hem kocht...
 
Voel je niet zo aangevallen Aniki door mij. Jou reactie zegt meer over jezelf dan over mij. Wat zik zei en nu nogmaals zeg is dat het in mijn ogen geen zin heeft om op een motor te rijden waarvoor je bang bent. Wat ik met een RS 125 heb...? Niks... Ik haalde die motor als voorbeeld aan omdat het een lichtere motor is met een stuk minder vermogen als een R1.
 
Ik weet niet of het verstandig is, maar als je een Fireblade in de hand kan houden zul je het vast ook wel met een R1 redden, alleen het duurt wat langer.

Ik zou me er niet te druk om maken maar gewoon lekker gaan rijden !

Dan maar voorbij gereden worden, je weet gewoon dat je ze later toch weer terugpak !!
 
Voel je niet zo aangevallen Aniki door mij. Jou reactie zegt meer over jezelf dan over mij. Wat zik zei en nu nogmaals zeg is dat het in mijn ogen geen zin heeft om op een motor te rijden waarvoor je bang bent. Wat ik met een RS 125 heb...? Niks... Ik haalde die motor als voorbeeld aan omdat het een lichtere motor is met een stuk minder vermogen als een R1.


anders lees je mn reactie even door voordat je zo zwart/wit antwoord |(
nix niet aangevallen...

maarre hoe zit het met die controle van jou en je sv dan..
 
Heb zelf ook nog niet zo lang mn rijbewijs maar het lijkt mij verstandig om niet te zwaar te beginnen. Ze geven je een boel vertrouwen die machientjes en dat is niet altijd even goed. Als je daarbij opteld dat de R1 niet echt vergevingsgezind is, lijkt het mij niet al te verstandig. Anderen denken er duidelijk anders over maar iedereen moet volgens mij zelf de afweging maken.

Ik weet wel dat ik eerst op een motor met wat minder vermogen ga leren rijden en daarna naar een zware jongen in de categorie R1 overstap als ik vind dat ik er klaar voor ben.
 
anders lees je mn reactie even door voordat je zo zwart/wit antwoord |(
nix niet aangevallen...

maarre hoe zit het met die controle van jou en je sv dan..

Goed! Geen problemen of momenten gehad waarbij ik dacht van: 'oh oh dit is eng' of 'ik heb hem niet onder controle'.
 
Goed! Geen problemen of momenten gehad waarbij ik dacht van: 'oh oh dit is eng' of 'ik heb hem niet onder controle'.
Nog geen één moment gehad waarvan je achteraf dacht: 'Ehhh, *slik*, dat had ik misschien beter anders aan kunnen pakken?'
 
als je hem eerst wat wil leren kennen
kun je hem nog altijd even terug op 100 pk laten zetten.
zo komen ze hier ook aan en het is niet echt een grote aanpassing.

Maar als je met je verstand aan die gashendel draait speelt het geen rol
hoeveel pk dat ding heeft.
 
Nog geen één moment gehad waarvan je achteraf dacht: 'Ehhh, *slik*, dat had ik misschien beter anders aan kunnen pakken?'

Jawel eentje... maar niet zooooo erg dat ik achteraf dacht... tering als het dan fout was gegaan dan had het niet goed afgelopen...

Het was bij het eind van de A4... ik was mijn rondjes aan het draaien samen met iemand op een blauwe R6...? (wie o wie)... en ik stond op het punt de autosnelweg weer op te draaien toen ik bij de rotonde kwam. Dat stukje naar de rotonde toe had ik hem niet extreem hard doorgetrokken maar ik moest toch ff goed in de rem. En schijnbaar iets te veel met mijn achterem geremt waardoor de achterkant uit begon te breken. Remmetje los dus... en de volgende keer iets minder achterem.... Ik dacht eerst nog... what the fok.. zeker glad... hmmmm nee misschien ligt het aan mij....
 
bedankt voor de reacties.

aan BGLracing: ik kon deze heel goedkoop kopen, en op het moment van de proefrit regende het dus heb het gas toen niet opengetrokken.
dat ik m meteen zou verkopen is geen probleem, want ik knap hem op (hobby)
en verdien er dan nog wat geld aan(zeker geen verlies in ieders geval) dus het is niet zo'n ramp om toch maar over te stappen naar de R6.

maar vind de R1 toch mooier ondanks de kleine verschillen.

zodra ie klaar is zal ik maar eens rustig gaan beginnen en zeker niet op laten naaien.
de fireblade had ik goed onder controle maar had toch 30pk minder en was wat kilo's zwaarder.
en dat maakt toch een hoop verschil.
ik zie wel wat ik er mee doe, ik merk dat de meningen verschillen.
maar dat ik voorbij gereden word door andere met lichtere motoren maakt me niet zoveel uit, als ik er maar plezier op heb.
maar ben het wel eens dat als je angst hebt op een motor dat je dan beter wat anders kan kopen.
maar zoals gezegt is het niet echt angst, zal wel wennen zijn.

groetjes
 
nou.....ik heb eerst een 95er fireblade gehad,toen een 98er fireblade en daarna overgestapt op een 99er r1 maar dat laatste was wel even een verschilletje ;of je met een 600 qua gewicht onderweg was maar wat een vermogen!
inderdaad om een beetje bang van te worden;maar als je het maar rustig opbouwt ,een stuurdempertje erop zet en je niet gek laat maken door anderen en! de motor zelf ;want die wil echt wel...komt t vanzelf en zul je zien dat je een geweldig ding hebt gekocht.
vergis je trouwens niet in het vermogen van zo'n moderne 600,die heeft evenveel pk's als je oude fireblade maar is nog iets lichter dus die gaan al als de brandweer !

succes met je beslissing maar ik zou eerst ff uitproberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan