R6 ‘99 valt uit bij stationair

Svenn

MF'er
3 jun 2023
34
5
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb afgelopen februari eindelijk mijn eerste motor gekocht. Een Yamaha R6 uit 1999.

Nu heb ik sinds vandaag een probleem en ik hoop dat er iemand is die weet in welke “hoek” ik dit moet zoeken. Namelijk bij stationair toerental valt de motor uit. Twee maal achter elkaar bij de rotonde terug naar z’n 1 met de kopeling ingeknepen. En valt gewoon dood. Zodra ik er wat gas bij gaf bleef de motor wel aan. En ook bij starten met gas en de choke ingeschakeld blijft hij lopen. Echter al laat ik hem met choke een tijdje warm draaien valt hij zodra ik de choke er af haal uit.

Afgelopen week heb ik voor het eerst op de reserve gereden voor een km of 15 en daarna weer volgetankt met 98 van de Shell. Daarna de 20km naar huis nog zonder problemen gereden.

Vandaag voor ik de weg op zou een slipon uitlaat geprobeerd te plaatsen. De linkpijp bleek te ruim en bij starten kwam er geplof uit deze aansluiting. Hierna de originele uitlaat weer teruggeplaatst.

Nu heb ik altijd al wat gas nodig bij een koude start al vanaf dat ik hem heb. En ook bij laag toerental (30 in zn 2 door dorpjes) sputtert hij wel eens wat.

De verkoper heeft er nieuwe bougies in gezet net voor ik m kocht en had net onderhoud gehad. Zelf heb ik er een nieuwe accu in gezet.

Zou ik het moeten zoeken in afstellen van stationair toerental?
Zou ik het moeten zoeken in vervuilde benzine of filter?
Zou ik het moeten zoeken in het uitlaatgedeelte bij het spruitstuk? (Lijkt me sterk maar toevallig ben ik daar net voor vertrek mee bezig geweest)

Ik hoop dat er iemand is die me op weg kan helpen hiermee. Alvast bedankt!
 
Is voor mij niet iets wat ik zelf zomaar even aan durf. Bang iets te verergeren of verkloten. En daarom afhankelijk van anderen voor nu. Ik heb niet bepaald een oneindig budget en zou het doodzonde vinden honderden euros neer te tellen voor reinigen van van alles en nog wat als het blok total loss blijkt te zijn.
Ook iets als “even” de carterventilatie los maken is voor iets dat ik nog niet eerder heb gedaan. Dus voor mij persoonlijk heb ik daar voor nu wel wat secondes aan uitzoeken voor nodig.
Ik snap je heel goed.. drempelvrees. Maar dit ding kun je zelf maar.. is misschien wat meer werk voor nodig dan bij oudere barrels.
Mensen hier kunnen je wel stap voor stap verder helpen..
 
Ik snap je heel goed.. drempelvrees. Maar dit ding kun je zelf maar.. is misschien wat meer werk voor nodig dan bij oudere barrels.
Mensen hier kunnen je wel stap voor stap verder helpen..
Ja en ben daarom ook zeker dankbaar voor alle adviezen en hulp hier. Ik leer hier van en wellicht kan ik op een zekere dag dan ook weer andere mensen verder op weg helpen.
 
Het had net zo goed mijn video kunnen zijn.
Bij het loshalen motor gelijk naar 3k toeren stationair in eerste instantie. Ik heb er welgeteld 1100 km mee gereden. Altijd rustig aan laten opwarmen.. en zelfs nog geen enkele keer vol open getrokken.
Maar ik begrijp dat dit dus gewoon smerige pech is en einde verhaal..?

Verder denk ik dat het stukje tuinslang dat naar het luchtfilter gaat ook niet bepaald origineel is.
 

Bijlagen

  • 70937007240__CCB20107-9B29-4CB7-9FD2-17E3106D67C7.MOV
    1,1 MB
  • image.jpg
    image.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
Particulier gekocht zul je moeten bewijzen dat de verkoper wist van het probleem, dat wordt een welles-nietes verhaal.

Dealer/ handelaar gekocht kun je MOGELIJK nog wat, want garantie..

Ben echter bang dat je de wonden moet likken...en geen gen1 R6 meer kopen moet.
 
Vind een hoop brandstof in het luchtfilter huis is er nat van.
Laatste foto ziet er in mijn ogen vrij netjes en schoon uit?
 

Bijlagen

  • IMG_4870.jpeg
    IMG_4870.jpeg
    176,1 KB · Weergaven: 66
  • IMG_4869.jpeg
    IMG_4869.jpeg
    264 KB · Weergaven: 69
  • IMG_4868.jpeg
    IMG_4868.jpeg
    121 KB · Weergaven: 65
Het had net zo goed mijn video kunnen zijn.
Bij het loshalen motor gelijk naar 3k toeren stationair in eerste instantie. Ik heb er welgeteld 1100 km mee gereden. Altijd rustig aan laten opwarmen.. en zelfs nog geen enkele keer vol open getrokken.
Maar ik begrijp dat dit dus gewoon smerige pech is en einde verhaal..?

Verder denk ik dat het stukje tuinslang dat naar het luchtfilter gaat ook niet bepaald origineel is.
Dat grijze stukje slang met rode streep is origineel gebruikt stuk benzine bestendig slang.
 
Wat raden jullie aan om te doen? Compressietest en echt de diagnose nog stellen dat het aan de cilinder ligt. En dan verkopen met schade? Seizoen doorrijden nog met carterventilatie los? Misschien een heel andere oplossing nog?
 
Als je zoveel blow-by hebt is het gewoon klaar, daar hoef je geen compressietest meer voor te doen. :X
Precies, het is beetje hetzelfde als een fietsbinnenband onder water duwen als je net 'n klapband hebt gehad..
Joh, het is heel rot voor je. Misschien kun je met mensen hier overleggen welke motor je in de plaats wil en kan kopen.
 
Okee bedankt. Wat zou de restwaarde ongeveer zijn waar ik mee kan rekenen?
Heb geen budget voor een andere dus wordt dit seizoen niks meer.
Met de carterontluchting er af rijden wordt in ieder geval afgeraden dus?
Ik laat in ieder geval de R6 van deze periode achterwege voortaan…
 
Zit zo niet in prijzen maar reken op heel weinig….

Als het blok toch aan zijn einde is dan mee rond blijven rijden en een beetje motorplezier aan beleven…. :?

Als hij ploft dan verkopen voor oudijzer zegmaar…of onderdelen op MP.
 
Prijzen zullen afhankelijk zijn van de rest van de staat van de motor.

Waarschijnlijk rond de 500 a 750 euro, je kunt altijd Boonstra, Svolta, Woesthoff of andere motorslopers contacten wat ze voor de motor willen geven om een indicatie te krijgen.

Zelf in onderdelen verkopen kan misschien meer opleveren maar ik ken de markt niet voor R6 onderdelen en kan me voorstellen dat die al vrij verzadigd is als er een hoop r6'en met gescheurde cilinder wanden hebben rond gereden.

Vind het zwaar klote voor je:(.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een R6 met kapot blok (zelfde probleem als jou) verkocht voor 450, maar die had er al geen kuipen meer op zitten, denk aan een restwaarde van circa 750, meer als je hem zelf sloopt en de onderdelen los verkoopt.
 
Okee bedankt. Wat zou de restwaarde ongeveer zijn waar ik mee kan rekenen?
Heb geen budget voor een andere dus wordt dit seizoen niks meer.
Met de carterontluchting er af rijden wordt in ieder geval afgeraden dus?
Ik laat in ieder geval de R6 van deze periode achterwege voortaan…
Ik zou lekker door rijden tot dat de r6 het begeeft (het verschil tussen kapot blok en helemaal kapot blok is qua euro’s helemaal niks). Lekker seizoen proberen af te maken en daarna in onderdelen verkopen. Het kost een beetje moeite en tijd, maar zal zeker meer dan 2x meer opleveren (zal rond de 1000 of er boven zijn afhankelijk van de staat van kappen enz) dan een sloper, wellicht kan je er zelfs een andere motor van betalen of in ieder geval een gedeelte (afhankelijk van wat je wilt hebben natuurlijk), maar een gsx600f koop je al voor 700 euro in goede staat. Een gsxr600 begint ook al rond de 1500 a 2000 momenteel.
 
Wat ik wel gek vind.. is vast een logische verklaring voor maar het lijkt echt vooral uitlaatgas. Hij neemt eigenlijk helemaal geen olie of koelvloeistof. Als ik er mee door rijdt het seizoen zou ik dan een slang aan de carterontluchting kunnen maken om hem wat om te leiden naar achteren ?

Als vervanger na het seizoen en indien ik hem nog een beetje kan verkopen.. wat zijn een beetje leuke opties als ik een budget van +\- 2000 zou hebben voor een motor? Het blijft in deze klasse met dit budget een risico voor mijn gevoel dat je een motor koopt die flink op zijn lazer heeft gehad in het verleden. Heeft iemand wat dat betreft aanraders en dingen om vooral rekening mee te houden zodat ik niet weer een miskoop bega?..
 
Terug
Bovenaan Onderaan