Het begon goed bij de eerste trainingen dat jaar '11 of '12. De motor liep perfect in de koele ochtend condities.
Enkel die afdaling lukte het me niet volgas erdoor te komen.
Daar waar de jongens van de mannen worden gescheiden voor de éne.
Daar waar de verstandigen van de roekelozen worden gescheiden voor de ander.
Eens aan mijn tentje deed ik de gebruikelijke inspectie en zag ik gelijk 2 verschillende kleuren van bougies.
Dit met dezelfde sproeierbezetting.
"Op het randje van vastloper" zeiden de ervaren rotten. "Zal wel goed vooruit gaan zeker"
"Wil je de kans op een vastloper verkleinen, dan zal je de gas in de afdaling volledig open moeten houden" was de laatste raad van de anciens.
Eerst nakijken.
Zoog ik valse lucht? Kleine test later was het antwoord neen. Gasbuizen perfect gelijk afgesteld en al de rest was ook niet te vinden.
Het is zeer vreemd. De snelheid neemt toe, je komt die bewuste bocht door en telkens draai je even dicht. Je wilt het niet en toch doe je het uit zelfbehoud.
Hier wordt de chicane Bourgoignie niet gebruikt tot 2013.
Vraag me niet waarom, maar in mijn grote droom om eens een zeer goede chrono te rijden zet ik ook een kleinere sproeier in de iets rijker afgestelde cilinder.
Nu staan de 2 cilinders ongelijk afgesteld en arm. Maar de verbranding binnenin zou terug gelijk moeten zijn.
Als je met vuur wilt spelen,........ neen anders gezegd : als je met je leven wilt spelen was ik "goed" bezig.
Nu zat ik bij de roekeloze groep.
We vertrekken voor de 2e training en wens nog wat geluk aan anderen en concentreer me dan volledig op die training.
Het gaat hard, het gaat zeer hard.
Bovenaan de afdaling maak ik eerst een grote tankslapper, maar dat weerhoud mij niet om de volgende ronde opnieuw te beginnen en die bocht bovenaan aan te snijden met kont uit het zadel en mijn kruis op begin tank om de druk op de voorband te houden.
De afdaling is begonnen. Dit gaat hard, dit gaat harder dan anders, want ik was die verdomde kl*te bocht boven goed doorgekomen.
Gas open en openhouden. De motor is geen hoogtoerig ding als een TZ maar de vibraties in handen, kont, knieën en handen zijn duidelijk...we komen aan snelheden die ik zelden met dat ding heb gereden. Misschien op het lange rechte stuk van Mettet (oud circuit) De horrorbocht goed aansnijden, de zijdelingse krachten zuigen mij naar de rails, maar ik hou vol. Ik probeer zo ontspannen mogelijk te zijn om eventuele krachten niet te versterken en zelfs proberen op te vangen. Gaat dat buizenframe scheuren? Het trilt, het buigt, maar het blijft uit 1 stuk.
yez,yez,yez, erdoor en volgas. Met 200kmh op een 45jarige oude fiets met trommelremmen door die bocht!!!!!!
Waanzin voor mij.
We herhalen dat kunstje in de volgende ronde en opnieuw lukt het om volgas erdoor te komen.....maar dan breekt de hel los in mijn gezichtsveld
Shit, shit,... een zeer zwaar ongeluk.
Piloot X is de macht over het stuur kwijtgespeeld aan het huis van de veearts.
Het verdikt was snel gemaakt. dood.
Net voor de start nog aangesproken en een klein gesprekje gehad, 15min later is hij er niet meer.
Mijn euforie en roekeloosheid was in no time gezakt naar 0.
De rest van het weekend heb ik mijn sproeiers terug vergroot. Op veilig. Ik stond op de 2e startrij met een motor die daar eigenlijk niet thuishoort. 4e 5e gekwalificeerd ?
De wedstrijden waren niet meer mijn grootste zorg. Ik liet mij telkens terug afzakken naar de 10-15e plek. daar reed ik met mijn mede collega's van mijn niveau. Rustig cruisen bijna met 5 seconde trager door het terug dichtdraaien van de gas in de afdaling.
Dit waren mijn enige 2 keer dat het lukte volgas tijdens die training. Dat pakken ze me nooit meer af.
Ok het was gelukt, maar ik had evengoed de ongelukkige kunnen zijn.
In '13 (?) kwam de extra chicane in de afdaling als veiligheid na het dodelijk ongeval. Helaas heeft dit niet veel geholpen want in 2015 zijn er 3 doden gevallen in 1 raceweekend op Chimay.
Chimay. Het lijkt zo makkelijk op papier....