Racen met klassieke motoren

Dit weekend Chimay bezocht. En niet deelgenomen sinds heel lang.
Ik had mijn racepak mee voor het geval dat....en ze hebben afgeroepen dat ze zochten naar een 2e racer, maar ik was net buiten gehoorsafstand van de micro's een wandeling gaan doen tot bovenaan de afdaling....grrrrr. |(
Dan wat sfeerfoto's als troostprijs dat ik met jullie deel...
Is de endurance race.

ex Belgisch kampioen Louis Wuyts won de race met zijn team.
Al vele Belgische toppers zijn naar Chimay afgezakt voor de classic endurance (Hubin, Mertens, Orban, Kempeneer, Fastré, Legrelle,....)

20210717_171951_resized.jpg
20210717_181217_resized.jpg
20210717_181419_resized.jpg
20210717_184031_resized.jpg
20210717_184338_resized.jpg
20210717_185107_resized.jpg
20210717_185715_resized.jpg
20210717_185907_resized.jpg


Het is bijzonder dat er quasi geen classics meer rijden (6 ingschreven 3 aangekomen) en dat de 29 teams allemaal japanners 4 cilinders zijn.
Niemand die een 851 of zoiets durft inzetten. Maar op Chimay is brute power belangrijker dan wegligging en remmen. (relatief gezien)
 
Laatst bewerkt:
Dat er nog maar weinig classics worden ingeschreven is wel een trend. Zie je op Spa, en in het Duitse classicendurance is het ook heel duidelijk te zien, al rijden daar nog wel wat ducati's.
Youngtimers zijn de volgende golf van klassiekers, dus die zullen dit soort klasses gaan vullen de komende jaren. Kosten technisch ook wel een bak gunstiger en de beschikbaarheid van "basisfietsen" is enorm.
 
over classics in de Endurance van Chimay afgelopen weekend en dan ook nog de genoemde vintage klasse tot 1982...
Bij vintage denk ik aan pre-1940 en Classics is bij vele race-clubs tot 1973...
Jaren 80 en jonger is mijn ogen toch allemaal Youngtimer.
 
Ja er zijn twee gedachtegangen, aan één kant vast houden aan bepaalde jaartallen en aan de andere kant de leeftijd van de motor aanhouden, bijvoorbeeld 25 jaar oud, 40 jaar oud enz. Voor beide is wel wat te zeggen.
 
Zijdelings gerelateerd vraag ik me ook af wat er met de verzamelingen van race-motoren gebeurt en de "verzamelwaarde/prijs".
De in mijn ogen hele mooie jaren 60 tot begin 70 Honda fabrieksracers (onbereikbaar) en productieracers (CR110, CR93, CYB72, CR750 etc. ) zie je nu nog voor hoge bedragen weggaan, veelal mensen die ze in hun jeugd hebben zien rijden. Maar echt rijden wil niet meer omdat de vervangings onderdelen er niet zijn en schade rijden onbetaalbaar is. Ook gekoppeld aan de hoge leeftijd van de eigenaren die het zelf niet meer zien zitten. Maar ze verwisselen nu ook vaker van eigenaar door overlijden/ziekte/etc. Dus zou dit spul met een jaar of 10 ineens dramatisch in prijs en verzamelwaarde dalen en durft er dan iemand wel mee te rijden? Nog steeds denk ik niet dat veel mensen hiermee gaan racen omdat er geen reserve delen te krijgen zijn.

Voor mijn eigen CR750 kreeg ik het merendeel van de slijtagedelen niet eens NOS bij elkaar gespaard in 10 jaar.
Of ik met deze peperdure slijtagedelen in het blok durf te rijden weet ik nog niet zeker om eerlijk te zijn, wellicht blijven die gewoon NOS op de plank liggen. In mijn specifieke geval heb ik het laatste/beste type nokkenas spanner die ik maar niet compleet krijg en na 200km gewoon op is en mij dan 2,5K heeft gekost... wat bovendien dan helemaal niet meer te vervangen is helaas.

Voor een motor uit eind jaren 70 of verder liggen er gewoon nog meer reserve slijtagedelen op voorraad zelfs als dat exclusieve race onderdelen zijn en een hoog prijskaartje heeft zijn ze vervangbaar.
 
Ja er zijn twee gedachtegangen, aan één kant vast houden aan bepaalde jaartallen en aan de andere kant de leeftijd van de motor aanhouden, bijvoorbeeld 25 jaar oud, 40 jaar oud enz. Voor beide is wel wat te zeggen.
Maar niet elk jaar een stapje denk ik. Maar wel bijvoorbeeld per 3 of 5 jaar. Het is wel fijn als je een aantal jaar vooruit kan met je vers opgebouwde racebrommer... Wel elk jaar meeschuiven geeft instappers de mogelijkheid om naar een deelname toe te werken met een zo nieuw mogelijke fiets. Altijd lastig, en er zijn ook jaren dat de ontwikkeling van straatfietsen echt een sprong maakt, ook weer mee oppassen :?
 
Zijdelings gerelateerd vraag ik me ook af wat er met de verzamelingen van race-motoren gebeurt en de "verzamelwaarde/prijs".
De in mijn ogen hele mooie jaren 60 tot begin 70 Honda fabrieksracers (onbereikbaar) en productieracers (CR110, CR93, CYB72, CR750 etc. ) zie je nu nog voor hoge bedragen weggaan, veelal mensen die ze in hun jeugd hebben zien rijden. Maar echt rijden wil niet meer omdat de vervangings onderdelen er niet zijn en schade rijden onbetaalbaar is. Ook gekoppeld aan de hoge leeftijd van de eigenaren die het zelf niet meer zien zitten. Maar ze verwisselen nu ook vaker van eigenaar door overlijden/ziekte/etc. Dus zou dit spul met een jaar of 10 ineens dramatisch in prijs en verzamelwaarde dalen en durft er dan iemand wel mee te rijden? Nog steeds denk ik niet dat veel mensen hiermee gaan racen omdat er geen reserve delen te krijgen zijn.

Voor mijn eigen CR750 kreeg ik het merendeel van de slijtagedelen niet eens NOS bij elkaar gespaard in 10 jaar.
Of ik met deze peperdure slijtagedelen in het blok durf te rijden weet ik nog niet zeker om eerlijk te zijn, wellicht blijven die gewoon NOS op de plank liggen. In mijn specifieke geval heb ik het laatste/beste type nokkenas spanner die ik maar niet compleet krijg en na 200km gewoon op is en mij dan 2,5K heeft gekost...

Voor een motor uit eind jaren 70 of verder ligt er gewoon nog meer reserve slijtage op voorraad zelfs als dat exclusieve race onderdelen zijn.
Rijden met echte raceonderdelen uit die tijd is sowieso voor weinigen weggelegd ben ik bang. Veel te kostbaar en zeldzaam. En dan kijk je nog niet naar vervangingsdelen die heden ten dage zijn bedacht of geengineerd. Vaak veel beter dan de echte fabrieksonderdelen van toen.
Zie je heel goed op Spa bij die 4 uurs wedstrijd. Als er daar al met een honda blok gereden wordt nemen ze veel liever een 1100F blok dan een 1100R blok als basis. Destijds minder PK's. Nu veel meer vanwege stevigheid en "nieuwe" onderdelen...
En er rijden Yamaha blokken vooraan, was destijds niet eens denkbaar volgens mij.
Racen met klassieke motoren bijft lastig, hoe strenger de regels wat betreft tijds echte onderdelen hoe duurder, hoe minder streng hoe betaalbaarder en het gaat ook meteen echt HARD.
 
Ik ben spulletjes en onderdelen bij elkaar aan het verzamelen om een Yamaha fzr750 te gaan bouwen. Fzr1000 pre-exup van 1988, 750 blok van een fz750 bj 1986 enz. Praat je toch over meer als 35 jaar oude spullen.
Dat valt voor mij toch al onder de oldtimer gedachte.
Iets met mee gaan met de tijd.
 
Ik ben spulletjes en onderdelen bij elkaar aan het verzamelen om een Yamaha fzr750 te gaan bouwen. Fzr1000 pre-exup van 1988, 750 blok van een fz750 bj 1986 enz. Praat je toch over meer als 35 jaar oude spullen.
Dat valt voor mij toch al onder de oldtimer gedachte.
Iets met mee gaan met de tijd.
Heel goed! Vette motor
 
Ik ben spulletjes en onderdelen bij elkaar aan het verzamelen om een Yamaha fzr750 te gaan bouwen. Fzr1000 pre-exup van 1988, 750 blok van een fz750 bj 1986 enz. Praat je toch over meer als 35 jaar oude spullen.
Dat valt voor mij toch al onder de oldtimer gedachte.
Iets met mee gaan met de tijd.
Nog wat foto`s van het Project ? altijd leuk
 
Ik ben spulletjes en onderdelen bij elkaar aan het verzamelen om een Yamaha fzr750 te gaan bouwen. Fzr1000 pre-exup van 1988, 750 blok van een fz750 bj 1986 enz. Praat je toch over meer als 35 jaar oude spullen.
Dat valt voor mij toch al onder de oldtimer gedachte.
Iets met mee gaan met de tijd.

Je hebt helemaal gelijk hoor met die laatste zin...maar ik ben nu eenmaal van kinds af aan opgegroeid met pre-1940 en jaren vijftig spul...dus dat zit in het systeem als echte oldtimers zeg maar.
 
Ik ben spulletjes en onderdelen bij elkaar aan het verzamelen om een Yamaha fzr750 te gaan bouwen. Fzr1000 pre-exup van 1988, 750 blok van een fz750 bj 1986 enz. Praat je toch over meer als 35 jaar oude spullen.
Dat valt voor mij toch al onder de oldtimer gedachte.
Iets met mee gaan met de tijd.
Een 88-er FZR 1000 heb ik ook nog gehad. In de zwart met rode uitvoering. Was ik erg zuinig op, helaas was er iemand die het nodig vond de motor mee te nemen, ondanks dat deze op stuurslot, schijfremslot en met een ketting aan lantaarpaal was vastgeketend.
 
Je hebt helemaal gelijk hoor met die laatste zin...maar ik ben nu eenmaal van kinds af aan opgegroeid met pre-1940 en jaren vijftig spul...dus dat zit in het systeem als echte oldtimers zeg maar.
En dat heeft weer met leeftijd te maken, de motoren uit mijn brommertijd waren al olie- of watergekoelde motoren met volle kuipen en aluminium frames, ik rij zelf nu ook op het circuit met een eerste generatie GSX-R en reedt een paar jaar terug met vrij rijden bij de Bikers Classics redelijk vooraan in de Superbike groep, daarna hebben ze de toegelaten leeftijd in één keer enorm opgeschoven t/m 2002 voor sommige modellen, volgende keer dat ik mee doe rij ik dus tussen R1's, Fireblades en 998's, dan ben ik opeens het slome oudje.
 
In de tijd dat mijn vader racede met zijn Yamaha en later zijn rg500 van 1978 tot 1985 had je ook al de oldtimer klasse en dat waren toen nortons, bsa's, bmw's enz die hooguit 20 jaar oud waren.
Hoe oud moeten motorfietsen nu zijn om de status oldtimer te krijgen? Als 35 jaar oude motorfietsen al niet als echte oldtimers gezien worden
 
Het is inderdaad bizar wat voor een stap er in ontwikkeling vanaf pak m beet 85 gemaakt is. De opkomst van de watergekoelde 4 cilinders met aluminium frame heeft het allemaal enorm snel gemaakt.
Ik vind zelf een oude Gixxer slabby nog net wel een oldtimer maar op het moment dat het al gaat richting de 92 oer blade eigenlijk al niet meer (ondanks dat dit een van mijn favoriete motoren is).
Op het moment dat de eerste generatie R1 mee mag gaan doen voelt het voor mij wel echt niet meer als 'oude motoren' ondanks dat die natuurlijk ook al flink op leeftijd begint te komen.
Wellicht dat verschillende tijdsklasse het beste zijn?
 
Het is inderdaad bizar wat voor een stap er in ontwikkeling vanaf pak m beet 85 gemaakt is. De opkomst van de watergekoelde 4 cilinders met aluminium frame heeft het allemaal enorm snel gemaakt.
Ik vind zelf een oude Gixxer slabby nog net wel een oldtimer maar op het moment dat het al gaat richting de 92 oer blade eigenlijk al niet meer (ondanks dat dit een van mijn favoriete motoren is).
Op het moment dat de eerste generatie R1 mee mag gaan doen voelt het voor mij wel echt niet meer als 'oude motoren' ondanks dat die natuurlijk ook al flink op leeftijd begint te komen.
Wellicht dat verschillende tijdsklasse het beste zijn?
Verschillende tijdsklassen zijn zeker het beste. Maar om een beetje leuk veld vol te krijgen heb je best veel klasses nodig, ook belangrijk om het voor een organisator interessant te maken. Dus indeling naar leeftijd en motorinhoud is het meest logisch.
Bij dat Duitse clubje rijden inderdaad motoren tot 1998. Verder prima, maar motoren tot 1984 op hetzelfde circuit en dan 4 uur lang zorgt wel voor aanzienlijke snelheidsverschillen. Rondetijden van sub 1:40 tot ongeveer 2.00 plus is waar je dan rekening mee moet houden en dat is wel een dingetje

Er is hier al eerder discussie geweest over een klasse waarbij het zelfbouw gehalte nogal hoog zou moeten zijn. Beetje als supermono of BOTT. Maar daar krijg je dezelfde ellende met indelingen.... Blijft een lastig verhaal zodra je grote snelheidsverschillen op circuit krijgt door groot verschil in leeftijd of vermogen.

Een ding is zeker, het "klassieke" racen schuift met z'n tijd mee. Er zullen steeds jongere motoren aan de start verschijnen.
 
Ik denk dat we met zijn allen nog blij mogen zijn dat het nog niet verboden is,te rijden,met de huidige klimaattransitie ontwikkelingen. en aversie tegen geluid.
Verder is de discussie ook wel eens bij een leden vergadering van de SAM gevoerd.
Maar iedere generatie heeft zijn/haar idolen,zonder afbreuk te doen aan de echt oude motoren.
Is ook een generatie ding..
 
Daar heb je een punt. Als het over 10 jaar nog met brandstof mag kunnen we in onze handjes klappen. Al zou ik wel eens willen weten hoeveel uitstoot er wordt veroorzaakt door hobby motorsport.... of juist niet willen weten, dan is het over 5 jaar al gedaan
 
Dat is wat Chimay ook heel gevaarlijk maakt en de classics voor 1982 wegjaagt als je ook :
1) Echte lange rechte stukken hebt
2) een groot deelnemersveld tot 1995 die meerijdt

Wie met een standaard bol d'or 750 meedoet in de classics tegen fireblad's is goed zot. Alhoewel die eerste wel zijn plaats heeft.
....
 
Daar heb je een punt. Als het over 10 jaar nog met brandstof mag kunnen we in onze handjes klappen. Al zou ik wel eens willen weten hoeveel uitstoot er wordt veroorzaakt door hobby motorsport.... of juist niet willen weten, dan is het over 5 jaar al gedaan

Een fractie van dit :


Maar ja,daar zit geld,om het af te kopen.
 
Dat is wat Chimay ook heel gevaarlijk maakt en de classics voor 1982 wegjaagt als je ook :
1) Echte lange rechte stukken hebt
2) een groot deelnemersveld tot 1995 die meerijdt

Wie met een standaard bol d'or 750 meedoet in de classics tegen fireblad's is goed zot. Alhoewel die eerste wel zijn plaats heeft.
....
1995 is de toelaatbare limiet op dit moment voor Chimay?
 
Ik ben spulletjes en onderdelen bij elkaar aan het verzamelen om een Yamaha fzr750 te gaan bouwen. Fzr1000 pre-exup van 1988, 750 blok van een fz750 bj 1986 enz. Praat je toch over meer als 35 jaar oude spullen.
Dat valt voor mij toch al onder de oldtimer gedachte.
Iets met mee gaan met de tijd.
Ik ben benieuwd Daddyphilipsen, ik vind motoren van die leeftijd ook erg mooi en interessant om mee te racen. Ik heb zelf 2 gsxr Srad 600's staan waarvan 1 als racer. De straat fiets is 1998 en de racer van 1997, al hoewel ik de 1997er onderhuids aanpas naar 1998 (carburateurs en nokenassen zijn anders en de voorvork van de 1998 is volledig instelbaar) Ik gebruik als voorbeeld de fiets waar Boris Chambon ik meen in 1999 wereldkampioen mee werd. Dus volledig Arrow uitlaatsysteem en alles van WP, ik heb zelfs de dezelfde WP stuurdemper gevonden die het Alstare dat jaar gebruikte. Ik heb wel zelf adapters gemaakt om brembo 40 mm remklauwen te kunnen monteren icm met een radiale 19mm rempomp en ik sla de geel/blauwe kleur van het Alstare team ff over...... :+ Ik ben benieuwd wat je van de Yam gaat maken.

Overigens ben ik het wel met @sidecarracing eens: GSXRen en de FZRen zijn Youngtimers, en alles van voor 1975 (ongeveer) is echt classic. Maar wat maakt het uit hoe je het noemt als je er maar lol mee hebt, zowel tijdens het rijden als het sleutelen/onderdelen zoeken.
Over het niet rijden met kostbare motoren: Afgelopen Ducati Clubrace reed een bekende van mij in de Eurosingles een wedstrijd mee met een AJS Boyracer uit 1962. Een fiets met race historie die bij diverse mensen in de UK bekend is, ok heeft de fiets hetzelfde frame en bloknr. Zo,n AJS 7R blok is net als de G50 Matchless van magnesium, prima materiaal maar het is nu eenmaal eerder aan zijn eind dan Aluminium. Wanneer? dat is de vraag. De eigenaar racet er gewoon mee, maar er zijn er meer hoor die nog steeds durven te rijden/racen met dit historische materiaal. Vorig jaar hebben we de AJS bijna geheel uit elkaar gehaald om alles na te kijken, de wielen met magnesium naven komen bijv ook uit 1962. Ff grondig inspecteren dus, en slijtage delen vervangen. En sommige dingen moesten gerestaureerd worden, maar de fiets is nog steeds authentiek origineel. Mooie aluminium tanks, waarvan de brandstof tank dus ietwat scheef is waarschijnlijk vanwege het handwerk.
Blok hadden we dicht gelaten, omdat de motor gekocht is bij een internationaal goed bekend staande handelaar....... Dat was een foutje dus. De eerste reden dat we de fiets bijna geheel uit elkaar gehaald hadden was omdat de bak ineens niet meer wou schakelen tijdens wat korte testritjes in de buurt. Vervolgens bleek er in de loop der jaren van alles aan geknutseld te zijn, en hebben we dus alles weer naar origineel terug gebracht met de oude materialen.
Maar dus vlak voor de DCR zetten we de AJS nog ff op de testbank om die bak een klein beetje te laten inlopen. Toen bleek dus de cilindervoet olie te lekken, VEEL olie te lekken. Kortom in 2 weken tijd ook nog maar ff het complexe blok uit elkaar en een nieuwe cilinder bus erin persen. De AJS heeft tijdens het DCR weekend op Assen uiteindelijk geen klap meer verkeerd gegeven, eigenaar en motor zijn even oud 1962 _O- en hebben samen een 2:27 op Assen gezet over 3 dagen.:]:t Dus er rijdt heus nog wel oud spul in de rondte.
De BSA Goldstar waar ik de DCR mee gereden heb had bijv een zuigertje die sommige kenners graag in een vitrine zouden willen stallen, maar de eigenaar had het zuigertje al zolang liggen met het idee ooit 35 jaar geleden dat dat het ultieme tuningsdeel was. Intussen heeft de tijd en kennis dat soort kunststukjes die erg veel geld kosten door de bewerking, ingehaald. Als tie versleten is kan die ook nog in de vitrine aldus de eigenaar, en zo denkt ie gelukkig ook over zn Boyracer. Altijd van gedroomd, nooit kunnen betalen, maar nu sinds een paar jaar in bezit. En hij kan nog werken dus dan kan hij in het weekend racen ook......:+
 
Goed verhaal :t

Beetje zoals goodwood voor auto's. Daar kom je op uitnodiging terecht als je echt een vette klassieke auto hebt en er mee wil racen. Als je niet genoeg gas geeft hoef je volgende keer niet meer te komen. En een kerel gaf commentaar op zijn fabrieks jaguar E-type racer toen hij hem best plat gereden had.

"Tja hij is stuk, niet de eerste keer, niet de laatste keer. We repareren het ding en de race historie wordt alleen maar langer en beter, dus hij stijgt absoluut in waarde"

Mooie instelling als je niet op een paar ton aan restauratiekosten hoeft te letten_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan