racen op een pc40 / pc37 2017

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen donderdag en vrijdag op circuit Mettet gereden. Ik ben pas recentelijk begonnen met vrij rijden, donderdag was mijn 2e vrij rijden dag en mijn 1e keer op Mettet.
Aangezien het echt een heel ander circuit is als de 'grote' circuits zoals Assen en Zolder was het in de 1e sessies wel even wennen. Op donderdag kwam ik uiteindelijk tot een snelste ronde van 1:21.134. Op vrijdag heb ik m'n tijd nog aan kunnen scherpen naar een 1.19.358.

Op mijn Honda CBR600RR PC40 uit 2007 zitten nog de originele voetsteunen. In de lagere snelheid bochten combinatie na het rechte stuk had ik op donderdag zowel de linker en de rechter voetsteun al een keer aan de grond zitten waar ik me niet geheel comfortabel bij voelde.
Op vrijdag gebeurde dat in de 3e sessie ook een keer in de hele snelle linker bocht achter op het circuit en dat zat me daarna helemaal niet lekker (ik weet het, het zit tussen de oren).
De 4e sessie was ik aan het proberen om het te voorkomen, kijken of ik met meer langs de motor hangen en proberen de motor meer rechtop te zetten het raken van de voetsteunen kon voorkomen, maar het liep voor geen meter, ik ging slechte lijnen rijden en vertragen in bochten.
De 5e en 6e sessie ben ik maar weer gewoon 'mijn eigen ding' gaan doen en toen liep het wel weer lekker en zelfs mijn tijd nog kunnen verbeteren.

In vergelijking met de motoren van mijn circuit maatjes zitten de originele voetsteunen op mijn motor ook wat lager, dus zal ik daarmee ook sneller aan de grond zitten.
Ik heb eigenlijk 2 vragen:
1. Kan het kwaad dat de voetsteunen aan de grond komen, of ga ik daar een keer last mee krijgen? (Deze kunnen nog wel omhoog veren).
2. Als ik dit niet meer wil, is een verstelbare rem schakel set dan de oplossing?

Alvast dank voor jullie reacties.
 
1: ja, de steunen kunnen gaan happen en er voor zorgen dat je onderuit gaat (heb je die indicators/lange pinnen er wel afgeschroefd?)
2: ja, verstelbare voetsteunen (ik had Valtermoto) staan hoger en zijn iets smaller

Probeer, hoe ongemakkelijk het ook voelt, je een goede zithouding aan te leren...........daar heb je alleen maar profijt van als je sneller gaat rijden.
Dat betekend meestal bij aanremmen/in bochten 1 bil er naast, je bovenlichaam naar de spiegel (die er niet meer zit) en laag.
En voor het aanremmen heb je deze houding al aangenomen, dus niet meer verzitten als je moet remmen.
 
@ Freek.

Je houding veranderen zal waarschijnlijk wel helpen, maar een verstelbare voetsteunen set zou ik zeker adviseren. Die kun je dan naar wens (op een voor jou fijne positie) afstellen.

Wij waren vrijdag troywens ook op Mettet 😁. Ik op een blauw/fluor gele supermoto en mn maat op een witte cbr600rr.
 
@ Freek.

Je houding veranderen zal waarschijnlijk wel helpen, maar een verstelbare voetsteunen set zou ik zeker adviseren. Die kun je dan naar wens (op een voor jou fijne positie) afstellen.

Wij waren vrijdag troywens ook op Mettet 😁. Ik op een blauw/fluor gele supermoto en mn maat op een witte cbr600rr.

Vrijdag lag het tempo in alle groepen een stuk hoger als op donderdag.

Van m'n circuit maatjes krijg ik juist de complimenten m.b.t. mijn zithouding, mijn hoofd zit doorgaans goed laag langs de motor, de kont zou wellicht nog wat verder opzij kunnen. Ik ben 1.75m, misschien als de voetsteunen wat hoger staan dat ik die bil ook nog net wat makkelijker opzij krijg.
In de 4e sessie was ik geforceerd aan het proberen de motor van me af te duwen in de bochten, maar als het zo geforceerd moet, dan werkt het voor mij helemaal niet meer.

Nog tips voor een goed en betaalbaar setje racevoetsteunen?
 
Vrijdag lag het tempo in alle groepen een stuk hoger als op donderdag.

Van m'n circuit maatjes krijg ik juist de complimenten m.b.t. mijn zithouding, mijn hoofd zit doorgaans goed laag langs de motor, de kont zou wellicht nog wat verder opzij kunnen. Ik ben 1.75m, misschien als de voetsteunen wat hoger staan dat ik die bil ook nog net wat makkelijker opzij krijg.
In de 4e sessie was ik geforceerd aan het proberen de motor van me af te duwen in de bochten, maar als het zo geforceerd moet, dan werkt het voor mij helemaal niet meer.

Nog tips voor een goed en betaalbaar setje racevoetsteunen?
Jammer dat ik het nu lees, anders had je wel ff met m'n reserve set kunnen rijden.
Een goede en betaalbare set zijn zeldzaam. Of het is goed en duur of betaalbaar via AliExpress.
Ga voor een set met de juiste verstelbare mogelijkheden en vooral niet te veel draaiende/bewegende elementen, dat is allemaal meer kans op speling en gedoe.
Maar uiteraard wel genoeg verstel mogelijkheden om het naar jouw houding af te stellen en de mogelijkheid om zowel normaal als omgekeerd te kunnen schakelen.
Valtermoto, pp timing, Gilles zijn veel gebruikte merken.

Welke groep reed je?
 
Jammer dat ik het nu lees, anders had je wel ff met m'n reserve set kunnen rijden.
Een goede en betaalbare set zijn zeldzaam. Of het is goed en duur of betaalbaar via AliExpress.
Ga voor een set met de juiste verstelbare mogelijkheden en vooral niet te veel draaiende/bewegende elementen, dat is allemaal meer kans op speling en gedoe.
Maar uiteraard wel genoeg verstel mogelijkheden om het naar jouw houding af te stellen en de mogelijkheid om zowel normaal als omgekeerd te kunnen schakelen.
Valtermoto, pp timing, Gilles zijn veel gebruikte merken.

Welke groep reed je?
Groep 2 en daar kon ik heel prima in meekomen.
Ik heb ook niet echt de drang om zo snel mogelijk naar groep 3 of 4 door te kunnen, het is voor mij puur recreatief en ik wil gewoon een leuke dag hebben en lekker rijden. Als de voetsteunen dan de grond raken en het gaat in je hoofd zitten spoken dan is dat niet leuk.
Ik ga denk ik eens naar de merken kijken die je hier noemt, ik geef nu liever iets meer uit dat het gewoon goed is en het in mijn hoofd ook goed zit dan dat ik me bij de komende circuit dagen misschien weer zit te ergeren.
 
Ik heb het zelfde, alleen dan met een oud r6je.
Uiteindelijk komt het door mijn positie op de motor. Mijn hoofd zat goed alleen ik moest met mij billen er meer naast gaan hangen.
Ik had/heb de neiging om de bocht hard in te laten lopen en dan hele de bocht onder vrij grote hellingshoek te rijden.
Iemand tipte mij er op om hem juist meer te hoeken dus dieper in remmen dan hem pas echt plat te gooien..

Vooral bij mettet de 1e bocht heb ik dit probleem. Maar je kunt daar dus inremmen tot de 1e pion en dan in 1x omgooien, dan heb je er veel minder last van. (Is ook nog iets waar ik aan moet werken) dan kun je ook later beginnen met remmen...

Maar een goed setje voetsteunen is nooit weg gegooid geld.
 
Vrijdag lag het tempo in alle groepen een stuk hoger als op donderdag.

Van m'n circuit maatjes krijg ik juist de complimenten m.b.t. mijn zithouding, mijn hoofd zit doorgaans goed laag langs de motor, de kont zou wellicht nog wat verder opzij kunnen. Ik ben 1.75m, misschien als de voetsteunen wat hoger staan dat ik die bil ook nog net wat makkelijker opzij krijg.
In de 4e sessie was ik geforceerd aan het proberen de motor van me af te duwen in de bochten, maar als het zo geforceerd moet, dan werkt het voor mij helemaal niet meer.

Nog tips voor een goed en betaalbaar setje racevoetsteunen?
Ik heb zelf een set van PP Tuning, omgekeerd schakelen. Dat bevalt prima, zat stel mogelijkheden en verkrijgen van vervang delen is ook in orde. Voor track zou ik sowieso investeren in een rearsetje.
 
Hier nog een paar actie foto's van Mettet vorige week.
Het begin is er denk ik, maar nog wel ruimte voor verbetering. Heb inmiddels ook een setje race voetsteunen welke ik wat hoger kan plaatsen, ben benieuwd of me dat ook nog iets gaat helpen met m'n zithouding.
 

Bijlagen

  • 08-07-2021 Inter-Track at Mettet group 2 Blue #60.jpg
    08-07-2021 Inter-Track at Mettet group 2 Blue #60.jpg
    108,2 KB · Weergaven: 43
  • 08-07-2021 Inter-Track at Mettet group 2 Blue #314.jpg
    08-07-2021 Inter-Track at Mettet group 2 Blue #314.jpg
    112,6 KB · Weergaven: 44
  • 08-07-2021 Inter-Track at Mettet group 2 Blue #204.jpg
    08-07-2021 Inter-Track at Mettet group 2 Blue #204.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 46
  • 08-07-2021 Inter-Track at Mettet group 2 Blue #101.jpg
    08-07-2021 Inter-Track at Mettet group 2 Blue #101.jpg
    147 KB · Weergaven: 35
Ik zie aan je houding niet zo veel verkeerds eigenlijk. Typisch dat je dan niet sneller dan 1.19 rondgaat. Dat zal meer aan je lijnen/rempunten/bochtensnelheid liggen dan.
 
Ik zie aan je houding niet zo veel verkeerds eigenlijk. Typisch dat je dan niet sneller dan 1.19 rondgaat. Dat zal meer aan je lijnen/rempunten/bochtensnelheid liggen dan.
Het was ook pas m'n 2e keer vrij rijden en de 1e keer dat ik op Mettet was.
Maar inderdaad vooral op gebied van remmen en veel snelheid mee de bocht innemen zijn zeker nog punten van verbetering, ik merk dat het iedere keer weer iets beter gaat.
En ik vond Mettet ook wel een moeilijk baantje om te leren kennen, vooral de 1e keer de Corkscrew 😲
 
Hoi Mannen
Even een vraag over mn nokken as spanner .
Als de motor koud is begint hij te tikken en wanneer hij warm word gaat het weg.
Nu vertelde een bekende dat dit de nokkenas spanner was , wat is jullie ervaring hiermee en waar koop je een oem spanner.
even bij ten kate gekeken maar kon hem daar niet vinden.

Alvast bedankt.
 
Hoi Mannen
Even een vraag over mn nokken as spanner .
Als de motor koud is begint hij te tikken en wanneer hij warm word gaat het weg.
Nu vertelde een bekende dat dit de nokkenas spanner was , wat is jullie ervaring hiermee en waar koop je een oem spanner.
even bij ten kate gekeken maar kon hem daar niet vinden.

Alvast bedankt.
Heb er geen ervaring mee, maar is wel een n Honda kwaal.
Google op nokkenas ketting spanner levert al een hoop hits op, het is even de vraag of je een oem wil of een handmatige zoals een ape.
 
Hallo allemaal,
Op m'n PC40 heb ik standaard TOKICO remklauwen met EBC GPFAX remblokken.
Brembo 19 RCS rempomp.
Op mijn droog weer set Yutaka remschijven, 4.3mm dik.
Op mijn regen set Braking wave remschijven, 4.0mm dik.

Wanneer ik m'n droog weer set wissel voor de regen banden set dan merk ik dat de vrije slag van de remhendel iets langer is, dus de slag voordat de remmen aangrijpen.
Zit 'm dat puur in het (geringe) dikte verschil van de schijven?

Hoe dik zijn nieuwe schijven? Of is dat ook nog per merk/type verschillend?
 
Die vrije slag zit inderdaad puur in het verschil in dikte van de schijven, het is weliswaar weinig verschil maar je moet 8 zuigertjes 0,15mm verder uitdrukken en daar heb je dus best wat olie voor nodig. Nieuwe schijven ligt er aan wat je koopt, maar origineel is 4,5mm als ik me niet vergis. Aftermarket ook van 5,5mm of zelfs 6mm te verkrijgen.
 
Die vrije slag zit inderdaad puur in het verschil in dikte van de schijven, het is weliswaar weinig verschil maar je moet 8 zuigertjes 0,15mm verder uitdrukken en daar heb je dus best wat olie voor nodig. Nieuwe schijven ligt er aan wat je koopt, maar origineel is 4,5mm als ik me niet vergis. Aftermarket ook van 5,5mm of zelfs 6mm te verkrijgen.
Maar is het dan niet zo dat de rempomp de extra benodigde olie uit het reservoir moet halen en dat de slag van de hendel dan hetzelfde moet blijven?
Want is het dan ook zo dat wanneer je dikkere schijven dan de originele gaat monteren (bijv. 5,5 of 6mm) er mogelijk helemaal geen vrije slag meer is en er een kans is dat de rem zal aanlopen?
 
Vrijdag lag het tempo in alle groepen een stuk hoger als op donderdag.

Van m'n circuit maatjes krijg ik juist de complimenten m.b.t. mijn zithouding, mijn hoofd zit doorgaans goed laag langs de motor, de kont zou wellicht nog wat verder opzij kunnen. Ik ben 1.75m, misschien als de voetsteunen wat hoger staan dat ik die bil ook nog net wat makkelijker opzij krijg.
In de 4e sessie was ik geforceerd aan het proberen de motor van me af te duwen in de bochten, maar als het zo geforceerd moet, dan werkt het voor mij helemaal niet meer.

Nog tips voor een goed en betaalbaar setje racevoetsteunen?
Ik had destijds op mijn pc37 alleen de verstelplaatjes met daarop mijn originele voetsteunen. Ik reed mijn onderkuip aan de grond, maar niet de voetsteunen. De originele kunnen scharnieren, wat lastig kan zijn indien je in je in een bocht je buitenste been wil verplaatsen. Dat zou ik als ik jou was alsnog overwegen, maar ik vond het prima en had geen last van grondspeling op de voetsteunen. Dan ben je voor een paar tientjes klaar.
 
Ik heb van de week mijn originele stepjes vast gebout en wat extra grip aangebracht met de slijptol op de uiteinden.
Zo lang je genoeg grondspeling hebt, is dit een leuke tussen oplossing.
 

Bijlagen

  • IMG-20210722-WA0047.jpeg
    IMG-20210722-WA0047.jpeg
    127,5 KB · Weergaven: 37
Maar is het dan niet zo dat de rempomp de extra benodigde olie uit het reservoir moet halen en dat de slag van de hendel dan hetzelfde moet blijven?
Want is het dan ook zo dat wanneer je dikkere schijven dan de originele gaat monteren (bijv. 5,5 of 6mm) er mogelijk helemaal geen vrije slag meer is en er een kans is dat de rem zal aanlopen?
Theoretisch gezien natuurlijk wel, maar mijn ervaring is dat het in de praktijk niet zo is. Idem met nieuwe remblokken vs bijna versleten blokken, terwijl dat (theoretisch) ook nergens op slaat... Zo lang je de hele sessie constant en hard kan remmen zou ik me er persoonlijk niet al te druk om maken...
 
Tijdens opruiming nog een olie koeler tegen gekomen voor de cbr600rr pc37.
Deze wordt achter de radiateur geplaatst.
Ook nog een power commander 5 voor de cbr600rr pc40. Dekseltje ontbreekt zie foto.
Iemand van hier interesse in 1 van de delen?
Groeten Gerben
 

Bijlagen

  • 20210731_095321.jpg
    20210731_095321.jpg
    403,8 KB · Weergaven: 11
  • 20210731_095434.jpg
    20210731_095434.jpg
    534,3 KB · Weergaven: 11
  • 20210731_095438.jpg
    20210731_095438.jpg
    499,4 KB · Weergaven: 12
Ik rij dit jaar mijn eerste jaar op circuit en dat smaakt naar meer. Ik zou graag naar volgend (circuit)jaar uitkijken naar een CBR600RR. Los van de algemene info online en dit topic die ik pagina per pagina aan het doornemen ben vroeg ik me af of er veel doorslaggevende redenen zijn om op zoek te gaan naar een (net iets recentere) PC40 ipv een PC37. Kan op vele vlakken zijn (uitwisselbaarheid en beschikbaarheid van onderdelen, tot zuiver op het technische af). UIteraard vergelijk ik dan beide "standaard" op motorisch en ophangingsvlak en los van eventuele ciruitgerichte upgrades. Kortweg, zijn er specifieke redenen om eerder voor een PC40 te gaan den een PC37?
Alvast bedankt.
 
Het meeste is bij een PC40 net een paar puntjes beter of sneller (remmen, vermogen, stijver frame etc.) maar om te beginnen ben je met een goed afgeveerde/afgestelde PC37 prima af. En als je alleen naar de basis kijkt, ben je sowieso beter af met een PC40.
Er zit nog wel verschil tussen de voorkant van de 03/04 tov de 05/06 PC37. Dat verschil kon ik wel voelen. Bij de PC40 is de voorkant nog veel beter, zelfs in de basis.
 
Van een PC37 zijn een deel van de upgrades die je mogelijk wilt doen niet onderling uitwisselbaar, bijvoorbeeld vering en uitlaat. Dus specifiek voor '03-'04 óf specifiek voor '05-'06. Ik kan uit betrouwbare bron mede delen dat dat de markt redelijk beperkt en tevens voor teleurstelling kan zorgen als je iets koopt wat volgens verkoper geschikt is voor "de PC37", maar dan toch niet blijkt te passen. Zou bij de PC40 beter moeten zijn. En mijn grootste ergernis bij mijn wijlen PC37: de radiateur is veel te klein, waardoor je eigenlijk verplicht ben een (dure) oliekoeler te monteren als je wat harder gaat rijden en zelfs dan op een warme dag nog met te warme motor rond rijdt. De PC40 heeft af fabriek al een grotere radiateur en heeft minder problemen met temperatuur (tot je natuurlijk echt hard gaat rijden)...
 
De PC37 vond ik een fantastische motor, maar als je nu een motor koopt is hij al op leeftijd. Stel je wil er een paar jaar mee vooruit dan is hij over die paar jaar al echt op leeftijd. Ik kan mij zo voorstellen dat bv webshops dan geen of weinig onderdelen meer aanbieden. Ik zou iig zeker voor de PC40 gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan