Radiaal Remmen ZX636 2003

Nightmare5

Rookie
1 mei 2007
29
0
Opmeer
Gd,

Ik heb 2 weken terug een ZX636 uit 2003 aangeschaft en op de terug weg bij de garage vandaan is de rechter voor remklauw naar mijn gevoel geblokeerd, nadat ik de motor weer van het asfalt had getrokken kwam er rook van m'n rechter voor rem-klauw af deze was bloed heet (maar draaide wel weer rond)...
De linker schijf was nog gewoon netjes koud en ik voelde dit echt totaal niet aankomen (heb de rem niet aangeraakt), was tevens op een recht stuk en ik had de motor net 2-3 minuten (maar 100/150m gereden).

Heeft iemand van jullie een idee waar dit aan gelegen kan hebben?
De garage waar ik hem vandaan heb is hem weer aan het repareren maar ik zou toch graag willen weten hoe dit in hemelsnaam kan komen, mij wordt alleen maar vertelt dat radiaal remmen niet kunnen blokkeren waar ik echter niets van geloof.

Gaat hier zover ik weet om de originele Tokico klauwen met stalen rem leidingen op (zover ik weet) een originele Master Cylinder.
 
Dat is het vreemde, er wordt mij verteld dat er niets mis is met de remmerij.
Ze hebben zelf ook op de motor test gereden en kwamen niets vreemds tegen.

Zelf vind ik van het hele verhaal niets kloppen want ik reed ongeveer 40 op het moment dat het gebeurde en hij blokkeerde compleet, na de val kon je de band weer gewoon rond draaien wat het nog vreemder maakt.

Remvloeistof had ik gecontroleerd, was goed. rem klauwen waren aardig schoon (neem aan daarbij de zuigers ook).

~
ander defect?

Dat is juist het gene wat ik me afvraag... wat kan het zijn
 
Probeer eens of je je zuigers terug kan drukken? Ik denk dat het compensatiegaatje in je rempomp niet open is. Daardoor kan de remvloeistof niet terug in het reservoir. Je rijd, alles word heet, zet uit, vloeistof kan nergens heen, en drukt de blokken tegen de schijf. Wellicht zijn de blokken nu wat verder gesleten waardoor het niet meer voorkomt.
 
Dat is dus inderdaad het vreemde, het was de rechter voorschijf die echt aan het roken was terwijl ik nog geen 150meter bij de garage weg was en de rem maar 2x aangeraakt had vanaf de garage wat ook allemaal rustig aan ging.

Zuigers eenmaal terug geduwd naar de garage kon je met een schroevendraaier zo terug duwen.
Ik ben toch bang dat er iets mis zit in de rempomp waardoor deze misschien toch druk opbouwt op een of andere manier?
 
erg vreemd dit. Dit gebeurde dus toen je reed en de rem niet gebruikte? Door het uitzetten zou het kunnen blokkeren maar volgens mij voel je dit aankomen (steeds meer gas geven?)
Ik zou de klauwen eens goed bekijken(zuigers eruit) en het systeem compleet doorblazen met lucht. (misschien vervuiling?) Daarna even nieuwe olie erin.
 
ik kreeg wel het gevoel vlak voordat hij blokkeerde dat er water in de tank zat maar kort daarna lag ik al, er was mij echter wel verteld dat de motor al enige tijd had stil gestaan dus op dat moment dacht ik voornamelijk aan water in de tank.

Vandaag contact met de garage gehad en die hebben een revisie setje op de klauwen toegepast er schijnt wel een kleine slijtage op de zuiger te hebben gezeten maar volgens hun niet voldoende om er van te blokkeren.

ps; hoe zouden de remmen moeten blokkeren met het uitzetten van de motor?
 
Ik denk dat het compensatiegaatje in je rempomp niet open is. Daardoor kan de remvloeistof niet terug in het reservoir. Je rijd, alles word heet, zet uit, vloeistof kan nergens heen, en drukt de blokken tegen de schijf.

Ik gok erop dat dit het probleem is (lijkt er het meest op), verklaart alleen niet waarom ik maar op 1 remklauw zoveel druk had tenzij er iets mis zou zijn met de remkabels (lijkt mij).
 
Tja ik heb ooit iets soort gelijks meegemaakt maar dit was met een koekblik nl een ford transit.
Ik was van Amsterdam naar Groningen gereden (+/- 100 k/h) Maar ik moet iets verder dan Groningen zelf (als je bij mijn huis niet remt hebbie natte poten) Maar na de rond weg van Groningen ontstond er ineens een vreselijke rubber/brandlucht, hok snel aan de kant en met twee man kijken. Bleek mn band links voor niet met de hand aan te raken te zijn, en toen zagen we vanuit de velg bij de remmen een rookpluim te voorschijn komen. FF gewacht en toen weer verder naar huis en die laatste 20 km geen problemen meer. Thuis gekomen natuurlijk gelijk de banden op warmte verschil controleren. En geen verschil waarneembaar maar ze waren niet eens meer warm.
De dag erna gelijk bij een maat op de brug en rem uit elkaar, bleek er een stofrubber gescheurd en tussen mn cuppies te hebben gezeten. Dit had duidelijk in de fik gestaan.

Bij een motor zit er volgens mij meestal niet zn stofrubber, maar als je zegt dat die motor lang stil gestaan heeft, heeft er misschien toch afdichtings rubber klem gezeten.
Ik denk dat als de garage je remmen reviseert en dus je klauwen uit elkaar haalt, ze ook deze rubbers zullen vervangen. Ik denk dat je de oude eens zeer nauwkeurig moet bekijken op zelfs maar de kleinste schade of onevenheid.

Zo tering wat een verhaal he? Misschien heb jij of de garage er wat aan. (hopelijk begrijp je t O-)
 
Om even lekker tegen de Motor-Forum oma in te gaan :)

De kawa is ondertussen terug, één van de cupjes bleek wel erg strak in de klauw te zitten en is vervangen. tevens is er een nieuwe Master rem cylinder opgekomen voor de zekerheid of misschien het idee.

Heb hem alweer naar huis gereden en helemaal top *D

Topic kan dus dicht O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan