Rear brake caliper bout afgebroken (remblokken op & vast)

R6Tilburg

Rookie
26 aug 2013
15
0
Dus mijn achterrem blokken waren opgegaan.
Heb ik net nieuwe binnen gekregen.
Ff de 2 bouten ingespoten met kruipolie om ze gemakkelijk los te krijgen.
Dit deed ik bij voorbaat omdat beide bouten erg wit waren dus ik ging er ook van uit dat ze van binnen verkalkt waren.

De grote bout (rechts) ging niet los en zat muurvast, heb het met verschillend gereedschap geprobeert zo voorzichtig mogelijk en zelfs daarmee is de buitenkant van de bout een beetje rond geworden en valt deze nu niet meer vast te pakken. Om deze rechter bout goed vast te kunnen pakken, moet de middelste bout van de remvloeistof gedeeltelijk los wat onmogelijk bleef. De binnenkant van deze middelste bout/schroef is (bijna) compleet rond geworden na 2 hopeloze maar wél voorzichtige pogingen.



Ik begon aan de kleinere bout (links) deze ging na een paar harde aanhalingen tot een kwart los, net toen hij wat makkelijker los ging brak hij opeens af.
De lokale yamaha dealer heeft het gezien en weet niet wat hij er mee aan moet (rekent €60 per uur) een andere motorzaak/garage wil er naar kijken maar kan ook niet zeggen hoe lang ze er mee bezig zullen zijn en gaven me een hint dat ze het met zwaar gereedschap zullen proberen. Ze schatte ook dat heet zo een 2 weken kan duren voordat ik mijn motor weer terug heb in het geval dat het ze lukt. Omdat ze het in eerste instantie ook als gevalletje hopeloos zagen stuurden ze me naar huis om het zelf nog verder te proberen. Ze zeiden als niks me lukt (nu het geval maar toen eigenlijk ook) kom dan maar terug.

Nu heb ik niet bepaald geld (zit midden in een woonverhuizing) om een rekening te betalen van zo een (4x €60 werkuren of meer). Ook ga ik er van uit dat ik de rearbrake caliper (of remklauw weet niet hoe de caliper heet in het nederlands) moet vervangen. Ik kan makkelijk aan een z.g.a.n. caliper komen voor maar €60. Dus dat is geen probleem. Maar ik kan verder echt maximaal rond de 100 euro besteden aan dit probleem.

Al sloop ik hem er het liefst wel zelf af, als ik dit zou kunnen zonder schade te doen aan mijn motor, maar hoe, is de vraag?
Ook is mijn motor mijn enigste vervoer helaas.
Weet iemand hier raad mee of heeft iemand advies of iets dergerlijks meegemaakt? |(

Het losse onderdeel ziet er zo uit, dus als ik eerst de middelste en dan de rechtse bout niet kapot of los krijg, op deze volgorde, blijft het vast zitten aan het achterwiel naar mijn weten.

 
Laatst bewerkt:
-O- Als heiden kijk ik nooit naar de Kro, dus ik ben vrij slecht in hints

Shame on U ;) Ik zal niet zeggen dat ik géén geloof heb maar "ik heb niks met geloof" komt redelijk in de richting.

Die fiets is érgens verkeerd in elkaar gezet en heeft waarschijnlijk ook meer geleden dan dat wat TS doet voorkomen óf misschien zelfs weet. Ik zou er ook niet graag aan sleutelen vanwege de huidige staat (alles wat fout gaat is ineens jouw schuld waarschijnlijk, de "dealers" welke 'm de deur wezen kan ik dan ook geen ongelijk geven).
 
Laatst bewerkt:
Die fiets is érgens verkeerd in elkaar gezet en heeft waarschijnlijk ook meer geleden dan dat wat TS doet voorkomen óf misschien zelfs weet. Ik zou er ook niet graag aan sleutelen vanwege de huidige staat (alles wat fout gaat is ineens jouw schuld waarschijnlijk, de "dealers" welke 'm de deur wezen kan ik dan ook geen ongelijk geven).

TS had al aangegeven dat het een machine met schade was.

En de achteras hoort er inderdaad andersom in, maar functioneel gezien maakt het niet uit volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Als jij een as en schijf zou zien zoals op de foto....

[afbeelding]

Eerste gedachte is een UK import waar nóóit onderhoud op gepleegd is. Maar die (lak)butsen in de achterbrug .....

Amerikaanse fiets, uit Californië om precies te zijn vertelde de verkoper/importeur aan me toen.

Nooit zou ik niet zeggen, ik denk dat de achteras er normaal andersom inzit, dus dan zou die toch al minimaal 1 keer los geweest zijn

Achteras is waarschijnlijk wel los geweest het was een schade motor die waarschijnlijk met ernstige schade is opgelapt en toen zo snel mogelijk verkocht.

Ik ben veel dingen tegen gekomen en o.a. ook de yamaha dealer die vroeger het een en ander voor me heeft gedaan waaruit blijkt dat iemand zeer slordig de motor heeft "gefixed". Ik had binnen mijn budget zo veel mogelijk proberen te redden o.a. wat onderdelen moesten gereviseerd/vervangen worden maar alles bij elkaar alle pech die ik er aan heb gehad daar was ik zo veel geld aan kwijt dat ik nog jaren lang een blauwe plek ervan heb. Het is eigenlijk zelfs te veel om op te noemen.

Ik ben vanmiddag naar Caramba in Tilburg geweest, daar werd ik gelijk geholpen.
De remklauw had hij er in slechts 5 minuten af. Alleen nog zit er een half afgebroken bout in de steun die haalt hij er nog uit of die is er al uit (ik moest de bus halen). De bouten heeft hij voor me besteld, de twee waarmee de remklauw aan de steun vast zit waren 11,50 per stuk. De bout waarmee de slang van de rempomp aan de klauw vast zat kostte 85 euro die mij bespaart werd doordat hij een perfect passende bout tevoorschijn toverde. Een nieuwe of tweedehandse remklauw was iig niet nodig, en gelukkig had ik deze nog niet besteld want ik kom zo veel goedkoper uit. In ieder geval hoefden ook de rubbertjes van de zuigers niet vervangen te worden omdat deze nog goed bleken te zijn en omdat in de eerste plaats het heet stoken niet nodig was wat de rubbertjes zou verpesten. Nog eens mij geld bespaart dus.
Ik laat ook gelijk de voorkant doen en tegelijk nog even de ketting aanspannen. (last van licht geratel -> ketting hangt spaghetti-slap 'waarschijnlijk')
En dankzij Caramba met alles en dit complete pakket blijf ik nog steeds binnen mijn minibudget door mijn woonverhuizing. Zeer aanbevolen motorzaak dus. Die heeft er een tevreden vaste klant bij.

Ik wil graag iedereen bedanken voor hun reactie, ook de reacties waar ik niks aan heb gehad waren eerlijk waar op zijn minst amuserend. Hopelijk vinden mensen dit topic en leren ze van mijn fouten óf kan Caramba iemand anders uit de omgeving uit de brand helpen met iets.
 
Laatst bewerkt:
Amerikaanse fiets, uit Californië om precies te zijn vertelde de verkoper/importeur aan me toen.Achteras is waarschijnlijk wel los geweest het was een schade motor die waarschijnlijk met ernstige schade is opgelapt en toen zo snel mogelijk verkocht.

Ik ben veel dingen tegen gekomen en o.a. ook de yamaha dealer die vroeger het een en ander voor me heeft gedaan waaruit blijkt dat iemand zeer slordig de motor heeft "gefixed". Ik had binnen mijn budget zo veel mogelijk proberen te redden o.a. wat onderdelen moesten gereviseerd/vervangen worden maar alles bij elkaar alle pech die ik er aan heb gehad daar was ik zo veel geld aan kwijt dat ik nog jaren lang een blauwe plek ervan heb. Het is eigenlijk zelfs te veel om op te noemen.

Ik ben vanmiddag naar Caramba in Tilburg geweest, daar werd ik gelijk geholpen.
De remklauw had hij er in slechts 5 minuten af. Alleen nog zit er een half afgebroken bout in de steun die haalt hij er nog uit of die is er al uit (ik moest de bus halen). De bouten heeft hij voor me besteld, de twee waarmee de remklauw aan de steun vast zit waren 11,50 per stuk. De bout waarmee de slang van de rempomp aan de klauw vast zat kostte 85 euro die mij bespaart werd doordat hij een perfect passende bout tevoorschijn toverde. Een nieuwe of tweedehandse remklauw was iig niet nodig, en gelukkig had ik deze nog niet besteld want ik kom zo veel goedkoper uit. In ieder geval hoefden ook de rubbertjes van de zuigers niet vervangen te worden omdat deze nog goed bleken te zijn en omdat in de eerste plaats het heet stoken niet nodig was wat de rubbertjes zou verpesten. Nog eens mij geld bespaart dus.
Ik laat ook gelijk de voorkant doen en tegelijk nog even de ketting aanspannen. (last van licht geratel -> ketting hangt spaghetti-slap 'waarschijnlijk')
En dankzij Caramba met alles en dit complete pakket blijf ik nog steeds binnen mijn minibudget door mijn woonverhuizing. Zeer aanbevolen motorzaak dus. Die heeft er een tevreden vaste klant bij.

Ik wil graag iedereen bedanken voor hun reactie, ook de reacties waar ik niks aan heb gehad waren eerlijk waar op zijn minst amuserend. Hopelijk vinden mensen dit topic en leren ze van mijn fouten óf kan Caramba iemand anders uit de omgeving uit de brand helpen met iets.
Mooi dat Marc je heeft kunnen helpen!

Mare, 85 euro voor een banjobout? :o :X
Geen komma vergeten?
 
De gevolgen zijn inmiddels opgelost.
Juiste nieuwe boutjes in bestelling, alles staat weer klaar voor montage.

De oorzaak is daarmee nog niet opgelost.

Het wiel heeft er altijd scheef in gezeten (vandaar ook de erg slappe ketting, ongelijk gesleten remblokken en het inslijten van de remschijf op de plaat van de achter-klauw).

Hoe komt dat wiel scheef?
Dat komt omdat de wielspanner rechts uitgelubberd is in de achterbrug. Daar hoort schroefdraad, waar de bout in zit. En mbv moertjes span je de boel dan op.
Schroefdraad is weg, gat is inmiddels ovaal.

Dat moet ook nog even gefixt worden, anders heeft TS binnen no-time weer hetzelfde probleem.
 
de banjo zal die niet vervangen hebben, die zit aan de slang vast.
Die holle bout, dat zijn me bouten hoor... Maar 87.50 euro dat is volgens mij compleet met motor.


Ik dacht, ik post het maar effe, want er is een taal nazi actief op het forum
 
Laatst bewerkt:
de banjo zal die niet vervangen hebben, die zit aan de slang vast.
Die holle bout, dat zijn me bouten hoor... Maar 87.50 euro dat is volgens mij compleet met motor.


Ik dacht, ik post het maar effe, want er is een taal nazi actief op het forum
De 'banjo-bout' ja. De holle bout waar de banjo-koppeling op zit.
De bout in de remklauw, waar de remleiding op zit, en waar de remvloeistof doorheen gaat.
Die dus.

Voor de duidelijkheid :)

;)
 
:o

Wat is er dan zo bijzonder aan die banjo? Alleen de prijs?
Puur omdat het een banjo is met een inbus?
En hij is zwart.

Dus zwart + inbus = 80 euro extra.
En OEM Yamaha natuurlijk, dat scheelt ook :Y

Draad (spoed, diameter en lengte) is gelijk aan standaard, net als de afmetingen waar het banjo-oog mag komen.

Alles zat trouwens wel erg vast.
Dat kan komen door de vorige eigenaar , of alles is vast gaat zitten doordat het wiel scheef heeft gezeten.
 
De gevolgen zijn inmiddels opgelost.
Juiste nieuwe boutjes in bestelling, alles staat weer klaar voor montage.

De oorzaak is daarmee nog niet opgelost.

Het wiel heeft er altijd scheef in gezeten
(vandaar ook de erg slappe ketting, ongelijk gesleten remblokken en het inslijten van de remschijf op de plaat van de achter-klauw).

Hoe komt dat wiel scheef?
Dat komt omdat de wielspanner rechts uitgelubberd is in de achterbrug. Daar hoort schroefdraad, waar de bout in zit. En mbv moertjes span je de boel dan op.
Schroefdraad is weg, gat is inmiddels ovaal.

Dat moet ook nog even gefixt worden, anders heeft TS binnen no-time weer hetzelfde probleem.
Door een scheef wiel gaan de bouten niet extra vastzitten? :+
 
En hij is zwart.

Dus zwart + inbus = 80 euro extra.
En OEM Yamaha natuurlijk, dat scheelt ook :Y

Draad (spoed, diameter en lengte) is gelijk aan standaard, net als de afmetingen waar het banjo-oog mag komen.

Alles zat trouwens wel erg vast.
Dat kan komen door de vorige eigenaar , of alles is vast gaat zitten doordat het wiel scheef heeft gezeten.
Absurd. Voor 1 doodsimpel boutje :X
 
Nou alleen nog die achterbrug vervangen om het weer 100% te krijgen voor dát deel van die die fiets, dus? Dingen worden gelukkig genoeg tweedehands aangeboden op bijv. motorparts-online dus je hoeft er niet de hoofdprijs voor te betalen (nieuw kosten ze iets van €1000,- kaal).

Achterbrug van de RJ11 en RJ15 is gelijk, dus van 2006 tot heden past allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Hoe komt dat wiel scheef?
Dat komt omdat de wielspanner rechts uitgelubberd is in de achterbrug. Daar hoort schroefdraad, waar de bout in zit. En mbv moertjes span je de boel dan op.
Schroefdraad is weg, gat is inmiddels ovaal.

Dat moet ook nog even gefixt worden, anders heeft TS binnen no-time weer hetzelfde probleem.

Hoe ga je dit oplossen? Opvullen met lassen, uitboren en tappen?
 
Nou alleen nog die achterbrug vervangen om het weer 100% te krijgen voor dát deel van die die fiets, dus? Dingen worden gelukkig genoeg tweedehands aangeboden op bijv. motorparts-online dus je hoeft er niet de hoofdprijs voor te betalen (nieuw kosten ze iets van €1000,- kaal).

Achterbrug van de RJ11 en RJ15 is gelijk, dus van 2006 tot heden past allemaal.
Totaalbudget was max 100 euro, incl vervangende bouten.

Dus als je een achterbrug weet, en iemand die het monteert, voor ong 3 euro, dan kan het nog.
 
Bovenstaand was ook mijn eerste idee idd. Is de complete remleiding achter geweest.

Het bizarre is, das nogsteeds heel duur voor een korte rubberen remleiding.
Tja OEM parts.... Beter een aftermarket stalen leiding.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan