Rechter oordeelt. Velen lezen uitspraak niet goed.

Nu dan toch Jurisprudentie? Het niet volgen van rijbaan kan ik begrijpen maar de rest 🤔
De titel is bijzonder misleidend en incorrect.
De rechter heeft absoluut geen juridische uitspraak gedaan over 'motorrijders en rijden naar het stoplicht'. Lees het na op www.rechtspraak.nl (Jip en Janneke-uitleg onderaan!)
De essentie van de uitspraak van de rechter is (vrij vertaald): "of de gedragscode voor motorrijders nou wel of niet van toepassing is in dit geval, men moet altijd de richting van de weg volgen waar men op rijdt. Dàt is waar de motorrijder een boete voor heeft gekregen, namelijk op een weg voorsorteren naar LINKS, om vervolgens weer vooraan aan te sluiten om RECHTDOOR te gaan. Dat mag niet, en dat is waar hij de boete voor heeft gekregen, en dat staat HELEMAAL LOS van de gedragscode voor filerijders, en is dus ook geen jurisprudentie.

Het hoger beroep in deze zaak heeft te maken gehad met een officier van justitie die, in de omschrijving van de gedraging van de motorrijder en de feitcode, wijzigingen heeft aangebracht. De advocaat van de motorrijder zag hierin een kans om de proceskosten vergoed te krijgen (want dat mag volgens de wet als de OvJ iets wijzigt in de aanklacht). De kantonrechter oordeelde negatief, maar in hoger beroep heeft de motorrijder de proceskosten alsnog vergoed gekregen. De 'hogere' rechters hebben dus dat onderdeel van de uitspraak van de 'lagere kantonrechter' vernietigt.

In Jip en Janneke-taal: de motorrijder heeft iets fout gedaan en er een boete voor gekregen, en dat had helemaal niets met de gedragscode voor motorrijders te maken.
 
Hoe kom je bij de onderliggende uitspraak waar het hoger beroep op is gebaseerd?
 
Heb in ieder geval de uitspraak nu ff bestudeerd van het hoger beroep en ik moet concluderen dat ik me teveel op aannames heb gebaseerd. Ik neem alles terug wat ik eerder over de uitspraak heb gezegd. In de uitspraak heeft de rechter helemaal niets over het begrip file gezegd. Alleen maar dat je de code niet kunt gebruiken omdat die alleen over snelwegen gaat èn rijstroken voor dezelfde richting.
Dus rustig tussen de twee rijen auto's voor de zelfde richting tot vooraan de streep mag nog steeds.
Hoog tijd dat iemand de knmv corrigeert over deze discutabele berichtgeving.
 
Hoog tijd dat iemand de knmv corrigeert over deze discutabele berichtgeving.
Ach joh, die KNMV moet zichzelf ook een beetje relevant proberen te houden natuurlijk, in deze tijd van fake news en clickbait.

Je kunt ze er best op aanspreken, en misschien dat ze dan nog iets nuanceren ook, maar dan hebben we hier toch ook niks meer om over te zeuren? O-)

Dit is nou eenmaal de tijd van Twitter, waar 1/2
 
de gemiddelde aandachtsspanne toch niet langer is dan een zin of twee, en mensen reageren puur vanuit de allereerste knee-jerk onderbuikreactie die ze bij een quote, of liever nog een plaatje, voelen. 2/2
 
Ach de 1 doet het met de motor, de andere met de auto.....boete blijkt dus hetzelfde te zijn....uit eigen ervaring,
conclusie: gewoon op je eigen weghelft blijven, is het veiligst en het goedkoopst:X:W

De motorrijder in kwestie zou nog harder gestraft moeten worden, hij misbruikt de motorgedragscode voor eigen
gewin, weer een negatieve smet op "ons" motorrijders
 
4B29F8BB-09CF-419A-95BB-7A64270E31BF.jpeg
 
Bijna iedere gerelateerde website meldt vol trots dat naar voren rijden niet meer mag.
Dat gaat nog leuk worden de komende tijd :(
Ik denk dat er weer een hoop actief gaan lopen etteren.

Ook lees ik vaak in de reacties dat motorrijders vaak te traag optrekken?
Staan ze niet achter mij hoor, stoplicht sprint je vind ik nog steeds best leuk})

En dat EV auto’s zo snel zijn :? de keren dat ik er achter aansluit vervloek ik mezelf dat ik er niet voor ben gaan staan, ze hebben vaak gewoon geen haast.
Ik zie er zelden een waarbij de bestuurder vlot optrekt.
En dan nog denk ik, is dat nou alles?
 
Ach de 1 doet het met de motor, de andere met de auto.....boete blijkt dus hetzelfde te zijn....uit eigen ervaring,
conclusie: gewoon op je eigen weghelft blijven, is het veiligst en het goedkoopst:X:W

De motorrijder in kwestie zou nog harder gestraft moeten worden, hij misbruikt de motorgedragscode voor eigen
gewin, weer een negatieve smet op "ons" motorrijders
...ehh, zat ik "per ongeluk" toch goed met mijn opmerking, dit gaat idd een hoop gezeik op leveren
voor wie in de file veilig er tussen door wilt rijden.
Ik rijd amper op de snelweg met de motor, en als ik er rijd, dan is er nooit file.

Maar ditzelfde gezeik heb je ook bij een ongeluk met een off the road motor, gelijk is het een crossmotor
en moeten alle banen dicht, oorzaak is die groene vingers brigade en de sensatie media
 
Inmiddels door diverse bronnen klakkeloos overgenomen. Zo ook Autoweek met veel enthousiaste reacties ‘dat het nu maar eens over moet zijn’.

Dat belooft wat bij het stoplicht de komende tijd :-(
Ik zag hem vanochtend ook ja. Ook weer op de typische autoweek-kijl-ons-eens-gelijk-hebben manier opgegooid zonder bronnen te raadplegen 🙁

En als je weet hoe vaak mensen die site als betrouwbare bron aanstippen |(
 
Inmiddels door diverse bronnen klakkeloos overgenomen. Zo ook Autoweek met veel enthousiaste reacties ‘dat het nu maar eens over moet zijn’.

Dat belooft wat bij het stoplicht de komende tijd :-(
Welnee, dit is nog geen week belangrijk, daarna is iedereen het weer vergeten.
 
Ik heb de officiële documenten ook gelezen en kom tot dezelfde conclusie: de motorrijder heeft terecht een bekeuring gekregen voor het niet volgen van de verplichte rijrichting en verder heeft de rechter gezegd dat gedragscodes, files en al die zaken hier niets mee te maken hebben.

Ik vanochtend bij één of andere krant ook weer een schreeuwerig artikel tegen over dit onderwerp, het lijkt erop dat de media graag meehuilen met de wolven zodra ze motorrijders kunnen dwarszitten.

Wat me enorm tegenvalt, is dat de KNMV dit nieuws ook gewoon verspreidt en aanneemt als voldongen feit.
Juist van de KNMV zou ik verwachten dat ze ten eerste geen onjuiste informatie verspreiden over dit soort belangrijke zaken en ten tweede, als ze, zoals kennelijk nu dus, van mening zouden zijn dat het vonnis gaat over *alle* gevallen van 'naar voren rijden', ze actie zouden nemen. Het lijkt erop dat ze dat nu geen van beiden doen en ik ga ze daar na het weekend over contacteren.

Ik vind dit namelijk wel een erg belangrijk onderwerp. Motorrijders liggen in het algemeen toch al onder vuur zoals rondom de wegafsluitingen en ik kan me de discussies of erger bij verkeerslichten al voorstellen. Er zullen namelijk vast wel hufters zijn die menen dat ze iets moeten vinden van of doen aan een motorrijder die naar voren rijdt bij de verkeerslichten, zeker als ze vaag een klok hebben horen luiden maar geen idee hebben waar de klepel hangt. En als oom agent het dan ook bij het verkeerde eind heeft vanwege dit soort onjuiste informatie wordt de ellende alleen maar groter.

Ook zal ik mijn contacten bij de MAG even inseinen.

Fijn 2023 allemaal !
 
Tja, je mag formeel dus niet over stroken voor een andere richting (o.a. in- en uitvoegstroken), niet over doorgetrokken strepen en OOK niet over de stopstreep.

Dat beperkt de mogelijkheden om vooraan te gaan staan toch wel behoorlijk hoor.
 
Dank voor aanpassen titel.
Ik had ff snel een bericht gelezen en niet in de uitspraak verdiept. Ik dacht dat er vast mensen op MF zijn, met tijd over, die er wel in duiken:+ volgens mij is dat wel gelukt.

Ik heb de officiële documenten ook gelezen en kom tot dezelfde conclusie: de motorrijder heeft terecht een bekeuring gekregen voor het niet volgen van de verplichte rijrichting en verder heeft de rechter gezegd dat gedragscodes, files en al die zaken hier niets mee te maken hebben.

Ik vanochtend bij één of andere krant ook weer een schreeuwerig artikel tegen over dit onderwerp, het lijkt erop dat de media graag meehuilen met de wolven zodra ze motorrijders kunnen dwarszitten.

Wat me enorm tegenvalt, is dat de KNMV dit nieuws ook gewoon verspreidt en aanneemt als voldongen feit.
Juist van de KNMV zou ik verwachten dat ze ten eerste geen onjuiste informatie verspreiden over dit soort belangrijke zaken en ten tweede, als ze, zoals kennelijk nu dus, van mening zouden zijn dat het vonnis gaat over *alle* gevallen van 'naar voren rijden', ze actie zouden nemen. Het lijkt erop dat ze dat nu geen van beiden doen en ik ga ze daar na het weekend over contacteren.

Ik vind dit namelijk wel een erg belangrijk onderwerp. Motorrijders liggen in het algemeen toch al onder vuur zoals rondom de wegafsluitingen en ik kan me de discussies of erger bij verkeerslichten al voorstellen. Er zullen namelijk vast wel hufters zijn die menen dat ze iets moeten vinden van of doen aan een motorrijder die naar voren rijdt bij de verkeerslichten, zeker als ze vaag een klok hebben horen luiden maar geen idee hebben waar de klepel hangt. En als oom agent het dan ook bij het verkeerde eind heeft vanwege dit soort onjuiste informatie wordt de ellende alleen maar groter.

Ook zal ik mijn contacten bij de MAG even inseinen.

Fijn 2023 allemaal !
Goeie actie! Ben alleen bang dat het 'kwaad' al is geschied. Tollerantie voor tussen file door rijden op snelweg of waar dan ook is in de 3 noordelijke provincies aardig aan het afnemen. Een dergelijk bericht dat inmiddels overal opduikt ( en de reacties hierop ) helpt hier niet aan mee.
 
Tja, je mag formeel dus niet over stroken voor een andere richting (o.a. in- en uitvoegstroken), niet over doorgetrokken strepen en OOK niet over de stopstreep.

Dat beperkt de mogelijkheden om vooraan te gaan staan toch wel behoorlijk hoor.
Dit is al jaren zo hoor.

Ik weet dat ik een risico op een bekeuring loop wanneer of voor de stopstreep ga staan (en dat gebeurd meestal) of inderdaad van rijstrook wissel en dat gebeurd ook meestal.
Het is gewoon makkelijker om er langs te rijden rechts of links en hem er dan voor te zetten.

Kortom ik blijf dit ook gewoon doen, wel zoals altijd gewoon met verstand en rustig. Niet ervoor frotten en erlangs scheuren.
En gaat het mis, dan is dat jammer en moet ik betalen.
Risico op een bekeuring is zeer en zeer laag, ik heb hem iig nog nooit gehad en de aantal keren dat ik het gedaan heb is niet te tellen.
 
Het blijft wel bijzonder hoe normaal het is om sommige regels aan je laars te lappen.

Je zou eigenlijk een tweede wetboek moeten hebben wat onderscheid maakt tussen:
  • regels die wel echt gelden
  • regels die alleen maar gelden als mensen er op dat moment last van hebben (of de agent een slechte dag heeft)
  • regels die alleen dienen om brave sufferds te bestraffen voor het brave sufferd zijn.
Ik vind het maar verwarrend.

Vuurwerkverbod hier in de gemeente was in elk geval van die laatste categorie. Geen handhaving, volop vuurwerk. De weinigen die het vanwege het verbod niet gedaan hebben zullen zich behoorlijk gekke henkie gevoeld hebben. Maargoed, offtopic.
 
Je zou eigenlijk een tweede wetboek moeten hebben wat onderscheid maakt tussen:
  • regels die wel echt gelden
  • regels die alleen maar gelden als mensen er op dat moment last van hebben (of de agent een slechte dag heeft)
  • regels die alleen dienen om brave sufferds te bestraffen voor het brave sufferd zijn.
Ik vind het maar verwarrend.

Vuurwerkverbod hier in de gemeente was in elk geval van die laatste categorie. Geen handhaving, volop vuurwerk. De weinigen die het vanwege het verbod niet gedaan hebben zullen zich behoorlijk gekke henkie gevoeld hebben. Maargoed, offtopic.
Kan je nagaan hoe het vroeger was, mr Spee heeft ooit ruim 200 artikels uit het RVV geschapt, die heb ik in die tijd allemaal uit m'n kop moeten leren, RVV 1966 RVV 1990 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan