Regels rondom koplampen

HeeroYuy

Die hard MF'er
29 apr 2015
865
16
Motorvrienden! :W

Allereerst weet ik niet zeker of dit bij algemeen hoort, of bij techniek.

Ik heb een vraag waar ik moeilijk antwoord op kan vinden op het internet. Ik wil namelijk zelf een koplamp maken voor m'n motor.

Het idee is om iets zoals het onderstaande te maken voor mijn ER6.

xajvjg43xwacpshuvkxr.jpg

Je vindt het mooi of lelijk. Ik vind het in ieder geval super mooi :9~~

Het maken van de lamp is opzich niet het probeem. Ondanks het vast niet simpel is, lijkt me de uitdaging wel leuk. De vraag is hoe het zit met regelgeving. Ik kan dingen vinden over hoeveel lampen op de motor en dat deze lampen een E-keur moeten hebben. Maar van de andere kant zie je vaak in de custom scene mensen rijden met zodanig aangepaste lampen dat het E-keur vast niet meer geldig zou zijn.

Verder, is het misschien alleen verplicht om E-keur te hebben als je de lamp zou verkopen, of mag je niet rijden met een motor zonder E-keur lamp?

Google en de zoekfunctie kon mij niet veel verder helpen, dus hoop dat jullie hier meer over weten :)
 
Als het niet verblindt en je binnen Nederland blijft, lijkt het me niet dat het een probleem is. Andere landen zijn vaak strikter.

Wat misschien een goede basis is, is een xenon projector set, bijvoorbeeld dit: Bi-Xenon Mini H1 Twin Kit | Retrofitlab.com

Dan hoef je niet zelf aan de slag met een reflector vorm te geven etc, want dat gaat je nooit lukken zonder verblinden ;) Misschien kan je er zelfs 2 boven elkaar kwijt in dat ontwerp.
 
Zolang je de motor niet zelf op de markt wilt brengen valt het volgens mij allemaal wel mee, dan moet je er gewoon voor zorgen dat het niet verblindt. Er is geen keuring voor de motor dus het enige moment dat ze het zouden kunnen zien is als je staande gehouden wordt en dan is er echt geen agent die gaat zoeken op je lamp of er een keurmerkje op zit. Ik heb zelf ook een xenon projector in mijn koplamp, besteld in China voor een stuk minder dan de link hierboven.

Moet je wel nog bij de RDW zijn (stel je maakt een zelfbouw motor) dan moet hij wel Ekeur hebben. Je mag dan niet eens meer een beschermend kunststof over de gekeurde lamp doen (zelfs als het helemaal niks aan het lichtbeeld verandert), dan zien ze het als een nieuwe lampunit en moet dat geheel weer opnieuw alle keuringen ondergaan.
 
Ik wordt zo moe van die E-keur fabels...
E-Keur heeft geen enkele rechtswaarde, een fabrikant die iets maakt, mag een E-keur aanvragen in zijn eigen land, en krijgt de goedkeuring als het aan bepaalde voorwaardes voldoet...
Om aan te geven hoe krom..
Een in NL ggoedgekeurde uitlaat met E-keur voor b.v. een kawasaki Z1000 kan in Dld niet toegestaan zijn omdat ze daar ook nog bovenop de E-keur een ABE certifikaat moeten hebben, en krijg je de motor zonder ABE goedkeur pas weer goedgekeurd als de TUV tijdens de keuring de uitlaat goedkeurt....
En je begrijpt natuurlijk dat een koplamp uit GB met e-keur niet in NL gebruikt mag worden
Ook mag officieel een E-keur goedgekeurde uitlaat van een Z1000 niet op een GSX1000 geplaatst worden

Voor de koplamp...
Alles mag als je maar aan de eisen van de WVW voldoet...
Heb een ZX7R gewoon ingevoerd met kikker-ogen, werd niet naar E-keur gekeken, alleen naar lichtbeeld
 
Aah allemaal heel duidelijk! Dan zal ik het E-keur vooralsnog achterwegen laten. Maar eens googlen waar het lichtbeeld aan moet voldoen.

Bedankt iedereen :Y
 
Het E-keur wordt pas een probleem als je opvalt met je lamp, bijvoorbeeld door de kleur van het licht, het verblinden van anderen of een lichtbeeld dat zo afwijkend is dat het direct opvalt.
Anders wordt er normaal gesproken geen aandacht aan geschonken.
 
Wat Nsmeijer zegt!

Ik werd eens aangehouden vanwege een kentekenplaat die iets te schuin stond. Die plaat was gemonteerd onder mijn uitlaat die zelfbouw was en veel herrie maakte.
Agent zat zowat met z'n muil in m'n uitlaat en merkte daar totaal niks over op.

Ik denk dat het pas een probleem zou kunnen worden bij zo'n uitgebreide controle/keuring. Maar wie (agent) gaat nou op ieder onderdeeltje kijken of er een E-keur op zit?
 
Nou, het gebeurd wel eens dat ze je 'zomaar' staande houden en dan echt op zoek gaan naar iets om een bekeuring te kunnen geven.
 
Los van bekeuringen dan, is je motor uberhaubt wel verzekerd als hij niet voldoet aan al de eisen? Kan me voorstellen dat als je een ongeluk veroorzaakt (of het nou jouw schuld is of niet), dat ze een koplamp die niet aan E-keur voldoet nog wel eens tegen je kunnen gebruiken?
 
Los van bekeuringen dan, is je motor uberhaubt wel verzekerd als hij niet voldoet aan al de eisen? Kan me voorstellen dat als je een ongeluk veroorzaakt (of het nou jouw schuld is of niet), dat ze een koplamp die niet aan E-keur voldoet nog wel eens tegen je kunnen gebruiken?
Zorg je er ook voor dat je benzine een e-keur stickertje heeft?
 
Ik wordt zo moe van die E-keur fabels...
E-Keur heeft geen enkele rechtswaarde, een fabrikant die iets maakt, mag een E-keur aanvragen in zijn eigen land, en krijgt de goedkeuring als het aan bepaalde voorwaardes voldoet...
Om aan te geven hoe krom..
Een in NL ggoedgekeurde uitlaat met E-keur voor b.v. een kawasaki Z1000 kan in Dld niet toegestaan zijn omdat ze daar ook nog bovenop de E-keur een ABE certifikaat moeten hebben, en krijg je de motor zonder ABE goedkeur pas weer goedgekeurd als de TUV tijdens de keuring de uitlaat goedkeurt....
En je begrijpt natuurlijk dat een koplamp uit GB met e-keur niet in NL gebruikt mag worden
Ook mag officieel een E-keur goedgekeurde uitlaat van een Z1000 niet op een GSX1000 geplaatst worden

Voor de koplamp...
Alles mag als je maar aan de eisen van de WVW voldoet...
Heb een ZX7R gewoon ingevoerd met kikker-ogen, werd niet naar E-keur gekeken, alleen naar lichtbeeld

Die begrijp ik niet :N

Je kunt met een GB koplamp gewoon door de RDW keuring komen. Volgens mij met een Flatbeam koplamp kun je zowel in GB als in de rest van de wereld rijden zonder dat er iemand verblind van raakt. In ieder geval zal een flatbeam gewoon goedgekeurd worden door de RDW :Y
 
Los van bekeuringen dan, is je motor uberhaubt wel verzekerd als hij niet voldoet aan al de eisen? Kan me voorstellen dat als je een ongeluk veroorzaakt (of het nou jouw schuld is of niet), dat ze een koplamp die niet aan E-keur voldoet nog wel eens tegen je kunnen gebruiken?

Normaal wordt er dan een rapport opgesteld met de oorzaak etc van het ongeval, als jouw koplamp iets heeft bijgedragen dan zal je een probleem kunnen hebben idd, als je zorgt dat je een deugelijke koplamp hebt zou er niks aan de hand mogen zijn.
 
inderdaad goede en degelijke verlichting is erg belangrijk.
ik heb vrienden waarvan in niet eens meer wil dat ze achter me rijden.
of uberhaubt mee gaan rijden omdat ze een zon voor op hebben :(
en het alleen maar belangrijk vinden dat hun opvallen |(
 
als je verblindend licht voert, zien ze je wel maar schatten ze verkeerd in en wordt je alsnog aangereden.
 
Ik heb Xenon gehad maar ben nu blij met een gele koplamp. Evenveel zicht als halogeen, maar betere oplichting verkeersborden en je valt veel meer op omdat de kleurstelling een zeldzaamheid is.
 
Ik heb Xenon gehad maar ben nu blij met een gele koplamp. Evenveel zicht als halogeen, maar betere oplichting verkeersborden en je valt veel meer op omdat de kleurstelling een zeldzaamheid is.

Er bestaat ook gele xenon ;)
Ik heb zelf ook een xenon projector in mijn koplamp, besteld in China voor een stuk minder dan de link hierboven.

Xenon projector :}

Wij hebben 2 BlackBirds, 1 met originele en de andere met xenon projector.

full

Mag ik heel eerlijk zeggen dat ik de originele wel mooier vind? ;)
 
Voor een nieuw voertuig geld:

Een categorie L3 voertuig (motor) moet voldoen aan de ECE53 richtlijn. Hierin staat beschreven welke verlichting op je motor moet zitten en op welke plek etc...

De lampen zelf moeten ook aan regelgeving voldoen. Voor de koplamp van een motor is dat ECE113.

Voor vervangingslampen is weer andere regelgeving (even uit mijn hoofd is dit ECE1).

Dit zijn in ieder geval lange trajecten (met behoorlijke kosten) waar je als particulier niet aan wil beginnen.

Mijn advies zou zijn. Koop een bestaande lamp en knutsel daar een andere behuizing omheen (reflector en glas niet veranderen) en dan langs de RDW voor een individuele keuring. Of gewoon iets in elkaar klussen, zorgen dat niet niemand verblind en lekker rijden :] Net als half Nederland met zijn uitlaat doet :W

Ohja, en E-keur bestaat niet, dat is gewoon een goedkeuringsnummer. Het nummer geeft alleen aan dat een onderdeel / installatie van een onderdeel / voertuig goedgekeurd is volgens ECE (E##) of EG (e##).



Leesvoer:
- Transport - UNECE
- Transport - UNECE
 
Laatst bewerkt:
Ik wordt zo moe van die E-keur fabels...
E-Keur heeft geen enkele rechtswaarde, een fabrikant die iets maakt, mag een E-keur aanvragen in zijn eigen land, en krijgt de goedkeuring als het aan bepaalde voorwaardes voldoet...
Om aan te geven hoe krom..
Een in NL ggoedgekeurde uitlaat met E-keur voor b.v. een kawasaki Z1000 kan in Dld niet toegestaan zijn omdat ze daar ook nog bovenop de E-keur een ABE certifikaat moeten hebben, en krijg je de motor zonder ABE goedkeur pas weer goedgekeurd als de TUV tijdens de keuring de uitlaat goedkeurt....
En je begrijpt natuurlijk dat een koplamp uit GB met e-keur niet in NL gebruikt mag worden
Ook mag officieel een E-keur goedgekeurde uitlaat van een Z1000 niet op een GSX1000 geplaatst worden

Voor de koplamp...
Alles mag als je maar aan de eisen van de WVW voldoet...
Heb een ZX7R gewoon ingevoerd met kikker-ogen, werd niet naar E-keur gekeken, alleen naar lichtbeeld

Misschien ligt dat aan het bouwjaar van de motor. Ik weet namelijk van een nieuwe motor die uiteindelijk geen beschermkap (gewoon een stuk plexiglas) voor de lamp gekregen heeft omdat de unit dan als geheel opnieuw gekeurd zou moeten worden.
 
Voor een nieuw voertuig geld:

Een categorie L3 voertuig (motor) moet voldoen aan de ECE53 richtlijn. Hierin staat beschreven welke verlichting op je motor moet zitten en op welke plek etc...

De lampen zelf moeten ook aan regelgeving voldoen. Voor de koplamp van een motor is dat ECE113.


Mijn advies zou zijn. Koop een bestaande lamp en knutsel daar een andere behuizing omheen (reflector en glas niet veranderen) en dan langs de RDW voor een individuele keuring. Of gewoon iets in elkaar klussen, zorgen dat niet niemand verblind en lekker rijden :] Net als half Nederland met zijn uitlaat doet :W

Ik ben normaal gesproken absoluut 12 x roomser dan de paus, maar langs het RDW voor een goedkeuring heb zelfs ik niet gedaan voor de projectorlamp hoor :X


En... waar kan ik nu voor bekeurd worden ? O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan