reisverslag van het jaar verkiezing?

Robertehv

FM DONATEUR
3 sep 2009
3.818
633
Zuidoost Brabant
Zoals velen lees ik graag de vaak literatuurwaardige reisverslagen van mede MF-ers.
De vaak aanstekelijke en levendige wijze van schrijven heeft mij al menig uurtje leesplezier opgeleverd.

Nu zijn er ieder jaar verkiezingen voor de Mod van het jaar, volkomen terecht om de mensen die de kruiwagen met kikkers, ook wel bekend als de forumgebruikers, enigszins op het spoor te houden, extra in het zonnetje te zetten.

Maar eigenlijk zou mijn inziens er ook aan het einde van het jaar een verkiezing voor het beste reisverslag van het jaar moeten zijn.

Ik wil graag een topic aanmaken waarin ieder zijn of haar favoriete reisverhaal kan nomineren, iemand nog aanvullende ideeën?
 
Valt me wel op dat er dit jaar minder reisverslagen zijn dan voorgaande jaren, of valt dit mee? :)
 
Valt me wel op dat er dit jaar minder reisverslagen zijn dan voorgaande jaren, of valt dit mee? :)


Dat gevoel had ik ook.... aan mij ligt het niet ik heb mijn best dit jaar weer gedaan met dit verslag:
2 Girls, 2 Beamers, 6 days!

Zelf vind ik het verslag van ...Ron... altijd geweldig leesvoer. *O*
De manier waarop hij schrijft krijg ik (nog) niet voor elkaar.

Een natte poes, en meer randzaken (reisverslag Austria-2015)

Dit is trouwens ook wel een leuk verslag... Dekatria maakt leuke dingen..

Het Hekla Project - Baltische Zee 2014 & IJsland 2015
 
Laatst bewerkt:
OK,

Ik ga een nieuw topic aanmaken waarin iedereen zijn favoriete reisverslag(en) kan nomineren.

Tegen het einde van het jaar zal ik van alle nominaties een poll maken en de winnaar verdient de titel van Homerus van het Motorforum en mag deze een jaar lang trots dragen.
 
Laatst bewerkt:
Valt me wel op dat er dit jaar minder reisverslagen zijn dan voorgaande jaren, of valt dit mee? :)

Bij elk verhaal wat ik lees denk ik ja, ik zou zelf ook eens wat moeten schrijven maar het komt er nooit van... Soms lees je verhalen die gewoon in zo'n leuke stijl geschreven zijn, en ik weet niet of ik dat kan. Maar misschien van de winter als ik wat meer tijd heb maar eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Doen, die poll.

De keuze is Enorm.. er staan juweeltjes bij.

Ter Lering, Motivatie en Vermaak zou ik zeggen.

Zelf gebruik ik dit deel van het MF ook voor "info" en als "logbook".
Combi van herinneringen oplslaan en informatie zoeken/delen.
Ik vind kaartjes en routes ook erg interessant (dank aan allen die kaartjes tonen!)

Nog een Suggestie, beroeps-deformatie(?):
Info-topics per regio of land, met bijdragen van MF-ers die er geweest zijn.
Een vragenlijst ter de-briefing, en een tick+tip lijst per land of regio.
e.g. waar op letten als je naar de Dolomieten gaat, lijst van stopplaatsen, sleuteladresjes, maut/peage-tips, motor-vriendelijke hotels, etc...

de MAG doet ook al zoiets, wellicht is het te combineren.
de ANWB info is i.h.a. goed, maar wat slapjes voor motorrijders.

Tis maar n idee...
 
Bij elk verhaal wat ik lees denk ik ja, ik zou zelf ook eens wat moeten schrijven maar het komt er nooit van... Soms lees je verhalen die gewoon in zo'n leuke stijl geschreven zijn, en ik weet niet of ik dat kan. Maar misschien van de winter als ik wat meer tijd heb maar eens proberen.


Het kost ook gruwelijk veel tijd.... naast het schrijven is het uitzoeken van de foto's die het verhaal moeten opleuken ook een beste klus.

Tijdens de zomervakantie (meestal verre reis) schrijf ik een reisdagboek... die zijn nog veel omvangrijker en vormen inmiddels een boekenplank vol. ;)
 
Het kost ook gruwelijk veel tijd.... naast het schrijven is het uitzoeken van de foto's die het verhaal moeten opleuken ook een beste klus.

Tijdens de zomervakantie (meestal verre reis) schrijf ik een reisdagboek... die zijn nog veel omvangrijker en vormen inmiddels een boekenplank vol. ;)
Klopt, kost veel tijd - als je camera dan niet werkt en je fotos moet maken met je mobieltje wordt het er ook niet fraaier of makkelijker van.

Dat schrijven van een dagboek - moet ik ook doen en dan tussentijds wat schrijven, want je bent de leuke anecdotes zo kwijt!

Jouw verhalen zijn ook fantastisch en leveren voor mij (lees ons MF'ers) een handige bijdrage m.b.t. routering, leuke plekkies e.d. Dat probeer ik er ook in te sleutelen, daarom lever ik de routes ook met de nodige via punten.
 
Doen, die poll.

De keuze is Enorm.. er staan juweeltjes bij.

Ter Lering, Motivatie en Vermaak zou ik zeggen.

Zelf gebruik ik dit deel van het MF ook voor "info" en als "logbook".
Combi van herinneringen oplslaan en informatie zoeken/delen.
Ik vind kaartjes en routes ook erg interessant (dank aan allen die kaartjes tonen!)
Dank je ;) ik probeer de routes ook altijd als gpx en (tegenwoordig) itn ook er bij te leveren (terleeringendevermaak)

Nog een Suggestie, beroeps-deformatie(?):
Info-topics per regio of land, met bijdragen van MF-ers die er geweest zijn.
Een vragenlijst ter de-briefing, en een tick+tip lijst per land of regio.
e.g. waar op letten als je naar de Dolomieten gaat, lijst van stopplaatsen, sleuteladresjes, maut/peage-tips, motor-vriendelijke hotels, etc...
Ben ik helemaal voor, maar hoe maak je zoiets????
 
Dank je ;) ik probeer de routes ook altijd als gpx en (tegenwoordig) itn ook er bij te leveren (terleeringendevermaak)

Yep. en/of een google-map link, is direct bruikbaar in browser en lekker interactief.
Zelf leg ik vast met Rambler, zoiets

Ben ik helemaal voor, maar hoe maak je zoiets????

Tja..
een "form" op het forum, kan dat?


of draadje een "verplichte invulpost"
- gereden routes
- hotels, wel/niet
- campings...
- eten en drinken...
- overige..

De 1e "posts" in dat topic kunnen dan lijstjes zijn met "routes", "hotels", "Tips".
Bijdragen kunnen door anderen als post toegevoegd worden en/of gedistilleerd uit verslagen over de regio. En de "vrijwilliger" moet de OP's bijhouden (hmm zucht).

ik stel me voor bv Zuid-Oost Belgie zoiets voor (ik ken de streek een beetje)

OP: intro en Interessante wegen:
Ardennen en Oostkantons zijn Leuk om te rijden, en lekker dichtbij. Ook leuk als je uitgekenen bent op de Eiffel, of als daar alle wegen afgesloten zijn voor Motards...

Wegen:
- N62 van Spa naar Malmdey : mooie bochten langs het circuit.
- E421: Eupen - Malmedy - St Vith: Lange Rechte stukken En Heeerlijke Bochten.
- N68 Malmedy-Gouvy: Bochten!
- Remouchamps - Durbuy - Marche binnendoor...
- etc... (eventueel met google-linkjes)

2e post: (Motor-)hotels en campings (met wifi)
- Benhet.be (vielsalm), motorhome, met complimenten voor de BBQ
- Le clos fleuri, niveze: Hollandse B+B, Luxe!
- Maison Blue Durbuy: Vlaming met een BnB...(motorvriendelijk!)
- Camping Polleur (yep, Hollandse eigenaar, Opa is ex-garagehouder...)

3e post: Garages:
- Kockelman, Francorchamps: Kawas en Italianen.. Passie !
- LeJeune BWM, Dison: beemers, beemers en beemers.
- Kaiser-moto St Vith (alles, en heeel flashy website)
- Fred Krugger (incognito knutselaar, Kunst met een prijskaartje...)

4e post: Do's en Donts:
- Dicht bij NL... makkelijk aanrijden.
- Oppassen voor slechte wegen, het is Luxemburg/Duitsland nog niet.
- Frans en Duits spreken svp.
- Frietjes en Steak-Frites eten!

Linkjes naar relevante reisverslagen (verzonnen user, niet "deze user")...
- het verslag van FritesFan op weekend naar Oostkantons..
- Frans leren in Durbuy .....
- etc...

Daaronder kunnen MF-ers in eigen posts hun opm over de regio en hun ervaringen kwijt.
"Wat een Klote-land dat Wallonie.. niemand spreekt NL, en de Frites zijn niet te Freten"
"Pothole Paradise... Nooit meer"
"lekker veel oude tanks uit 40-44, en ze spreken er Duits."
etc..

Houd me ten goede: Als ik in Nov terug ben kan ik bij wijze van proef een draadje openen.. Nu eerst zelf weer op reis, koffers al gepakt... Logboekje komt wel (maar ik moet ook wat remote-werken...).

NB: De Dolo topic en "het grote noorwegen" gaan al die kant op maar zijn nog wat ongestructureerd.


*beroepsdeformatie, kruipt terug in hol - moet werken*
 
Het kost ook gruwelijk veel tijd.... naast het schrijven is het uitzoeken van de foto's die het verhaal moeten opleuken ook een beste klus.

Tijdens de zomervakantie (meestal verre reis) schrijf ik een reisdagboek... die zijn nog veel omvangrijker en vormen inmiddels een boekenplank vol. ;)

Meestal hou ik ook wel in verkorte versie bij wat ik gedaan heb, maar dat wil ik niet echt een dagboek noemen. Heb ooit wel eens een heel verhaal geschreven, maar dat moet je al tijdens of kort na je vakantie schrijven anders ben je al een hoop vergeten denk ik. Daar heb ik vaak gewoon de tijd of de zin niet voor. Maar ik lees altijd met veel plezier alle verhalen hier, dus daar moet ik zelf ook maar eens een bijdrage aan leveren.
 
Bij elk verhaal wat ik lees denk ik ja, ik zou zelf ook eens wat moeten schrijven maar het komt er nooit van... Soms lees je verhalen die gewoon in zo'n leuke stijl geschreven zijn, en ik weet niet of ik dat kan. Maar misschien van de winter als ik wat meer tijd heb maar eens proberen.

Afgelopen twee jaar heb ik ook twee reisverslagen gemaakt, zie mijn onderschrift, dit jaar 3 weken in de UK rond gereden. Om een leuk verslag in elkaar te zetten ben je stiekem best wat tijd kwijt, tot nu toe nog niet de moeite en tijd gevonden om ook voor dit jaar weer een verslag in elkaar te zetten. En of ik leuk schrijf weet ik niet :), maar ik schrijf het verslag ook op om voor mezelf na enkele jaren evt weer terug te kunnen kijken op een van de voorgaande reizen :) :] .
Ook dit jaar in de UK is er weer gewoon een schriftje mee gegaan om iedere dag de belevenissen te noteren ;)
 
Wellicht twee tips tip voor reisverslaggevers:

1.
Als je een tracklog van je rit hebt; en ook onderweg foto's maakt:
MITS de datum/tijdinstellingen van je camera in orde zijn kun je beiden inladen in Garmin Basecamp en zo de foto's automatisch 'geotaggen'. Vervolgens kun je eea als 'adventure' uploaden (voorbeeld: Garmin | Nederland | Home)

Ik weet: er zijn meer methoden om dit te bereiken maar deze is, zeker als je toch al met basecamp werkt, erg makkelijk te gebruiken. Zelfs als je geen reisverslag schrijft is dit een aardige manier om je afgelegde ritten te archiveren.

2.
Rij je met een action cam plus heb je een tracklog van je rit dan kun je met het gratis programma VIRB Edit ondermeer de route 'projecteren' over de video. Je ziet dan dus tijdens het afspelen de route 'meebewegen' (en evt ook zaken als hoogte, snelheid etc in beeld)
Voor de helderheid: daarvoor hoef je geen Garmin VIRB te hebben; het werkt ook met bijv de GoPro. Zie vooruitleg bijv
 
Laatst bewerkt:
Wellicht twee tips tip voor reisverslaggevers:

1.
Als je een tracklog van je rit hebt; en ook onderweg foto's maakt:
MITS de datum/tijdinstellingen van je camera in orde zijn kun je beiden inladen in Garmin Basecamp en zo de foto's automatisch 'geotaggen'. Vervolgens kun je eea als 'adventure' uploaden (voorbeeld: Garmin | Nederland | Home)

Ik weet: er zijn meer methoden om dit te bereiken maar deze is, zeker als je toch al met basecamp werkt, erg makkelijk te gebruiken. Zelfs als je geen reisverslag schrijft is dit een aardige manier om je afgelegde ritten te archiveren.

Goede tip in ieder geval Hans - ben een beetje ouwerwets ik werk dus met MS ipv BC, maar met TomtomRider kan ik wel ritten vastleggen.
Die zou ik dus ook in BC moeten kunnen koppelen aan mijn camera (Pansonic Lumix dmc tz40)?

Dat is dan idd wel handig, want nu ben de locatie nog wel eens kwijt :)

Groet
 
Terug
Bovenaan Onderaan