Rem staat scheef?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Probleem is lastig uit te leggen zonder fotos, dus ik begin met fotos.

Vorig jaar kocht ik een ZX-9R. Bevalt goed en rijdt goed. Dit was vlak na aankoop:
P1240261C.jpg

Je ziet een remschijf die overal even glimt.
Ik heb vervolgens de motor een 'grote beurt' gegeven en ook deze remklauwen uit elkaar gehaald en alles eens flink opgepoetst.
En dit was een paar maanden geleden:
PA280507C.jpg

Je ziet nu roest aan de binnen ring van de remschijf.
Aan de achterkant van deze remschijf zit nog meer roest, maar dan aan de buiten ring:
P2210275C.jpg

Ik heb inmiddels de rem losgehaald en alles goed gecontroleerd maar kan niets vinden :?
Dit weekend de remblokken verwisseld (binnen de klauw) maar ook geen verbetering.
Eigenlijk is alles aan deze motor simpel en eenvoudig, ik begrijp niet hoe deze klauw scheef kan staan.
Iemand een tip wat ik kan doen?
 
Pffff ....
direct naar beneden gerend, motor op paddock stands gezet en dat ding omgedraaid.
Dit is inmiddels mijn derde ZX-9R en nooit geweten dat die as er andersom in kon 8)7

Morgen de echte test.


Om eerlijk te zijn vind ik het ook wel een beetje een tekortkoming van het ontwerp, dit zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn. Maar ik vind het nog steeds hilarisch hoe @RoyalClub het in de eerste antwoordpost zo droog opmerkt ... zelf moest ik naar aanleiding van zijn comment nog echt even heel goed kijken om het te zien. Hopelijk is je probleem nu opgelost met het omdraaien van de as.
 
Als dat voorwiel netjes met de spacers tussen de vorkpoten paste dan maakt het niet uit dan klemt die gewoon tussen de poten.
Bij mijn zx10r zit ook een bus maar die doet niets op de spacer van het wiel want die zit links en rechts passend tussen vorkpoten.
Draai die as zich klem tegen een spacer van het wiel dan?
 
Om eerlijk te zijn vind ik het ook wel een beetje een tekortkoming van het ontwerp, dit zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn.

niks fout ontwerp. meestal als het mogelijk is, is het ook mogelijk en zijn alle lachers te vroeg aan het lachen.
en zelfs al staat het wiel een mm ofzo uit het center, dan zouden langs 1 kant de zuigers gewoon wat verder en aan de andere kant wat minder ver naar buiten komen, dat is nog geen reden om schuin af te slijten. en staat het wiel extreem uit center zou het niet vlot meer draaien en had TS hier al veel vroeger een vraag gesteld.


edit : en Hans heeft blijkbaar hetzelfde idee als ik. op de onderdeel tekening zie je duidelijk pasbussen liks en rechts met een kraag : die kraag komt tegen de vorkpoten...
 
Laatst bewerkt:
Zoals @Janbros en @hans zx 10 al aangeven richting van de as maakt niet uit zolang alle afstands bussen end maar op de juiste plek zitten. Bij meerdere motoren kun je de as "omdraaien"
En @Kabouter Puntmuts hoe zet jij je vooras vast? 1 van de beide poten heeft nl de ruimte om zichzelf te kunnen "zetten", klemgedeelte van de poot kan een paar millimeter over de as heen en weer schuiven.
Maar het is niet de bedoeling dat je dat met de hand forceert maar dat je dat doet door het pas vast te draaien na dat je de motor voor ff in de veren hebt geduwd, bij voorkeur zonder de rem te gebruiken.
De rem zou zich dan weer op deze situatie aan moeten passen.
 
idd, dat heeft weinig met scheefstand te maken. wellicht goed ook even de andere kant van die schijf te bekijken. Blokje kan ongelijk zijn (nieuw neem ik aan?), schijf kan geschoteld zijn of de klauw zit schuin. Maar met dat gietalu is dat onwaarschijnlijk, dat breekt eerder af.
 
Vandaag 150km gereden en met opzet flink in de remmen gegaan. Zie hier het resultaat:
P2270286C.jpg

Heeft dus helemaal niets geholpen.
Ik was nog vergeten te vermelden dat de remschijf aan de linkerkant geen problemen heeft. Is dus echt alleen de rechterkant.

Als dat voorwiel netjes met de spacers tussen de vorkpoten paste dan maakt het niet uit dan klemt die gewoon tussen de poten.
Bij mijn zx10r zit ook een bus maar die doet niets op de spacer van het wiel want die zit links en rechts passend tussen vorkpoten.
Draai die as zich klem tegen een spacer van het wiel dan?
Ha, eindelijk een constructieve bijdrage :t
Ik ga vanavond de as nog eens rustig eruit halen en de spacers controleren.

niks fout ontwerp. meestal als het mogelijk is, is het ook mogelijk en zijn alle lachers te vroeg aan het lachen.
en zelfs al staat het wiel een mm ofzo uit het center, dan zouden langs 1 kant de zuigers gewoon wat verder en aan de andere kant wat minder ver naar buiten komen, dat is nog geen reden om schuin af te slijten. en staat het wiel extreem uit center zou het niet vlot meer draaien en had TS hier al veel vroeger een vraag gesteld.
edit : en Hans heeft blijkbaar hetzelfde idee als ik. op de onderdeel tekening zie je duidelijk pasbussen liks en rechts met een kraag : die kraag komt tegen de vorkpoten...
Het is inderdaad zo dat als je de as er 'verkeerd' om in zet dat alles nog steeds perfect past. Nergens speling ofzo.

Zoals @Janbros en @hans zx 10 al aangeven richting van de as maakt niet uit zolang alle afstands bussen end maar op de juiste plek zitten. Bij meerdere motoren kun je de as "omdraaien"
En @Kabouter Puntmuts hoe zet jij je vooras vast? 1 van de beide poten heeft nl de ruimte om zichzelf te kunnen "zetten", klemgedeelte van de poot kan een paar millimeter over de as heen en weer schuiven.
Maar het is niet de bedoeling dat je dat met de hand forceert maar dat je dat doet door het pas vast te draaien na dat je de motor voor ff in de veren hebt geduwd, bij voorkeur zonder de rem te gebruiken.
De rem zou zich dan weer op deze situatie aan moeten passen.
Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt. Ik ga er over nadenken.
 
Als ik zo naar jou schijf kijk lijkt het of er een lekkage is van een remzuiger,als dat zo is loopt
je remblok nooit goed in en blijft er een deel wat niet geraakt word.
 
Zie ook dat de binnnenzijde remschijf dat spoor aan de bovenkant remschijfzit en aan de buitenzijde dat spoor aan de onderkant zit.Je zou denken dat er wat gekantelt zit of inderdaad de schijf geschoteld is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan