- 29 okt 2003
- 59.714
- 94
Dit is allemaal duidelijk en geldt voor elk merk.Remblokken kosten de fabriek idd niet zo veel maar hier komt er btw bij oplagkosten portokosten en de dealer heeft ze op voorraad en dat is ook voor een dealer een klein kapitaal.
Dit is dood kapitaal en kost ook geld maar de motorrijder wil niet lang wachten op zijn spullen dus men verwacht ook van de dealer dat deze een redelijke voorraad heeft.
Maar ook de ontwikkelingskosten en de machinerie om deze te maken moeten betaald worden.
De matriaal kosten zal wel niet zoveel zijn maar de ksten ervoor en erna.
Geldt ook voor een motor in onderdelen deze moeten gemaakt worden verpakt worden in een magazijn geplaatst worden etc.
Kuipdelen bv zijn goedkoop matriaal maar denk maar even aan de risico op beschadiging tijdens transport en het transport zelf, ga naar japan en haal ze zelf op.
Hoe kan het dan toch dat bijvoorbeeld Guzzi onderdelen de helft kosten van Japanse onderdelen, terwijl de Japanse onderdelen in veel grotere hoeveelheden worden gemaakt? daar is maar 1 reden voor en dat is prijsbeleid.