Remhendel afstellen.

ElmerYeet

Die hard MF'er
2 sep 2020
461
248
Hoogezand
1615497828085.png


Dit is de remhendel van mijn vrouw dr Yamaha YZF 750,
Nissin remcilinder, stalen remleidingen, bijna nieuwe remblokjes, remschijven dik genoeg.
Geen lucht in de remleidingen. (paar keer doorgespoelt, nee echt, geen lucht.)
De remhendel staat met de draaiknop al compleet naar buiten, voor de grootste handen zegmaar.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de rem eerder pakt?

Dat 'remlamp, remstart en blokkeer' eerder op de beweging van de hendel komen en je niet de halve remhendel moet indrukken om zachtjes te remmen.
 
Oplossing
Ik had ook een Nissin rempomp op mijn Suzuki en die heb ik er af gegooid en een brembo op gezet. Wereld van verschil. En die van mij was een relatief nieuw model van 2015. Als je het beter wilt krijgen denk ik toch dat je eerst de pomp moet vervangen voor een nieuwe upgrade en als het dan nog niet naar de zin is andere remklauwen
Tssss. Geen nieuwe R1???
Als je nagel scheur ook maar gelijk een kunstarm aan laten zetten.

Misschien zit er wel een stukkie van het rubbertje tussen de plunjer en de circlip of een ander vuiltje waardoor die plunjer niet helemaal terugkomt, Om dan gelijk maar alles nieuw er op te zetten. Ik heb er een stuk of 10 met dit spul en ja het is allemaal 25 jaar oud, mag het dan wat onderhoud hebben. Het remt...
Misschien een beetje stom om er weer over te beginnen. Maar de video overtuigd mij niet dat alle lucht eruit is.

img_20210312_152102-jpg.1606568


Zoals je kunt zien hebben deze klauwen 2 remvloeistof verbindingen. Het lijkt erop dat ze net zo ongelukkig zijn geconstrueerd als oude type Tokico 6 zuiger klauwen. In gemonteerde toestand denk ik dat het mogelijk is dat daar lucht blijft hangen. Dit krijg je er uit door er snel, veel remvloeistof door te duwen. Dat lukt niet met de rempomp, misschien wel met het terug duwen van remzuigers (pas op je niveau in het reservoir, dit kan hard oplopen). Een andere manier is om de remklauwen te demonteren en te zorgen dat de kanaaltjes tijdens ontluchten verticaal georiënteerd zijn.

Als het systeem open is geweest en alle vloeistof is vers. Dan hoeft voor het ontluchten niets open. Voorzichtig remzuigers een stukje naar buiten pompen. Daarna de remzuigers weer terug duwen, zo kun je met gesloten systeem toch lucht transporteren naar het reservoir.
 
Misschien een beetje stom om er weer over te beginnen. Maar de video overtuigd mij niet dat alle lucht eruit is.

img_20210312_152102-jpg.1606568


Zoals je kunt zien hebben deze klauwen 2 remvloeistof verbindingen. Het lijkt erop dat ze net zo ongelukkig zijn geconstrueerd als oude type Tokico 6 zuiger klauwen. In gemonteerde toestand denk ik dat het mogelijk is dat daar lucht blijft hangen. Dit krijg je er uit door er snel, veel remvloeistof door te duwen. Dat lukt niet met de rempomp, misschien wel met het terug duwen van remzuigers (pas op je niveau in het reservoir, dit kan hard oplopen). Een andere manier is om de remklauwen te demonteren en te zorgen dat de kanaaltjes tijdens ontluchten verticaal georiënteerd zijn.

Als het systeem open is geweest en alle vloeistof is vers. Dan hoeft voor het ontluchten niets open. Voorzichtig remzuigers een stukje naar buiten pompen. Daarna de remzuigers weer terug duwen, zo kun je met gesloten systeem toch lucht transporteren naar het reservoir.
Goed punt, ik zal dit morgen even doen nadat ik de T-Wrap eraf trek.

Zou het ook niet kunnen zijn omdat links en rechts nooit compleet tegelijk uitzetten, dat bij het druk opbouwen na het leeg laten lopen de "luchtbel" al naar boven ontsnapt?
Denk dat het makkelijker is om de klauw zijwaards te houden of een stukje Drentsche stenenweg te pakken, dan trillen de belletjes er ook wel uit.
 
Goed punt, ik zal dit morgen even doen nadat ik de T-Wrap eraf trek.

Zou het ook niet kunnen zijn omdat links en rechts nooit compleet tegelijk uitzetten, dat bij het druk opbouwen na het leeg laten lopen de "luchtbel" al naar boven ontsnapt?
Denk dat het makkelijker is om de klauw zijwaards te houden of een stukje Drentsche stenenweg te pakken, dan trillen de belletjes er ook wel uit.
_O- Die methode kende ik nog niet.

Maar ik begrijp nu dat het om 3 of 6 zuiger remklauwen gaat, dat zijn meestal niet meest makkelijke....... Er staat vast wel iets van cijfers op de rempomp, daar ben ik wel benieuwd naar.
En dan nog je remhendel; weet je zeker dat de plunjer in zijn rustpositie komt als je het hendel niet inknijpt. Dus is het hendel echt vrij, hij is nl wel krom.
 
Er staat vast wel iets van cijfers op de rempomp, daar ben ik wel benieuwd naar.
Me too.. Bij de tokico's 6 hoort een 16mm pomp.. staat dan 5/8e op. En volgens mij verder niet te onderscheiden van een 14mm pomp.

Is het ook niet zo dat de klem op het stuur aan de bovenkant strak tegen de kant van de pomp moet? Misschien gelijk het controleren waard.
 
_O- Die methode kende ik nog niet.

Maar ik begrijp nu dat het om 3 of 6 zuiger remklauwen gaat, dat zijn meestal niet meest makkelijke....... Er staat vast wel iets van cijfers op de rempomp, daar ben ik wel benieuwd naar.
En dan nog je remhendel; weet je zeker dat de plunjer in zijn rustpositie komt als je het hendel niet inknijpt. Dus is het hendel echt vrij, hij is nl wel krom.

IMG_20210312_145009.jpg


Morgen even naar de rustpositie kijken, dit zijn de cijfers op de pomp.
 
Is dat cijfertje echt een indicatie van de doorsnede van de plunjer?
Ik was er van overtuigd dat dat het nummer van de gietvorm was
Wat is dan een 4 en een 5???
 
19 mm rempomp erop probleem over , reken maar eens uit hoeveel vloeistof er verplaatst moet worden om de 12 zuigers te verplaatsen om de blokken tegen de remschijven te krijgen en dat is nu het eerste stuk zoals op de tekening staat en dan begint de echte drukopbouw pas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan