Remhendel afstellen.

ElmerYeet

Die hard MF'er
2 sep 2020
461
248
Hoogezand
1615497828085.png


Dit is de remhendel van mijn vrouw dr Yamaha YZF 750,
Nissin remcilinder, stalen remleidingen, bijna nieuwe remblokjes, remschijven dik genoeg.
Geen lucht in de remleidingen. (paar keer doorgespoelt, nee echt, geen lucht.)
De remhendel staat met de draaiknop al compleet naar buiten, voor de grootste handen zegmaar.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de rem eerder pakt?

Dat 'remlamp, remstart en blokkeer' eerder op de beweging van de hendel komen en je niet de halve remhendel moet indrukken om zachtjes te remmen.
 
Oplossing
Ik had ook een Nissin rempomp op mijn Suzuki en die heb ik er af gegooid en een brembo op gezet. Wereld van verschil. En die van mij was een relatief nieuw model van 2015. Als je het beter wilt krijgen denk ik toch dat je eerst de pomp moet vervangen voor een nieuwe upgrade en als het dan nog niet naar de zin is andere remklauwen
Tssss. Geen nieuwe R1???
Als je nagel scheur ook maar gelijk een kunstarm aan laten zetten.

Misschien zit er wel een stukkie van het rubbertje tussen de plunjer en de circlip of een ander vuiltje waardoor die plunjer niet helemaal terugkomt, Om dan gelijk maar alles nieuw er op te zetten. Ik heb er een stuk of 10 met dit spul en ja het is allemaal 25 jaar oud, mag het dan wat onderhoud hebben. Het remt...
Vandaag maar weer eens bezig gegaan.

Is idd de standaard 5/8 rempomp.

Voor de zekerheid nog een beetje ontlucht voordat ik ging testen.
Getest en was zelfde als gister. Zit dus echt geen lucht in.
Speling op draaipuntbout gemeten tussen rem en koppelingshendel. Zelfde.

Toen ik met het nieuwe paarse ruitje bezig was graafde ik in mijn geheugen en bedacht ik mij dat ik nog een henden had liggen van mn oude FZS600.
Die opgezocht en vergeleken
IMG_20210313_172055.jpg

Wanneer je goed kijkt kan je zien dat de hoek net eventjes anders is. (Lihks YZF750, rechts FZS600)
Dus ik omgeruild en verhip! Het werkt, nog niet zo strak als dat ik wil maar wel beter.
Toen een ringetje tussen de plunjer en de hendel gedaan, nu staat het perfect.
IMG_20210313_172949.jpg

Met andere woorden, bedankt iedereen.
Met name Rob, Zeroground en G-Flater.
 
kan je het hendel (een klein beetje) bewegen zonder dat de zuiger verplaatst wordt ? vrije speling noemen ze dat.
want zoals mijn voorgangers vermoed ik dat dit niet goed komt. nu nog wel, maar eens de boel opwarmt zou je vrouw wel eens met een blokerend voorwiel een crashtest kunnen doen.
 
Tssss. Geen nieuwe R1???
Als je nagel scheur ook maar gelijk een kunstarm aan laten zetten.

Misschien zit er wel een stukkie van het rubbertje tussen de plunjer en de circlip of een ander vuiltje waardoor die plunjer niet helemaal terugkomt, Om dan gelijk maar alles nieuw er op te zetten. Ik heb er een stuk of 10 met dit spul en ja het is allemaal 25 jaar oud, mag het dan wat onderhoud hebben. Het remt allemaal als een bezetene... De 1000 heeft exact dezelfde config en is met mij erbij 100 kilo zwaarder dan het ensemble van Elmer, van 40 naar 0 binnen een autolengte, met nog de verkeerde remblokken... Het loopt hier zo ontzettend uit de klauwen, de conclusie dat de remmen gewoon goed werken is allang, allang gemaakt.

Heeft @ElmerYeet de test met de centen ertussen al gedaan???
En hier krijg ik een -1 en wat is de oplossing? Een ring, okee, geen cent...
 
kan je het hendel (een klein beetje) bewegen zonder dat de zuiger verplaatst wordt ? vrije speling noemen ze dat.
want zoals mijn voorgangers vermoed ik dat dit niet goed komt. nu nog wel, maar eens de boel opwarmt zou je vrouw wel eens met een blokerend voorwiel een crashtest kunnen doen.
Ja vind dit een enge oplossing om de speling tussen hendel en plunjer te verhinderen met een plaatje.
 
Verrek, je kan upvoten en downvoten hier, dat had ik nog niet gezien. Wat mij betreft kan er een slotje op.
Je hebt nu een vervelend symptoom opgelost. Maar het daadwerkelijk probleem is er nog steeds.
Met dit ringetje plaatsen loop je juist het risico om dat kleine gaatje af te sluiten. Dit kleine gaatje heeft als eerste en belangrijkste doel, altijd de druk in je systeem te verwijderen. Als alles straks warm wordt en het zet uit kan het wel eens heel vervelend worden.

Doordat je met dat ringetje wel een probleem opgelost hebt, denk ik nu dat de plunjer in je rempomp niet helemaal meer zelf in de rust stand kan komen. Waarschijnlijk door vuil. Ik zou de pomp uit elkaar halen (plunjer er uit) en kijken of de gaatjes op zijn en of alles vrij van vuil is. Ook achter de plunjer aan de buiten kant want het lijkt dat daar iets van een blokade zit.
Dit los je niet op door een ringetje of een cent te plaatsen.

1615723890216.png


Gele rondjes hierboven zijn vuil, en voorkomen dat de plunjer terug kan komen in de rust stand. Dit is hetzelfde wat je nu creëert met een ringetje te plaatsen.
Door dit vuil komt de plunjer niet terug in zijn rust stand, maar het hendel wel. En die ontstane ruimte heb je nu opgevuld met een ringetje.
 
Verrek, je kan upvoten en downvoten hier, dat had ik nog niet gezien. Wat mij betreft kan er een slotje op.

Topics gaan hier niet op slot.

En in dit geval denk ik dat het verstandig is nog even te blijven lezen, de reply boven deze zou ik erg goed lezen, kan je erg vervelende situaties helpen voorkomen.
 
Topics gaan hier niet op slot.

En in dit geval denk ik dat het verstandig is nog even te blijven lezen, de reply boven deze zou ik erg goed lezen, kan je erg vervelende situaties helpen voorkomen.
Nope, temeer omdat ik yelmer aan wil bieden mijn hendel op te sturen omdat het na een complete revisie kei en keihard ver weg remmen is zonder speling. Kan in een bubbeltjes envelop. Als we kunnen ruilen kan ik misschien die van jou beter gebruiken dan jij
 
Ik ben niet zo bang voor het compensatiegaatje of de vrijloop ervan, meer voor de beweging van de hevel, met name waar de hevel tegen de ring aanhangt, daar staat 6 keer zoveel kracht op als dat je knijpkracht hebt. Daar zit een zachte aluminium opppervlak in een scherp gat van een ring. Die ring gaat als schaafbank werken en aluminium afnemen. Het zal wel effe goedgaan maar de onderhoudsinterval gaat substantieel omhoog
 
als ontluchten niet helpt , krijg ik sterk het vermoeden dat of de hoofremcilinder vervangen moet worden! , heeft de rem het voorheen wel gedaan? dan waarschijnlijk, zo niet kan het ook zijn dat de verkeerde (diameter) rempomp gemonteerd is ! dan zal het nooit lukken. even googelen naar de juiste maat .
 
Je hebt nu een vervelend symptoom opgelost. Maar het daadwerkelijk probleem is er nog steeds.
Met dit ringetje plaatsen loop je juist het risico om dat kleine gaatje af te sluiten. Dit kleine gaatje heeft als eerste en belangrijkste doel, altijd de druk in je systeem te verwijderen. Als alles straks warm wordt en het zet uit kan het wel eens heel vervelend worden.

Doordat je met dat ringetje wel een probleem opgelost hebt, denk ik nu dat de plunjer in je rempomp niet helemaal meer zelf in de rust stand kan komen. Waarschijnlijk door vuil. Ik zou de pomp uit elkaar halen (plunjer er uit) en kijken of de gaatjes op zijn en of alles vrij van vuil is. Ook achter de plunjer aan de buiten kant want het lijkt dat daar iets van een blokade zit.
Dit los je niet op door een ringetje of een cent te plaatsen.

Bekijk bijlage 1607344

Gele rondjes hierboven zijn vuil, en voorkomen dat de plunjer terug kan komen in de rust stand. Dit is hetzelfde wat je nu creëert met een ringetje te plaatsen.
Door dit vuil komt de plunjer niet terug in zijn rust stand, maar het hendel wel. En die ontstane ruimte heb je nu opgevuld met een ringetje.
Als ik er mee ga rijden en het slijt aan met warm worden etc. Haal ik het ringetje onderweg weg.

Als ik tijd en zin heb ga ik de pomp uit elkaar trekken, is er iets waar ik op moet letten?

Goeie tekening, dank je wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan