Remmen/koppeling ontluchten met compressor

Kajotan

MF veteraan
16 mrt 2009
3.146
0
Omgeving Zwolle
Hallo allemaal,

Voor zo'n 4 tientjes kun je een setje als deze kopen voor aan je compressor:
http://www.rt-trading.nl/magento/index.php/remleiding-ontluchter-met-compressor-aansluiting.html

Wat ik op internet gelezen heb, is dat je een werkdruk van 6-12 bar nodig hebt. Mijn compressor heeft een max werkdruk van 8 bar, en bij volledige belastig houdt de motor hem op 6 bar. Zou dit genoeg zijn hiervoor? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit nou zo héél veel vraagt van je compressor? :?

Zijn alle ontluchtingsnippels (verschillende merken motoren, maar bijv. ook van auto's) gelijk? Er zit - zover ik het kan zien - 1 slangetje aan zonder mogelijkheid hier andere (grotere of kleinere) slangetjes aan te zetten??

Alvast bedankt! :)
 
... en dan maar hopen dat je slangetje niet van je nippel al schiet en de remvloeistof in de rondte spuit. Denk niet dat je er veel lol mee gaat beleven.

Hoezo? Dat kan toch net zo goed bij een gewoon slangetje gebeuren (doorzichtig slangetje + jampot manier?)?

Denk niet dat die kans zo groot is, volgens mij werken de meeste motorzaken met zo'n ding (tenminste, ik heb 't meerdere keren gezien)..
 
... en dan maar hopen dat je slangetje niet van je nippel al schiet en de remvloeistof in de rondte spuit. Denk niet dat je er veel lol mee gaat beleven.

Inderdaad... hij zuigt i.p.v. blaast, daarom gebruiken zoveel mensen het ook. Lucht uit je leiding zuigen.... :)

Het ding zuigt inderdaad, laatst ook zo'n ''ding'' aangeschaft.
Had ik 5 jaar eerder moeten doen.
Werkt echt perfect, doe het gewoon op een klein dhz compressortje,

Welke heb jij gekocht? Hoe duur?
En wat voor uiteinde zit er aan die slang, waar je hem op de nippel monteert? Hoe maak je dat 'vast'? :+
 
Hallo allemaal,

Voor zo'n 4 tientjes kun je een setje als deze kopen voor aan je compressor:
http://www.rt-trading.nl/magento/index.php/remleiding-ontluchter-met-compressor-aansluiting.html

Wat ik op internet gelezen heb, is dat je een werkdruk van 6-12 bar nodig hebt. Mijn compressor heeft een max werkdruk van 8 bar, en bij volledige belastig houdt de motor hem op 6 bar. Zou dit genoeg zijn hiervoor? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit nou zo héél veel vraagt van je compressor? :?

Zijn alle ontluchtingsnippels (verschillende merken motoren, maar bijv. ook van auto's) gelijk? Er zit - zover ik het kan zien - 1 slangetje aan zonder mogelijkheid hier andere (grotere of kleinere) slangetjes aan te zetten??
Alvast bedankt! :)

Aansluiting op nippel is redelijk universeel: het is dik rubberachtig spul, dat over het bovenste deel van de nippel schuift.

Door te blazen wordt er in het reservoir een onderdruk gemaakt, zodat het aan die aansluiting gaat zuigen. Als je het ventiel openzet, zuigt het dus de vloeistof er uit.

Ik denk dat als je het een beetje netjes en fatsoenlijk doet, dat je er best mee uit de voeten kan met jouw compressor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een simpele bouwmarkt compressor en daar gaat het goed mee. Soms even wachten tot de compressor weer op druk is. Maar dat is niet erg. Dingen verbruiken redelijk wat lucht.

Maar het werkt super!
 
Inderdaad... hij zuigt i.p.v. blaast, daarom gebruiken zoveel mensen het ook. Lucht uit je leiding zuigen.... :)Welke heb jij gekocht? Hoe duur?
En wat voor uiteinde zit er aan die slang, waar je hem op de nippel monteert? Hoe maak je dat 'vast'? :+
Ik weet niet wat je van plan bent maar misschien is een oud melkmachientje meer geschikt voor jou.
Die slaat bij 30 liter automatisch af :P
 
JWL.
jwl_remontluchter.gif
 
ik heb met meerdere ontluchtings apparaten gewerkt, o.a. degene die TS in zijn link liet zien, een aantal zelfgemaakte experimentjes en natuurlijk gewoon ouderwets met pompen en ontluchtingsnippel open en dicht draaien

en wat ik veruit het beste vind werken is dit:
50001190.jpg


een lekker dikke festo luchtcilinder als een soort pneumatische vetpomp gebruiken

remvloeistof aanzuigen aan de zuigerstangloze kant, en dan op het ontluchtnippel zetten, 1-2 bar luchtdruk aan de zuigerstangkant zetten, doek boven het remvloeistof reservoir houden (want het spuit wel uit het compensatiegaatje tegen het plafond aan als je niet oppast) en klaar
 
Laatst bewerkt:
Ik wil het feestje niet verstoren -O- ,maar ik doe "het"met een grote injectiespuit van 1euro 50 en een transparant slangetje :P
Laatst nog,klauwen,leidingen leegetrokken,rempotje weer opgevult met verse olie,heel de olie weer door het systeem getrokken.
2 klauwen en een radiale rempomp ontlucht en dat allemaal in 15 minuten :P
 
Laatst bewerkt:
Ik wil het feestje niet verstoren -O- ,maar ik doe "het"met een grote injectiespuit van 1euro 50 en een transparant slangetje :P
Laatst nog,klauwen,leidingen leegetrokken,rempotje weer opgevult met verse olie,heel de olie weer door het systeem getrokken.
2 klauwen en een radiale rempomp ontlucht en dat allemaal in 15 minuten :P


Mooi spul.

Gebruik jij die lekker :)

Ik heb ook spuiten liggen, voor het geval dat.

Een spuit die ik -pakembeet- 6 maanden terug voor het eerst DOT4 heb laten proeven, kon de vuilnisbak in (rubber niet meer goed).

Maar tis handig voor er bij.
 
Heb ook èèn gekocht op de beurs in utrecht als ts aangeeft werkt goed ,klein compresor moet wel af en toe op druk komen , heb mijn remmen er me gedaan en koppeling en geen probleem remmen gelijk hard , :Y
 
yep die koelkastcompressortjes zijn geniale dingen, in ieder geval vele malen beter dan de bekende olievrije herrieschopper compressors.

Dat ze ook effectief zijn als vacuumpomp voor remontluchting wist ik nog niet eens, maar dat ga ik zeker een keer proberen.

Er zijn trouwens ook terugslagklepjes te koop die ook effectief zijn als remontluchting hulpmiddel. Dan kun je namelijk dezelfde werking krijgen als wanneer je met 2 man de remmen ontlucht. door de 'non return valve' kan er wel remvloeistof+lucht de remklauw uit, maar geen remvloeistof/lucht terug erin. Je kunt zo dus met de hoofdremcilinder rustig doorpompen.
 
Er zijn trouwens ook terugslagklepjes te koop die ook effectief zijn als remontluchting hulpmiddel. Dan kun je namelijk dezelfde werking krijgen als wanneer je met 2 man de remmen ontlucht. door de 'non return valve' kan er wel remvloeistof+lucht de remklauw uit, maar geen remvloeistof/lucht terug erin. Je kunt zo dus met de hoofdremcilinder rustig doorpompen.

Die heb ik ook gezien, kosten 15-20 euro.

Mijn punt is meer, bij bijv. de koppelingsolie van een VTR (en wellicht andere motoren), ligt een gedeelte vd kabel hoger dan het reservoir in een soort bocht. Van een andere VTR eigenaar hoorde ik dat je daar vaak lucht houdt in de leiding, wat je met een vacuumpompje kan voorkomen. Heb het van de week toevallig met de 'jampot' manier gedaan, en toch aardig gelukt.
Ook liep ik bij bijv. onze Virago & VTR er tegen aan, dat de ontluchtingsnippel naar boven uitsteekt. Als je het dan met de 'jampot' manier ontlucht, heb je - als je klaar bent - je slang nog vol remolie. Deze moet je dan van de nippel aftrekken, en dan valt er dus wat olie op je klauwen: ik zie tenminste niet een makkelijke manier om dat te voorkomen.

Uiteraard kun je dit met water gelijk wegpoetsen, maar ik vind het toch een prettiger idee om het met zo'n pompje gewoon de slang uit te kunnen zuigen. Ik denk / hoop dat het gewoon schoner werkt! :)

Laatst nog,klauwen,leidingen leegetrokken,rempotje weer opgevult met verse olie,heel de olie weer door het systeem getrokken.

Waarom maak je het hele systeem leeg, heb je daar een reden voor?
Ik zoog met een spuitje het reservoir leeg, en vulde hem gelijk bij (iets meer dan max), dan van onder bij de klauw leeg pompen tot er schone olie voorbij kwam.... Ging opzich wel goed zo!

ik heb met meerdere ontluchtings apparaten gewerkt, o.a. degene die TS in zijn link liet zien,

En... Hoe beviel deze?

@All: Van de week bij een VTR van 'n maat de voorrem ontlucht met de 'jampot' manier. Toch kreeg ik deze niet echt zoals ik het zou willen. Hij heeft deze motor net 1 week, en weet van de vorige eigenaar dat er 'race'remblokjes in zitten, en hij hierdoor sowieso anders remt. Voelt 'sponzig' totdat deze goed opgewarmd zijn - aldus de vorige eigenaar. Na het verversen v/d remolie, vond ik dat de hendel niet mooi vloeiend ingeknepen kon worden, een beetje schokkerig.
Het domme is dat we allebei niet meer zo goed wisten of hij dit voor die tijd ook al deed (want: amper op gereden, alleen een testrit bij aanschaf). Kan dit aan die blokjes liggen? Of (wat ik vermoed) lucht in de leiding?
Heb geen luchtbellen gezien, en het reservoir is niet leeg geweest tijdens het verversen.

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan