Remmen lopen aan

Roffelaar

Die hard MF'er
27 apr 2015
253
87
Dronten
Bij een KTM Duke heb ik dat ik een tijdje geen problemen heb met remmen. Remt goed, remmen lopen niet aan.

Maar af en toe heb ik dat mijn remhendel ineens veel strakker staat (alsof je de afstand van de remhendel naar het handvat groter afstelt) en de hendel is dan kneiterhard en zit totaal geen speling in.

Het voorwiel staat dan muurvast en pas na een aantal minuten kan je de motor weer rollen. Dag erna lijkt het probleem weer verdwenen te zijn om het de volgende keer weer te doen.

Soms rijd ik 60km zonder het te merken en dan ineens uit het niets heb ik het weer.

Remblokken zijn nieuw, zuigers losgeweest en schoongemaakt en opnieuw ingevet met speciale remzuigervet en remvloeistof nieuw (dot 4)... dit was wel voordat het probleem kwam. Ik heb hierna zon 400km gereden voordat het probleem ineens kwam.

Iemand ideeen?
 
Ja, ik denk dat er vuil in de remvloeistof zit, dan kan bij loslaten van de rem de vloeistof niet teruglopen het reservoir in. dat hoeven geen straatklinkers, kinderkoppies of stoepranden te zijn maar het kan ook een dotje vettigheid zijn.
 
Als een sponsje (als er veel lucht inzit)
Maar de lucht in de remklauw wordt heet en zet uit, dan gaan de remzuigertjes naar buiten en naarmate het heter wordt remt hij harder.
UIteindelijk staat de boel vast en na afkoelen en kan je weer even verder rijden totdat hij weer vast staat.

nietes, tenzij het compensatiegaatje verstopt zit/niet vrij komt. dat dient er net voor om drukverschillen door opwarming te voorkomen. loopt de druk op gaat het teveel weg vie het gaatje.
 
Als een sponsje (als er veel lucht inzit)
Maar de lucht in de remklauw wordt heet en zet uit, dan gaan de remzuigertjes naar buiten en naarmate het heter wordt remt hij harder.
UIteindelijk staat de boel vast en na afkoelen en kan je weer even verder rijden totdat hij weer vast staat.
Als ik jou was, zou ik mezelf eerst maar eens gaan verdiepen in de werking van een hydraulisch remsysteem.
 
Nee, maar normaal is ie gewoon goed. Alleen als de rem strak staat, dan staat de hendel ook strak.

Heb er 400km probleemloos mee rondgereden, lijkt me stug dat nu ineens de hendels niet goed zijn.
 
Potje openmaken en het compensatiegaatje doorprikken, er zit op de bodem een groot en een klein gat, kleine gaatje met een speld doorprikken
 
Draai effe op het moment dat die vastzit de bovenste banjobout los, als dan de rem lost weet je dat de remvloeistof niet terug kan lopen
 
Terug
Bovenaan Onderaan