remprobleem

sivaco

Rookie
12 okt 2004
18
0
assendelft
Er is al vier jaar een probleem met het remmen van mijn Suzuki GSX-R600 Grand Prix uit 1999.

Het probleem kenmerkt zich doordat de voorband tijdens het remmen gaat hobbelen alsof er over kinderkopjes gereden wordt. Dit hobbelen begint heel licht maar wordt steeds erger. Op een gegeven moment wordt het zelfs gevaarlijk om te remmen bij nat wegdek. Het probleem te merken nadat er ongeveer 5000 km met nieuwe schijven en blokjes is gereden.

Het probleem deed zich voor het eerst voor nadat er bij een onderhoudsbeurt (29.000 km) nieuwe remblokjes werden gemonteerd. Een half jaar later na 5000 km kwam het probleem voor het eerst voor. Op de schijven zijn dikte verschillen aangetoond die het hobbelen veroorzaken.

De monteur van de Suzuki dealer Motorport Wormerveer heeft daarna orginele Suzuki schijfremmen gemonteerd met originele remblokken. Na ongeveer 5000 km ontstond het probleem weer en werd er onder garantie Braking schijven (type stx20) met Lucas remblokjes gemonteerd omdat de monteur hier nog nooit problemen mee had gehad. Dezelfde problemen kwamen na ongeveer 5000 km terug. Hierna zijn nog 2 keer nieuwe schijven gemonteerd met verschillende remblokken. De laatste keer met Carbone remblokken. Ook hierbij kwamen de problemen terug. Er is onder normale omstandigheden geremd en niet op het circuit. 

Verder zijn door de monteur de loop van het wiel, de as, wiellagers de remklauwen en de kogellagers van het stuur nagekeken maar er zijn geen oorzaken aan het licht gekomen. De remblokjes zijn altijd goed ingeremd. Dit probleem loopt nu al vier jaar en de monteur van Motorport Wormerveer en heeft geen idee meer wat het probleem kan veroorzaken. 

Ik kan mijn geld van de schijven terugkrijgen maar daarmee is het probleem niet opgelost. Kan het zijn dat de oorzaak ergens anders ligt?
 
erg moeilijke kwestie,

maar drukt je voorvork in en uit ?
of gaat je hele band stuiteren ?

het zou mss namelijk kunnen dat je voorvork juist niet goed veert bij het remmen waardoor er niet genoeg druk op je wiel komt, waardoor die maar kleine stukjes grip heeft en begint te stuiteren...

mss een leuk voorbeeld maar ik heb met mijn achterwiel als ik een burnout wil draaien dat ie niet gaat burnen maar als een gek gaat stuiteren....

kmop technische luiten laat je koppie hier eens verschijnen,,,Schopje help die jongen

O-)
 
Op de schijven zijn dikte verschillen aangetoond die het hobbelen veroorzaken. Naar mate de dikte verschillen groter werden (na verloop van enkele weken) werd het hobbelen erger. Daardoor is er veel met de schijven en blokjes gedaan om het probeem op te lossen. Een oorzaak hebben we nog niet gevonden. Misschien heeft iemand een dergelijk probleem gehad.
 
Kromme schijven veroorzaken het hobbelen daar waren jullie toch al uit, maar wat is de oorzaak van het kromtrekken van de schijven?

Kijk of de remzuiger terugkomt na het remmen moet de zuiger een beetje terugaan in de remklauw zodat de remshijf nagenoeg vrij kan draaien.

Bevestigingspunten van de schijf liggen niet in 1 vlak waardoor naar verloop van tijd de schijf kromtrekt. Met een nieuwe schijf is het over maar komt langzaam terug.
Controleer of de bevestigingsvlak ook vlak is dar kan de oorzaak in zitten omdat het kromtrekken vrij lang duurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan