remschijf slijtage vraag

StreetCore

Die hard MF'er
19 mei 2008
794
0
noord holland
Hey luitjes,

het viel mij op dat op mijn achterrem schijf de schijf niet geheel eegaal afslijt.

op bijgaande foto is dit te zien met de zwarte streep in het midden,deze ligt wat hoger dan de vlakken er naast.

is dit normaal?

GroteFoto-UH4YUTVH.jpg


tnx.
 
Ik zou zeggen schijf is krom.
Heb dit zelf gehad bij een van m'n remschijven voor en die was ook krom.

Weet niet of je trillingen o.i.d voelt als je de achterrem gebruikt :? alhoewel dat natuurlijk een stuk minder goed waar te nemen is als bij de voorrem.
 
schijf is niet krom, is gewoon een slijtage beeld wat je op meer schijven ziet.
zo te zien is die streep wat blauwig.
je gebruikt de achterrem vast redelijk veel.
gezien de prijs van een schijf, zou ik dit lekker laten zitten.
of de achterrem moet niet goed meer remmen dan wordt het wat anders.
maar schadelijk is het niet.
het meeste last zou je kunnen krijgen als je nieuwe remblokken monteerd.
 
Ben het met Bananeman eens. Dit soort slijtage is vrij normaal en hoeft zéker niet te duiden op een kromme schijf.

Je gebruikt je achterschijf zo te zien inderdaad wel érg veel. Dat is op een moderne fiets (tenzij het een cruiser is) geen aanrader.
De voorrem is je belangrijkste rem, de achterrem gebruik je alleen bij maximaal remmen en om de zaak recht te houden, indien nodig.
Ik gebruik 'm ook wel eens in een bocht om héél ff bij te remmen, maar daar moet je voorzichtig mee zijn. Zeker bij nat weer kun je 'm er zo mee onderuit remmen.
 
Oké niet krom hoor ik net :+

Maar waarom dan toch een veeg op een stukje van de schijf dat moet dan toch aangeven dat de blokjes daar "harder/meer" tegen de schijf aan worden gedrukt :?

Ik had precies zo'n veeg op een van m'n voorremschijven en die was wel degelijk krom.
 
klopt wel wat je zegt over de blokken.
maar dat hoeft niet te zeggen dat een streep over de schijf betekent dat de schijf krom is.
misschien rijdt de TS er nog niet zo lang mee rond.
misschien trekt deze schijf wel niet zo gauw krom als jou schijven.
misschien had het kromtrekken van jouw schijven wel een andere oorzaak.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie ook gewone slijtage.

En ik zou erg beniewd zijn naar de dikte. De ondergrens staat in de schijf gestanst, probeer de dikte eens te meten.

En check je remblokjes, dat kan nooit kwaad. Misschien zit daar wel een hard stukkie in of zo.
 
is het normaal, nee.
btw de schijf is versleten, het zal wel op of over de minimale schijfdikte zijn.
nieuw schijf en remblokken monteren.

Eh? Hoe kun je nou aan een foto als deze zien dat de schijf versleten is????

Dit soort slijtage treedt regelmatig op. Een steentje tussen schijf en blok kan dit al veroorzaken, te lang doorrijden met een versleten blokje, hard plekje in een blok, noem maar op.
Voor een achterrem lijkt me de groef die je ziet zeker geen reden om de schijf te vervangen, tenzij die versleten blijkt.
 
Ben het met Bananeman eens. Dit soort slijtage is vrij normaal en hoeft zéker niet te duiden op een kromme schijf.

Je gebruikt je achterschijf zo te zien inderdaad wel érg veel. Dat is op een moderne fiets (tenzij het een cruiser is) geen aanrader.
De voorrem is je belangrijkste rem, de achterrem gebruik je alleen bij maximaal remmen en om de zaak recht te houden, indien nodig.
Ik gebruik 'm ook wel eens in een bocht om héél ff bij te remmen, maar daar moet je voorzichtig mee zijn. Zeker bij nat weer kun je 'm er zo mee onderuit remmen.


uhhh de fiets is 16 jaar oud....
ik heb hem nu iets meer dan een jaar.
Zelf gebruik ik ongeveer met remmen 80% mijn voorrem en 20 % mijn achterrem.
de schijf is i.d.d wat dunner maar remmen doet hij nog wel goed.

met remmen voel ik geen trillingen....

nieuwe schijf en blokken word wel weer een duur geintje.
dus daar wacht ik liever nog mee.

ik zal de schijfdikte eens meten,wat moet deze minmaal zijn?

tnx ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat staat in de schijf gegraveerd.

Probeer ook ergens het juiste meetgereedschap te lenen. Want met een standaard schuifmaatje gaat het nie lukken nie.
 
uhhh de fiets is 16 jaar oud....

Da's ook nog redelijk modern....

Een collega van me had eerst een cruiser gehad en stapte daarna over op een XJ900.
Hij hield de gewoonte om de achterrem regelmatig te gebruiken.
Hij heeft zichzelf onderuit geremd voor een file, in een flauwe bocht met nat wegdek......een andere collega reed er achter en zag alles gebeuren.
Hij is onder een tegemoetkomende auto gekomen en was op slag dood.

Sorry dat ik er over doorga, maar laat die achterrem wat vaker met rust...... :X
 
Niemand die die "pitting" opmerkt (of hoe je het ook mag noemen...)



Je bedoeld die kleine 'aangevreten' stukjes? Of beschadigingen?

Tja, eigenlijk moet je zoiets live zien, om echt goed wat te kunnen zeggen, hier op MF blijft het altijd goedbedoeld advies op afstand...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat klopt en net zoals niet iedereen een beugelmicrometer heeft, weet ook niet iedereen wat dat foefje is.
en een micrometer gebruiken is niet voor de nauwkeurigheid van een dergelijke meter, maar meer vanwege de construktie en manier van meten van dat ding.
 
dat klopt en net zoals niet iedereen een beugelmicrometer heeft, weet ook niet iedereen wat dat foefje is.
en een micrometer gebruiken is niet voor de nauwkeurigheid van een dergelijke meter, maar meer vanwege de construktie en manier van meten van dat ding.

Daar heb je gelijk in, en zelfs een schuifmaat zal bij velen, zo niet de meesten, ontbreken.
Dat het met een micrometer handiger meten is klopt helemaal, maar dit is een nog veel zeldzamer apparaat. Heb er zelf ook geen maar met mijn digi schuifmaat kan ik me redelijk redden.
 
motor had voordat ik hem kocht een jaar lang buiten in weer en wind gestaan ;(
dat verklaard meteen de roest pitten...

mijn pa heeft wel het juiste gereedschap om de dikte op diverse plaatsen te kunnen meten dus daar ga ik binnenkort wel ff langs :]

tnx voor de reply's
 
uhhh de fiets is 16 jaar oud....
ik heb hem nu iets meer dan een jaar.
Zelf gebruik ik ongeveer met remmen 80% mijn voorrem en 20 % mijn achterrem.
de schijf is i.d.d wat dunner maar remmen doet hij nog wel goed.

met remmen voel ik geen trillingen....

nieuwe schijf en blokken word wel weer een duur geintje.
dus daar wacht ik liever nog mee.

.
ik zal de schijfdikte eens meten,wat moet deze minmaal zijn?

tnx ;)
Controleer ze toch maar even , als je toch bezig bent :/
 
De voorrem is je belangrijkste rem, de achterrem gebruik je alleen bij maximaal remmen en om de zaak recht te houden, indien nodig.
Ik gebruik 'm ook wel eens in een bocht om héél ff bij te remmen, maar daar moet je voorzichtig mee zijn. Zeker bij nat weer kun je 'm er zo mee onderuit remmen.


Waar heb jij geleerd om je achterrem te gebruiken in een bocht ?

Dat is waarschijnlijk het stomste wat je kan doen (sorry dat ik het zeg)
Als je toch moet remmen in de bocht, gebruik dan de voorrem

Zolang het allemaal met een (heel) rustig tempo gebeurd, zal je met het remmen van de achterrem geen problemen hebben, maar op het moment dat je flink plat door een bocht gaat, ben je gelijk het haasje.
Ik wil niet bedwetering klinken, maar je moet hier geen fout/gevaarlijk info rondbazuinen.

Zo ik heb gezegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan