Remschijven lopen aan

MickyT

MF veteraan
19 jun 2006
1.349
1
Rotterdam
Hoi iedereen,

Het volgende,
Ik heb een CBR 600 uit 1999, daarvoor extra velgen gekocht van een CBR 600 uit 2001 (voor circuitbanden) achterwiel paste gewoon, voorwiel is het probleem:

Voorwiel is precies hetzelfde als die van mij, alleen ophanging van de remschijven is anders en de vulbussen. Dus remschijven voor een 2001 gekocht en die op de velg gezet.

Bij het eropzetten van het voorwiel liepen de remschijven aan, terwijl de afstand tussen de schijven precies hetzelfde is als bij mijn huidige schijven! Zelfs zonder vulbussen ertussen.

Ik heb echt van alles gebrobeerd maar de schijven blijven aan lopen, ik weet het, een beetje is niet erg maar dit is echt teveel. Het vervelende is dat mijn gewone voorwiel weg is om gericht te worden en ik volgende week een circuitdag heb waarvoor ik dus echt een niet-aanlopend voorwiel nodig heb.

PLEASE HELP want ik word er echt een beetje wanhopig van.
 
al gekeken of de remzuigertjes niet smerig zijn waardoor die druk blijven zetten?
is de diameter (buitenzijde) het zelfde als de andere schijven. ze hoeven niet tegen de bovenkant aan te lopen maar het kan zijn de de blokken gevormd zijn naar de andere en dus kleinere schijven.

wat te proberen valt: andere blokken halen en die erop zetten.
aangezien je op het circuit rijd lijken me die nooit weg en als dat het is, is het een simpele oplossing geweest.
zo niet dan heb je bijna kosteloos (je kunt ze nog altijd gebruiken als de andere blokken versleten zijn) in iedergeval de blokken uitgesloten
 
al gekeken of de remzuigertjes niet smerig zijn waardoor die druk blijven zetten?
is de diameter (buitenzijde) het zelfde als de andere schijven. ze hoeven niet tegen de bovenkant aan te lopen maar het kan zijn de de blokken gevormd zijn naar de andere en dus kleinere schijven.

wat te proberen valt: andere blokken halen en die erop zetten.
aangezien je op het circuit rijd lijken me die nooit weg en als dat het is, is het een simpele oplossing geweest.
zo niet dan heb je bijna kosteloos (je kunt ze nog altijd gebruiken als de andere blokken versleten zijn) in iedergeval de blokken uitgesloten
Ja nieuwe blokken heb ik al besteld, dus die heb ik nog wel op tijd binnen. Remzuigers chekken had ik nog niet aan gedacht, dat ga ik nog proberen.
 
hmmm heb je de zuigers van je klauw teruggedrukt zonder te controleren op aanslag/corrosie?

zoja, dan hoop ik dat je je seals niet heb vernaggeld... dat wil namelijk nog wel eens gebeuren als een ingevreten of vuil, en dus ruw geworden gedeelte van het zuigeroppervlak langs de seals geduwd wordt...

dit vuil kan ook direct de aanleiding zijn op het blijven hangen van de remmen...

ff schoonmaken voordat je ze terugduwd is het advies... en hopelijk is het vuil niet langs de seals gekomend en issie nog heel ;)
 
Laatst bewerkt:
de remzuigertjes gaan waarschijnlijk niet terug vanwege vuil/corrosie....
Zuigertjes eruit pompen en opknappen ,....en ook de cilindertjes natuurlijk.
Als 't niet te erg is : De boel opknappen met fijn staalwol met terpentine ,...en alles gewoon weer netjes in elkaar zetten..
 
Mmm oke, dan ga ik zaterdag eens die remzuigers controleren, maar ik heb wel vaker het voorwiel er in en uit gehaald zonder problemen, 2 weken terug reed het ding nog prima met het originele wiel. Maar bedankt voor de adviezen!
 
de remzuigertjes gaan waarschijnlijk niet terug vanwege vuil/corrosie....
Zuigertjes eruit pompen en opknappen ,....en ook de cilindertjes natuurlijk.
Als 't niet te erg is : De boel opknappen met fijn staalwol met terpentine ,...en alles gewoon weer netjes in elkaar zetten..
Met zuigertjes eruit pompen, bedoel je dan gewoon remtang van de schijf en pompen met de rem? komen ze er dan gewoon uit? Ik dacht dat ze van binnen nog een soort van geborgd zaten ofzow
Misschien beetje stomme vraag maar ik heb de zuigers er nog nooit uit gehaald, vandaar.
 
Laatst bewerkt:
ja gewoon doorpompen dan vallen ze er uit
het hoeft niet geborgd te zijn omdat normaal gesproken de remblokken er nog tussen zitten, dus kan er nooit uitvallen

dan alles heel fijn opschuren, corrosie weg van zuigertjes en klauw
nieuwe rubbers in en weer in elkaar.
 
ja gewoon doorpompen dan vallen ze er uit
het hoeft niet geborgd te zijn omdat normaal gesproken de remblokken er nog tussen zitten, dus kan er nooit uitvallen

dan alles heel fijn opschuren, corrosie weg van zuigertjes en klauw
nieuwe rubbers in en weer in elkaar.

als ze niet gelekt hebben kun je ze gewoon wel weer gebruiken hoor ...,...wel opletten dat je die ringen/cups even in de remolie weglegt , en NOOIT in bezine oid legt.
...komt 't allemaal weer goed..... :)
 
ennuh.... een paar ouwe remblokkies niet gelijk weggooien , maar bewaren ...,....die zijn een makkelijk hulpmiddel om met gebruik van een lijmtang je zuigertjes weer helemaal terug te drukken... ;)
 
Vandaag alles schoongemaakt zoals in bovenstaande how-to, nieuwe remblokken erop en de hele reut weer erop gezet. Na montage liep het wiel nog steeds stroef. Ik heb toen een kort rondje door de wijk gemaakt en alleen de achterrem gebruikt om zo te kijken of de schijven zonder remmen ook heet zouden worden. Dit is gelukkig niet het geval maar het voorwiel draait nog steeds stroef, met een flinke ruk krijg ik hem net 1X rond.

Is is normaal? moeten de blokken nog even inslijten of zit er toch nog iets niet helemaal goed?
 
gaan de zuigers wel helemaal terug dan ?
Ja ik neem aan van wel, met de hand druk ik ze zo terug. Meer dan schoonmaken kan ik ook niet toch? zuigertjes zagen er nog goed uit dus. Of er moet iets anders zijn waardoor ze niet goed terug lopen. Met 1 remklauw erop loopt ie wel beter.
 
Laatst bewerkt:
Misschien toch niet geheel dezelfde afstand tussen de nieuwe en oude schijven... check dikte van de schijven eens :9 .... probeer eens de ander klauw erop te zetten zonder deze echt aan te draaien.. draait het wiel dan goed? Misschien loopt ie toch aan dan op je blokken. denk niet dat je een 0.5 mm op het oog goed ziet... succes
 
Laatst bewerkt:
Misschien toch niet geheel dezelfde afstand tussen de nieuwe en oude schijven... check dikte van de schijven eens :9 .... probeer eens de ander klauw erop te zetten zonder deze echt aan te draaien.. draait het wiel dan goed? Misschien loopt ie toch aan dan op je blokken. denk niet dat je een 0.5 mm op het oog goed ziet... succes
Nee precies maar dat had ik al gecheckt ja, wiel zonder vulbussen op as gezet en steeds beetje anders gepositioneerd, na een keer de remdruk opgebouwd te hebben bijft ie aanlopen.
 
Na een middag flink scheuren waren de remblokjes waarschijnlijk een beetje ingesleten en nu lopen de schijven acceptabel aan.

Mocht je dus hetzelfde probleem als mij hebben, remzuigers schoonmaken, nieuwe remblokken en klaar.
 
Na een middag flink scheuren waren de remblokjes waarschijnlijk een beetje ingesleten en nu lopen de schijven acceptabel aan.

Mocht je dus hetzelfde probleem als mij hebben, remzuigers schoonmaken, nieuwe remblokken en klaar.
Fijn dat het is opgelost en dat je de oplossing ook weer deelt :)
Kan een volgende weer wat makkelijker zoeken :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan