Remweg motor vs vrachtauto

Wie staat er eerder stil?

  • Motor

    Stemmen: 141 54,0%
  • Vrachtauto

    Stemmen: 113 43,3%
  • Gelijktijdig

    Stemmen: 7 2,7%

  • Totaal aantal stemmers
    261
Dat is het moraal van dit topic, zeer zeker niet van dat filmpje.

De remweg van een vrachtauto heb ik nooit onderschat (m'n pa en broer zijn vrachtwagenchauffeur geweest en hoop zelf volgend jaar ook het groot rijbewijs te halen). Maar dat systeem van Volvo... :+
 
Laatst bewerkt:
Doe de remcursus geen stress met ABS maar eens......
Met 50 sta je met Max 3 lengtes van je motor stil....
 
Dat is het moraal van dit topic, zeer zeker niet van dat filmpje.

De remweg van een vrachtauto heb ik nooit onderschat (m'n pa en broer zijn vrachtwagenchauffeur geweest en hoop zelf volgend jaar ook het groot rijbewijs te halen). Maar dat systeem van Volvo... :+

Volvo is niet de enige met dat systeem. Heb dat via school al eens mogen testen met een Actros. Niet normaal hoe hard dat remt.

Het gaat niet altijd goed...

 
Vraag me af of dit fout was gegaan. Ja, de rechterkant is tot aan de achterlichten gekomen, maar de linkerkant staat er nog ver van af. En zo'n hellende cabine zal de vertraging op de vooras ook geen goed doen.
Vraag me af of hij het misschien niet nét gered had als hij hem rechtuit had laten gaan (was hoe dan ook heel close geweest, dus prima actie van de bestuurder).

Maar Mercedes heeft er dus wel vertrouwen in :+
 
zit er op dit forum geen enkele vrachtwagen monteur om uitleg te geven over een "modern" rem systeem op een vrachtwagen?
een vrachtauto kan ook een vertraging halen van meer dan 9,5 m per sec kwadraat.
ABS (altijd blijven sturen) is voor de rem afstand niet zo belangrijk (soms zelfs nadelig), waarom?
een vrachtwagen heeft EBS, wat doet EBS? simpel gezegd zoeken naar grip.
voorbeelden:
de massa verplaats zich tijdens het remmen naar voren hierdoor kun je meer rem kracht kwijt op de vooras/trekas EBS regelt dat.
EBS probeert bij een forse remming de "slip" tussen band en weg dek op 70% te houden per as om dat dit de maximale vertraging oplevert.
wielen in de berm andere op het asfalt EBS houd de combinatie recht.
EBS "weet" het gewicht van de auto en past zijn rem gedrag daar op aan.
een nood remming zal het EBS systeem herkennen en meteen volle bak remmen nog voor dat het pedaal door de bodem is getrapt.
ook kan dit systeem communiceren met andere elektronica (motor versnellingsbak retarder VSC ACC A-EBS)
etc etc

zo zie je maar dat een rem systeem van een vrachtwagen minder simpel is dan van een motor fiets, en ook minder persoons afhankelijk.
 
Doe de remcursus geen stress met ABS maar eens......
Met 50 sta je met Max 3 lengtes van je motor stil....

Dat is dik 6 meter. Dat lijkt me meer dan aannemelijk, zelfs zonder ABS.

Een remweg van 6 meter met een snelheid van 50km/h? Aannemelijk?

Dat is een vertraging van 16,1 m/s^2!! _O-
En hierbij ga ik er ook nog vanuit dat je vanaf tijdstip 0 direct de maximale vertraging hebt ipv dat je moet aanleggen _O- :W

Terwijl bronnen spreken van een gemiddelde vertraging tot ongeveer 8m/s^2 met motoren met ABS.
Bron.
 
Laatst bewerkt:
Voor het zekeringsystem voor de vracht wordt volgens onderstaand artikel gerekend met 8m/s2 voor een vrachtwagen.

volgens een rapport van de TU delft (2e link) is de minimale vertraging van een vrachtwagen in NL 4.5 m/s2.

De echte waarde zal een beetje afhangen van het type vrachtwagen en de belading, maar een redelijke aanname lijkt me 6 m/s2. Dus zal een motor waarschijnlijk eerder stil staan :)

http://www.gevaarlijkelading.nl/nieuws/nieuwe-ladingvoorschriften-voor-vrachtwagens

http://wbmttt.tudelft.nl/rapport/7306.pdf
 
Dit is allemaal leuk die cijfers enzo, maar daar heb je geen kut aan....
Je moet elke situatie opzich en losstaand bekijken.

op die filmpjes zie je allemaal show vrachtwagentjes, waar geen druppel of doosje aan lading in staat _O- natuurlijk staan die dingen zo stil..
dat is hetzelfte als een losse trekker zonder trailer. je zal ervan versteld staan dat die dingen gewoon het meesten verkeer eruit kunnen trekken bij een stoplicht (als hij sportief weg trekt) zie geen lading korte versnellingen met lekker veel vermogen. })

de meesten Vrachtwagens van Simon Loos of Pijnacker die een lading voor een supermarkt ofzo hebben zullen net zo tot iets sneller mischien stil staan.

Maar daarin tegen rijdt er zat rond met een Mobiele kraan of Vracht wagen met daar de ballast op bij voorbeeld. deze jongens rijden gewoon met speciale vergunningen waardoor die vrachtwagens met Lading alles erop en eraan gewoon naar de 92 TON kunnen gaan kwa gewicht. (kraan voor geintreseerden zoon 72 TON) dan kan je nog zoveel meer opervlakte hebben of meter per seckutten vertraging. 70 Ton zet jij niet ''gewoon'' even stil.

Weet niet wat jullie doen. maar ik ga niet hard remmen voor een vrachtwagen. want met reactietijd en alles erbij berekend kom ik erop uit dat ik er gewoon onder lig..
 
Maar daarin tegen rijdt er zat rond met een Mobiele kraan of Vracht wagen met daar de ballast op bij voorbeeld. deze jongens rijden gewoon met speciale vergunningen waardoor die vrachtwagens met Lading alles erop en eraan gewoon naar de 92 TON kunnen gaan kwa gewicht. (kraan voor geintreseerden zoon 72 TON) dan kan je nog zoveel meer opervlakte hebben of meter per seckutten vertraging. 70 Ton zet jij niet ''gewoon'' even stil.

Weet niet wat jullie doen. maar ik ga niet hard remmen voor een vrachtwagen. want met reactietijd en alles erbij berekend kom ik erop uit dat ik er gewoon onder lig..

Je zet het niet gewoon stil inderdaad. Maar het is prima mogelijk dat er net zo hard geremd kan worden als met een veel lichter voertuig.
De remweg van een 65 ton Leopard 2 is met 50km/h bijna 0 meter. Dat staat dus wel "gewoon" even stil.

En ik ga niet vlak voor een vrachtwagen heel hard remmen. Maar waar ik nog meer rekening mee houdt, is dat ik met de motor niet te dicht op een vrachtwagen ga rijden.
 
Je zet het niet gewoon stil inderdaad. Maar het is prima mogelijk dat er net zo hard geremd kan worden als met een veel lichter voertuig.
De remweg van een 65 ton Leopard 2 is met 50km/h bijna 0 meter. Dat staat dus wel "gewoon" even stil.

Hetzelfde geldt voor een 40 ton tram die zijn noodreminstallatie gebruikt, daar wil je ook niet dicht achter rijden.
 
Je zet het niet gewoon stil inderdaad. Maar het is prima mogelijk dat er net zo hard geremd kan worden als met een veel lichter voertuig.
De remweg van een 65 ton Leopard 2 is met 50km/h bijna 0 meter. Dat staat dus wel "gewoon" even stil.

En ik ga niet vlak voor een vrachtwagen heel hard remmen. Maar waar ik nog meer rekening mee houdt, is dat ik met de motor niet te dicht op een vrachtwagen ga rijden.

Een leopart is een TANK _O-
Een rupsvoertuig kan je niet vergelijken met een vrachtwagen die gewoon op rubber staat.
Rupsbanden kan je harder op remmen omdat die een nog groter raakvlak heeft en hij is LICHTER met 65 TON. Plus een vrachtwagen met een oplegger kan niet (veel) harder remmen dan de trailer anders gaat hij scharen. (zie
voor degene die niet weten wat dit is)
 
Laatst bewerkt:
Een leopart is een TANK _O-
Een rupsvoertuig kan je niet vergelijken met een vrachtwagen die gewoon op rubber staat.
Rupsbanden kan je harder op remmen omdat die een nog groter raakvlak heeft en hij is LICHTER met 65 TON. Plus een vrachtwagen met een oplegger kan niet (veel) harder remmen dan de trailer anders gaat hij scharen. (zie
voor degene die niet weten wat dit is)

Vavryn rem zonder en met ABS - Motorcycle Safety Academy

Gelezen?
Moderne bussen en vrachtauto's kunnen een remvertraging halen van 8m/s^2. Ook met een aanhanger.
 
Quote uit een recente test (tuono 1100rr 2015)
Mit dem neuesten Bosch-Druckmodulator (9 MP) regelt das ABS der 2015er-Tuono bei Vollbremsungen sensibler als die 2014er-Ausgabe. Dass der in drei Stufen einstellbare Blockierverhinderer in der schnittigen Tuono grundsätzlich sportlich abgestimmt ist, verwundert nicht. Mit beachtlichen 10 m/s² ver­zögert sie in der aggressivsten Abstimmung (Stufe 1) denn auch an der Grenze des für ein hohes und kurzes Naked Bike Machbaren,
ik zet m'n geld op de motorfiets ;)
 
http://www.mosac.eu/veilig-motorrijden/onze-problemen-ongevalrapporten/specifieke-onderzoeken/remmen-als-doodsoorzaak/vavryn-rem-zonder-en-met-abs/

Gelezen?
Moderne bussen en vrachtauto's kunnen een remvertraging halen van 8m/s^2. Ook met een aanhanger.

Word niet gepraat over wat voor een lading of wat dan ook.....
ze gaan hier uit van een huis tuin en keuken vrachtwagen die niet meer dan 50 ton mag laden. zie mijn eerdere post hierboven...
 
Quote uit een recente test (tuono 1100rr 2015)ik zet m'n geld op de motorfiets ;)

Onder gecontroleerde omstandigheden met een zeer geoefende testrijder geloof ik dat direct. In de praktijk durf ik dit niet met zekerheid te zeggen.

Stukje uit het onderzoek dat ik hierboven al linkte:
De proefpersonen werden gerekruteerd uit deelnemers aan voortgezette opleidingen. Allen voerden twee remproeven uit op een en dezelfde testmotor. De grootste gemeten remvertraging was 8,6 m/s², de laagste 3,6 m/s². Het gemiddelde lag op 6,0 m/s².
Vavryn c.s. berekenden dat de gemiddelde maximaal haalbare remvertraging ter plaatse (afhankelijk van de beschikbare hechting tussen banden en wegdek en de remvertraging waarbij het achterwiel van de testmotor los van het wegdek zou komen en dus ook van de grootte en het gewicht van de berijder) 10,9 m/s² was.

Bij de gemiddelde noodstop kwam de motorrijder dus tot maar (6,0 / 10,9 is) 55% van wat mogelijk was.

Ik zet mijn geld in de praktijk op de vrachtwagen ;)
 
Laatst bewerkt:
....op die filmpjes zie je allemaal show vrachtwagentjes, waar geen druppel of doosje aan lading in staat _O- natuurlijk staan die dingen zo stil......
Dat is jouw denkfout....

Lading is zorgt er ook voor dat de wielen meer grip hebben, netto maakt het dus nauwelijks uit of een vrachtwagen wel of niet beladen is.
 
hehehe, ja hoor, hij is zwaaarder dus heeft ie meer druk op de wielen dus kan ie harder remmen... ik rem ook veel harder als ik een passagier achterop heb toch?

uiteindelijk zal het elkaar niet veel ontlopen, de motor heeft een licht voordeel omdat de banden een betere grip hebben, maar (vaak) ontbreken van ABS en geringe rubbercontact zullen het vrij gelijk houden.

Maargoed, met volle belading gebeuren er al snel hele leuke dingen met een vrachtwagen die vol in de ankers gaat :P
 
Een remweg van 6 meter met een snelheid van 50km/h? Aannemelijk?

Dat is een vertraging van 16,1 m/s^2!! _O-
En hierbij ga ik er ook nog vanuit dat je vanaf tijdstip 0 direct de maximale vertraging hebt ipv dat je moet aanleggen _O- :W

Terwijl bronnen spreken van een gemiddelde vertraging tot ongeveer 8m/s^2 met motoren met ABS.
Bron.


En toch is het zo......vanaf 0 vol in de ankers met ABS,ik heb het zelf ervaren
Een getrainde racer staat zonder ABS sneller stil als iemand die op een ABS fiets rijd........
 
Dat is jouw denkfout....

Lading is zorgt er ook voor dat de wielen meer grip hebben, netto maakt het dus nauwelijks uit of een vrachtwagen wel of niet beladen is.

Je hebt misschien wel meer grip. maar je gewicht wat je tot stoppen moet brengen word veel groter.

stel je voor:
ik zit op mijn fiets en het is wind stil. ik rij 50 km per uur en ik rem zo hard mogelijk af. zo snel als ik kan. op dit moment sta ik effe gek gezecht stil na 5 meter.

nu rij ik daar op dezelfte plek met dezelfte snelhijd maar dan met een wind in de rug van 5 km per uur. (allemaal theorie dus we gaan er vanuit dat ik presies even hard rem)
In dit geval is mijn remweg toch langer, omdat de wind in mijn rug mij toch verder duwt? (misschien in dit geval maar centimeter werk maar je snapt mijn punt?)

De lading van een vrachtwagen doet presies hetzelfte. als je een vrachtwagen hebt met 70 ton achterop kan hij kan wel meer grip hebben, maar de lading blijft hem voruit duwen omdat die haar voortwaartse momentum wilt behouden.
dan kan je alle grip van de wereld hebben maar als er meer dan 70 ton met 50 km per uur door wil denderen heb je wel aardig wat nodig om snel stil te staan....
Met andere woorden dit effect is wel iets groter dan de winst in grip.

Nogmaal zie mijn eerste post in dit topic een huis tuin en keuken vrachtwagen van Pijnacker of simon loos die naar de plaatselijke supermarkt gaat zal jou er wel uit kunnen remmen maar geen zwaar beladen truck....
 
Terug
Bovenaan Onderaan