Beste forumleden,
Naar aanleiding van mijn ervaring met het kopen van een motor met een schadeverleden, open ik bij deze een topic om dit bij mede forumleden te voorkomen.
Hier het desbetreffende topic, waarin ik bij de zoektocht naar een QS stekkertje stuitte op het onstuimige verleden van mijn motor;
Heren, Ik heb een OEM quickshifter gekocht die ik van plan was te monteren op mijn Yamaha tracer 900 uit 2017. Nu schijnt het zo te zijn dat deze motor voorzien is van een stekker waar de quickshifter in ingeplugd moet worden. Het is dan een kwestie van inpluggen, quickshifter activeren en gaan...
In dit topic kun je een advertentie plaatsen waarbij kritisch word gekeken naar de gegevens, afkomst en verkoper van de motor om te bepalen of het plaatje klopt.
Kenteken;
Aan de hand van het kenteken kun je een hoop gegevens van de motor achterhalen.
Hier kun je gemakkelijk een kentekencheck doen met de officiele RDW gegevens;
RDW Online Voertuig Informatie
De voornamelijkste gegevens zijn;
- Datum eerste toelating
- Datum eerste afgifte nederland.
- Bruto BPM
Als de datum van de eerste toelating en de datum van de eerste afgifte van elkaar verschillen is de motor hoogst waarschijnlijk geïmporteerd. Het zou ook kunnen dat de motor pas later op kenteken word gezet, waardoor je een overjarig model koopt.
Suggestie: Kort uit leg wat "overjarig" is en dat daarin ook verschillen zitten: demo motor die met groene plaat aan iedereen is uitgeleend is iets anders als een motor die bij een zaak in de voorraad heeft gestaan en maar niet weg wilde (zonder kenteken).
Let er op dat het bouwjaar en het jaar waarin de motor een kenteken heeft gekregen dus kunnen verschillen. Dit kan ook belangrijk zijn als je later onderdelen wilt bestellen, en je het bouwjaar in moet voeren. Per jaar kunnen motoren namelijk veranderen en updates gekregen hebben waardoor onderdelen tussen deze bouwjaren niet altijd uitwisselbaar zijn.
Als de Bruto BPM waarde laag ligt voor het type motor heeft de motorfiets hoogst waarschijnlijk een schadeverleden.
Bij een motor is de BPM waarde 19.4% van de catalogusprijs. Als een 2 jaar oude motor ingevoerd word en deze waarde dus bijv op 5% ligt wijst dat er op dat de waarde van de motor aanzienlijk gedaald is, hoogst waarschijnlijk door schade.
Suggestie: bij toenemende leeftijd van de motor neemt de te betalen BPM af, als ik me niet vergis (iemand weer vast wat de regels zijn hieromtrent), daarmee kan er een lagere BPM ontstaan. je zult dan de invoerdatum naast de "nieuw bouw" datum moeten leggen.
Framenummer;
Mocht je het frame nummer voor handen hebben, of na het aanvragen deze doorgestuurd krijgen van de verkopende partij kun je hiermee controleren welk bouwjaar, en in welke kleurenstelling de motor oorspronkelijk geleverd is. Je kunt online op de website van het motormerk bij de onderdelen/parts finder het framenummer invoeren.
Yamaha:
Honda:
Lookup HONDA motorcycle VIN number to get info such as vehicle history, year, make, model and market prices.
KTM:
Kawasaki:
Lookup KAWASAKI motorcycle VIN number to get info such as vehicle history, year, make, model and market prices.
Suzuki:
Lookup SUZUKI motorcycle VIN number to get info such as vehicle history, year, make, model and market prices.
Staat van de motor;
Mocht het zo ver komen dat de eerste gegevens lijken te kloppen, dan is het aan te raden de motor te gaan bezichtigen en deze proef te
rijden. Mocht je niet genoeg vertrouwen hebben in je eigen inzicht neem dan iemand mee die dit wel heeft of lees je aandachtig in. Let tijdens de bezichtiging op de volgende zaken;
- Oneffenheden in het spuitwerk
- Stuurnokjes (onbeschadigd?)
- Klopt het bandenprofiel bij de km stand?
Suggestie: kijk naar de DOT code van de band, is dat nog de originele band ( wat bij een motor van een lage km stand nog best kan!) Of is het een veel recentere band? Een hele "nieuwe" motor met een "veel" oudere band... is het stellen van vragen waard.
- Missende stickers of onjuiste bestickering
- Overmatige slijtage handvaten
- Overmatige slijtage schakelpook rubber
- Vaag geworden tekst op bedieningsknopjes
- Krassen aan de onderzijde van de voorvorkpoten.
- Doorgezeten zadel
- Scheurtjes in de lak van beugels/framedelen (teruggebogen)
- Suggestie: schertplaten, (waar je met je enkels tegen aanzit) kaal? originele kleur?
- Suggestie: voetrubbers net gelijk handvaten (mogelijk nog sneller zichtbaar)
-Suggestie: til het zadel eens op, zit er veel viezigheid onder het zadel? onder de tank? of is het juist heel schoon daar, maar is de buitenkant niet in lijn?
Onderhoudshistorie;
De onderhoudshistorie zegt misschien nog wel het meest over het verleden van de motor.
Controleer altijd de boekjes, en kijk ook of er bij het invullen van de boekjes geen patroon te herkennen valt. Zelfde pen, zelfde handschrift of niet volledig ingevuld kan er op duiden dat dit boekje achteraf even ingevuld is en misschien niet eens bij de motor hoort.
Oriënteer je bij de aanschaf vooraf op de onderhoudsintervallen zodat je niet 100km na de aanschaf van de motor al aan een grote/dure onderhoudsbeurt toe bent.
*meer updates volgens, dit is work in progress