Reviseren blok voor dummies

Arghoslent

Die hard MF'er
21 mei 2005
713
0
Hoogvliet
Hoi Allemaal,

Ik rij nu al een jaar of 2 met veel plezier op een honda cb750 KZ uit 1980.
In de beginne totaal geen verstand van sleutelen, maar ik heb in de twee jaar dat ik de motor heb toch al wel het nodige opgestoken. Goed het is niet veel maar ik kan wel redelijk uit de voeten.

Probleem of moet ik eigenlijk zeggen uitdaging is nu dat mijn blok nu toch echt redelijk veel olie begint te lekken. Zeg maar dat de druppels om de oren vliegen bij een grotere cruise snelheid _O- .
En ik dus de noodzaak van een revisie cq pakkingen vernieuwen wel begin intezien.
Nu was mijn vraag aan de wat meer ervaren personen onder ons.

Is het wel rendabel om het blok open halen, daar een goed tweede hands blok misschien voordeliger is?

- rekening houdend met dat ik geen momentsleutel en ander gespecialiseerd gereedschap heb. wat dan alsnog aangeschaft zal moeten worden

Ik zag dat een pakkingssetje voor het blok zo'n 70 a 80 euro kost. Maar ik weet natuurlij k ook dat als ik het blok openhaal er veel meer moois om de hoek komt kijken.
Lijkt me daarentgen wel erg leuk om het blok opentwerken en op teknappen :)

Dus ja dat was dus zon beetje mijn vraag op dit moment.
Blok heeft altijd goed gelopen en doet dat nog steeds,ook tentijde dat ik lekkage opmerkte heb ik altijd goed het oliepeil bijgehouden. Ben de 3e eigenaar dus hoe er in de jaren hiervoor met de motor is omgegaan blijft een spannend raadsel.

hieronder wat foto's

groetjes,

argh

blok1hi0.jpg

blok2hv0.jpg

blok3sz0.jpg

blok4su2.jpg

blok5cf2.jpg
 
Misschien een rare vraag, maar rammelt de nokkenasketting ook behoorlijk ?

Ik heb nl zo'n blok meegemaakt, waarbij de nokkenasketting niet goed was gespannen en deze had het blok lekker uigefreesd. Dat blok lekte toen ook op deze manier olie. Toen ik de olie aftapte zat deze vol aludeeltjes, het was net zwarte metallic lak :X

Ik zou dus olie aftappen en deze eens goed bestuderen

Hier exact hetzelfde bij een klant van mij met dezelfde motor cb750, zal wel kwaal van die dingen zijn.
 
Dames en Heren, hij doet het !!.

Ik heb daarnet naardat we hem via de auto hebben overgestart het eerste blokje door de straat gereden !! *D

moest naturlijk eerst even een goede afstelling maken op de carburateurs zodat ie netjes stationair bleef lopen, en daarna rustig aan door de straat. Was wel weer even wennen op het oude beestje. Wat een verschil met mijn Thunderace. Remmen lijken het wel totaal niet tedoen hahahahahha

Ik durf het bijna niet tezeggen, maar misschien is dit zelfs wel meer motor dan al dat moderne prul bij elkaar !! 8-)

Blok loopt heel erg rustig en netjes, moet alleen de uitlaat nog even goed vast zetten, want die zat nu echt telos. Wist ik al maar had nog geen goede moertjes ervoor.
Denk alleen wel tehoren dat de kettingspanner iets gesteld moet worden.
Maar dat doen we nog wel even
En eigenlijk denk ik allemaal dingen tehoren, maar goed laten we niet te kritisch zijn voor een eerste maal minirevisie.

Ik ben op dit moment een filmpje naar utube aan het uppen, dit is met mijn digicam gefilmt. Klinkt niet echt ergens naar. Daarop lijkt de CB wel een authentieke SHERMAN TANK maarre dat komt eigenlijk alleen maar terug in de rijeigenschappen.
Zodra die online staat post ik de link hier.

En aan iedereen die mij heeft voorzien van tips, trucs en emotioneel heeft bijgestaan de afgelopen maanden. YOU RULE, THNX !!

groet,

Argh
 
Alleereerst gefeliciteerd met de wedergeboorte en de eerste woordjes van je motorfiets *O* *O* *O*

En is het verschil goed merkbaar ???

Ik bedoel: je reed eerst eigenlijk op een 3 cilinder :+
 
Laatst bewerkt:
Alleereerst gefeliciteerd met de wedergeboorte en de eerste woordjes van je motorfiets *O* *O* *O*

En is het verschil goed merkbaar ???

Ik bedoel: je reed eerst eigenlijk op een 3 cilinder :+

Thnks !! Het verschil in rijeigenschappen kan ik nog niks over zeggen, een klein blokje om geweest, niet genoeg om over teoordelen.

Wat ik wel merk is dat ie netjes stationair loopt wat voorheen niet zo was. Ik voor het eerst kon starten zonder choke. Voorheen moest dat altijd met zowel warm als koud weer. En het geluid van de motor is veel donkerder geworden. En dat komt natuurlijk door de kleppen. Die waren er best redelijk slecht aan toe en die kloppen nu weer.

denk ik :+
 
Op de foto's eerder in het topic was duidelijk te zien dat uit een van de kleppen een flink stuk weg was, die kapotte klep zorgde er dus voor dat de cilinder die hij bediende zo goed als niets meer deed qua compressie en verbranding, hij pompte alleen het brandstofmengelsel weg en overal heen waar dat niet moest, en dat doet ie nu dus weer wél. ;)

Rest mij alleen de vraag waar dat stukkie klep is gebleven :?


Ben benieuwd naar de eerste echte testronde..
 
Op de foto's eerder in het topic was duidelijk te zien dat uit een van de kleppen een flink stuk weg was, die kapotte klep zorgde er dus voor dat de cilinder die hij bediende zo goed als niets meer deed qua compressie en verbranding, hij pompte alleen het brandstofmengelsel weg en overal heen waar dat niet moest, en dat doet ie nu dus weer wél. ;)

Rest mij alleen de vraag waar dat stukkie klep is gebleven :?


Ben benieuwd naar de eerste echte testronde..

Vrijdag ga ik een langer stukske rijden, de klep die weg was, was een uitlaat klep.
Gewoon verbrand :X

moet kunnen toch :z

Ik zal zeker even mijn evaringen over hoe hij zich houdt bij lange stukken hier posten.

cheers
 
Gisteren is er niks van rijden gekomen, ik was dan wel vrij maar op het moment dat ik de laatste puntjes op de I had gezet zoals het afstellen van de remmen en de uilaat vast maken en ik wilde starten was de accu tezwak

Overstarten zat er op dat moment niet in, planning is dat ik straks een stukkie ga tuffen. Maar mijn fysieke gestel laat dat vooralsnog niet toe :)

iets met teveel alcohol :)

ik zal hier nog wel een foto neer knallen van het brikkie
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan