Rijden met drie wielen, wat is nog motorrijden en wat niet?

Welke driewieler hoort thuis op MF?

  • alleen motor met zijspan

    Stemmen: 65 19,6%
  • alles op basis van een motorfiets

    Stemmen: 23 6,9%
  • alles waar A-rijbewijs voor nodig is

    Stemmen: 191 57,5%
  • alles waar een helm verplicht is

    Stemmen: 11 3,3%
  • doe niet zo flauw, iedereen welkom

    Stemmen: 42 12,7%

  • Totaal aantal stemmers
    332

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
8.697
1.014
Boxmeer
Zoals gebruikelijk zijn de uitersten vrij duidelijk. Een motor met zijspan hoort bij motorrijden, ze hebben zelfs een eigen subforum op MF.
VRO-Zijspan-foto-AK.jpg


Aan de andere kant de auto's die een wiel verloren zijn zoals de Reliant Robin. Persoonlijk zou ik zeggen dat die niets op MF te zoeken hebben
6518300527_110c0f9ee3_z.jpg


De tussenvormen
De scoot met twee voorwielen. Is de MP3 wel MF-waardig en de MP3 LT (kan met B rijbewijs gereden worden) niet?
Piaggio-MP3-LT-400.jpg


Een trike op basis van een motor?
honda-trike.jpg


Een trike met een kever blok?
Trike_%28foto-Mo%29.JPG


En dan kom ik nog wat rare gevallen tegen als deze
full



En één van de redenen om dit topic te openen, de Can-am Spyder:
full

spyder2.jpg


Het is misschien geen motor-motor, maar de motor is dat wel. Die komt van Rotax en wordt ook in de Aprilia RSV 1000 gebruikt. Ook qua beleving lijkt het mij dichter bij een motor (al dan niet met span eraan) te zitten dan bij een carbriolet. Is dan wel weer te rijden met alleen B.

Kortom, wat is MF waardig en wat is dat niet? Heeft dat met gevoel te maken, heeft dat met A of B rijbewijs te maken of spelen er nog andere dingen een rol?

Greetz, Dutch
 
Laatst bewerkt:
De poll is wel lastig hoor, want tegenwoordig is voor alle drie-wielers een A rijbewijs verplicht (zelfs voor de Reliant Robin), tenzij je B rijbewijs van voor 19 januari van dit jaar is...
 
Hoi Noud, leuk topic.
De Can Am Spyder, ik ben zelf ook erg benieuwd hoe hier nu naar gekeken wordt.
Ik heb geen idee hoe het rijdt, maar ik zie het toch wel als een motor. Ik vraag me alleen af waarom iemand hiervoor zou kiezen. Lijkt mij dat je de nadelen van auto en motor combineert.
 
De poll is wel lastig hoor, want tegenwoordig is voor alle drie-wielers een A rijbewijs verplicht (zelfs voor de Reliant Robin), tenzij je B rijbewijs van voor 19 januari van dit jaar is...
Voor een trike hoef je toch alleen maar een B-rijbewijs te hebben?
 
Hoi Noud, leuk topic.
De Can Am Spyder, ik ben zelf ook erg benieuwd hoe hier nu naar gekeken wordt.
Ik heb geen idee hoe het rijdt, maar ik zie het toch wel als een motor. Ik vraag me alleen af waarom iemand hiervoor zou kiezen. Lijkt mij dat je de nadelen van auto en motor combineert.
:^
Heb serieus overwogen om dit als WW te gaan gebruiken (LPG installatie), maar in dezelfde week / maand heb ik dan iemand tegengekomen die met zijn Spyder in de file stond.
 
Lijkt mij dat je de nadelen van auto en motor combineert.
Dat zal elke motorrijder die nog nooit met zijspan heeft gereden ook van een span zeggen: wel nat worden, niet tussen de file door kunnen.

Zou life-style er nog iets mee te maken kunnen hebben? Een trike met keverblok is toch een andere scene dan een motor met twee achterwielen. Aan de andere kant reed er vorig jaar wel zo'n ding mee bij onze motor-avonddriedaagse, dus zover weg staat het ook niet.
 
Hoi Noud, leuk topic.
De Can Am Spyder, ik ben zelf ook erg benieuwd hoe hier nu naar gekeken wordt.
Ik heb geen idee hoe het rijdt, maar ik zie het toch wel als een motor. Ik vraag me alleen af waarom iemand hiervoor zou kiezen. Lijkt mij dat je de nadelen van auto en motor combineert.
Zo'n Can-Am Spyder is echt een typisch poser-ding voor mensen met alleen een B-rijbewijs. Je hebt er echt geen zak aan imo :P
Maar mss heb ik een verpest beeld van een Can-Am rijder, ik kom in de zomer altijd 2 dezelfde gasten tegen op de dijkjes, en het is voornamelijk volgas acceleren, met een hoop kabaal langs terrasjes rijden en strepen trekken, maar daar houdt het dan ook op :') (plus ze rijden gruwelijk in de weg op de dijken)
 
Alles waar je rijbewijs A voor nodig hebt wat mij betreft als je er dan toch een stempel op wilt drukken.
 
En één van de redenen om dit topic te openen, de Can-am Spyder:
[afbeelding]
[afbeelding]

Het is misschien geen motor-motor, maar de motor is dat wel. Die komt van Rotax en wordt ook in de Aprilia RSV 1000 gebruikt. Ook qua beleving lijkt het mij dichter bij een motor (al dan niet met span eraan) te zitten dan bij een carbriolet. Is dan wel weer te rijden met alleen B.

Kortom, wat is MF waardig en wat is dat niet? Heeft dat met gevoel te maken, heeft dat met A of B rijbewijs te maken of spelen er nog andere dingen een rol?

Greetz, Dutch

Die zag ik gisteren rijden ... best een uitkomst als je om een of andere reden niet meer kunt lopen, geen evenwicht kunt houden of weet ik veel. Maar het is wel voor invaliden.

Net als een fiets met drie wielen - dat rij je ook alleen maar als je fysiek of mentaal niet in staat bent om een fiets met twee wielen te rijden.
 
ik vind dat zolang je een helm op moet en met meer dan 80 cc rijdt, je wel motorrijders mag noemen.
ok, met een can am sta je in de file... met een zij-span ook, geldt ook voor de goldwing en de meeste HD's!

het gaat om het vrij rijden i.p.v. ingeblikt zijn!
 
Hoi Noud, leuk topic.
De Can Am Spyder, ik ben zelf ook erg benieuwd hoe hier nu naar gekeken wordt.
Ik heb geen idee hoe het rijdt, maar ik zie het toch wel als een motor. Ik vraag me alleen af waarom iemand hiervoor zou kiezen. Lijkt mij dat je de nadelen van auto en motor combineert.


Ik heb eens een keer achterop gezeten, niet zelf gereden.
Voelt een beetje aan als een quad? Je leunt niet mee, rechtop de bocht door.

Geinig voor een keertje maar verder... nah.
 
Alles wat een carrosserie heeft is geen motor lijkt me, alhoewel vind ik dat een trike met VW motor ook niet echt een motor meer is. :P
 
Hoi Noud, leuk topic.
De Can Am Spyder, ik ben zelf ook erg benieuwd hoe hier nu naar gekeken wordt.
Ik heb geen idee hoe het rijdt, maar ik zie het toch wel als een motor. Ik vraag me alleen af waarom iemand hiervoor zou kiezen. Lijkt mij dat je de nadelen van auto en motor combineert.
Die Can-Am Spyder is vind ik een draak van een ding..

  • Doordat je niet met je gewicht kunt sturen moet je het stuur exact in de positie houden waar je de wielen heen wil hebben. Met een auto geen punt omdat je stil in je stoel zit, op een soort van snowmobile is dat een stuk onhandiger als je je gewicht wil verplaatsen.
  • Er is geen gyroscoop werking van de wielen, dus hij wordt niet (zoals een motor) stabieler als je harder rijdt, het lijkt eerder andersom.
  • Je zou eigenlijk ietsje met je achterwiel moeten kunnen sturen (driften) maar dat schijnt weer zo link te worden dat de traction control niet uitgezet kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Twee criteria:

1. Als het regent, wordt je nat;
2. Als je balans verliest val je om.

Die 3-wielers vind ik persoonlijk geen motor. Je mist gewoon een stukje beleving die wij 2-wielers wel hebben. Ze spelen vals.

En zodra je een dak hebt klopt er helemaal niks meer van, ook al heb je 1 wiel. Dan ben je een auto.
 
Die Can-Am Spyder is vind ik een draak van een ding..

  • Doordat je niet met je gewicht kunt sturen moet je het stuur exact in de positie houden waar je de wielen heen wil hebben. Met een auto geen punt omdat je stil in je stoel zit, op een soort van snowmobile is dat een stuk onhandiger als je je gewicht wil verplaatsen.
  • Er is geen gyroscoop werking van de wielen, dus hij wordt niet (zoals een motor) stabieler als je harder rijdt, het lijkt eerder andersom.
  • Je zou eigenlijk ietsje met je achterwiel moeten kunnen sturen (driften) maar dat schijnt weer zo link te worden dat de traction control niet uitgezet kan worden.

Ik zou niet weten waarom natuurkunde niet van toepassing is op zo'n ding (punt twee).
 
Terug
Bovenaan Onderaan