tvl2000
MF veteraan
Had een vraagje, ik heb eeb suzuki gsx-r 750W uit 1994 gekocht maar vroeg mij af of ik zomaar V-power kan gaan tanken? Iemand ervaring hiermee?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Octaangetal
Ga naar: navigatie, zoek
Het octaangetal is een eenheid voor de grootheid klopvastheid van benzine.
Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.
Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine.
Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
Zeg ik dat dan??Zou ie met een nieuw brandstoffilter zuiniger rijden denk je???
Ik denk het niet
Had een vraagje, ik heb eeb suzuki gsx-r 750W uit 1994 gekocht maar vroeg mij af of ik zomaar V-power kan gaan tanken? Iemand ervaring hiermee?
hoger octaangetal betekent in theorie MINDER vermogen, want het vlamfront verspreidt zicht langzamer door 98, dan door 95. in de praktijk zal je het verschil niet vooelen. of je meot je ontsteking nog wat vroeger zetten, als je 98 tankt. maw: zonder verder iets aan je blok aan te passen, heb je niets aan 98, als dat niet voorgeschreven wordt
In principe maakt het geen zak uit of je nu Euro 91, 95 of 98 tankt. Het voordeel van bv. Euro 98 is dat de klopvastheid van je brandstof hoger is. Je kan dus een grotere druk uitoefenen op de brandstof voordat deze ontbrand. maw, je kan een hogere compressie aan. Dus wil je voordeel halen uit het gebruik van Euro 98 dan zal je dus je cil. kop af moeten draaien om een hogere compressie te krijgen en kan je geen 95 meer tanken.
Sommige racers rijden met bv. Elf124 omdat ze een hogere compressie hebben dan straatbrommers.
octaangetal uitleg Wikipedia ->
Uiteraard zijn er ook nog motoren die gewoon kapot gaan als je er 95 ipv. 98 in gooit.
Kom jij eens met een tekst waarin Shell zelf zegt dat je meer vermogen krijgt?dit is de enige waarheid
als V-power meer vermogen levert moet shell dat maar eens aantonen met een verbrandingswaarden vergelijk.
voor meer vermogen moeten er dus meer joules in een liter benzine zitten.
En de K1200S... en de K1200R.... en waarschijnlijk ook de K1200GT. Of beter: in ieder geval elke BMW die een blok heeft dat gebaseerd is op dat van de K1200S (en nog een paar anderen).Er zijn motoren waarbij het tanken van 98 ipv. 95 zin heeft. Het gaat dan om motoren met zgn. klopsensoren. Als je dan 98 tankt kan de ontstekings vervroeging verder gezet worden zonder dat de motor gaat pingelen (kloppen) en daarmee heb je ook meer vermogen.
Dit is echter een zeldzaamheid op motorfietsen en de enige waarvan ik zeker weet dat er een klopsensor inzit is de bmw r1200s.
Uiteraard zijn er ook nog motoren die gewoon kapot gaan als je er 95 ipv. 98 in gooit.
En dan moet je nog extra betalen ook. Dan doet het helemaal pijn.Bij het wegrijden bij de pomp bleef ik met m'n voet achter het stoepje haken waarna het voetstepje lekker in m'n kuit ramde . Dat deed dusdanig pijn dat ik gelijk maar naar huis ben gegaan
In principe maakt het geen zak uit of je nu Euro 91, 95 of 98 tankt. Het voordeel van bv. Euro 98 is dat de klopvastheid van je brandstof hoger is. Je kan dus een grotere druk uitoefenen op de brandstof voordat deze ontbrand. maw, je kan een hogere compressie aan. Dus wil je voordeel halen uit het gebruik van Euro 98 dan zal je dus je cil. kop af moeten draaien om een hogere compressie te krijgen en kan je geen 95 meer tanken.
Sommige racers rijden met bv. Elf124 omdat ze een hogere compressie hebben dan straatbrommers.
octaangetal uitleg Wikipedia ->.
ben al bijna overtuigd
Ik heb met mijn leasebak ooit wel verschilt gemerkt met ultimate van BP. Bij benzine motoren is er minder groot verschil te merken.
Ook ik vind het prijsverschil van ongeveer 7 cent wel erg hoog. Ben toen gaan zoeken naar andere mogelijkheden en heb een produkt gevonden dat net zo goed/beter werkt en veel minder kost.(lees nog geen cent per liter)
Ik heb het getest en het scheelt in verbruik in mijn benzine koekblik en mijn motorfiets. (mijn koekblik ergens tussen de 5 en 10%)
Het verhaal over losspringende stukken is redelijk overdreven, maar in mijn carburateurs kon je zeker verschil zien voor en na gebruik.
Het gevoel van beter/hoger vermogen komt door de vervuiling die er ontstaat in een motor en door dit soort produkten langzaam wordt verwijderd. Soms merk je ook pas na 3 keer tanken een brandstofbesparing.