Rijden op v-power?

tvl2000

MF veteraan
1 mei 2006
1.503
3
Omgeving Rotterdam
Facebook
Instagram
Had een vraagje, ik heb eeb suzuki gsx-r 750W uit 1994 gekocht maar vroeg mij af of ik zomaar V-power kan gaan tanken? Iemand ervaring hiermee?
 
Laatste keer eens geprobeerd,
en of 't tussen de oren zit of niet:
Ik denk dat mijn carburateurgezogen tweepitter beter loopt op Vpower.....
Pakt beter op, loopt regelmatiger
Maar, Ik zou óók niet durven beweren dat ik aan mijn eigen motor kan merken of er Vpower of 95, of 98 in de tank zou zitten, als ik het niet zou weten.

Die "betere" brandstof van Total, heb ik nog niet geprobeerd.
 
In auto's scheelt het alleen als je motormanagement het ondersteund.

er was laatst een test op TV met Engelse Vpower en BP ultima (98 octaan);

bij een clio bleef het vermogen bij alle benzines gelijk.
bij een Subaru impreza of Golf GTI steeg het vermogen rond de 10-25 pk

weet iemand het effect op motoren?

ik koop het vanwege de hoop op lagere onderhoudskosten(schonere benzine dus minder carburateur vervuiling.

weet iemand trouwens of BP ultima wel ron98 is?
 
Laatst bewerkt:
V-power is in Nederland Ron 97.8 (gebeld met Shell).
De V-power in Duitland of Engeland zijn anders van samenstelling dan in Nederland.
Shell heeft de samenstelling aangepast aan het meest voorkomende gebruik in de landen. Duitsland veel autobahn gebruik? in Nederland veel files ? in Engenland ??
Dus vergelijkingstesten in het buitenland gelden wellicht niet voor Nederland..... lekker allemaal...
 
In principe maakt het geen zak uit of je nu Euro 91, 95 of 98 tankt. Het voordeel van bv. Euro 98 is dat de klopvastheid van je brandstof hoger is. Je kan dus een grotere druk uitoefenen op de brandstof voordat deze ontbrand. maw, je kan een hogere compressie aan. Dus wil je voordeel halen uit het gebruik van Euro 98 dan zal je dus je cil. kop af moeten draaien om een hogere compressie te krijgen en kan je geen 95 meer tanken.

Sommige racers rijden met bv. Elf124 omdat ze een hogere compressie hebben dan straatbrommers.

octaangetal uitleg Wikipedia ->
Octaangetal
Ga naar: navigatie, zoek

Het octaangetal is een eenheid voor de grootheid klopvastheid van benzine.

Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.

Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine.

Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
 
:^ hoger octaangetal betekent in theorie MINDER vermogen, want het vlamfront verspreidt zicht langzamer door 98, dan door 95. in de praktijk zal je het verschil niet vooelen. of je meot je ontsteking nog wat vroeger zetten, als je 98 tankt. maw: zonder verder iets aan je blok aan te passen, heb je niets aan 98, als dat niet voorgeschreven wordt
 
Ze zeggen volgens mij bij shell wel dat als 98 is voorgeschreven voor oudere motoren dat je geen VP moet gaan gebruiken
Las trouwens van de week in een test van de nieuwe BMW dat daar ook 98 in moet
Lijkt me een stapje tever voor een gewone motorfiets qua tuning (scheelt een € per tank)
 
:^ hoger octaangetal betekent in theorie MINDER vermogen, want het vlamfront verspreidt zicht langzamer door 98, dan door 95. in de praktijk zal je het verschil niet vooelen. of je meot je ontsteking nog wat vroeger zetten, als je 98 tankt. maw: zonder verder iets aan je blok aan te passen, heb je niets aan 98, als dat niet voorgeschreven wordt

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Als je gaat rijden op Duitse 91-er benzine zonder iets aan de afstelling te veranderen (minstens iets rijker mengsel en liefst ook de ontsteking iets later) dan krijg je gewoonlijk wel wat gedonder, moet al gauw 1 versnelling hoger blijven.
Sowieso ook ongeschikt voor motoren met zeer hoge compressie want het lokt dan eenmaal doorgewarmd ook nog een keer spontaan dieselen uit, vooral in tweetakt met wat ruim uitgevallen mengsmering.

Bij "hardere" benzines (95, 98, (100?)) dus andersom redeneren.
 
In principe maakt het geen zak uit of je nu Euro 91, 95 of 98 tankt. Het voordeel van bv. Euro 98 is dat de klopvastheid van je brandstof hoger is. Je kan dus een grotere druk uitoefenen op de brandstof voordat deze ontbrand. maw, je kan een hogere compressie aan. Dus wil je voordeel halen uit het gebruik van Euro 98 dan zal je dus je cil. kop af moeten draaien om een hogere compressie te krijgen en kan je geen 95 meer tanken.

Sommige racers rijden met bv. Elf124 omdat ze een hogere compressie hebben dan straatbrommers.

octaangetal uitleg Wikipedia ->

dit is de enige waarheid :}
als V-power meer vermogen levert moet shell dat maar eens aantonen met een verbrandingswaarden vergelijk.
voor meer vermogen moeten er dus meer joules in een liter benzine zitten.
 
Er zijn motoren waarbij het tanken van 98 ipv. 95 zin heeft. Het gaat dan om motoren met zgn. klopsensoren. Als je dan 98 tankt kan de ontstekings vervroeging verder gezet worden zonder dat de motor gaat pingelen (kloppen) en daarmee heb je ook meer vermogen.

Dit is echter een zeldzaamheid op motorfietsen en de enige waarvan ik zeker weet dat er een klopsensor inzit is de bmw r1200s.

Uiteraard zijn er ook nog motoren die gewoon kapot gaan als je er 95 ipv. 98 in gooit.
 
dit is de enige waarheid :}
als V-power meer vermogen levert moet shell dat maar eens aantonen met een verbrandingswaarden vergelijk.
voor meer vermogen moeten er dus meer joules in een liter benzine zitten.
Kom jij eens met een tekst waarin Shell zelf zegt dat je meer vermogen krijgt?

Die ben ik nog niet tegengekomen, die aanname wordt door de mensen zelf gemaakt.
Telkens komt het hier weer op neer, maar bij mijn weten heeft Shell NOOIT gezegd dat je meer vermogen krijgt.
 
Idd. Shell belooft een sportiever rijgedrag :? Of iets in die richting...

Ik heb eergister ook weereens V-power getankt, was wel weer benieuwd wat het verschil zou zijn :) .
Ik kan alleen nog geen nuttig verschil noemen...

Bij het wegrijden bij de pomp bleef ik met m'n voet achter het stoepje haken waarna het voetstepje lekker in m'n kuit ramde |( . Dat deed dusdanig pijn dat ik gelijk maar naar huis ben gegaan :X
 
Een sneller reagerende motor. Kan best, gezien de meeste verbrandinsmotoren vervuild zijn van binnen, vooral auto's (waar de meeste mensen alleen aan denken) en als je de boel dan schoon brandt, reageert ie beter op het gas. Net zoals wanneer je met een auto een poos in de stad hebt gereden (of gewoon alleen maar erg laagtoerig) en dan een heel stuk snelweg gereden hebt/hoger in toeren.
 
Er zijn motoren waarbij het tanken van 98 ipv. 95 zin heeft. Het gaat dan om motoren met zgn. klopsensoren. Als je dan 98 tankt kan de ontstekings vervroeging verder gezet worden zonder dat de motor gaat pingelen (kloppen) en daarmee heb je ook meer vermogen.

Dit is echter een zeldzaamheid op motorfietsen en de enige waarvan ik zeker weet dat er een klopsensor inzit is de bmw r1200s.

Uiteraard zijn er ook nog motoren die gewoon kapot gaan als je er 95 ipv. 98 in gooit.
En de K1200S... en de K1200R.... en waarschijnlijk ook de K1200GT. Of beter: in ieder geval elke BMW die een blok heeft dat gebaseerd is op dat van de K1200S (en nog een paar anderen).

[me]Texan dacht dat V-power tegenwoordig gewoon 95 was in NL :? [/me]
 
Door de dopes in de benzine gaan de glij-eigenschappen van de cilinders erop vooruit waarmee ik wil zeggen dat er minder wrijving is. Dit zou moeten evolueren in een soepelere motorloop idd, een lager verbruik en eventueel een kleine vermogenswinst.

Voor oudere motoren waarbij er al redelijk wat vervuiling is, is het toch oppassen. Vooral het vuil in hoeken en gaten en tussen lagers kan loskomen door de dopes en schade veroorzaken. Kan op korte termijn en lange termijn. Doordat het vuil loskomt, kan er in de lagers bvb meer speling ontstaan waardoor het op den duur ook kapot draait. Of losgekomen brokken kunnen de kleine oliekanalen verstoppen en dan krijgen bepaalde delen geen of onvoldoende smering waardoor ook alles in de soep draait.

Maar zoals gezegd, dit geld alleen voor oudere motoren die redelijk wat kilometers hebben gedraaid zonder revisie.

Greetz
 
In principe maakt het geen zak uit of je nu Euro 91, 95 of 98 tankt. Het voordeel van bv. Euro 98 is dat de klopvastheid van je brandstof hoger is. Je kan dus een grotere druk uitoefenen op de brandstof voordat deze ontbrand. maw, je kan een hogere compressie aan. Dus wil je voordeel halen uit het gebruik van Euro 98 dan zal je dus je cil. kop af moeten draaien om een hogere compressie te krijgen en kan je geen 95 meer tanken.

Sommige racers rijden met bv. Elf124 omdat ze een hogere compressie hebben dan straatbrommers.

octaangetal uitleg Wikipedia ->.

Klopt niet wat je hier verteld, en dat de ene motor er beter op loppt dan de andere kan maar de oorzaak ligt bij de verbrandingssnelheid, en niet bij het type brandsstof.....

Benzine heeft bij een hoger octaangehalte een LANGZAMERE verbranding, klinkt misschien een beetje raar maar is wel zo.
Als je nu normaal (95+) neemt, dit is de brandstof met de snelste verbranding, en 100+ heeft de langzaamste verbranding. Als je dus even logisch nadenkt, kom je tot de conclusie dat je dus met verschillende brandstoffen in principe dus met je ontstekingstijdstip aan het spelen bent. Als je dus een andere brandstof neemt, en je zou je ontsteking daar excact op aanpassen, kun je hier en daar wat vermogen winnen, en soms is het wisselen van brandstof net voldoende om je ideale punt te bereiken , soms verwijder je daar wat van, en kan die wat beroerder gaan lopen, maar in principe is het zo dat als je dus van brandstof verandert, je daar ook je ontsteking op aan moet passen...

Kijk b.v. maar bij een aantal koekblikken onder de motorkap, daar zitten stekkertjes die je moet ompluggen als je van 98 naar 95 gaat of andersom
 
Ik heb met mijn leasebak ooit wel verschilt gemerkt met ultimate van BP. Bij benzine motoren is er minder groot verschil te merken.

Ook ik vind het prijsverschil van ongeveer 7 cent wel erg hoog. Ben toen gaan zoeken naar andere mogelijkheden en heb een produkt gevonden dat net zo goed/beter werkt en veel minder kost.(lees nog geen cent per liter)

Ik heb het getest en het scheelt in verbruik in mijn benzine koekblik en mijn motorfiets. (mijn koekblik ergens tussen de 5 en 10%)

Het verhaal over losspringende stukken is redelijk overdreven, maar in mijn carburateurs kon je zeker verschil zien voor en na gebruik.

Het gevoel van beter/hoger vermogen komt door de vervuiling die er ontstaat in een motor en door dit soort produkten langzaam wordt verwijderd. Soms merk je ook pas na 3 keer tanken een brandstofbesparing.
 
Ik heb met mijn leasebak ooit wel verschilt gemerkt met ultimate van BP. Bij benzine motoren is er minder groot verschil te merken.

Ook ik vind het prijsverschil van ongeveer 7 cent wel erg hoog. Ben toen gaan zoeken naar andere mogelijkheden en heb een produkt gevonden dat net zo goed/beter werkt en veel minder kost.(lees nog geen cent per liter)

Ik heb het getest en het scheelt in verbruik in mijn benzine koekblik en mijn motorfiets. (mijn koekblik ergens tussen de 5 en 10%)

Het verhaal over losspringende stukken is redelijk overdreven, maar in mijn carburateurs kon je zeker verschil zien voor en na gebruik.

Het gevoel van beter/hoger vermogen komt door de vervuiling die er ontstaat in een motor en door dit soort produkten langzaam wordt verwijderd. Soms merk je ook pas na 3 keer tanken een brandstofbesparing.


Een normaal afgestelde motor vervuild NIET, het is de verbrandingssnelheid icm ontstekingstijdstip niets anders
 
Terug
Bovenaan Onderaan