Rijden zonder rijbewijs

scoobstar

Rookie
22 sep 2011
18
0
Nijmegen
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen donderdag mijn examen behaald. Vrijdag het rijbewijs aangevraad, ik had persoonlijk verwadcht direct te kunnen gaan rijden. Het pasje krijg je echter - binnen een normale procedure - pas een week later.

Ik heb besloten niet te gaan rijden, omdat je volgens mij niet verzekerd bent. Hierdoor loop je natuurlijk een ontzettend groot risico, mocht je een aanrijding krijgen waarbij je schade aan een ander toebrengt.

Wie weet hoe e.e.a. juridisch in elkaar steekt aangezien je wel geslaagd bent voor je rijbewijs?
 
Klopt spoedprocedure was mogelijk a 40 euries. Ik was TE teleurgesteld aangezien ik zo graag dit weekend had willen rijden, dat ik het niet gedaan heb. Dit ook omdat er sowieso 1 werkdag tussen zit. Vrijdag aanvragen is dus op zijn vroegst maandag pasje ontvangen.

Nu wacht ik die paar dagen nog wel helaas!
 
Klopt spoedprocedure was mogelijk a 40 euries. Ik was TE teleurgesteld aangezien ik zo graag dit weekend had willen rijden, dat ik het niet gedaan heb. Dit ook omdat er sowieso 1 werkdag tussen zit. Vrijdag aanvragen is dus op zijn vroegst maandag pasje ontvangen.

Nu wacht ik die paar dagen nog wel helaas!

Ook als je niet met spoed aanvraagt kan het pasje er binnen drie werkdagen zijn, gewoon even bellen en vragen of 'ie al klaar ligt ;)

mvg

db
 
Als troost, bij mij zaten er behalve het weekend ook nog 2 feestdagen tussen waardoor het nog veel langer duurde...
 
Vraag je ons nu stiekum heel voorzichtig om een vrijbrief om toch te gaan rijden

Nee ik vraag geen vrijgeleide, baal echt wel als een stekker. Ik zal morgen direct eens bellen naar de gemeente.

Risico op wat er zou kunnen gebeuren is gewoon VEEL te groot!
 
Eenmaal aangevraagd, kan je die dag erna gewoon rijden. Dan sta je in het systeem. Hooguit kan je beboet worden voor ´´het niet kunnen tonen van je rijbewijs´´.

Ik heb dit zowel bij de auto als motor gedaan. En met de motor door het toeval die dag erna staande gehouden. Zij dat ik het het rijbewijs niet bij me had, omdat die ik bij me had, nog geen motor A op stond.

Reactie was even nakijken in ´t systeem, en ik mocht doorrijden. Alleen dat ik heb voortaan wel mee moest nemen.

Nou komen natuurlijk allemaal reacties dat dit superstom is. Is het ook wel misschien, maar ik reed ook al zonder rijbewijs, dus voor mij was het niet zo´n punt meer.
 
Laatst bewerkt:
Het is trouwens niet mijn bedoeling je aan te moedigen hoor!

Het is niet verstandig, want er zal juridisch wel wat bij je te halen vallen als je iets veroorzaakt.
 
Gefeliciteerd.

Als je nu zou gaan rijden ben je niet verzekerd.
Als je aangehouden word pleeg je een overtreding en krijg je een boete, maar ga je rijden wanneer je rbw ingevorderd is pleeg je een misdrijf.
 
Eenmaal aangevraagd, kan je die dag erna gewoon rijden. Dan sta je in het systeem. Hooguit kan je beboet worden voor ´´het niet kunnen tonen van je rijbewijs´´.

Ik heb dit zowel bij de auto als motor gedaan. En met de motor door het toeval die dag erna staande gehouden. Zij dat ik het het rijbewijs niet bij me had, omdat die ik bij me had, nog geen motor A op stond.

Reactie was even nakijken in ´t systeem, en ik mocht doorrijden. Alleen dat ik heb voortaan wel mee moest nemen.

Nou komen natuurlijk allemaal reacties dat dit superstom is. Is het ook wel misschien, maar ik reed ook al zonder rijbewijs, dus voor mij was het niet zo´n punt meer.
Het is super stom. :+

Ik reed ook een half jaar zonder rbw (ja weet het stom) en het moment dat ik m gehaald had liet ik m juist staan tot ik m op zak had. _O- _O-
 
Nee ik vraag geen vrijgeleide, baal echt wel als een stekker. Ik zal morgen direct eens bellen naar de gemeente.

Risico op wat er zou kunnen gebeuren is gewoon VEEL te groot!

Je mag pas spreken van een geldig rijbewijs als het rijbewijs is "afgegeven".

Art 107 Wegenverkeerswet

Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.



Probleem met politie houdt erbij op dat je een bekeuring zou kunnen krijgen.
Raak je echter bij een aanrijding betrokken dan gebruikt je verzekeringsmaatschappij ogenblikkelijk de kleine lettertjes waarin dit artikel ook omschreven staat en daarmee zullen zij wel de schade vergoeden maar ogenblikkelijk weer op jou persoonlijk kunnen verhalen aangezien je je niet aan de polisvoorwaarden hebt gehouden.
 
Als je je pasje een week later ophaalt, staat er gewoon de dag van aanvraag op....

Toch mag je eigenlijk nog niet rijden.
 
Nee heel officieel gezien mag je ook niet rijden, ook al licht hij al 3 jaar bij het gemeentehuis. Je bent ook verplicht om hem opzak te hebben.

Alleen rijden zonder hem te kunnen tonen, of rijden zonder je rijbewijs echt te hebben zit wel een verschil in.

Maar het is echt super stom. :P
 
Laatst bewerkt:
Vroagah werkte er bij ons een bode op het gemeenthuis die begreep dat je graag je rijbewijs wilde die kwam 'm s'avonds brengen, was super tegenwoordig zal dat niet meer gebeuren slechte zaak iedereen begrijpt dat je zo snel mogelijk wil rijden. Succes ermee.
 
Mits je verzekert bent, krijg je een boete van 275euro voor het rijden zonder rijbewijs. Als je iemand aanrijdt moet je de schade dokken -zonder maximum-, de verzekering keert dan niks uit.

Kort gezegd, als je wordt aangehouden krijg je slechts een boete. Rij je iemand invalide, moet je je hele leven betalen.

PS: versnelt aanvragen kan ook.
 
Risico op 'je leven lang betalen' is er, maar héél klein. Risico om platgereden te worden is er ook, altijd als je op een motor zit. En dat risico neemt iedereen hier.
Die kans op een boete... ook heel klein. Hoe vaak wordt je, als je je normaal gedraagt, nou staande gehouden door politie?


Ik zou dus gewoon gaan rijden.

Maar dat is een beetje een taboe om op MF te zeggen volgens mij O-)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen donderdag mijn examen behaald. Vrijdag het rijbewijs aangevraad, ik had persoonlijk verwadcht direct te kunnen gaan rijden. Het pasje krijg je echter - binnen een normale procedure - pas een week later.

Ik heb besloten niet te gaan rijden, omdat je volgens mij niet verzekerd bent. Hierdoor loop je natuurlijk een ontzettend groot risico, mocht je een aanrijding krijgen waarbij je schade aan een ander toebrengt.

Wie weet hoe e.e.a. juridisch in elkaar steekt aangezien je wel geslaagd bent voor je rijbewijs?

Toen ik mn rijbwijs haalde, had ik zo gepland dat ik een week na het aanvragen mn motor kon ophalen. Maar toen kreeg ik drie werkdag later al een smsje dat mn rijbewijs klaar lag, dat was pas balen... ;) (gemeente Den Bosch btw)
Het kan dus sneller gaan dan je denkt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan