Rijdt het zuiniger op E98?

@ Dré Pistolet ben je zo geboren -O- of ben je door de samenloop van omstandigheden in je leven zo geworden -O- ? Want dan heb je namelijk een excuus en kun je er niets aan doen. _O- _O- _O- :r

Tja, toch klopt het wat hij zegt. Dat zie je over de hele linie, dat het ene merk het andere aanbeveelt en daar een leuk bedragje voor krijgt.

Oh wacht ff..... jij gelooft het écht dat Ford zegt dat je vooral BP moet gebruiken omdat ze heilig geloven dat BP het beste merk is?
Ben je zo geboren of ben je ergens onderweg zo naïef geworden???? _O-
 
In mijn motor gaat voornamelijk 'witte pomp', afgewisseld met Tango. Die enkele keer dat ik BP Ultimate 98 of Shell (gewoon) tank, is er wel degelijk een verbetering in trekkracht te voelen.
Ben je ervan overtuigd dat je het verschil merkt als iemand anders de tank voor je vol gooit? Als je niet weet wat er in zit?
 
Niet vergeten dat er verschil kan zitten in de hoeveelheid benzine die je krijgt voor een 'liter'. Brandstofpompen mogen een kleine afwijking hebben. Er schijnt mee gerommeld te worden. Staat op de website van Radar of Kassa ook wat over.


Een collega had eens getankt, en volgens de pomp was er dik 70 liter in gegaan.
Dat vond ie vreemd, de tank van z'n auto was maar 65 liter, en hij had hem nog niet leeg gereden...
 
Daar heb ik ook wel eens mijn twijfels bij,gewoon keer steekproef nemen met jerrycan waar je het niet vertrouwd,opgelost,verschil menigvoudigen met je volle tank.

Maar de vraag.

Ik rij gemiddeld 1:33 (lichte motorscooter he hihi)
Tijdens de tourrit met club 600 km op 1 dag gedaan,warm weer,lange afstanden en doordat je met club rijd allemaal matige snelheden.

Resultaat ?
1:43,2 !!!!!!!!! haha,nieuw recort ;)

Geen reet met de benzine te maken,wel het rechterhandje en de lange afstanden en warme weer.
 
om nog ff op de discussie en reactie n.a.v. mijn eerste post in deze thread terug te komen:

- ik heb nooit beweerd dat 98 benzine een hogere verbrandingswaarde heeft
- ik heb nooit beweerd dat het RON nummer de bepalende factor is in dit verhaal

enige wat ik wil zeggen (en verbrandingssnelheid is misschien niet helemaal het slimste forumridder-bestendige argument, want ik heb geen testbanken staan om het even aan te tonen) is dat er blijkbaar een praktisch merkbaar verschil is en voor de rest zijn er zoveel variabelen dat niemand kan claimen dat het niet kan.
 
Daar heb ik ook wel eens mijn twijfels bij,gewoon keer steekproef nemen met jerrycan waar je het niet vertrouwd,opgelost,verschil menigvoudigen met je volle tank.

Maar de vraag.

Ik rij gemiddeld 1:33 (lichte motorscooter he hihi)
Tijdens de tourrit met club 600 km op 1 dag gedaan,warm weer,lange afstanden en doordat je met club rijd allemaal matige snelheden.

Resultaat ?
1:43,2 !!!!!!!!! haha,nieuw recort ;)

Geen reet met de benzine te maken,wel het rechterhandje en de lange afstanden en warme weer.

Met warm weer is er een minder grote luchtdichtheid = minder zuurstof per aangezogen luchthoeveelheid.
Dus met minder warm weer zou je nog zuiniger moeten kunnen rijden...
 
Met warm weer is er een minder grote luchtdichtheid = minder zuurstof per aangezogen luchthoeveelheid.
Dus met minder warm weer zou je nog zuiniger moeten kunnen rijden...

Kleinere luchtdichtheid is minder weerstand, DE veroorzaker van verbruik.
daarbij is het blok eerder op temperatuur.
Verder is het met warm weer vaker windstil en is er meer grip.
 
Kleinere luchtdichtheid is minder weerstand, DE veroorzaker van verbruik.
.
Inderdaad, dit heeft hoogstwaarschijnlijk een groter effect op het verbruik, dan het verminderde vermogen door zuurstof armere inlaatlucht.
Ik heb dit ooit gevraagd aan een docent die gasturbines én aerodynamica doceerde.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, dit heeft hoogstwaarschijnlijk een groter effect op het verbruik, dan het verminderde vermogen door zuurstof armere inlaatlucht.
Ik heb dit ooit gevraagd aan een docent die gasturbines én aerodynamica doceerde.

Ik denk dat het idee komt uit het "tweetakt-tijdperk".
Vochtige koude lucht geeft tweetakt een enorme boost.
 
Ja zo zuinig als in de zomer zal ik nooit rijden in de winter.
Luchtweerstand is alles denk ik,niet voor niets dat vliegtuigen hoog vliegen,daar ijlere lucht en dus minder weerstand wat tot behoorlijk minder verbruik lijd.
Daar is de lucht dan weer wel veeeeeeeeel kouder dan op zee niveau en veel minder zuurstof en toch verbruiken ze op grote hoogte veel minder door de mindere luchtweerstand.

De nieuwste generatie kleine honda motoren (125 cc) hebben ze ook weer zuiniger weten te krijgen door het gebruik van lage weerstand lagers en zuiger/krukas.

Weerstand is alles als het op verbruik aankomt.
 
Laatst bewerkt:
Weerstand is alles als het op verbruik aankomt.

:Y

Als ik het 125cc-blokje van mij in zo'n zonnewind-auto monteer dan zit ik misschien wel richting de 1:60.

Nuna6.jpg
 
Maar ik heb geen zin om Shell te sponsoren (idd BP is ook niet fris).
Uiteindelijk komt het idd allemaal uit dezelfde opslagtank hier bij de Shell (Pernis). Ik zie regelmatig de rijen tankwagens staan.
Alleen de toevoegingen verschillen, de 'basisbenzine' is gewoon hetzelfde.

De normale types komen dacht ik bij maar locaties vandaan. De noordelijke pompen worden bevoorraad via de BP volgens mij. Puur om de transportkosten zo laag mogelijk te houden.
Per klant wordt het recept gekozen dat besteld en worden de toevoegingen bijgevoegd tijdens het vullen van de tankwagen. De basis is voor allen hetzelfde.

De premium brandstoffen hebben een andere basis en BP pompen zullen niet als basis dezelfde basis als Shell V-Power hebben. De premium brandstoffen komen alleen bij de eigen raffinaderijen vandaan.
 
Ja zo zuinig als in de zomer zal ik nooit rijden in de winter.
Luchtweerstand is alles denk ik,niet voor niets dat vliegtuigen hoog vliegen,daar ijlere lucht en dus minder weerstand wat tot behoorlijk minder verbruik lijd.
Daar is de lucht dan weer wel veeeeeeeeel kouder dan op zee niveau en veel minder zuurstof en toch verbruiken ze op grote hoogte veel minder door de mindere luchtweerstand.

De nieuwste generatie kleine honda motoren (125 cc) hebben ze ook weer zuiniger weten te krijgen door het gebruik van lage weerstand lagers en zuiger/krukas.

Weerstand is alles als het op verbruik aankomt.


Dat de lucht op grote hoogte veel ijler is boeit niet, die wordt door de compressoren in de motor toch samengeperst tot de gewenste dichtheid. Bij mijn vorige diesel had ik in de winter overigens meer vermogen, je kon duidelijk merken, dat er geen intercooler op zat, in de zomer niet vooruit te branden.
Nu met een cdti worden stoplicht sprintjes ineens heel leuk, ook als het warm is.
 
Nou, het houdt de gemoederen wel bezig. Goed om alle reacties te lezen.

Feiten zijn zoals ik ze schreef. Ook mijn reisgenoot met een Dragstar 1100 gaf aan zichtbaar meer km te kunnen afleggen ondanks de acceleratie iedere keer en de hogere snelheid dan die we eerder die dag deden.

In Spanje op de heenweg had ik forse wind schuin tegen. De XV1900 deed toen effe 1:16. Thuis, een ritje vanaf Groningen 's avonds naar Rijswijk: bij Almere greep de reserve tank al in dwz 70 km minder gereden met continue 130 km/u dan met een snelheid van 105 (alles GPS snelheid).

Dus wel degelijk een onzuiniger gebruik met een ander rijgedrag. Dus toch gek dat die 2 tankbeurten met 98 in Frankrijk zuiniger bleken. Feitelijkheden tellen toch boven de wetenschap hier.

Volgende test is met 98 vanuit Groningen naar Rijswijk.

Dank voor alle reactie.

Ton
 
Feitelijkheden :')


  1. Wtf zijn 'feitelijkheden'.
  2. Als je feiten bedoelt, dat is de hele basis van de wetenschappelijke methode dus die tellen er zeker niet boven. Jij hebt observaties uit 1 oncontroleerbare bron, en da's niet genoeg.
  3. Totdat je bevindingen fatsoenlijk gereproduceerd kunnen worden ga ik toch uit van toevalligheden.
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik ben een paar dagen naar de Ardennen geweest en toen ging mijn motor ook van 1 op 16 naar 1 op 19.
Moet ik daaruit concluderen dat mijn motor zuiniger loopt op Belgische benzine? :P
 
Tja, ik ben een paar dagen naar de Ardennen geweest en toen ging mijn motor ook van 1 op 16 naar 1 op 19.
Moet ik daaruit concluderen dat mijn motor zuiniger loopt op Belgische benzine? :P
Nee, de wegen in belgie zijn zo oud en daardoor zo glad dat je veel minder rolweerstand hebt. Daarnaast heb je tijdens de kuilen in de weg eventjes 0 rolweerstand... tel maar op.
 
Tja, ik ben een paar dagen naar de Ardennen geweest en toen ging mijn motor ook van 1 op 16 naar 1 op 19.
Moet ik daaruit concluderen dat mijn motor zuiniger loopt op Belgische benzine? :P
Nee, dat je te weinig lange stukken rijd.
 
Ik denk ook dat de benzine die je langs de snelweg koopt beter is, want daarmee rijd ik ook altijd zuiniger.
Moet ook wel beter zijn, want het is er flink duurder. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan