rijles volgen op eigen motor?

tris

Rookie
29 sep 2006
9
0
amsterdam
ik ben twintig en ben bezig mijn motorrijbewijs te halen,
heb nu m`n theorie en voertuigbeheersing gehaald,
ook heb ik twintig uur aan praktijkles gehad..
omdat ik geen auto rijd wil ik nog wat praktijklessen volgen voor mijn examen,
die ik overigens nog niet aangevraagd heb...

heb mijn pak en helm al een tijdje geleden gekocht en
vandaag heb ik mijn eerste motor gekocht,
een diversion 600.. deze ga ik binnekort begrenzen en verzekeren..
dan was het mijn plan om op deze motor mijn laatste lessen te rijden
en het examen erop te doen... nu zoek ik een prive-instructeur,
of iemand met een instructeursbewijs, zodat ik de weg legaal op mag
om nog wat te oefenen voor mijn examen en om natuurlijk aan de motor te wennen,
wat een verschil met een er-5 ! :)

het liefst wil ik dit niet via een rijschool doen en de instructeur zelf zijn loon betalen..
heeft iemand een idee waar ik moet zoeken naar iemand die bereid is dit te doen?
 
examen moet sowieso via de rijschool.... en er zijn wat eisen aan de motor.. Volgens mij is een blauwe L achter op het enige maargoed toch maar ff checken.

ps, waarom eigen motor, als je het asfalt zoent heb ik liever de motor van de rijschool die richting de vangrail schuift... niet mn eigen...... Daarom hebben die rijschoollesmotoren (4 keer woordwaarde) ook valbeugels, scheelt weer in de schade.

nog wel veel succes met ut halen van je examen!
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me verzekeringstechnisch onmogelijk. Ze verzekeren geen motor als je geen rijbewijs hebt, of ze doen het wel maar dan mag je er niet op rijden. Gewoon op de lesmotor rijden, scheelt een hoop gezeik!
 
Lijkt me verzekeringstechnisch onmogelijk. Ze verzekeren geen motor als je geen rijbewijs hebt, of ze doen het wel maar dan mag je er niet op rijden. Gewoon op de lesmotor rijden, scheelt een hoop gezeik!

Hebben ze jou ooit naar je RBW gevraagd voor een verzekering. Mij niet.

Kenteken wel maar neem aan dat TS dat wel heeft dus verzekeren lijkt me geen probleem.

Volgens mij is het ook voor een examen niet verplicht om dit via de rijschool te doen. Het gebeurt wel maar je kunt volgens mij ook zelf contact opnemen met het CBR en dan zelfs het examen afleggen op je eigen motor.

Voor wat betreft lessen lijkt me dat je eens bij rijscholen na moet vragen of dit mogelijk is. Of je nou op je eigen motor lest of op die van de rijschool lijkt me lood om oud ijzer. Zolang de motor maar aan de eisen voldoet en je onder toezicht van een instructeur staat.
 
Hebben ze jou ooit naar je RBW gevraagd voor een verzekering. Mij niet.

Kenteken wel maar neem aan dat TS dat wel heeft dus verzekeren lijkt me geen probleem.

Ja, daar hebben ze zeker naar gevraagd. Ik had nl nog geen rijbewijs toen ik m'n motor kocht. Kreeg dus ook een uitsluiting op m'n polis (ik mocht pas rijden als ik m'n rijbewijs had)
 
Ah man,

Wacht to lekker totdat je dat papiertje heb joh. Waarom die ongeduld en moeilijk gedoe?
Ga lekker poetsen en genieten van dat ding ik de gargage. Stel dat je valt, kan je straks helemaal niet rijden als je je papiertje heb. ;)
 
Ja, daar hebben ze zeker naar gevraagd. Ik had nl nog geen rijbewijs toen ik m'n motor kocht. Kreeg dus ook een uitsluiting op m'n polis (ik mocht pas rijden als ik m'n rijbewijs had)

Dus kreeg je hem zonder RBW wel verzekerd ?
 
Dus kreeg je hem zonder RBW wel verzekerd ?

Even op inhaken :)

Heb hetzelfde; van de week een motor verzekerd met mij als regelmatige bestuurder, zonder dat ik een rijbewijs heb.
Werd inderdaad naar gevraagd en er staat nu een clausule in de verzekering dat ik er niet op mag rijden tot ik me rijbewijs heb :)

Tevens mocht er niet op gelest worden, dit werd er expliciet bij vermeld :)
 
Heb ik vroeger ook gedaan
Motor kopen, verzekeren en dan tegen de verzekering zeggen dat je op wilt oefenen.
Vervolgens naar het politiebureau, laten zien dat je verzekerd bent en kreeg daar een papiertje dat ik mocht rijden. Zo eenvoudig was het toen. En ik moest via de kortst mogelijke verharde weg naar de TT-baan op dan OP de TT-baan oefenen

EgbertO
 
Toevallig doe ik het nu, heb ook een diversion 600 gekocht en les op m'n eigen motor.
Een vriend van me is rij instructeur waar ik nu dus bij les maar heeft alleen geen eigen rijschool. Een oud collega van hem heeft dat wel en via zijn rijschool doe ik as dinsdag voor het eerst examen.
Ik ben verzekerd bij Unive, en heb gewoon gezegd dat ik geen rijbewijs heb maar dr op ga lessen. Dit was volgens hun geen probleem en ben gewoon verzekerd. M'n motor is wel terug gekeurd naar 25 kw (ben 18)
Oke evt vallen is een nadeel maar het voordeel is dat ik alle oefeningen gelijk op mn eigen motor leer en precies weet hoe ie reageert op dingen ipv dat je na je rijbewijs weer op iets anders stapt (al is dat redelijk gauw ontdekt).
 
Motor kopen en kenteken op naam zetten kan zonder rijbewijs. Met (recent) uittreksel uit het bevolkingsregister van je woonplaats en je paspoort kan je bij het postkantoor gewoon kenteken op naam laten zetten.

Verzekering kon (in ieder geval via het MAG) geregeld worden. Dan is de motor verzekerd MITS er een bestuurder op zit die wél zijn/haar papiertje heeft. Als je zelf gaat rijden ben je onverzekerd.

Ik heb, toen ik les had, gevraagd of ik eventueel rijles kon volgen via rijschool op mijn eigen motor. Via "normale" verzekering is de motor niet verzekerd, maar de verzekeringsmaatschappij van mijn rijschool zou in dat geval de dekking UITSLUITEND tijdens rijles willen overnemen.

In dat geval betekend het dat je 2 verzekeringen moet afsluiten en de verzekering TIJDENS rijles is niet goedkoop (en of het helemaal kan i.v.m. dubbele verzekering weet ik ook niet).

Ik vond het in ieder geval teveel gedoe om dat allemaal uit te zoeken. Gewoon motor kopen, verzekeren op normale manier en in de schuur zetten (en af en toe als "passagier" evt. genieten van je eigen motor als je iemand anders laat rijden) en gewoon lessen op de motor van de rijschool.

Als je alles van tevoren regelt kan je wel mooi meteen :]
Ik heb op maandag om 9.50 afgereden en dinsdag om 9.30 lag mijn pasje op het gemeentehuis klaar !
 
Toevallig doe ik het nu, heb ook een diversion 600 gekocht en les op m'n eigen motor.
Een vriend van me is rij instructeur waar ik nu dus bij les maar heeft alleen geen eigen rijschool. Een oud collega van hem heeft dat wel en via zijn rijschool doe ik as dinsdag voor het eerst examen.
Ik ben verzekerd bij Unive, en heb gewoon gezegd dat ik geen rijbewijs heb maar dr op ga lessen. Dit was volgens hun geen probleem en ben gewoon verzekerd. M'n motor is wel terug gekeurd naar 25 kw (ben 18)
Oke evt vallen is een nadeel maar het voordeel is dat ik alle oefeningen gelijk op mn eigen motor leer en precies weet hoe ie reageert op dingen ipv dat je na je rijbewijs weer op iets anders stapt (al is dat redelijk gauw ontdekt).


Is je premie dan niet enorm hoog ? Heb je er geen extra clausule bij gekregen dan... het lijkt mij vreemd dat ze de motor onder de reguliere verzekering in dekking brengen als hij gebruikt wordt voor rijles. Voor verzekeringsmaatschappijen is dat toch een verhoogd risico (denk ik).
 
Nee ik betaal gewoon het standaard verzekeringbedrag (dacht rond de 22,00 per maand)
Ik vond het ook best raar dat het zo makkelijk ging, maar het was volgens dat mens geen probleem.
 
Univé doet er niet moeilijk over, heb voor een van mijn eigen motoren ook een lesclausule.

Heb afentoe wel leerlingen die op hun eigen motor willen lessen, zolang de motor maar technisch in orde is en verzekerd is met lesclausule heb ik er geen moeite mee.
 
toen ik leste was er een jongen die op zijn eigen motor leste ivm een aanpassing aan die motor doordat die knul een handicap had.. het kan dus wel, maar er moet idd een blauwe L op en je mag er nog niet mee rijden zonder instructeur erachteraan..
 
Ja, daar hebben ze zeker naar gevraagd. Ik had nl nog geen rijbewijs toen ik m'n motor kocht. Kreeg dus ook een uitsluiting op m'n polis (ik mocht pas rijden als ik m'n rijbewijs had)

Welke verzekeraar was dat dan?

Normaliter interesseert het ze geen zak of je een rijbewijs hebt, als jij er zonder rijbewijs brokken mee maakt keren ze hoe dan ook niet uit.
Dat hoeft echt niet apart op de polis vermeld te worden!
Beetje onzinnige werkverschaffing dus, vreemde verzekeraar.

Ik had ook al een motor voor ik m'n rijbewijs had, gewoon netjes verzekerd, geen enkel probleem.
Dat was bij Centraal Beheer, maar ik ken genoeg mensen die hetzelfde gedaan hebben bij andere maatschappijen.
 
een diversion 600.. deze ga ik binnekort begrenzen en verzekeren..

Wil je aanraden je motor direct te verzekeren, ik had mijn eerste motor een anderhalve week onverzekerd gelaten (voordat ik mijn rijbewijs had) en toen wilde een paar verzekeringsmaatschappijen mijn motor om die reden niet meer verzekeren. Uiteindelijk naar een duurdere maatschappij gegaan die er nooit een probleem van gemaakt heeft. Toch zonde van de moeite en centen.
 
ik ben twintig en ben bezig mijn motorrijbewijs te halen,
heb nu m`n theorie en voertuigbeheersing gehaald,
ook heb ik twintig uur aan praktijkles gehad..
omdat ik geen auto rijd wil ik nog wat praktijklessen volgen voor mijn examen,
die ik overigens nog niet aangevraagd heb...

heb mijn pak en helm al een tijdje geleden gekocht en
vandaag heb ik mijn eerste motor gekocht,
een diversion 600.. deze ga ik binnekort begrenzen en verzekeren..
dan was het mijn plan om op deze motor mijn laatste lessen te rijden
en het examen erop te doen... nu zoek ik een prive-instructeur,
of iemand met een instructeursbewijs, zodat ik de weg legaal op mag
om nog wat te oefenen voor mijn examen en om natuurlijk aan de motor te wennen,
wat een verschil met een er-5 ! :)


het liefst wil ik dit niet via een rijschool doen en de instructeur zelf zijn loon betalen..
heeft iemand een idee waar ik moet zoeken naar iemand die bereid is dit te doen?


Lol, AVD-examen nog niet aangevraagd? Kun je 3 maanden wachten...
 
Laatst bewerkt:
je bent zelfs VERPLICHT om, zodra je motor op jouw naam staat, de motor minimaal WA te verzekeren en wegenbelasting te betaling of je fiets schorsen...

ik had mijn motor ook al toen ik nog geen RBW had, geen probleem om te verzekeren bij Delta Lloyd maar idd wel een clausule erin dat ik er pas op mocht rijden als ik mijn RBW had gehaald.

ik zal trouwens lekker op die lesmotor gaan lessen...
 
Ik zal toch maar eens goed navragen hoe het zit bij je verzekeringsmaatschappij. Al kun je hem verzekeren dat wil nog niet zeggen dat ze uitkeren bij schade. Kun je de rest van je leven krom liggen voor een ander als er letsel bij een ander toegebracht ik. Ik zou het niet willen riskeren in ieder geval.

Goed navragen dus en anders gewoon op een lesmotor!
 
Je mag elke motor verzekeren die je wilt, zonder RB A. Als je maar de premie betaald.

Duidelijk is wel dat bij alle maatschappijen je zelf schuldig bent als je schade hebt terwijl je rijdt zonder geldig rijvaardigheidsbewijs. Dus ook als het is ingenomen oid. Die clausule staat natuurlijk in alle polissen.

En examen doen mag ook op elke motor, mits het aan de vereisten van CBR voldoet. Die kun je zo opzoeken.

Leuker is eerst zelf motor kopen en oefenen, maar niet verstandiger!

gr Marc
 
bedankt voor jullie reacties!

als ik het zo lees dan lijkt het me een beter idee de lessen af te maken op de lesmotor,
maar is het dan zo dat de motor toch direct begrensd en verzekerd moet worden?
ondanks dat hij nog maanden binnen zou kunnen staan....

heb gelukkig een vroeg diversion model ( 1992 ) , die schijnen erg makkelijk begrensd te kunnen worden... moet het dan ook op kenteken begrensd zijn? of is een geaccepteerde uitdraai voor sommige verzekeringsmaatschappijen genoeg? anders moet ik de motor twee keer binnen 7 maanden op nieuw kenteken zetten, wat zonde is van het geld..
 
Even op inhaken :)

Heb hetzelfde; van de week een motor verzekerd met mij als regelmatige bestuurder, zonder dat ik een rijbewijs heb.
Werd inderdaad naar gevraagd en er staat nu een clausule in de verzekering dat ik er niet op mag rijden tot ik me rijbewijs heb :)

Tevens mocht er niet op gelest worden, dit werd er expliciet bij vermeld :)

bij mij is er toendertijd ook niet om een rijbewijs gevraagd en kreeg hem zonder problemen verzekerd.

op zich lijkt het me ook wel normaal want ondanks dat ik geen rijbewijs had wilde ik hem wel verzekerd hebben ivm diefstal.

maarja als ik erop gereden had voor ik mn rijbewijs had en een ongeluk had gekregen dan had de verzekering natuurlijk niet uitgekeerd neem ik aan.

ik weet voor de rest niet hoe het zit met het gebruik van eigen motor bij de rijlessen, maar een L erop lijkt me inderdaad een minimale vereiste.

succes
 
ik ben twintig en ben bezig mijn motorrijbewijs te halen,
heb nu m`n theorie en voertuigbeheersing gehaald,
ook heb ik twintig uur aan praktijkles gehad..
omdat ik geen auto rijd wil ik nog wat praktijklessen volgen voor mijn examen,
die ik overigens nog niet aangevraagd heb...

heb mijn pak en helm al een tijdje geleden gekocht en


het liefst wil ik dit niet via een rijschool doen en de instructeur zelf zijn loon betalen..
heeft iemand een idee waar ik moet zoeken naar iemand die bereid is dit te doen?

ik heb ooit gelezen op dit forum site dat iemand met een eigen bandit 600 rijlessen heeft gehad en zelfs examen heeft gedaan. allleen die L moest erop.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan