Rijles zonder ervaring

moniek

Rookie
5 jan 2011
2
0
Hoi,

Ik heb vanaf kind af aan gezegt dat ik motor wil rijden.
Nu wil ik dus graag les gaan nemen maar heb nog nooit op een brommer, motor of wat dan ook gezeten. Heeft iemand hier ervaring mee?

En misschien een hele stomme vraag hoor, maar ik ben maar 1.60.
Kun je dan wel op een "gewone" motor rijden.

Misschien voor jullie hele onbenullige vragen hoor, maar heb verder geen motorrijders in de buurt waar ik het aan kan vragen.

GRoetjes
 
Ja ik heb ervaring hiermee. Had precies het zelfde en heb nu een rijbewijs. Juni begonnen, oktober gehaald. Lesje of 15-20.

Ik ben wel wat langer, 1,78

Maar dat moet geen probleem zijn lijkt mij. Sucses!
 
Welkom Moniek!

Dat is uiteraard geen probleem, als je al motor kan rijden hoefde je geen les he. De dingen die je niet kan tov bv een brommerrijder leren ze je in 2 lessen oid. Dat is echt geen probleem.

En veel rijscholen hebben verlaagde motoren staan.

Veel plezier met lessen!
 
Het is geen probleem om met die lengte te lessen, vaak hebben rijscholen wel motoren waar kleinere mensen op passen. Zelf ben ik 1.58 en gelest op een honda cb two fifty maar ze hadden ook een verlaagde cb500.
Ik had ook geen ervaring met een schakelbrommer of motor. Bij je eerste les wordt het meestal gewoon rustig uitgelegd. Vaak ga je achterop bij de rijinstructeur naar een parkeerplaats. Daar wordt uitleg gegeven hoe je moet schakelen en rij je een stukje in de eerste versnelling. Als dat lukt ga je pas schakelen. Zo moeilijk is het niet je moet alleen even het gevoel krijgen :) hoeveel gas je moet geven bij het laten opkomen van de koppeling. Ik liet hem bij mijn eerste les ook 5 keer afslaan achter elkaar :+ maar dat komt vanzelf wel goed.
Mag je vol vermogen of nog 25kw?
 
Wordt helemaal enthousiast van jullie reacties!!!!!

Ben 25 dus wordt vol gemogen.
 
Mooi.

Zoek een leuke rijschoool uit bij je in de buurt.

Vertel dat je weinig 'voor'ervaring hebt, en dat je 160m lang bent.

zij vertellen je precies waar je verder rekening mee moet houden, en ze leren je motorrijden :)
 
boeit echt gene flikker, ik heb hetzelfde. van kleins af aan wilde ik altijd motor rijden. vorig jaar begonnen en direct gehaald :D lengte boeit ook nie, mijn zus is evengroot als jij en heeft het no problemo gehaald! succes ermee en cya on the road :D
 
Eerlijk gezegd is het ontbreken van ervaring wat betreft het bedienen van een motorfiets lang niet zo erg als het ontbreken van ervaring wat betreft verkeersinzicht....

Gewoon lekker beginnen.

Een beetje rijschool heeft ook verlaagde motoren.
 
Ik had voor het motor rijden ook totaal geen ervaring. Het enige wat ik bestuurde was de auto en me fiets. Dus ook geen brommers. Toch heb ik het twee jaar geleden op mijn 26e makkelijk gehaald. Alles is een keer geslaagd.
 
Laatst bewerkt:
Behoudens het schakelen op een schakelbrommert, want scooters zijn dacht ik meestal automaten, heeft het een weinig met het ander te maken. Wel hebben ze allebei slechts twee wielen, maar dat heeft een fiets ook.
Motorrijden en brommeren zijn totaal verschillende bezigheden. Plaats op de weg, andere relatie t.o.v. het andere verkeer enz enz. Leren motorrijden heeft welsiwaar iets te maken met het hanteren van het appraraat, maar veel meer met verkeersinzicht en je relatie met andere verkeersdeelnemers.
En het is ontzettend leuk en een "way of life" dus ga er voor!
 
Hier in België is het systeem anders. Ik had ook absoluut geen ervaring met brommers of motoren. 8 uur rijles gevolgd, direct examen en geslaagd. Het is dus mogelijk :-)
 
mijn oude rijschool had zelfs een motor staan waarbij de instructeur achterop kon zitten
om het gas e.d. te bedienen

kortom, geen probleem
lekker lessen gaan, en lekker rijden gaan :]
 
ik denk dat het juist beter is als je geen ervaring op bromfietsen hebt, dan hoef je ook geen foute dingen af te leren.
dus gewoon doen!!!!!!
 
Ik heb vanaf kind af aan gezegt dat ik motor wil rijden.
Nu wil ik dus graag les gaan nemen maar heb nog nooit op een brommer, motor of wat dan ook gezeten. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zo zijn veel mensen begonnen dus maak je niet druk, dat komt echt wel goed :Y
 
Laatst bewerkt:
Zelfde verhaal hier, moniek. Was zelfs ongeveer even oud en ben maar een cm of 5 langer. Al heb ik er wat langer over gedaan dan de gemiddelde motorrijder, ik heb 'm nu wel! Ik had al wel mijn B rijbewijs, maar reed amper.

Succes!
 
Motorrijden en brommeren zijn totaal verschillende bezigheden. Plaats op de weg, andere relatie t.o.v. het andere verkeer enz enz. Leren motorrijden heeft welsiwaar iets te maken met het hanteren van het appraraat, maar veel meer met verkeersinzicht en je relatie met andere verkeersdeelnemers.
En het is ontzettend leuk en een "way of life" dus ga er voor!

Inderdaad. Ik had zelf ook geen ervaring en niemand in de naaste omgeving die met de motor reed. Leren schakelen gebeurde echter in 30 minuutjes, met de motor op de middenbok.
Toen ik vervolgens het verkeer inging viel me pas op hoe totaal anders verkeersinzicht en relatie met andere weggebruikers juist is. Ik heb nochtans zes of zeven jaar mijn autorijbewijs. Motorrijden is veel pro-actiever aan het verkeer deelnemen, zowel wat betreft plaats op de weg, als relatie met andere weggebruikers, kijken naar obstakels (gladde stukken, riooldeksels, takken, grind of wat dan ook op de weg, en natuurlijk andere motorrijders om even te zwaaien :) ). Zelfs verkeersborden spotten is vermoeiender dan in de auto :Y

Dus maak je over de voertuigbeheersing maar geen zorgen :)
 
Lijkt me inderdaad geen enkel probleem. Mensen met brommer-ervaring moeten vaak ook het een en ander afleren, en dat kan ook een nadeel zijn.
 
Oh, je hebt dus alleen nooit 2 wielers gereden, maar hebt wel je B'tje?

No problemo joh! ;) Opstappen met die hap, lengte is echt no problem. Je moet hoogstends even de rijschool met de goede (niet te hoge) motor vinden, maar vermoed dat je gewoon op een cb500 past, en daar lessen heel veel rijscholen mee.

"Eerst een jaartje scooter rijden" is nergens goed voor. Totaal niet vergelijkbaar. Begin maar gewoon met lessen. :)

Succes!
 
Waarom dat dan?

Als ik kijk naar hoe de gemiddelde scooteraar rijdt (niet-motorscooter) lijkt me dat een slecht plan.
:^

1 uurtje meer les heb je meer aan dan een jaar op een scooter rijden volgens mij. :')

En das toch een stuk goedkoper! Reken eens hoeveel lessen je kan nemen voor het geld dat je een jaar scooter rijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan