Risico jonge motor, veel km's

marcel_str

Die hard MF'er
6 sep 2009
510
1
Haarlem
Eigenlijk meer een tipje en een vraag over wat de "problemen" van jonge motoren zouden kunnen zijn bij hoge km standen.

Aanleiding is eigenlijk deze schöne Yamaha FZ6 bj 2004 voor een louzie 3000 euro. Wel ruim 170.000 km op de teller.

894354_1.jpg


Motor-technisch ben ik niet heel erg up-to-date, maar slijtageonderdelen begrijp ik uiteraard. Banden, ketting, roest, olie etc. kun je redelijk eenvoudig opsporen en oplossen. Maar what about zaken als slijtage van cilinders? Moet je daar rekening mee houden bij dit soort km-standen? Zijn er wellicht nog andere zaken die dan de kop op kunnen gaan steken?
 
Vooral de km-stand denk ik....

:^ als iemand de keuze heeft tussen twee gelijke motoren (of auto's) zal ie eigenlijk altijd kiezen voor de motor met de laagste km stand. Tenzij die motor / auto meer meer km minde € kost. Logischerwijze moet veel meer km dan ook veel minder € betekenen....


Afgezien van de kans dat je bij 170 dkm er eerder tegenaanloopt dat bepaalde onderdelen zijn versleten is het dus ook een kwestie van vraag en aanbod.
 
De prijs zou m.i. slechts interessant zijn bij een vraagprijs van 2250 bij zo,n kmstand. Je krijgt er vast geen garantie op,..


170000km voor een hoogtoerige 600 is wel erg veel. Als ik wist van wie die geweest was en hoe diegene rijdt en onderhoud, zou ik het wel aandurven.


Hoeveel wil je zelf per jaar rijden,....is heel belangrijk als er al zoveel km op staan.
 
Laatst bewerkt:
De mijne heeft nu 100000km op de teller staan
...
Blok heeft het niet zo lang uit gehouden was bij 60000km aan zijn eind zit nu een donor blok in waar 24000km op stond maar die heeft nu dus inmiddels ook al 60000km op de teller maar met dit blok is niets mis zelf nog maar heel weinig olie verbruik , half liter op 10000km.

Het enige wat ik hieruit haal, is dat KM-tellers nauwelijks stuk te krijgen zijn _O-


Maar serieus - als je maar gretig blijft vervangen, kun je nog een heel eind doorgaan. Echter is dat niet echt wat je voor ogen moet hebben bij de aankoop van een motorfiets.

Het ligt ook nogal aan je eigen gebruik. Als je van plan bent om een paar honder km per jaar te rijden, en het belangrijk vind dat je bike er goed uitziet en niet teveel kost, dan is dit een prima fiets. Gaat nog jaren mee dan :z
 
Ik ben een beginnert, dus hoeveel ik ga rijden weet ik niet. Zoals ik er nu over denk zou ik hem komend jaar kunnen/willen verdubbelen. ;)
Ik doe er niet veel woon/werk mee aangezien dat 15 minuutjes fietsen is. Zullen meer toertjes en vriendenbezoekjes worden. Ben wel benieuwd eigenlijk hoe dat uit zal pakken. Heb voor komend weekend 2 toertjes gepland mede om wat spullen op te halen en hier en daar wat proefritten te maken en die zijn beide om en nabij de 250 km. Geen idee hoe ik me daar aan het einde van de rit voel, maar als dat een beetje bevalt, zou ik verwachten dat ik richting 5000 - 6000 per jaar ga.

Wbt er mooi uitzien... Het oog wil ook wat, maar laat ik de eerste paar jaar dat niet first priority maken, dan kan ik hem nog een keer op zn kant leggen zonder ook meteen een deuk in mn portemonnee te slaan. Het zal dan ook eerder een Fazer / Bandit uit 2000 - 2001 worden. Die liggen allemaal een beetje in de categorie 2800 - 3250.
 
Laatst bewerkt:
Het uitlaatsysteem is denk ik nog juist goed van dat ding!
Hij heeft altijd lange afstanden gereden (anders haal je die KMstand niet), dus alle water is er wel uit gedampt...

Het schijnt ook dat een motorblok (mits goed onderhouden) die warm is nauwelijks slijt...
Ik denk dat het blok in betere staat is dan je zo op het eerste gezicht zou denken....
En de normale slijtage delen hou je toch altijd....
 
Als het een racer was geweest, had ik het niet gedaan. Geen enkel racer blok houdt het 170.000km aan zonder ontzettend olie te gaan gebruiken. Dat KAN gewoon niet met een blok dat zulke hoge toeren draait, terwijl alles in het blok zo licht mogelijk is uitgevoerd.

Maar dit is natuurlijk een motor om te toeren, dus zal er niet het (relatieve) uiterste uit gehaald zijn.

Toch zou ik bedacht zijn op versleten zuigerveren/olieschraapveren, waardoor hij veel olie verbruikt. Niet erg zo lang je genoeg bijvult, behalve voor degene die achter je in de stank moet rijden :).
 
persoonlijk zou ik er niet erg veel problemen mee hebben mits de onderhouds historie bekend is. in de regel worden motoren die veel gebruikt worden goed onderhouden.
ik heb laadst meegereden in een auto met 1.700.000 km op de teller. en het blok was nog nooit open geweest. OK het was een toyota maar dan nog. en hij moest hem dit jaar inruilen omdat hij te oud is om nog als taxi te mogen worden gebruikt want anders was hij er voorlopig nog mee doorgereden.
verder ben ik ook verschillende eigenaren van motoren tegengekomen die er ruim meer als 200.000 Km hadden gedaan met het blok van de motor zonder dat hij open moest voor versleten lagers of zuigerveren of iets dergelijks.
waar je wel rekening mee moet houden met dit soort Km standen is dingen als versleten schokbrekers en draaipunten van de wielophanging die wel te leiden hebben van veel Km's maar die bij regulier onderhoud nog wel eens "vergeten" worden om te controleren of te vervangen.
de vraagprijs van deze motor vind ik echter wel wat aan de hoge kant maar ik denk dat wel een of andere opkoper op af komt en de tellerstand even door vieren deelt en de onderhoudshistorie kwijt raakt. dan brengt de motor namelijk meer op en heeft iemand er nog jaren plezier van van zonder zig zorgen te maken over de hoge km stand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan