RK ketting raadsel

Scozz

MF veteraan
15 jan 2010
1.093
0
Ik sta voor een raadsel(tje).
Is hier iemand een beetje bekend met kettingen, en dan vooral die van het merk RK?

Ik heb namelijk een RK 530 50GSV3 ketting. Nou blijkt die 530 voor de dikte (deze is geloof ik tot zo'n 8000 pond breekkracht, doet er niet zoveel toe). Dat staat op de sluitschakel aangegeven tenminste. Die aanduiding GSV is van een oudere soort, via een engelstalig forum ... ben ik te weten gekomen dat de GSV serie als volgt kan worden gezien, citaat:

The premium o-ring chains on my GS-1100 and my FZR-1000 had the flat o-rings.
RK50GSV was the designation for the GS-1100's original chain that lasted 18K
miles.

18k miles dus, klinkt goed. Dat het in principe een originele ketting is ook. Maar, nu het vreemde: de GSV serie is volgens een modeloverzicht van RK RK JAPAN alleen uitgegeven in een maatje 532 :? (en 630, voor de 1400cc+ koppelkanonnen)

Dat is dus best raar. Misschien hebben ze die 532 ketting verkort ofzo? :+ Of er zit een verkeerde sluitschakel op, die dus 530 ipv 532 aangeeft?

Wie weet hier iets van... Ik neem aan dat het verder niet veel uitmaakt? Zeker weten doe ik dat dus niet. Origineel is het in ieder geval niet vrees ik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou blijkt die 530 voor de dikte

Misschien hebben ze die 532 ketting verkort ofzo? Of er zit een verkeerde sluitschakel op, die dus 530 ipv 532 aangeeft?

Dit zijn jou woorden.

----

Je zecht zelf dat dit de dikte maat is dus hoe maak jij daarop uit dat ze hem hebben verkort?
 
Nou blijkt die 530 voor de dikte

Misschien hebben ze die 532 ketting verkort ofzo? Of er zit een verkeerde sluitschakel op, die dus 530 ipv 532 aangeeft?

Dit zijn jou woorden.

----

Je zecht zelf dat dit de dikte maat is dus hoe maak jij daarop uit dat ze hem hebben verkort?

Ja ik zie het nu zelf ook.. :+
Maar dan nog, wat doet een 530 schakel tussen een oorspronkelijke 532 ketting? En kan dit kwaad?

Dank voor de reacties!
 
Ik heb zo een vermoeden dat hier een verkeerde sluitschakel opzit, je koopt de ketting voor 532 breette en dan moet de sluitschakel dus ook 532 zijn.
Heb je deze ketting bij een bedrijf gekocht, dan zou ik toch eens vragen wat hun hiervan vinden...

Edit: als je een tandwiel hebt wat voor een 532 ketting gemaakt zou zijn dan zou die 530 er toch niet eens overheen kunnen of niet zo diep tussen de tanden in vallen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net nog even gekeken, mijn tandwiel is in ieder geval een 532, de ketting strookt gelukkig wel met het wiel. Dus die sluitschakel moet ook een 532 zijn? Dat leek me dus ook al.

@Hans50, ik heb net nog even gekeken maar je kunt niet duidelijk zien/voelen dat hij aan weerszijden een 0.5mm 'erin' valt vergeleken met de rest van de ketting. Maar goed, er staat toch echt 530 op... 0.5mm is ook erg weinig natuurlijk
Waar zou trouwens dat 3'tje voor staan bij typeaanduiding 50GSV3? Je hebt ook nog een 50GSV4 namelijk
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net nog even gekeken, mijn tandwiel is in ieder geval een 532, de ketting strookt gelukkig wel met het wiel. Dus die sluitschakel moet ook een 532 zijn? Dat leek me dus ook al.

@Hans50, ik heb net nog even gekeken maar je kunt niet duidelijk zien/voelen dat hij aan weerszijden een 0.5mm 'erin' valt vergeleken met de rest van de ketting. Maar goed, er staat toch echt 530 op... 0.5mm is ook erg weinig natuurlijk
Waar zou trouwens dat 3'tje voor staan bij typeaanduiding 50GSV3? Je hebt ook nog een 50GSV4 namelijk


Aahah dus je kettig gaat wel gewoon goed door je tandwiel of wat bedoel je met dat hij wel strookt.

In het verhaal van die beste meneer die jij quote bedoelt hij dat de originele ketting 18K miles het volhield en dat hij over die RK een iets andere conclusie had...

Ik heb geen ervaring met RK kettingen dus don't shoot the messenger maar dit is zn hele verhaal.


The premium o-ring chains on my GS-1100 and my FZR-1000 had the flat o-rings.
RK50GSV was the designation for the GS-1100's original chain that lasted 18K
miles. It would have lasted longer if I'd followed the owner's manual
recommendation and used ordinary motor oil on it, as a rust preventative. But I
used PJ-1 on it and that caused the wide flat o-rings to stick to the
sideplates and they split and got spit out as the chain rotated over the
countershaft sprocket...

I bought an RK replacement chain based upon their 20K
mile workmanship and materials warranty claims. When it wore out at only 8K
miles, I returned it to the distributor and they gave me a new chain. That
chain had the little rubber donut o-rings, and only lasted another 8K miles.
RK still offers the 20K warranty on its chain and sprocket kits. Check their
claims, and, if you believe them, try an RK kit...

The most mileage I've ever gotten out of an RK rubber donut o-ring replacement
chain is 8K miles, and I've used quite a few of them. They have the RK530SO
designation, as I recall...
 
Laatst bewerkt:
De 5 staat voor lengte en de 30 voor de breedte.
Als je een 420 ketting hebt die is korter tussen de pennen dan een 520, maar ze zijn even breed.
Een 532 ketting is gelijk aan een 530 maar de 532 heeft dikkere rollen om de pennen zitten.
Daarom past een 530 schakel gewoon om een 532 ketting, mits de pen diameter gelijk is.
Een 630 had je vroeger onder de zware motoren, maar dat was een dure en zware ketting.
Maar het geval wil dat een zware ketting zich zelf harder laat slijten en meer weerstand geeft dan een 530 terwijl de trekstarkte haast gelijk is.
En RK zijn hele goede kettingen echt 1 van de beste die er zijn.
Maar voor het zekere ga je even bij de motorzaak waar je hem hebt gekocht en vraag naar de juiste schakel.
Vanaf hier kan ik niet beoordelen of het werkelijk de juiste schakel is.
 
Ik heb net nog even gekeken, mijn tandwiel is in ieder geval een 532, de ketting strookt gelukkig wel met het wiel. Dus die sluitschakel moet ook een 532 zijn? Dat leek me dus ook al.

@Hans50, ik heb net nog even gekeken maar je kunt niet duidelijk zien/voelen dat hij aan weerszijden een 0.5mm 'erin' valt vergeleken met de rest van de ketting. Maar goed, er staat toch echt 530 op... 0.5mm is ook erg weinig natuurlijk
Waar zou trouwens dat 3'tje voor staan bij typeaanduiding 50GSV3? Je hebt ook nog een 50GSV4 namelijk

Had het niet over weerszijden, gaat om je diameter. En 0,5 mm is zowat gelijk aan een hele hoge stoeprand.
 
De 5 staat voor lengte en de 30 voor de breedte.
Als je een 420 ketting hebt die is korter tussen de pennen dan een 520, maar ze zijn even breed.
Een 532 ketting is gelijk aan een 530 maar de 532 heeft dikkere rollen om de pennen zitten.
Daarom past een 530 schakel gewoon om een 532 ketting, mits de pen diameter gelijk is.
Een 630 had je vroeger onder de zware motoren, maar dat was een dure en zware ketting.
Maar het geval wil dat een zware ketting zich zelf harder laat slijten en meer weerstand geeft dan een 530 terwijl de trekstarkte haast gelijk is.
En RK zijn hele goede kettingen echt 1 van de beste die er zijn.
Maar voor het zekere ga je even bij de motorzaak waar je hem hebt gekocht en vraag naar de juiste schakel.
Vanaf hier kan ik niet beoordelen of het werkelijk de juiste schakel is.

En om dat verhaaltje voor de duidelijkheid in een plaatje te gieten ...

yz1hj.jpg


Vraag me alleen af waarom er "532" kettingwielen op je R6 liggen (vóór en achter zijn hopenlijk wél gelijk qua maatvoering). Het RJ03 en RJ09 model hadden orgineel "530" schakels & kettingwielen, het RJ11 en RJ15 model werd met "525" uitgerust, af fabriek (het RJ15 model nog steeds.... is het huidige type :) ).

Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar persé een RK set willen hebben vanwege de naam/kwaliteit?
Vraag me nu af waarom ik dacht dat TS een R6 had .. maar rest van 't verhaaltje is voor alle fietsen gelijk.

@ Hans50: Voer je berekeningen nog eens door naar aanleiding van bovenstaand plaatje :+
3/8 inch vs. 3,2/8 inch it is..... in de breedte van de ketting, gemeten op de rollers. (0,9525 Cm. vs. 1,016 Cm. = 0.0635 Cm. verschil in de breedte (oftewel iets meer dan een halve millimeter speling in de breedte).

"X" (Kilo?)Meter rijden met een niet 100% uitgelijnde set en je hebt al meer ruimte/speling gecreëerd :o
 
Laatst bewerkt:
De 5 staat voor lengte en de 30 voor de breedte.
Als je een 420 ketting hebt die is korter tussen de pennen dan een 520, maar ze zijn even breed.
Een 532 ketting is gelijk aan een 530 maar de 532 heeft dikkere rollen om de pennen zitten.
Daarom past een 530 schakel gewoon om een 532 ketting, mits de pen diameter gelijk is.
Een 630 had je vroeger onder de zware motoren, maar dat was een dure en zware ketting.
Maar het geval wil dat een zware ketting zich zelf harder laat slijten en meer weerstand geeft dan een 530 terwijl de trekstarkte haast gelijk is.
En RK zijn hele goede kettingen echt 1 van de beste die er zijn.
Maar voor het zekere ga je even bij de motorzaak waar je hem hebt gekocht en vraag naar de juiste schakel.
Vanaf hier kan ik niet beoordelen of het werkelijk de juiste schakel is.

Aha. Dus dat verschil van die schakel hoeft op zich geen probleem te zijn?
Maar nu een ander probleempje, ik dacht dat deze RK 50GSV3 een 530 ketting was. Dat lees ik in ieder geval op internet in advertenties. Er is ook bijzonder weinig informatie over deze ketting te vinden, raar is dat. Zoals eerder aangegeven, heeft de site van RK het alleen over een GSV532. Mijn tandwiel achter is in ieder geval 532. (en op die linkschakel staat dus 530)
Ik snap er weinig meer van.. :? Rij ik nu gevaarlijk of niet.. :/

edit: Dus, even samengevat voor de duidelijkheid, ik heb een 530 ketting?? (die bij RK niet bekend is? of niet meer? :o ) OF het is een 532 zoals wel bekend, daarbij een 530 linkschakel en een 532 achtertandwiel. Kan ik niet iets opmeten ofzo van dit plaatje hierboven?


@wimmel ik rij een Suzuki rf geen r6 ;)
 
Laatst bewerkt:
Aha. Dus dat verschil van die schakel hoeft op zich geen probleem te zijn?
Maar nu een ander probleempje, ik dacht dat deze RK 50GSV3 een 530 ketting was. Dat lees ik in ieder geval op internet in advertenties. Er is ook bijzonder weinig informatie over deze ketting te vinden, raar is dat. Zoals eerder aangegeven, heeft de site van RK het alleen over een GSV532. Mijn tandwiel achter is in ieder geval 532. (en op die linkschakel staat dus 530)
Ik snap er weinig meer van.. :? Rij ik nu gevaarlijk of niet.. :/

@wimmel ik rij een Suzuki rf geen r6 ;)

Vraag me nou écht af waar ik dacht te lezen dat 't om een R6 ging :X Ik zal wel wat post's door elkaar gehaald hebben...

Een 530 klinkschakel is in theorie dus iets meer dan een halve mm. te kort op de pennen ten opzichte van een 532 ... Gevaarlijk, lijkt me niet omdat de lengte van de pennen bij een klinkschakel vaak ruim overbemeten is (in verband met 't kunnen klinken), maar.... Goed is anders (met als aanname dat de pennen van gelijke dikte/sterkte zijn).
 
Laatst bewerkt:
XW-RING CHAIN (GXW, GSV)

GB 520 GXW (GOLD COLOR) – CUT-TO-LENGTH

* GB 520 GXW – For street bikes up to 1000cc and dirt bikes up to 750cc

GB 525 GXW (GOLD COLOR) – CUT-TO-LENGTH

* GB 525 GXW – For street bikes up to 1100cc and dirt bikes up to 800cc

GB 530 GXW (GOLD COLOR) – CUT-TO-LENGTH

* GB 530 GXW – For street bikes up to 1400cc and dirt bikes up to 900cc

532 GSV – CUT-TO-LENGTH

* 532 GSV – For street bikes up to 1300cc
-----------------------------------------------------------------
Dit haal ik van een internetshop. Zoals te zien is het GSV-type alleen in 532 uitvoering. (naast die 630 die er niet toe doet) Deze info klopt ook met de site van RK. Dit zou dan matchen met mijn achtertandwiel, ook een 532. Maar nogmaals, kan ik het niet voor de zekerheid opmeten, en waar moet ik dat meten?
want nergens staat dus GSV532, er staat alleen 50GSV3 op de schakels, afgewisseld met het RK logo.
 
Laatst bewerkt:
Als alles nog nieuw is (niet gemonteerd, nóóit gebruikt) zou je het met een micrometer óf met een schuifmaat kunnen opmeten ('t gaat maar over een halve millimeter uit dus een schuifmaat kán dit nog meten). Als 't al een tijdje op je fiets heeft gezeten is er weinig meer te meten doordat je al speling veroorzaakt op je kettingwielen én ketting als deze niet 100% in lijn gestaan hebben tijdens een rit.

Ná het wisselen van een achterband je wiel terugzetten is al voldoende om dat soort (normale) slijtage te bewerkstelligen.
 
Laatst bewerkt:
Nog een citaat van dat engelstalige forum:

"My FZR-1000 needs a chain with a tensile strength of about 10K pounds, so the
manufacturers made special
532 chains with a slightly wider pitch that won't fit on 530 sprockets..."

Als ik dit nu omkeer, kan ik dan ook lezen dat een 530 ketting niet op een 532 tandwiel past?
Als dit zo is, dan moet het wel een 532 zijn. Als het een 532 is dan weet ik genoeg, rest mij alleen nog om de klinkschakel te verwisselen met een originele 532.
De kettingset is overigens vrij nieuw, hooguit 500km in gebruik
 
Laatst bewerkt:
Een 530 ketting is inderdaad te smal voor een 532 kettingwiel (0.635 mm om precies te zijn) waardoor een nieuwe 530 ketting bij montage op nieuwe 532 kettingwielen niet volledig strak om de kettingwielen komt te liggen.

Met 500Km gebruik kún je een set volledig naar de eeuwige .... velden helpen, in theorie.

Ik dacht dat 't plaatje wat ik postte én 't verhaaltje wat Kevinblade al schreef wel duidelijk zouden zijn... maar om het even overdreven te verduidelijken:

Een 510 ketting past niet op een 590 kettingwiel omdat 't kettingwiel te breed is, oftwel de ruimte die de rollers in de ketting creëeren tussen de twee schakel-rijën is te smal om op zo'n kettingwiel te passen. Hetzelfde geldt ook voor een 532 kettingwiel vs. een 530 ketting.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik ben er nu voor 95% zeker van dat ik wél een passende ketting bij mijn tandwielen heb.
Naast het feit dat ik via RK (type GSV=532) informatie heb, geeft Google, en nu via onderstaande quote's van engelstalige forums
In my opinion the RF900 is the best all rounder you can get for 5K (or 7K for that matter)
One thing thats not good though, the drive chain is 532, It'll cost $500 for either a new chain or conversion kit to 530, some still buy the $500 chain?

A lot of RF riders did the 532 to 530 conversion... blabla

Ik was in verwarring door een of andere malloot op Ebay die het over mijn type ketting had, dat het een 530 zou zijn. Maar dat kan dus helemaal niet. Toch ga ik een en ander bij mijn dealer navragen, en uiteraard direct het juiste klinkschakeltje erop zetten. Gegeven het feit dat alleen de klinkschakel dus niet klopt kan mijn ketting in die 500 km nooit te veel beschadigd zijn?

En dank voor alle hulp! Dat ik niet zo snel van begrip ben vandaag komt vrees ik grotendeels door gisteravond... ;) Daarnaast heb ik niet veel ervaring met kettingen, maar heb ondertussen veel van jou/jullie opgestoken :}
 
Laatst bewerkt:
Heb ik nog één klein vraagje: Hoe kom je erbij om op nieuwjaarsdag te gaan kijken naar zoiets?

Als aanname ga ik er vanuit dat je de RF nog niet zolang hebt en dat je aan het kijken was wat een nieuwe ketting(set) je eventueel ging kosten.

If it ain't broken.... don't even consider fixing "it" ;)

En overmatige slijtage van een set zie je aan de kettingwielen én voel je aan de ketting.... dus post eens een foto en probeer je ketting eens van het achterste kettingwiel af te trekken op het achterste/uiterste punt. Een paar millemeter mág ... een halve centimeter is te veel :+
 
Laatst bewerkt:
Heb ik nog één klein vraagje: Hoe kom je erbij om op nieuwjaarsdag te gaan kijken naar zoiets?

Als aanname ga ik er vanuit dat je de RF nog niet zolang hebt en dat je aan het kijken was wat een nieuwe ketting(set) je eventueel ging kosten.

If it ain't broken.... don't even consider fixing "it" ;)

En overmatige slijtage van een set zie je aan de kettingwielen én voel je aan de ketting.... dus post eens een foto :+

Je aanname klopt niet :P Ik was gewoon verlekkerd naar m'n bike aan het kijken, mn blik verschoof richting de ketting en ik bedacht me dat ik niet eens wist wat voor type RK ik had. Daarna met het typenummer gaan googlen en toen kwam ik tegenstrijdige dingen tegen, vandaar al deze ophef. Ik wil gewoon precies weten wat ik in huis heb.

Zal zo eens een foto'tje posten. Stay tuned ;)
 
Is de Omega sluitschakel toevallig niet van Tsubaki?

Geen idee, hoort dat Omega teken specifiek bij Tsubaki dan?

Ik heb nu in ieder geval een mail gedaan naar RK California, met enkele vragen over deze ketting. Als ik antwoord heb zal ik het ook hier weer mededelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan