Rooie duif zijn zijspandingetjes

Tehenwoordig worden ze weer nagemaakt in Polen en contreien. Hele vooroorlogse BMW's worden grotendeels nagebouwd en dan als origineel verkocht }) Met "echt" framenummer.
 
Dan zou ik alsnog heel graag aanspraak maken op het 15 inch wiel met aluminium velg. Probleem is alleen dat ik pas na 19 februari in de gelegenheid ben om langs te komen. (Iets met een buitenlandse verkering)
Ook weer geregeld en bedankt voor de 2 belangrijke dingen voor mijn span *O*
 
Ziet er netjes en mooi compact uit. Heb je er rekening mee gehouden dat de stroom door een LED lampje te gering is om je dynamo te bekrachtigen?

Behalve dit mis je met led toch ook een functie van het controle lampje?
Je kunt nu niet zien als de regelaar kapot is en de dynamo een te hoge spanning geeft.
 
Behalve dit mis je met led toch ook een functie van het controle lampje?
Je kunt nu niet zien als de regelaar kapot is en de dynamo een te hoge spanning geeft.
Als je een weerstand met dezelfde waarde als het vroeger gebruikte gloeilampje parallel schakelt aan de LED zal deze zich net zo gedragen als het gloeilampje.
 
En met een wat lagere weerstand simuleer je een zwaarder lampje en begint hij bij een lager toerental al te laden.

Dat werkte bij mijn Guzzi wel zo. :)
 
Als je een weerstand met dezelfde waarde als het vroeger gebruikte gloeilampje parallel schakelt aan de LED zal deze zich net zo gedragen als het gloeilampje.

Ik ga mijn schoolboeken zoeken hoe het ook alweer zat.
Ik heb iets verkeerd beredeneerd denk ik.
 
Een LED is een diode en werkt maar 1 kant op, in tegenstelling tot een gloeilampje. Je moet de LED dus wel in de goede richting aansluiten. Het hoofddoel van het ladingslampje is om aan te geven wanneer de dynamo wel of niet aan het laden is. Als de motor uit staat dan is de dynamo als het ware een kortsluiting. Er loopt dan stroom van de accu door het lampje via de dynamo naar massa: lampje brandt. Als de motor gaat draaien en wat toeren maakt, dan staat er spanning op de dynamo, ongeveer gelijk aan de accu. Twee dezelfde spanningen ter weerszijden van het lampje dus die gaat uit.
Als je nou kortsluiting krijgt in je accu of in de bedrading naar de accu tijdens het rijden dan heb je bij het lampje aan de ene kant de spanning van de dynamo, aan de andere kant dus massa: lampje gaat branden. Dat kan een LED niet want die geleidt geen stroom in die richting. Maar dat is een beetje theoretisch want bij een flinke kortsluiting stort ook je dynamospanning wel in.

De functie van het opstarten van de dynamo door het lampje heb ik niet in mijn oude BMW's want die hebben een gelijkstroomdynamo. Die worden opgestart door het restmagnetisme in de veldspoelen. Dat is dus meer iets voor die hele moderne BMW's van na 1969. En daar heb je dan dat weerstandje voor nodig om voldoende stroom richting regelaar en dan door naar je veldspoelen te krijgen.
 
Klopt hoor Kees, maar als je kortsluiting krijg in je accu of in de bedrading naar de accu gebeuren er wel meer dingen dan alleen je lampje dat gaat branden. Dat merk je zonder lampje ook wel.
 
Laatst bewerkt:
Klopt hoor Kees, maar als je kortsluiting krijg in je accu of in de bedrading naar de accu gebeuren er wel meer dingen dan alleen je lampje dat gaat branden. Dat merk je zonder lampje ook wel.
Ja dat bedacht ik een paar seconden later ook, dus het bericht nog een beetje aangepast. Kortsluiting -> geen stroom -> motor uit. Alleen niet bij mijn R69 want die heeft magneet ontsteking ;-)
 
Vanmiddag nog even wat gedaan aan het span,
morgen weer verder, remleiding er op en de boel ontluchten.
 
En weer genoeg te doen gehad vandaag, eerst een beurt aan de oude Corsa gedaan,
om dat de nieuwere vannacht toen mijn vouw ermee naar huis wilde na haar werk is stuk gelopen.
Ding heeft geen compressie meer op cilinder 1 & 4, dus het zal wel einde oefening zijn.
Gelijk ook maar de winterwielen vervangen door de aluminium wieltjes van de Blauwe.

Later de schuur in om toch nog wat te doen aan het span;
Remleiding van Leo en de remlicht schakelaar banjobout er op gemaakt en de remmen ontlucht
Tevens nog wat kleine dingetjes gedaan o.a. de rubbertjes van de tank bevestiging achterzijde vervangen,
en de eerste knipperlichten erop gemaakt met de nieuwe zelfgemaakte beugeltjes.

v50bB7Xl.jpg


5Sij5mSl.jpg


Ook gelijk even de K&N luchtfilters gepast maar even kijken of die erop blijven.
 
Laatst bewerkt:
De weerstand voor het laadstroomlampje moet er nog tussen gemaakt worden en ook nog 2 kleine knipperlichten. De bates lamp op het span daar is nu alleen het stadslicht werkend de bedrading voor het gewone licht en groot licht liggen er ook al in
 
Ik heb nu ook een remlicht schakelaar op de voorremmen,
dat scheelt ook weer voor de mensen die achter mij rijden.
En vanmiddag weer bezig geweest met 1x knipperlicht op de achterzijde motor
en alvast bezig geweest met het steuntje voor de voor knipperlicht.
 
Helaas geen zijspan treffen voor mij afgelopen weekend,
de rug deed teveel zeer na een verkeerde beweging met het terug zetten van de motoren.

Op het werk ook wat te veel gevraagd van mijn lijf en zeker van mijn rug, en ik word er ook niet jonger op helaas !

Het weer was goed voor een top treffen.

Verder ook niks gedaan aan mijn span !!
 
Laatst bewerkt:
Als ik deze foto zie moet ik aan mijn gs850 span denken, de bak heeft ongeveer dezelfde kleuren en is net zo laag denk ik haha. Staat helaas al even in de hoek vanwege andere projecten. Binnenkort maar weer is naar voren halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan