Royal Enfield Interceptor/Continental GT 650

En juist de manier om dit soort motoren te fixen... :)
Is een jaren '90 triumph 3-pitter misschien een leuk alternatief? Die blokken lopen echt heel prima!
Een nieuwe motor op een brik manier repareren. Gelukkig zit er 3 jaar garantie op. Daarna knip je maar raak in de Kellogs doos.
 
Ik vraag me af hoe ze dat hebben gedacht met 3 jr garantie.
1- Ze hebben vertrouwen in hun product.
2- houden er rekening mee dat de gemiddelde enfield nog geen 10 K. per jaar zal draaien, en nemen de evtentuele claims van de mensen die dat wel doen voor lief, omdat dat een grote minderheid is?
3- combi van 1 en 2.
 
Ik vraag me af hoe ze dat hebben gedacht met 3 jr garantie.
1- Ze hebben vertrouwen in hun product.
2- houden er rekening mee dat de gemiddelde enfield nog geen 10 K. per jaar zal draaien, en nemen de evtentuele claims van de mensen die dat wel doen voor lief, omdat dat een grote minderheid is?
3- combi van 1 en 2.
Het is gewoon statistiek.
 
Denk zelf dat je buiten normaal onderhoud niet onaangenaam verrast zal worden betreffende betrouwbaarheid/duurzaamheid van de interceptor.

Wil je weer en wind met pekel rijden lijkt mij een cardan/tour/allroad geschikter, maar dat is persoonlijk, kan natuurlijk wel.

Kan je uitleggen waarom? Niet dat ik het niet geloof, maar zou graag horen waar het verschil ligt.
Vind de Bonneville een prachtige motor. Maar de interceptor kan ik beter op zitten met mijn lengte. De flat bench geeft me mogelijkheid om heen en weer te schuiven en eigen positie bepalen. Bij de Bonneville is dit meer gedrongen klein.
De Bonneville is voor mij te verfijnd dat het saai werd, moet je vooral denken aan motorloop. Als laatste het geluid vind ik van de interceptor mooier.

Dus lekker subjectief 😜
 
Vind de Bonneville een prachtige motor. Maar de interceptor kan ik beter op zitten met mijn lengte. De flat bench geeft me mogelijkheid om heen en weer te schuiven en eigen positie bepalen. Bij de Bonneville is dit meer gedrongen klein.
De Bonneville is voor mij te verfijnd dat het saai werd, moet je vooral denken aan motorloop. Als laatste het geluid vind ik van de interceptor mooier.

Dus lekker subjectief 😜
Subjectief maar wel interessant. Je noemt je lengte; hoe lang ben je? Ik ben zelf 1m90.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even ritje, dit zijn de koffertjes.
Lijkt mij dat er een SW-Motech plaat op random koffertjes gedaan is, maar werkt prima :t

PXL_20230715_084121046.jpg

PXL_20230715_090622689.jpg
 
Woensdag opgehaald en de eerste 90 kilometer zitten erop: Interceptor 650 Lightning Edition
m10-interceptor650.jpg

De Interceptor Lightning Edition is een actiemodel van de gewone Interceptor, maar dan met de zijtassen, Premium touring zadel, valbeugels, andere (betere?) spiegels, carter/oliefilter-beschermer, flyscreen en aluminium oliedop. De Continental heeft eenzelfde pakket onder de naam Thunder Edition.

Zadel en carterbeschermer zou ik sowieso gedaan hebben, de rest is mooi meegenomen. Het flyscreen vind ik niet echt mooi en heb ik daarom niet laten monteren.
Zonder de tassen erop zien de ophangbeugels er niet uit. De tassen en ophangsystemen van SW-Motech en Hepco & Becker zien er beter uit, maar daar hangt wel een flink prijskaartje aan! En het blijft maar 2x 10 liter en dat is niet al te veel natuurlijk.

Tijdens die eerste 90 km voelde ik de motor al soepeler gaan lopen, misschien ligt dat meer aan mij dan aan de motor.
In de spiegels zie ik vooral veel ellebogen. Wat verder opvalt is dat met contact aan de contactsleutel scheef staat (niet recht in de rijrichting). Hoort dat zo?
 
Laatst bewerkt:
Iets te vroeg, want de inrijbeurt is pas volgende week, maar ik zag een gaatje tussen de regenbuien van deze typisch Hollandse zomer door en dacht die ga ik maar benutten om de laatste 140 van de 500 kilometers vol te maken.
m10-500km.jpg

Op de foto is trouwens goed te zien dat de contactsleutel scheef staat.

Op de snelweg dacht ik even dat de motor weinig vermogen had, maar dat blijkt mee te vallen. Het is natuurlijk geen powerbak, maar het gashendel heeft een lange slag en ik kom meestal niet verder dan halverwege. Nu snap ik ook die video op Youtube waar iemand een gashendel met een kortere slag heeft gemonteerd.

Boven de 100 km/u is de wind op de borst goed merkbaar, al mijn vorige motoren hadden wel een kuipje en dat is blijkbaar effectiever dan ik dacht.
De eerste versnelling is behoorlijk lang, de zesde heb ik nog nauwelijks gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel toeren maakt hij bij 100km/h? Je zit dan in de 6de?
Precies weet ik het niet, maar ruim onder 4000 rpm bij 100 km/h in 6. Maar tot nu toe heb ik voornamelijk kleine wegen gereden waar 100 te snel is en dus ook de 5e en 6e versnelling nauwelijks in actie komen.
De Interceptor blijft een week aan de kant staan, de eerstvolgende rit is naar de dealer voor de inrijbeurt (en het weerbericht voor het weekend is geen pretje).
 
Precies weet ik het niet, maar ruim onder 4000 rpm bij 100 km/h in 6. Maar tot nu toe heb ik voornamelijk kleine wegen gereden waar 100 te snel is en dus ook de 5e en 6e versnelling nauwelijks in actie komen.
De Interceptor blijft een week aan de kant staan, de eerstvolgende rit is naar de dealer voor de inrijbeurt (en het weerbericht voor het weekend is geen pretje).
Correctie: bij 100 km/u in 6 circa vrijwel precies 4000 rpm.
Ik heb vanmorgen de Interceptor gepakt naar mijn werk, dat is 16 kilometer snelweg en ik dacht dan kan ik mooi de 5e en 6e versnelling even laten draaien, want dat is er eerder nauwelijks van gekomen.
Mazzel: ik was net voor een flinke bui binnen. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: AAJB
Iedereen nog blij met de Enfield?
Nu even niet!
Grappig dat je dat juist nu vraagt. Ik dacht net even een rondje te gaan rijden, het is tenslotte heel aardig weer, maar een druk op de startknop leverde slechts een ratelend startrelais op.
Na wat gedoe met startkabels kreeg ik de Interceptor wel aan de praat. Wel irritant: om bij de accu te komen moet je behalve het zadel en beide zijkapjes ook de gereedschaphouder demonteren.
Ik ben er nog niet uit of de accu slechts bijgeladen moet worden of dat ie de geest heeft gegeven. Een paar minuten stationair laten draaien in de parkeergarage is in ieder geval niet genoeg om op eigen kracht te starten. Laadspanning is goed (13,8 volt).
 
Sorry, ik zal het niet meer vragen. 😛

Na een tweede proefrit vorig weekend bestaat er een vrij grote kans dat ik een interceptor aanschaf. Zit nog wel in de twijfelfase, daar ben ik goed in.
 
Sorry, ik zal het niet meer vragen. 😛

Na een tweede proefrit vorig weekend bestaat er een vrij grote kans dat ik een interceptor aanschaf. Zit nog wel in de twijfelfase, daar ben ik goed in.
Als je (veel) snellere motoren gewend bent is een langzame motor vaak alleen leuk als je er een snellere bij houdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan