Rukka

Kan gebeuren, ik heb helaas nooit echt goede foto's gemaakt toen ik met mijn Dane bij 110 km/uur onvrijwillig afstapte op de snelweg na een kusje met een dikke Benz maar ik kan je zeggen dat ik sinds die tijd zweer bij goede kleding. Behalve een boel blauwe plekken niets van binnen kapot maar mijn pak bijna in rafels. Helm tot op het binnenschuim doorgesleten van het schuiven maar ik ben er in ieder geval nog.

Vroeger ging ik vaak voor de duurdere Gericke lijn maar gezien die tegenwoordig ook in italie in elkaar geflanst wordt en de maatvoering te klein geworden is (mijn oude 3xl tuareg is groter dan de nieuwe in 4 xl) ben ik naar Dane overgestapt (duurdere huismerk van de motorports). Past me wonderwel erg goed en zit gewoon lekker. Daar ik veel woonwerkkilometers op de brommer maak wordt het spul veel aan en uitgedaan en de kwaliteit is erg goed. Ik zou geen goedkoop jack meer willen.

en zoals al eerder vermeld in dit topic, afgezet tegen de kilometers is de prijs natuurlijk niets. als je zoals veel rijders max. 5-6.000 km in het jaar doet dan volstaat alles wel een beetje, rij je meer dan wil je beter.

Groet,

Benno
 
Laatst bewerkt:
Kan gebeuren, ik heb helaas nooit echt goede foto's gemaakt toen ik met mijn Dane bij 110 km/uur onvrijwillig afstapte op de snelweg na een kusje met een dikke Benz maar ik kan je zeggen dat ik sinds die tijd zweer bij goede kleding. Behalve een boel blauwe plekken niets van binnen kapot maar mijn pak bijna in rafels. Helm tot op het binnenschuim doorgesleten van het schuiven maar ik ben er in ieder geval nog.

Dat Dane pak was ook kunststof of leder??

Ik heb geen vertrouwen meer in Cordura en dergelijke. :N

Straks gewoon een goedkoop lederen pak erbij, naast m'n lederen doorwaai-Alpinestars voor de zomerse dagen (waar ik nog steeds op wacht...).
 
Laatst bewerkt:
Cordura is gewoon goed, denk je dat een lederen broek er heel veel beter uit had gezien dan?

Volgens mij heeft het pak je heel gehouden, en heeft het zijn werk dus gewoon gedaan ;)
 
Voor mij dus geen befaamd Fins merk meer, maar gewoon een Probiker + functioneel ondergoed van St. George's Shield.
Kweenie hoor, maar dat ondergoed kan je misschien wel beschermen tegen schaven, maar je kunt nog altijd brandwonden krijgen van de wrijving. Het lijkt wel wonderspul, maar ik weet het nog zo net niet. Doet mij teveel aan een Amazing Discoveries filmpje denken.

Wat voor Rukka jas was het eigenlijk? Was ie helemaal door en door gesleten? Meestal zijn die jacks het stevigste op de punten waar je ook de protectoren hebt zitten omdat je ook op die plekken valt en schuurt. Een beetje vreemd dat ie zo erg op je onderarm doorslijt. Is de jas niet omhoog geschoven?
 
ik zie hier een heleboel mensen zeggen dat Rukka zo duur is, maar:
Probeer het maar eens zelf voor dat geld te maken :P
Ik ken geen enkel merk wat dezelfde kwaliteit bied voor minder, al het andere spul wat ik gekocht heb voor mijn Rukka pak lekte toch altijd een beetje door op een gegeven moment! Terwijl ik iedere keer weer droog uit mijn Rukka pak stap (waar ik me iedere keer weer over verbaas als ik net een wolkbreuk op mijn kop gehad heb)
Met een beetje onderhandelen kun je een heel eind komen, ik heb voor mijn armas pak €1500 betaald. Er zijn hier mensen die dat uitgeven aan een leren pak wat dan nog niet eens op maat gemaakt is en dat niet eens waterdicht is of isoleert.
Is het veel geld? Ja. Is het duur? In mijn ogen absoluut niet. :N

Die redenering snap ik niet. Je kleding heeft gedaan waarvoor het bedoeld is, jou beschermen tijdens een schuif/valpartij. Dat die kleding daarna aan vervanging toe is, is niet meer dan normaal.
:^
 
Laatst bewerkt:
@ Sounddragon: Ja! En volgens m'n dealer kan er geen discussie bestaan; leder is absoluut slijtvaster dan cordura. Het veel duurdere Armas komt wel in de buurt ervan.

@ Mike_the_Bike: het is geen wonderspul. Net zomin als kevlar dat zou zijn dat heel veel in motorkleding wordt verwerkt en wordt geaccepteerd voor de beschermende functie.
M'n jas was de goedkoopste van Rukka. Dus qua slijtvastheid net zo goed (?) als welke andere cordura jas ook. Ik had al beschreven hoe ver de jas door was.
De jas is net onder de protector beschadigd geraakt. Precies waar het woordje cordure gestikt was en dus de stof verzwakte... ;)
Doordat textiel altijd ruimer zit dan lederen jassen verschuift dat altijd wel iets, maar niet gevaarlijk ver.
De jas heeft mij zeker beschermd. En qua waterdichtheid en comfort acht ik Rukka nog steeds top! Maar qua slijtvastheid schaar ik het onder de grote rest van textieltjes.

@ Mike Schenk: Ik wist wel dat textiel maar 1 schuifpartij volhoudt. Maar ik had niet gedacht dat 't al bij zo'n lage belasting helemaal fout gaat.
Dit ondergoed moet veel meer schuifweerstand bieden dan nylon of cordura. (Ik hoop alleen dat ik dat niet óók ga ondervinden...!).

@ Fladder: ik ken geen motorkleding merk dat voor 'n jas of broek meer geld vraagt.
Dus is het duur. Een vorm van logica noem ik dat.
Of je het TE duur vindt hangt van persoonlijke voorkeur af. Ik vind het te duur. Mijn mening, zeg maar.

:)
 
Er zijn hier mensen die dat uitgeven aan een leren pak wat dan nog niet eens op maat gemaakt is en dat niet eens waterdicht is of isoleert.
Is het veel geld? Ja. Is het duur? In mijn ogen absoluut niet. :N
Precies! Maar eigenlijk moet je ook eerst een paar keer 'rommel' hebben gekocht voordat je doorhebt dat een goed pak gewoon geld kost. Veiligheid is belangrijk, maar comfort en gemak ook. Als iets niet lekker zit of onhandig is (verkeerde of lekkende zakken), zit je je alleen maar te ergeren en dat is niet fijn op lange ritten. Mensen die alleen maar op zondags een ritje Posbank doen, kunnen misschien wel leven met een pak dat iets minder is, maar als je veel rijdt én natuurlijk het geld ervoor (over) hebt is het gewoon een investering.
Ik heb momenteel een leren pak van BMW (Atlantis) dat ik voor een prikkie van iemand kon overnemen. Heerlijk pak, goed dik leer, dus ik verwacht wel dat ie het goed doet bij een valpartij. Voor de regen heb ik een goede overall, die ik ook in een moesson getest heb. Goede spullen kosten een beetje geld, maar ik rij tenminste niet rond met een nat kruis... ;)

Op zich wel jammer dat we nooit echt te zien krijgen hoe die pakken het doen bij een crash. Er zou een standaard test moeten komen, net als die Ncap tests zodat je kunt zien hoe goed/slecht een pak werkelijk is. Maar dat zal wel erg lastig zijn. En je hebt dan weer het risico dat ze de spullen zo gaan maken dat ze de test overleven, maar in de praktijk weinig voorstellen.
 
Precies! Maar eigenlijk moet je ook eerst een paar keer 'rommel' hebben gekocht voordat je doorhebt dat een goed pak gewoon geld kost. Veiligheid is belangrijk, maar comfort en gemak ook.
Met je eens. Voordat je zelf hebt ervaren wat belangrijk is, zeggen de opmerkingen van anderen je nauwelijks iets. Dan denk je: jaja, waarom zou ik een paar honderd Euro meer uitgeven voor iets dat precies hetzelfde doet......
Ik zweer nu bij Goretex, gewoon omdat het doet wat ze beloven.

Op zich wel jammer dat we nooit echt te zien krijgen hoe die pakken het doen bij een crash. Er zou een standaard test moeten komen, net als die Ncap tests zodat je kunt zien hoe goed/slecht een pak werkelijk is. Maar dat zal wel erg lastig zijn. En je hebt dan weer het risico dat ze de spullen zo gaan maken dat ze de test overleven, maar in de praktijk weinig voorstellen.
Tja, onze overheden zeuren steeds weer over de onveiligheid van motorrijden, maar een fatsoenlijke veiligheidstest, ho maar. Je moet het doen met wat CE gekeurde protectors en dat is het zo'n beetje.
 
Standaard testen zoals ncap? Hahaha, alle fabrikanten bouwen hun spul zo dat het goed door de test komt wat helaas helemaal niks maar dan ook echt helemaal niks zegt over hoe het zich bij een echt ongeluk gedraagt.

Maar het ging hier over Rukka. Hartstikke duur maar blijkbaar ook heel goed. Alleen niet voor iedereen weggelegd omdat het gewoon teveel kost. Het meest opvallende vond ik altijd het nubuck pack. Zijn er werkelijk mensen die daar in gezien willen worden?
 
Laatst bewerkt:
Met je eens. Voordat je zelf hebt ervaren wat belangrijk is, zeggen de opmerkingen van anderen je nauwelijks iets. Dan denk je: jaja, waarom zou ik een paar honderd Euro meer uitgeven voor iets dat precies hetzelfde doet......
Ik zweer nu bij Goretex, gewoon omdat het doet wat ze beloven.Tja, onze overheden zeuren steeds weer over de onveiligheid van motorrijden, maar een fatsoenlijke veiligheidstest, ho maar. Je moet het doen met wat CE gekeurde protectors en dat is het zo'n beetje.

Ik ben nog in de 'opbouwende fase' wat pakken betreft, heb eerder 2 goedkoopies gehad, met ingelijmd membraam, da's op zich leuk, tot je het spul gaat wassen, lekten idd na een half uurtje medium regenbui gewoon door. En zijn tevens een goede manier om af te slanken door vochtverlies op de warmere zomerdagen.
Heb nu een duurder IXS-pak met alles uitneembaar, maar nu na een jaartje of 2 lekt de broek als een mongool, en dat zuigt als je dagelijks rijdt.
Ga nu aan een regenpak, maar mijn volgende pak moet ook een goed Gore-Tex pak worden, waarmee ik gewoon desnoods de hele dag in hooswater kan rijden, want elke keer op de vluchtstrook dat ding aantrekken is ook niet je-van-het ;)

Onze overheden zijn behoorlijk van het padje af; helm is verplicht, maar een fatsoenlijk goedgekeurd pak nog steeds niet. Tegelijkertijd gaan er wél steeds meer stemmen op om die gele schijtvestjes te verplichten, die mag je dus gewoon over je T-shirtje aantrekken straks; of je compleet aan vellen in de berm komt te liggen maakt niet uit, als de restjes maar duidelijk zichtbaar zijn :')
 
Ga nu aan een regenpak, maar mijn volgende pak moet ook een goed Gore-Tex pak worden, waarmee ik gewoon desnoods de hele dag in hooswater kan rijden, want elke keer op de vluchtstrook dat ding aantrekken is ook niet je-van-het ;)
Een goed Goretex pak lekt absoluut niet door in een hoosbui.

Nadeel van álle pakken met een vochtwerend membraan (dus ook Goretex) is dat het bij warm weer niet werkt. Het membraan laat geen vocht door van de koude naar de warme kant, wel andersom. Met het zonnetje op je pak (waardoor de buitenkant warmer wordt) en vervolgens een hoosbui heb je dus een probleem. Bovendien ademt het pak dan ook niet, om dezelfde reden.
Nóg een nadeel is dat, als je het pak na een hoosbui ophangt, het vocht er doorheen trekt, zodat je een uurtje later in een klef pak stapt.

Onze overheden zijn behoorlijk van het padje af; helm is verplicht, maar een fatsoenlijk goedgekeurd pak nog steeds niet. Tegelijkertijd gaan er wél steeds meer stemmen op om die gele schijtvestjes te verplichten, die mag je dus gewoon over je T-shirtje aantrekken straks; of je compleet aan vellen in de berm komt te liggen maakt niet uit, als de restjes maar duidelijk zichtbaar zijn :')
Zelfs bij de helmen, waar wel een keuring voor bestaat, gaat het om minimale eisen. Je kunt dus niet zien welke helm ruimschoots of maar nét aan voldoet.

Of je een (goedgekeurd..) pak verplicht moet stellen, goeie vraag. Maar die keuring lijkt me wel een goede zaak.
 
Tja, er zijn heus nog wel wat meer merken die goede motorkleding maken. Ik vind bv. het Dane spul van de Motoport uitstekend.

Wel belangrijk vind ik inderdaad dat er Gore-tex in verwerkt is. Qua prijs duurder dan de gemiddelde kleding, maar dan weet je wat je koopt.
Heb zelf Kushitani textiel (TJT-4 en TPT-3) en leer (SJL-4 en SPL-3) (word/werd ook exclusief door Motoport verkocht, net als Dane)
Enige textielen pak dat na 5 jaar nog steeds 100% waterdicht is én nog steeds comfortabel draagt. en alle ritsen en klittenbanden werken nog.
Het pak heeft zelfs vorig jaar een schuivertje overleeft van ong 30km/h zonder noemenswaardige schade: kleine franje op de knie, maar niks door, en nog steeds waterdicht!

Toen ik ging shoppen voor een vervanger van mijn vorige pak, ging ik kijken voor een Kushitani, Dane of Hein-Gericke in de prijsrange 800-1000euro (voor broek+jas) en had eigenlijk op papier al een grote voorkeur/keuze gemaakt voor een kushitani-pak met Gore-tex XCR (destijds net nieuw) wat betekende dat het pak niet alleen waterdicht, maar ook beter waterafstotend zou zijn.
Echter helaas hadden ze dat pak niet in mijn maat, Wel een vergelijkbare van Dane. maar ik vond die pakken erg stug en restrictief in beweging en zeker icm de lengte van de jas oncomfortabel op een sportieve motor.
uiteindelijk ben ik toch met een gore-tex Z-liner (wat ik eigenlijk niet wilde) naar buiten gelopen omdat dit pak (ook al is het textiel) supercomfortabel zit zelfs in een sportieve houding. (korte jas, met veel stretch-panelen en geen flapper-textiel)
Helaas is (zoals verwacht) de waterafstotendheid na 5 jaar wel weg, maar nog altijd 100% waterdicht zelfs na een hoosbui van een uur. geen spijt van!

Ik weet niet of, en hoeveel beter Rukka's topmodellen zijn, maar de prijs schrikt mij wel af.
Echter als je 365dgn/jr rijd, is goede kleding geen slechte investering!
Vaak blijven de duurdere modellen (geld ook voor bijv. helm en laarzen) langer vormvast en comfortabel..
 
Laatst bewerkt:
Het meest opvallende vond ik altijd het nubuck pack. Zijn er werkelijk mensen die daar in gezien willen worden?
Ik heb 'm... ;) Tenminste, de BMW Atlantis schijnt gebasseerd te zijn op dat Rukka leren pak. Die van mij is ook van Nubuck. Prima ding en het loopt ook lekker. Handig voor als je ergens in een stadje rondloopt. Ben je tenmiste niet de gebochelde van Notre Dame.

bmw-atlantis.jpg


En hoe het eruit ziet vind ik secundair, functie is belangrijker. En ik kon het kopen voor €400...scheelde toch weer dik €1000 tov nieuwprijs.
 
Een goed Goretex pak lekt absoluut niet door in een hoosbui.

Nadeel van álle pakken met een vochtwerend membraan (dus ook Goretex) is dat het bij warm weer niet werkt. Het membraan laat geen vocht door van de koude naar de warme kant, wel andersom. Met het zonnetje op je pak (waardoor de buitenkant warmer wordt) en vervolgens een hoosbui heb je dus een probleem. Bovendien ademt het pak dan ook niet, om dezelfde reden.
Nóg een nadeel is dat, als je het pak na een hoosbui ophangt, het vocht er doorheen trekt, zodat je een uurtje later in een klef pak stapt.Zelfs bij de helmen, waar wel een keuring voor bestaat, gaat het om minimale eisen. Je kunt dus niet zien welke helm ruimschoots of maar nét aan voldoet.

Of je een (goedgekeurd..) pak verplicht moet stellen, goeie vraag. Maar die keuring lijkt me wel een goede zaak.
Hmkay, als dat zo is, dan blijft een regenpak eigenlijk de enige fatsoenlijke oplossing voor alle gevallen. Of iig in de zomer gewoon een zomerpak en de regenoverall mee, en in de winter dan Gore-Tex.
Het gekke is, dat ik van de week in een hoosbui reed, en mijn jas waterdicht was, en mijn broek wel een vergiet leek, uiteraard horen broek en jas bij elkaar, dus zelfde pak ;) Ik zal eens kijken of ik kan uitvlooien wie dat spul importeert, en er een mailtje aan wagen; misschien valt er wel een nieuw membraam uit te slepen, want daarmee is duidelijk iets mis.

Mbt dat hesjes en motorpakken verhaal; kan ik alleen maar zeggen dat ik het absolute waanzin vind om een fluthesje verplicht te stellen, terwijl wat je daar onder draagt eigenlijk niet uitmaakt. Ik ga daar tzt ook gegarandeerd bonnen voor oplopen, want dat ga ik gewoon weigeren. magoed; laten we eerst maar eens afwachten óf het allemaal gaat gebeuren ;)
 
Ik ben 1,5 jaar geleden afgestapt met een km 0f 70 per in de bocht, vol met mijn elleboog tegen de vangrail. Met Rukka pak aan. Helaas elleboog op 5 plaatsen gebroken, de protectie daar is niet helemaal goed zeg maar. Sindsdien nog niet kunnen rijden, nog steeds aan het revalideren.

Een netje is toch wat anders dan het plastic wat in een pak zit.

Ik was wel fan van Rukka en zou het zo weer aantrekken, zit lekker, waterdicht.
 
Ik denk niet dat je van een pak kan verwachten dat het beschermt tegen botbreuken, aangezien er een kreukelzone is van 4 mm.
Waar ik wel benieuwd naar ben (Lunatic e.a.) of je pak niet door- gescheurt/ geschuurt is tijdens de schuiver.
 
@ Mike Schenk: Ik wist wel dat textiel maar 1 schuifpartij volhoudt. Maar ik had niet gedacht dat 't al bij zo'n lage belasting helemaal fout gaat.

Zo laag is de belasting niet bij schuiven met 30-40km/h nou ook weer niet. Schuiven is iets raars, naarmate je snelheid lager wordt neemt de schuifschade toe. M.a.w. je loopt de meeste schade op in het laatste stukje van jij glijpartij. Daarom is de schade bij 40km/h niet eens zoveel minder dan bij 80.
 
Zo laag is de belasting niet bij schuiven met 30-40km/h nou ook weer niet. Schuiven is iets raars, naarmate je snelheid lager wordt neemt de schuifschade toe. M.a.w. je loopt de meeste schade op in het laatste stukje van jij glijpartij. Daarom is de schade bij 40km/h niet eens zoveel minder dan bij 80.

Hey... niet te snel nu... Dit wordt interessant!

Ik meen dat, bij normaal afremmen, de hoogste vertraging op het eind wordt behaald.
Geen idee hoe dat natuurkundig te verklaren is.
Maar; is dat hetzelfde fenomeen als glijden/afremmen?

Ik meende dat, als je al glijdend 2x zoveel snelheid moet afbouwen, het stof veel meer opwarmt, smelt en dus aan sterkte verliest.

?
 
Ik ben 1,5 jaar geleden afgestapt met een km 0f 70 per in de bocht, vol met mijn elleboog tegen de vangrail. Met Rukka pak aan. Helaas elleboog op 5 plaatsen gebroken, de protectie daar is niet helemaal goed zeg maar. Sindsdien nog niet kunnen rijden, nog steeds aan het revalideren.
Een netje is toch wat anders dan het plastic wat in een pak zit.
Ik was wel fan van Rukka en zou het zo weer aantrekken, zit lekker, waterdicht.

Ik denk toch dat je verwachtingen van die protectie iets te hoog liggen. Zelfs een stalen harnas kan niet voorkomen dat je in zo'n situatie schade oploopt.
 
Ik denk niet dat je van een pak kan verwachten dat het beschermt tegen botbreuken, aangezien er een kreukelzone is van 4 mm.

Die illusie maak ik mezelf niet. Geen enkel pak / protector is in staat zoveel energie te absorberen dat zo'n ongelukkige impact met een vangrail met een blauwe plek eindigt.
-O-

Waar ik wel benieuwd naar ben (Lunatic e.a.) of je pak niet door- gescheurt/ geschuurt is tijdens de schuiver.

Zie m'n foto's hierboven.
 
Dat Dane pak was ook kunststof of leder??

Ik heb geen vertrouwen meer in Cordura en dergelijke. :N

Straks gewoon een goedkoop lederen pak erbij, naast m'n lederen doorwaai-Alpinestars voor de zomerse dagen (waar ik nog steeds op wacht...).

Je zegt dat je nu geen vertrouwen meer hebt in Cordura.
Maar in feite heeft dat spul toch gewoon zijn werk gedaan :?
Wat voor wegdek had je daar trouwens?

Had je verwacht dat het ongeschonden uit de strijd zou komen?
Daar is dat pak niet voor gemaakt hoor.

Enne, dan moet je over op de Armacor ofzoiets, dat is nóg slijtvaster dan Cordura.
 
Een goed Goretex pak lekt absoluut niet door in een hoosbui.

Nadeel van álle pakken met een vochtwerend membraan (dus ook Goretex) is dat het bij warm weer niet werkt. Het membraan laat geen vocht door van de koude naar de warme kant, wel andersom. Met het zonnetje op je pak (waardoor de buitenkant warmer wordt) en vervolgens een hoosbui heb je dus een probleem. Bovendien ademt het pak dan ook niet, om dezelfde reden.
Nóg een nadeel is dat, als je het pak na een hoosbui ophangt, het vocht er doorheen trekt, zodat je een uurtje later in een klef pak stapt.

Dus eigenlijk is een lichte kleur jas beter dan een zwarte...

Dat kleffe van het pak ken ik van mijn huidige HG-pak (Gore tex Z-Liner) niet.
Maar dat zou met een Gore tex Pro Shell (dus gelamineerd) zeker niet het geval
moeten zijn.
Daarvan wordt gezegd: Goed uitschudden en het is weer droog.

...
Helaas is (zoals verwacht) de waterafstotendheid na 5 jaar wel weg, maar nog altijd 100% waterdicht zelfs na een hoosbui van een uur. geen spijt van!
...

Is die waterafstotendheid niet weer terug te brengen met een spuitbus
anti-rain of hoe het ook waar heet? Of mag dat niet van meneer Gore?
 
Laatst bewerkt:
Een goed Goretex pak lekt absoluut niet door in een hoosbui.

Nadeel van álle pakken met een vochtwerend membraan (dus ook Goretex) is dat het bij warm weer niet werkt. Het membraan laat geen vocht door van de koude naar de warme kant, wel andersom. Met het zonnetje op je pak (waardoor de buitenkant warmer wordt) en vervolgens een hoosbui heb je dus een probleem. Bovendien ademt het pak dan ook niet, om dezelfde reden.
Nóg een nadeel is dat, als je het pak na een hoosbui ophangt, het vocht er doorheen trekt, zodat je een uurtje later in een klef pak stapt.
Zelfs bij de helmen, waar wel een keuring voor bestaat, gaat het om minimale eisen. Je kunt dus niet zien welke helm ruimschoots of maar nét aan voldoet.

Of je een (goedgekeurd..) pak verplicht moet stellen, goeie vraag. Maar die keuring lijkt me wel een goede zaak.
Typisch, heb daar geen last van met mijn pak? Maar misschien komt dat omdat het buitenmateriaal zelf van goretex is. :)
 
Dus eigenlijk is een lichte kleur jas beter dan een zwarte...

Dat kleffe van het pak ken ik van mijn huidige HG-pak (Gore tex Z-Liner) niet.
Maar dat zou met een Gore tex Pro Shell (dus gelamineerd) zeker niet het geval
moeten zijn.
Daarvan wordt gezegd: Goed uitschudden en het is weer droog
.Is die waterafstotendheid niet weer terug te brengen met een spuitbus
anti-rain of hoe het ook waar heet? Of mag dat niet van meneer Gore?
Dat kan ik beamen :Y echt ideaal, pak wordt ook nauwelijks zwaarder :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan