Bananeman
MF veteraan
Op donderdag 04 april 2002 20:08 schreef koga_xx het volgende:
Yep.moeilijker ????
Dat is juist het probleem: jij doet dat wel, maar veel andere (onervaren) chauffeurs niet. Bovendien ben je 's avonds vermoeider, waardoor je concentratie en reactievermogen over het algemeen toch al minder zijn.persoonlijk rij ik het liefst in het donker.
doordat het donker is zie alleen zaken die zich in je primaire lichtbundel bevinden, is die niet goed genoeg , pas je snel heid aan !!
Verschil is dat jij overdag niet op die paaltjes zit te letten. Je kijkt recht vooruit, en het wegverloop merk je (bij normaal rijgedrag, dus niet racen e.d.) als het ware op als iets secundairs. Je concentreert je dus niet op het wegverloop, maar dat pik je op doordat je vooruit kijkt en er voldoende signalen (bomen, etc.) zijn die je daarbij helpen.in the middle of nowhere, krijg je in het donker doorgaans toch genoeg informatie door reflector paaltjes, die honderden meters vooruit reflecteren in je secundaire licht bundel
In het donker moet je veel geconcentreerder op dit verloop letten door gebruik te maken van expliciete hints over waar de weg heengaat, zoals inderdaad die paaltjes. Daardoor heb je minder aandacht voor wat er zich verder op de weg afspeelt.
Die lantaarnpalen staan lang niet overal, zeker niet op provinciale wegen.lantarenpalen geven ook informatie betreffende het verloop van de weg ( kilometers ver te zien ), en de naderende zijwegen.
Al dat licht, dus al die belangrijke signalen, kunnen ook in elkaar verdrinken, waardoor belangrijke informatie wordt opgeslokt door informatie die niet relevant is. Bovendien laat elke lichtflits je schrikken omdat het de koplampen van een andere auto kunnen zijn of de onschuldige reflectie van je eigen licht.Bij onverlichte wegen zie je naderende lichtbundels van links en van rechts ook op tijd
omdat alle relevante informatie verlicht is , is het niet zo moeilijk als de meeste denken, dan nog een feit, je wordt niet zo snel afgeleid door de omgeving !!
En als die er niet staan? Hoe zie jij dan nog iets? En ik vraag me af in hoeverre reflectorpaaltjes jou helpen om geparkeerde auto's of overstekende voetgangers te zien.Uitzonderingen zijn er ook in de vorm van voetgangers, en geparkeerde obstakels, maar veelal door gebruik te maken van de reflector paaltjes zijn dit soort dingen ook redelijk snel te ontdekken.
Dit kan soms wat makkelijker zijn, maar dit is een klein voordeel dat niet op kan tegen de grote nadelen en moeilijkheden van in het donker rijden. Bovendien is het herkennen van zijwegen ook gewoon iets dat je met ervaring sneller kunt. Verder staan ze aangegeven met voorrangsborden (vóór of na de zijweg).voor mij is het soms makkelijker in het donker rijden, dan overdag, omdat ik zijwegen ( of de indicatie dat ik een zijweg nader)in het donker veel eerder herken dan overdag !!