's Nachts rijden voor jongere binnenkort verleden

Op donderdag 04 april 2002 20:08 schreef koga_xx het volgende:
moeilijker ????
Yep.

persoonlijk rij ik het liefst in het donker.
doordat het donker is zie alleen zaken die zich in je primaire lichtbundel bevinden, is die niet goed genoeg , pas je snel heid aan !!
Dat is juist het probleem: jij doet dat wel, maar veel andere (onervaren) chauffeurs niet. Bovendien ben je 's avonds vermoeider, waardoor je concentratie en reactievermogen over het algemeen toch al minder zijn.

in the middle of nowhere, krijg je in het donker doorgaans toch genoeg informatie door reflector paaltjes, die honderden meters vooruit reflecteren in je secundaire licht bundel
Verschil is dat jij overdag niet op die paaltjes zit te letten. Je kijkt recht vooruit, en het wegverloop merk je (bij normaal rijgedrag, dus niet racen e.d.) als het ware op als iets secundairs. Je concentreert je dus niet op het wegverloop, maar dat pik je op doordat je vooruit kijkt en er voldoende signalen (bomen, etc.) zijn die je daarbij helpen.

In het donker moet je veel geconcentreerder op dit verloop letten door gebruik te maken van expliciete hints over waar de weg heengaat, zoals inderdaad die paaltjes. Daardoor heb je minder aandacht voor wat er zich verder op de weg afspeelt.

lantarenpalen geven ook informatie betreffende het verloop van de weg ( kilometers ver te zien ), en de naderende zijwegen.
Die lantaarnpalen staan lang niet overal, zeker niet op provinciale wegen.

Bij onverlichte wegen zie je naderende lichtbundels van links en van rechts ook op tijd
omdat alle relevante informatie verlicht is , is het niet zo moeilijk als de meeste denken, dan nog een feit, je wordt niet zo snel afgeleid door de omgeving !!
Al dat licht, dus al die belangrijke signalen, kunnen ook in elkaar verdrinken, waardoor belangrijke informatie wordt opgeslokt door informatie die niet relevant is. Bovendien laat elke lichtflits je schrikken omdat het de koplampen van een andere auto kunnen zijn of de onschuldige reflectie van je eigen licht.

Uitzonderingen zijn er ook in de vorm van voetgangers, en geparkeerde obstakels, maar veelal door gebruik te maken van de reflector paaltjes zijn dit soort dingen ook redelijk snel te ontdekken.
En als die er niet staan? Hoe zie jij dan nog iets? En ik vraag me af in hoeverre reflectorpaaltjes jou helpen om geparkeerde auto's of overstekende voetgangers te zien. :? :?

voor mij is het soms makkelijker in het donker rijden, dan overdag, omdat ik zijwegen ( of de indicatie dat ik een zijweg nader)in het donker veel eerder herken dan overdag !!
Dit kan soms wat makkelijker zijn, maar dit is een klein voordeel dat niet op kan tegen de grote nadelen en moeilijkheden van in het donker rijden. Bovendien is het herkennen van zijwegen ook gewoon iets dat je met ervaring sneller kunt. Verder staan ze aangegeven met voorrangsborden (vóór of na de zijweg).
 
Na dis echt weer zo'n achtelijke iets.....

Jongeren niet 's nachts rijden, ik heb nu een half jaar me rijbewijs en ben 18 en zou het echt ronduit belachelijk vinden dat ik niet 's nachts zou mogen rijden :( kweet gewoon nie wak moet typen.... :r :r :r

Verbod om passagiers te vervoeren, maar natuurlijk, elke jongere in z'n eigen auto ergens heen... |: ( slaat ook al compleet nergens op :(

Alleen onder begeleiding rijden, euh doe je dit al niet tijdens het lessen :? en dan nog, gister reed ik met iemand die me alleen maar zat aan te sporen geef eens een beetje gas jo...

Al lijkt mij dat dit soort regels weinig kans hebben, toch vind ik het echt een belachelijke gedachte :(

:j FUCK YOU OVERHEID :j
 
Na dis echt weer zo'n achtelijke iets.....

Jongeren niet 's nachts rijden, ik heb nu een half jaar me rijbewijs en ben 18 en zou het echt ronduit belachelijk vinden dat ik niet 's nachts zou mogen rijden :( kweet gewoon nie wak moet typen.... :r :r :r

Verbod om passagiers te vervoeren, maar natuurlijk, elke jongere in z'n eigen auto ergens heen... |: ( slaat ook al compleet nergens op :(

Alleen onder begeleiding rijden, euh doe je dit al niet tijdens het lessen :? en dan nog, gister reed ik met iemand die me alleen maar zat aan te sporen geef eens een beetje gas jo...

Al lijkt mij dat dit soort regels weinig kans hebben, toch vind ik het echt een belachelijke gedachte :(

:j FUCK YOU OVERHEID :j

:^
 
[...]
En als die er niet staan? Hoe zie jij dan nog iets? En ik vraag me af in hoeverre reflectorpaaltjes jou helpen om geparkeerde auto's of overstekende voetgangers te zien. :? :?
luister,,,,, rode reflectors rechts, witte reflectors links, dat is heel de clou. !!

bocht naar rechts, :r echte streep van rode reflectoren, en witte reflectoren die er in een bocht naar toe lopen !!

bocht naar links , : rechte streep van witte reflectoren, en rode reflectoren die er in een bocht naar toe lopen

bij een overstekende voetganger, wordt de reflectie bundel gedurende korte tijd onderbroken, wissellend van paaltje naar paaltje !!


bij een geparkeerd object ben je ineens de reflectie van een aantal paaltjes kwijt.


hopenlijk is dit duidelijk ???
 
bij een overstekende voetganger, wordt de reflectie bundel gedurende korte tijd onderbroken, wissellend van paaltje naar paaltje !!
Kom op, dit geloof je zelf toch niet he? Dat zie je gewoon niet duidelijk genoeg, punt. Als je af moet leiden of een voetganger oversteekt uit het feit of je een paaltje al dan niet ziet, dan ben je al te traag. Het is geen directe informatie, maar allemaal afgeleid.

bij een geparkeerd object ben je ineens de reflectie van een aantal paaltjes kwijt.
Zelfde verhaal.

De rest van mijn reply was te veel werk om op te replyen, of had je gewoon niet nog zo'n geniaal antwoord paraat?
 
dit is weer erg leuk ik kan over luttele maandjes gaan lessen, ik heb al temaken met dat tijdelijke rijbewijs gelul en dan ook nog niet 's nachts rijden nou leuk is dat, strax zeker ook geen snelwegen.

ik heb zelfs nog nooit dronken op de (normale, trppers etc...) fiets gezeten
 
Ik ben ook zo oud geweest en zou niet blij zijn met dit nieuws..onzin dus,ervaring doe je op met rijden en niet met allerlij beperkingen.
Enne de politie krijg het dan wel zogenaamd erg druk met als die controle's .....zeg hou oud ben jij jochie.......
Zie je het al voor je al die jonge gasten/meisjes hard rijdend naar huis om op tijd binnen te zijn,daar krijg je vast brokken van.
 
Ze kunnen beter "s avonds om 4 uur veel te hard rijden dan overdag.. Al dat gezeik steeds over mijn leeftijd genoten.. Ja sommige drinken als ze auto rijden (IK doe dat overigens NIET maar rijd wel regelmatig tehard mijn probleem) maar dat doen oudere mensen ook. Ik keur dat drinken ook niet goed zeker niet want je hebt ook verantwoording over je passagiers en laat staan als je iemand anders aanrijd. Maar NIET IEDEREEN is zo dus donder maar met je opmerking "KUTKIDS" :( :( :( :( :( :(

Ik vind dat ze van "die" leeftijd in een kart moeten beginnen }) ;)

(nu moet ik eerlijkheids halve zeggen dat ik ook wel eens een beetje roekenloos ben geweest)
 
sorry hoor maar hier wil ik dus absoluut ff commentaar opgeven!!!
Toen ik die opmerkingen van jullie over de extra maatregelen las werd ik best wel een beetje erg woest en heb meteen aan mn vriendje (schamperd) gevraagd hoe ik hier op kan reageren.
Ik ben namelijk bijna 21 en moet nog met mn rijbewijs beginnen. Ik hoor naar mijn weten niet onder die 'kutkids' en ik word wel de dupe van deze maatregelen. Hier zouden jullie ook aan moeten denken voordat jullie beginnen te lullen over 'kutkids'

Zo dit moest ik even kwijt
groet jettie

edit door schampie
dit moest een reactie zijn op wkgp zoals jullie zien.
en ik stond nog ingelogt op hun com
vandaar de poost onder mijn naam.

groeten schampie
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook zo oud geweest en zou niet blij zijn met dit nieuws..onzin dus,ervaring doe je op met rijden en niet met allerlij beperkingen.
Enne de politie krijg het dan wel zogenaamd erg druk met als die controle's .....zeg hou oud ben jij jochie.......
Zie je het al voor je al die jonge gasten/meisjes hard rijdend naar huis om op tijd binnen te zijn,daar krijg je vast brokken van.

Weer een nieuwe manier om jonge mensen met vaak niet al te veel geldjes te bedonderen.
:( :( :(
:( :( :(
:( :( :(

Gelukkig val ik niet meer onder die regeling...
 
een klein vraagjes: wie gaat dit controleren
waarschijnlijk dezelfde mensen die nu op drank controleren. =-> pakkans nihil=-> niemand houd zich eraan.

als ze nu eens net zo hard op drank controleren als op snelheid .

je moet ze eens de kost geven ,die mensen die op een dood normale dag met drank op achter het stuur zitten(veel zakenmensen).

ik wil Spee als drankcontroleur .
 
Ik heb het ff snel gelezen, maar in grote lijnen ben ik het met wKGP eens. Potverdorie, niet 's nachts rijden..... Hallo!! Laat die auto dan helemaal maar zitten.(Zowiezo natuurlijk, want ik heb alleen een motor-gelukkig. Maar goed als ik zou werken was dat anders)
Ik ben het nogal erg mee eens dat er meer gecontroleerd moet worden op drinken en rijden. Ik ken persoonlijk veel meer ouderen die rijden&drinken dan jongeren, die kiezen er meestal 1 uit om te rijden. En wie dat niet doet: ongeloofelijke eikels!
Maar goed, het is dus een feit dat er 's nachts veel ongelukken gebeuren? Persoonlijk vind ik het moeilijker 's avonds de weg te zien (op de secundaire wegen, zonder verlichting en niet overal van die paaltjes), maar daar pas ik m'n snelheid op aan en vind ik het voor de rest 's avonds echt makkelijker. Zeker op een snelweg met licht.
Ik ben ook meer voor op herhaling voor je rijbewijs, maar 1x afrijden zegt eigenlijk zo weinig, je kunt je die ene keer best aan alle regels houden dus.
 
Ik voel me ook geroepen om even te reageren (ik maak namelijk deel uit van de beoogde doelgroep)

Wat een gelul. Ik werk in ploegendienst. Hoe moet ik dan in hemelsnaam thuiskomen na b.v. een nacht of avond dienst. Met het openbaar vervoer zeker??

Ik vind het zelfs een beetje naar discriminatie neigen. Omdat statistieken uitwijzen dat jongeren vaker een nachtelijk ongeluk met een auto krijgen het maar helemaal verbieden??? Dat is het zelfde als b.v. (ik noem maar een zijstraat.) Statistieken wijzen uit dat 2/3 van de nederlandse gevangenissen vol zitten met mensen van allochtone afkomst. Dit zou dan inhouden dat je alle allochtone het land uit zou moeten gooien (lijk mij complete bull-shit :j )

Zo'n wet is niet haalbaar en absoluut discriminatie :j
 
Als je het zo zou bekijken mogen alle jongens/mannen onder de 24 geen rijbewijs halen want dat is de grootste groep onder de jeugd die ongelukken krijgt/veroorzaakt. (Geen slecht plan overigens ;) )
Dan kunnen we wel bezig blijven.
 
Dit is de mening van een vereniging, dus wees niet bang, zal niet doorgevoerd worden. Maanden terug stond dit al eens in het nieuws, ze willen ook de snelheid op de snelweg verlagen naar 80km/u ofzo.

Heb nu bijna 2 jaar auto & motorrijbewijs, en ik niet 's nachts rijden? Mochten ze me willen naaien omdat ik 21 ben, 's nachts rijden blijf ik doen. Doe ik al vanaf dag 1 en zal dit blijven doen. Asociaal rijd ik alleen op de motor })
 
Pas dit ook toe onder bolletjesslikkers!

- alleen overdag slikken
- verbod om passagiers te slikken
- alleen onder begeleiding slikken



:}
 
laten ze bejaarden een avondklok geven... :}

Het zijn toch echt de jongeren die de ongelukken veroorzaken. Dit weekend hele berg dooien. Waren bijna allemaal jongeren die onverantwoordelijk en/of met drank op reden. Niet dat ik het eens ben met de maatregelen trouwens. Je kunt niet de hele doelgroep zwaar de dupe laten worden van het gekut van een minderheid. Lijkt me handiger als ze veel meer op alcohol gebruik gaan controleren en associaal rijgedrag. Helaas is flitsen makkelijker :(
 
Jah, ik zou zeggen pak de (mijn) voorruit af...

Gisteren, zie sign, moest ik vol in de remmen in de auto omdat ik, 5 seconden, zat te suffen achter het stuur. (terwijl ik normaal altijd super alert ben bla bla)

Dat hele concept auto is onveilig. Je zit afgeschermd van alles, met luxe om je heen, afleiding genoeg...
 
Het zijn wel de jongeren, maar net als islamieten, turken en marokkanen kan je niet alles over één kam scheren !

Hier zijn veel lui de dupe van, het zijn de asootjes die dit soort onzin veroorzaken, muziek op volume standje : MAX. Beetje bellen ondertussen en hard scheuren...

Overigens kunnen ouderen ook niet rijden, ze durfen niet 100 te rijden en invoegen is altijd om te huilen. Ik stel dan liever voor om ALS deze regel wordt doorgevoerd, dan men via een of andere praktijktoets wel 's nachts mag rijden..
Maarja dan halen de sjonnies 'm ook :)

Ach ben niet bang hiervoor, aangezien ik al een tijdje op de weg zit, hoef ik niet mee te doen lijkt me :) Wat is het verschil met 's avonds en 's nachts ? donker = donker, in de winter moet je je 's avonds na je werk dus naar huis laten brengen :)
 
...de meeste zelfmoorden gebeuren met treinen... laten we treinen afschaffen!
Is dat echt nodig? Zijn het aantal zelfdodingen door middel van treinen de afgelopen 2 jaar niet drastisch gedaald? Immers iemand die zich zelf met een trein om wil brengen, heeft tegenwoordig minimaal een half uur langer bedenktijd...
 
Ik heb geen zin om iedereen hier te quoten, maar zal even mijn eigen mening op de hier aangesneden onderwerpen geven.

- Punten rijbewijs: Heel goed, maar ik zou dus willen zien dat bijv. iemand die met drank en passagiers achter het stuur zit gelijk al zijn 3 punten kwijt is.

- Tijdelijk rijbewijs voor 1 jaar: Lijkt me niet verstandig, niet iedereen is in de financiele positie om, na het behalen van het rijbewijs, een auto te kopen.

- Avondklok: Zou kunnen, maar dan wel met wat kantekeningen;
. Alleen in combinatie met een passagiersverbod.
. Mensen in de continu moeten vrijstelling kunnen krijgen op de route van huis naar werk.
. Uitzondering voor rijden met ouderlijktoezicht.

- Vermogens restrictie: Volgens mij zorgen de verzekeringen hier al een beetje voor, een GTi kost een persoon onder de 24 kapitalen.

Verder lijkt het me verstandig dat iedereen, dus niet alleen ouderen, tijdens het vernieuwen van het rijbewijs verplicht een theorie-examen en een medische keuring moeten ondergaan. Op deze manier krijgt iedereen eens in de 10 jaar een controle op de kennis van de nieuwe en oude regels.
 
Laatst bewerkt:
Wij beginnen zo langzamerhand een maatschappij te krijgen waar we iedere vorm van risico uit willen sluiten. Dat gaat dus gewoon niet, als je jong bent (of zoals ik niet meer zo heel erg) neem je gewoon wat meer risico's. Dat hoort bij het opgroeien en daar vallen ook doden bij; is altijd zo geweest, zal ook zo blijven. Straks bekleden we heel Nederland met schuimrubber, is iedere discotheek één grote nooduitgang met ingebouwde alcoholcontrole en worden we allemaal 200 jaar oud! :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan