S1000RR VS K1300S Dilemma ( student )

TheNumberOne

Rookie
6 dec 2009
12
0
Hey Motor-Forum bezoeker,

Ik zit met een groot dilemma! :N Ik heb gezien dat er veel K1300S en S1000RR motorrijders zijn op dit forum vandaar dat het me handig leek mijn vraag hier te stellen. Heb al aardig wat google werk achter me maar ik kom er echt niet uit.

Nog een aantal maanden en ik ben eindelijk van mijn lichte rijbewijs af. Motorrijden doe ik met heel veel plezier en sinds het vergaren van een hoop informatie is mijn techniek ook erg goed geworden.

Ik gebruik de motor voor :
- School/stages ( hele jaar door )
- Vakanties
- Fun rijden

Mijn eerste/huidige motor is een FZ6 aangezien ik toendertijd Yamaha fan was. Maar hoe meer ik las en te weten kwam is mijn aandacht helemaal naar BMW gegaan. Nu heb ik hard gespaard en kan ik ook een leuke BMW kopen

Mijn keuze was eigenlijk al gemaakt: De S1000RR. Ongelooflijk veel power, de sensatie, bruut uiterlijk en een beest op het circuit. Maar hoe dichterbij ik bij mijn zware rijbewijs kom, hoe meer ik op de feiten wordt gedrukt.

Ik ben van plan erg lange tour ritten te maken, die al een soort van gepland zijn. ( van meerdere duizenden kilometers achter elkaar) Ook rij ik in de winter, etc. Verder ben ik Verder maak ik zelf ook veel filmpjes ( bewerk ) met GoPro Hero ( heb zelfs de black edition besteld )

De S1000RR is waanzinnig, maar is het wel verstandig in mijn geval? Of ga ik toch meer plezier beleven aan een K1300S.

Ik hoor graag jullie meningen om mijn keuze te maken =]


hornig-s1000rr-umbau-2012-1g-1.jpg


2013-BMW-K1300S3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo dat zijn nogal verschillende beestjes....

Toevallig rijd ik zelf regelmatig op de s1000rr van mijn pa rond en dat ding is echt een beest, maar o zo heerlijk. Ik ben er een dagje mee naar de eiffel geweest, 670 km op 1 dag. Ik was redelijk gebroken maar het was zeker te doen.

En dan in vergelijking met een k1300, daar heb ik nog nooit op gereden maar kan me voorstellen dat een lange rit daar makkelijk op uit te houden is.

Hoe is je rijstijl? Wat voor wegen rijd je voornamelijk? Ga je wel eens het circuit op?
Mijn keus zou sowieso de s1000rr zijn zelfs voor een vakantie. (ga zelf komend jaar met mijn r6 naar griekenland) Het plezier wat dat ding geeft is niet normaal
 
Laatst bewerkt:
Hands down de 1300S...

De S1000 is maar op 1 plek beter, het circuit. De 1300S rijdt veel minder zenuwachtig zowel qua motorkarakter als qua stuurgedrag.

Hij stuurt nog steeds heel erg goed maar je merkt wel dat hij iets minder scherp is. Koffers eraan, nav erop, en gaan!

Mocht je toch een S1000 willen, ik heb nog een bijna nieuwe staan die weg mag ;)
 
Bedankt voor jullie reacties!

Op je R6 naar Griekenland is wel erg ver! Ik ben wel is op het circuit geweest en het was fantastisch! Maar het blijft toch erg lastige keuze voor mij! Ben een behoorlijk sportieve rijder en we gaan vaak in een groep weg om te scheuren ( waar het kan natuurlijk ) Aan de andere kant is de K1300S toch ook behoorlijk sportief als ik op Youtube kijk. Mijn verstand zegt neem de K1300S aangezien ik in de winter blijf doorrijden en de vakantie 5000KM+ wordt. Daarnaast ga ik ook regelmatig naar België en Maastricht.. Dus ik moet je gelijk geven Ruud. Maar wanneer zijn we verstandig geworden :P

Het duurt nog 2 maanden voordat ik mijn zware rijbewijs hebt dus bedankt voor het aanbod :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!

Op je R6 naar Griekenland is wel erg ver! Ik ben wel is op het circuit geweest en het was fantastisch! Maar het blijft toch erg lastige keuze voor mij! Ben een behoorlijk sportieve rijder en we gaan vaak in een groep weg om te scheuren ( waar het kan natuurlijk ) Aan de andere kant is de K1300S toch ook behoorlijk sportief als ik op Youtube kijk. Mijn verstand zegt neem de K1300S aangezien ik in de winter blijf doorrijden en de vakantie 5000KM+ wordt. Daarnaast ga ik ook regelmatig naar België en Maastricht.. Dus ik moet je gelijk geven Ruud. Maar wanneer zijn we verstandig geworden :P

Het duurt nog 2 maanden voordat ik mijn zware rijbewijs hebt dus bedankt voor het aanbod :)

k1300s lijkt mij ook een fijne motor hoor en zoals Ruud al zegt kun je er waarschijnlijk ook nog eens lekker mee sturen. Ik denk dat je geen foute keus kunt maken.

Zie de s1000rr als een 600je met een bulk power waar je U tegen zegt. Als je op sport/race gebied het beste wilt en dat geeft je een lekker gevoel (wat ik zeker snap) volg je hart en ga voor de s1000rr.

Waarschijnlijk kun je met beide even gelukkig worden.
 
Die keus heb ik zelf ook voorgestaan, toch voor de S1000RR gekozen en nu de HP4, niet omdat ik alle power kan benutten, danwel op een circuit kom.

Motorrijden gaat over power and handling, daar komt de K13S iets te kort ( niet qua power, wel qua gewicht en ook de lange wielbasis) De S1RR is op de combi onverslaanbaar, licht, wendbaar/agiel en ///M Power *O* Simpelweg een heerlijk ding om op te rijden, dat kan heel snel, maar ook in het normale dagelijkse verkeer is het een zeer goedmoedig apparaat om te gebruiken, zeer makkelijk te rijden, en short shiften doet ie ook heel lekker dus je hoeft c.q. kunt niet altijd in het rode toerenbereik IMHO Ik wil zo`n ding om dat ik er mee kan rijden, op mijn eigen competenties, niet omdat ik claim sneller te zijn dan wie dan ook, dat boeit me niets, ik ben de langzaamste S1RR rijder, daar kan ik heel goed mee leven. Zelfs als het ding op de stander sta krijg ik er nog een big smile :9~ :) van, ik geniet er van, daar is waar het om gaat!
Zelfde als met mijn 1M, niet moeders mooiste, maar wat geeft dat ding een rij plezier, precies waarom ik die kar wilde, handling, agiliteit, power, brute stance, kortom; maximaal genieten

Nu reis ik niet heel ver op de motor, wellicht dat daar de K13S in het voordeel is, zeker ook de onderhoudsvrije cardan,maar er zijn er genoeg die voor lange tripjes ook de S1RR gebruiken.

Succes met de keuze, kan niet verkeerd gaan lijkt me...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een BMW K1300R en heb hiervoor een GSX R600 gehad en ben met beide in Barcelona geweest en een rit van ong 6000 km gemaakt. De rit op de supersport wasleuk maar na verloop van tijd kreeg ik last van mn nek. Spullen meenemen was ook geen probleem met een simpele tas op de kont.

De BMW heeft met lange ritten totaal nergens last van.. Ook al is het een semi naked ik ben in 12 uurtjes vanuit Spanje naar huis gereden (1500 km) en fit thuis. Super comfortabel, veel kracht en betrouwbaar!

De cardan is echt super want je hebt bijna geen onderhoud. Vooral als je elke dag rijdt is het heerlijk.

De S1000RR geeft denk ik wel een grotere kick dan de 1300S maar beide zijn goede machines
 
Die keus heb ik zelf ook voorgestaan, toch voor de S1000RR gekozen en nu de HP4, niet omdat ik alle power kan benutten, danwel op een circuit kom.

Motorrijden gaat over power and handling, daar komt de K13S iets te kort ( niet qua power, wel qua gewicht en ook de lange wielbasis) De S1RR is op de combi onverslaanbaar, licht, wendbaar/agiel en ///M Power *O*

De S1000 is zeker wendbaar, heeft zeker veel vermogen en is zeker lichtvoetig. De 1300S doet er echter niet veel voor onder. Voor op de openbare weg is de 1300S is zelfs fijner om te rijden vind ik, zoveel meer rust.

Zoals je ziet, verschillende meningen dus PROEFRIJDEN ;)
 
Ik heb nu een BMW K1300R en heb hiervoor een GSX R600 gehad en ben met beide in Barcelona geweest en een rit van ong 6000 km gemaakt. De rit op de supersport wasleuk maar na verloop van tijd kreeg ik last van mn nek. Spullen meenemen was ook geen probleem met een simpele tas op de kont.

De BMW heeft met lange ritten totaal nergens last van.. Ook al is het een semi naked ik ben in 12 uurtjes vanuit Spanje naar huis gereden (1500 km) en fit thuis. Super comfortabel, veel kracht en betrouwbaar!

De cardan is echt super want je hebt bijna geen onderhoud. Vooral als je elke dag rijdt is het heerlijk.

De S1000RR geeft denk ik wel een grotere kick dan de 1300S maar beide zijn goede machines

Is inderdaad de 1300R geen optie voor je (ts)?
Vooral in de bmw m kleuren een hele dikke naked!
 
Zoals het er nu uitziet ga ik denk eerder voor de K1300S dan voor de S1000RR. Gewoon omdat ik er waarschijnlijk veel meer aan heb. Proefrijden wou ik eigenlijk voorkomen, maar misschien toch handig om het te doen :P Het is altijd al een gigantische verbetering ten opzichte van mijn FZ6 Fazer.

Bedankt mensen!
 
Ik heb beide gereden voor ik op mijn RR stapte, en ik rij bovendien nog steeds met regelmaat op de 1300 voor m'n werk.

De 1300S is een sport toermotor. Lange wielbasis zodat hij stabiel is op hoge snelheid, niet gebouwd om superlicht te zijn, maar hij leid toch het rijtje waar ook de ZZR1400 en de GSXR-1300 toe behoren. Ook heeft hij een bom aan snufjes onder de leden. In tegenstelling tot de RR, die na 5 minuten 300+ toch wel je nekspieren pijn laat doen, kan dat op de 1300S prima. Maar daarmee eindigt mijn lijstje met pluspunten ook wel. Het ABS en ASC is typisch kleuterig duits; ABS grijpt al in nog voordat de achterkant uberhaupt uit de veren komt, en wheelies zijn helemaal verboten. Ook is ie begrensd op 285, als je wat ouder bent geef je daar niet om, maar ik en jij uiteraard wel want wij zijn nog jong. :+ De rechtuitstabiliteit is super, maar bij het bochtenwerk merk je toch wel dat je een motor meehebt die even bijna 50 kilo meer weegt dan de RR.

De RR daarintegen is een supersport, zit voor een SS nog erg comfortabel, en stuurt als een mes. Zoals ik al zei wordt er dan uiteraard ingeleverd op rechtuitstabiliteit, maar even kort 300+ rijden (ik heb 318 gezien op m'n GPS, teller geeft niet meer dan 299 aan) kan prima. Enige wheelie-, KD- en gasbeheersing zijn wel gewenst, want omdat dat kreng zo licht is zit je in de eerste drie versnellingen vaak te focussen om het voorwiel aan de straat te houden.

Onder de streep kies ik toch voor de RR. Waarom? Je wil toch groeien in je voertuigbeheersing (neem ik aan dan), en de 1300 is daar wat minder geschikt voor. Op de 1300 kan je dan eventueel wel weer wat meer meenemen op vakantie, maar BMW levert voor de RR ook een aardig grote (en mooie) achtertas en tanktas.

Wat mij betreft is de 1300S meer een motor voor de wat minder wild rijdende motorrijder, die het rechte stuk af en toe wil beheersen, maar die je niet iedere bocht met z'n knie aan de grond ziet raggen. De RR is daar een stuk beter geschikt voor.

En zoals altijd: Proefrijden zegt meer dan ik of ieder ander uit kan leggen.

Oja, tegen de winter kunnen ze beide niet weet ik uit ervaring. Maar dat heeft meer te maken met de generatie motorfietsen dan de modellen specifiek. Alles flikkert tegenwoordig nagenoeg uit elkaar door pekel, een brommer van 10 jaar ouder heeft daar veel minder last van.
 
Laatst bewerkt:
S1000RR is denk ik prima te doen als fiets voor alles wat jij wilt. Ben zelf ook student en rijd met een Honda SP1 (stuk zwaarder en stugger dan de huidige 1000 generatie). Hiermee heb ik o.a. de nodige weekenden in het buitenland (Ardennen enz.) gereden en een grote trip in Frankrijk waaronder de Route Des Grandes Alps (met volle bepakking). Fysiek is de belasting wel een stuk hoger dan met een Triumph Speed Triple waar ik een jaar eerder mee de Pyreneeën in ben geweest. Als ik de keuze had tussen de S1000RR en de K1300S zou ik voor de S1000RR gaan. Oogt een stuk mooier en als je het lichamelijk aan kunt prima te doen voor vakanties enz. 8-)

Edit:

Ik zou de FZ6 erbij houden indien mogelijk voor de winter, zonde van je dikke BMW
 
Laatst bewerkt:
Dam! De keus blijft gewoon gigantisch lastig. En toch denk ik zelf ook dat ik veel meer plezier gaat hebben met de S1000RR. Ik ben pas 20 jaar dus over dat touren moet ik me niet te druk maken. Wel het feit natuurlijk dat dit het beste leeftijd voor zo'n bike is.

Heb nog een beetje zitten googlen en zie dat er meer mensen gigantische tourtochten doen op de S1000RR. Ze hebben dan wel iets met hun stuur gedaan zodat je wat relaxer zit. maar hij schijnt al erg comfortabel te zitten van zichzelf. Bagage is ook geen probleem heb gezien. Snelheid ben ik altijd fan van maar 318 geweldig haha :P

Maar dan wacht ik wel tot me hele stage is afgelopen rond de zomer en ga ik meteen voor de HP4 aangezien die DDC heeft :)

Heel erg bedankt mensen :D
 
Laatst bewerkt:
Dam! De keus blijft gewoon gigantisch lastig. En toch denk ik zelf ook dat ik veel meer plezier gaat hebben met de S1000RR. Ik ben pas 20 jaar dus over dat touren moet ik me niet te druk maken. Wel het feit natuurlijk dat dit het beste leeftijd voor zo'n bike is.

Heb nog een beetje zitten googlen en zie dat er meer mensen gigantische tourtochten doen op de S1000RR. Ze hebben dan wel iets met hun stuur gedaan zodat je wat relaxer zit. maar hij schijnt al erg comfortabel te zitten van zichzelf. Bagage is ook geen probleem heb gezien. Snelheid ben ik altijd fan van maar 318 geweldig haha :P

Maar dan wacht ik wel tot me hele stage is afgelopen rond de zomer en ga ik meteen voor de HP4 aangezien die DDC heeft :)

Heel erg bedankt mensen :D

Ik ben ook 20 hoor, en vermaak me uitstekend. :+

Let wel op, dat als je gaat pompen met dat ding je alvast een back-up oid regelt wat betreft vervoer zonder rijbewijs. :P
 
Ik ben ook 20 hoor, en vermaak me uitstekend. :+

Let wel op, dat als je gaat pompen met dat ding je alvast een back-up oid regelt wat betreft vervoer zonder rijbewijs. :P

Haha, ik heb altijd nog de OV-chipkaart waarmee ik naar school kan. Maar ik ga ervan uit dat met een beetje goed verstand me rijbewijs niet gaat kwijtraken. Maar dat is natuurlijk erg makkelijk praten :P
 
Wat een dilemma als student. :+
 
Laatst bewerkt:
Gewoon sparen jongen. Na je fulltime baan nog een keer in de avonduren dooorrrrrr.

Slopend, maar des te fijner als je eindelijk je prijs op gaat halen. :9~ :9~ :9~ :9~ :9~~
Ik ga in de avonduren doooooorrrr na de fulltime baan, maar trainen voor de marathon en de kinders op bed leggen verdient niet veel. Kost alleen maar. :+
 
Laatst bewerkt:
De keus zou voor mij vrij simpel zijn, de K1300S door zijn allround karakter, vermogen, cardan en het zeer hoge fun gehalte. Maar, weet wel waar je aan begint. Aankoop is een maar, weet wel dat onderhoud van een BMW knap geld kan kosten, het ding zit vol met computers en er kan héél véél aan kapot gaan. Zelf onderhoud doen is een stuk beperkter geworden. Als student zou ik me toch maar even goed achter de oren krabben en steek je vooral niet in de schulden.....

Stel anders je vraag ook eens hier Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport Topic VI: The Power Is Here

hier http://www.bmw-k-forum.com/forum/

Of hier http://www.blackbirdownersclub.eu/phpBB3/viewforum.php?f=71
 
Laatst bewerkt:
Gewoon die s1000rr kopen, je bent jong dus zithouding hoef je nog niet echt naar te kijken. Zelf heb ik ook een rr, al redelijk lange ritten mee gedaan en nooit ergens last van gehad.
In de winter doorrijden lijkt me niet zon goed plan aangezien hij dan onder je kont wegrot (eigenlijk alle moderne motoren.)
 
Ik snap dat "gezeur" over onderhoud nooit zo goed..........je koopt een fiets van dik €20K, 2 jaar garantie, en 1 keer een beurtje per jaar.

Met de S1RR Carbon Edition a €24.990,-- welgeteld de volgende kosten in 30 maanden;

1 inloopbeurt na 1000km, a raison van €132,--

2 jaarlijkse beurt, met olie/filter en remvloeistof vervangen a €196,--

Onder garantie de schakelaars unit links vervangen

Kortom; waar gaat het over tov het aanschaf bedrag ?? Mocht je gaan twijfelen betreffende aanvullende kosten dan kan je beter geheel geen motor aanschaffen lijkt me.....
 
Laatst bewerkt:
Ik snap dat "gezeur" over onderhoud nooit zo goed..........je koopt een fiets van dik €20K, 2 jaar garantie, en 1 keer een beurtje per jaar.

Met de S1RR Carbon Edition a €24.990,-- welgeteld de volgende kosten in 30 maanden;

1 inloopbeurt na 1000km, a raison van €132,--

2 jaarlijkse beurt, met olie/filter en remvloeistof vervangen a €196,--

Onder garantie de schakelaars unit links vervangen

Kortom; waar gaat het over tov het aanschaf bedrag ?? Mocht je gaan twijfelen betreffende aanvullende kosten dan kan je beter geheel geen motor aanschaffen lijkt me.....

Hoeveel rij je? Met 5000km erop valt het onderhoud wel mee ja.

Overigens is de K1300S nogal, kuch, gevoeliger voor mankementen dan de RR. Daarintegen kost de 30.000km beurt wel ongeloofelijk veel tijd (en geld).
 
Voor 30K km inruilen dus............ :+ _O-


Wel raar dat de K13S, als "uitgerijpte" fiets nog zoveel issues kent, zeker tov een S1RR......
 
Laatst bewerkt:
Als je praat over een nieuwe fiets met dus fabrieksgarantie zit je goed. Bij mij is inmiddels voor zo'n €2000,- onder garantie gerepareerd. Een maat van me moest een compleet gaskleppenhuis laten vervangen wat niet onder garantie viel. Een andere maat van me, ESA naar de klote en geen garantie. Hier wordt je dus niet echt vrolijk van.

Onderhoudsbeurten kunnen daarnaast gewoonweg duur uitvallen. Verder moet je er rekening mee houden dat een S de eerste 10.000km ~20.000km veel olie verbruikt, wat op kan lopen tot 1 liter per 1000km en dit à €20,- per liter. De een vind dit dus gezeur maar het is wel een realiteit. Als je dan ook nog eens geen vaste baan hebt, studeert en verwacht dat het bij een investering blijft van zo'n €20k dan vergis je je aardig.

Voordat ik ben overgestapt op een K1300S heb ik 10 jaar Blackbird gereden en amper kosten gemaakt. Maar het is me inmiddels wel duidelijk dat dit bij BMW anders ligt. BMW rijden is gewoonweg duur. Overigens heb ik absoluut geen spijt van mijn overstap naar een K1300S, het is een geweldig beest :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan