SBK 2008 - Ducati heeft het weer voor elkaar..

EdwinO

MF veteraan
6 feb 2002
4.092
1
De nieuwe 2008 regels schijnen er door te zijn en Ducati krijgt weer eens zijn zin, ze mogen tot 1200cc rijden. Welliswaar met restrictors, een beetje gewicht en zuigerstang beperkingen, maar toch. Dat er niets van klopt wordt nog duidelijker door de vage regel dat ze gedurende het seizoen de restrictors nog kunnen gaan aanpassen "als dat nodig is". Pfff en waarom was dat nooit het geval met de 4-cilinder blokken?

Ik blijf het een laf Ducati spelletje vinden, vooral nu Aprilia en MV met 4-cilinders mee gaan doen. Erg jammer hoor.
 
Laatst bewerkt:
bmw en ktm willen ook met 1200 twins mee gaan doen en daarbij er is niemand die heftig protesteert, dus zal er echt wel een goede oplossing gevonden zijn.
 
Laatst bewerkt:
bmw en ktm willen ook met 1200 twins mee gaan doen en daarbij er is niemand die heftig protesteert, dus zal er echt wel een goede oplossing gevonden zijn.

KTM heeft idd wel eens interesse getoont, maar het prototype, de RC8 is een 1000cc en geen 1200! Verder heeft BMW nooit officieel interesse getoont, al roept de Duitse pers dat wel steeds, ze zouden ook al decennia in de MotoGP willen meedoen... (wishfull thinking?).

Het gaat mij op zich nog niet eens om de 1200 regel, maar meer om het feit dat het Ducati destijds gelukt is om in het zadel te blijven door eerst de 4-cilinders te beperken tot 750cc. Toen de Japanners er geen zin meer in hadden en Aprilia ook uit ging stappen en het op een Ducati clubrace ging lijken mochten de 4-cilinders ineens wel met 1000cc meedoen, maar dan met restricties. En nu ze het weer zwaarder krijgen en voor volgend jaar nog meer 4-cilinder geweld vrezen, worden de regels wederom in hun voordeel gewijzigd. Ik kan me zo snel geen andere sporten bedenken waar de regels telkens weer in het voordeel van 1 partij worden gewijzigd...
 
Ik kots op dat hele Ducati :r

Wat een stelletje jankers zijn het daar.....ben benieuwd hoeveel ze dat gekost heeft.

Wazige regels m.b.t. gewicht en restrictors.

Ik heb er echt geen goed woord voor over :N
 
Ik wil ze niet afzeken ofzo maar een beetje vreemd is het wel idd.
Ze hebben een competatieve machine (waar ze wereldtitels mee pakken) natuurlijk zit er de goede man op nu. Maar Lanzi heeft al laten zien ook goed mee te doen met de grote mannen.

Waarom dan die regel :?
En laat ze dan eerst rijden met volledige restrictors en pas het niet halverge het seizoen aan,
Eerst laten ze die mannen 200 punten pakken om erachter te komen dan het gewicht wat omhoog moet :N of dat de luchtdoorlaat nog wat geknepen moet worden -O-
 
Ik heb niet het idee, dat jullie het hele verhaal gelezen of begrepen hebben.

Waarom heb ik jullie nooit gehoord over het onrecht dat Ducati met een veel verder ontwikkeld blok rijd/mag rijden, wat ook nog eens ver van de serie staat ?

de vierpitters staan relatief dichtbij een basis straatblok, de huidige 999R lijkt er in geen velden of wegen op en is een pure proto vol exotische materialen zoals titanium drijfstangen e.d. die zo'n 750km meegaat en dan op is, bijkomstig punt is dat het ook voor bijv. prive teams interessant is om een duc in te zetten in de diverse klasses omdat geen torenhoog budget nodig is om m competatief te maken.

Het ontwikkelen van een peperdure homologatie fiets is nu ook verleden tijd (of in ieder geval veel minder interessant, er moet op termijn een minimale hoeveelheid van 3000 stuks gemaakt worden, waar in het verleden 150 stuks de regel was.

Ik denk dat het zeker geen slechte beslissing is , maar ducati heeft de schijn tegen natuurlijk.
Enerzijds hebben ze in 2008 een cc voordeel , maar anderzijds zijn ze het grote tuningsvoordeel, de reden dat de 999 nog wint, kwijt.

Ze hebben tijdens de onderhandelingen ook aangegeven dat het competatief houden vd 999 een godsvermogen kost en ze dat graag anders zouden zien

valt me overigens wel op dat er bij de eerste geruchten een hoop commentaar van alle teams in de paddock kwam en nu is het erdoor en hoor je er niemand over, zegt ook wel iets.
 
Laatst bewerkt:
Ze hebben tijdens de onderhandelingen ook aangegeven dat het competatief houden vd 999 een godsvermogen kost en ze dat graag anders zouden zien

Dat is toch een probleem van Ducati :?

Laat ze het dan oplossen met een blok die net zoveel CC heeft als de concurrentie.

d.m.v restrictors en gewicht moeten ze gelijk komen met de concurrentie.......

Je weet dus nu al dat die 1200CC een klap harder loopt als de 1000CC en op dat nivo zijn mensen heel erg handig om dingen te kunnen omzeilen zoals een restrictor.


Nee Ducati, dit zaakje stinkt aan alle kanten en verdient zeker geen respect :N
 
precies wat ik al eerder zei, lezen is een kunst, maar meeblaten met de rest van de meute kunnen we allemaal
:z

Ik zie die 1200 niet direct harder lopen dan de 4 pitters, met dezelfde tuningsvrijheid, en 'standaard' drijfstangen, nu halen ze evenveel pk's uit de 999 dan uit de 4 pitters zegt men, maar dat zie ik dan niet meer 1,2,3 gebeuren, al hebben ze dan natuurlijk winst op koppel
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ducati nou volgend jaar nog blijven rijen met een fiets die niet eens meer gemaakt word???
en die 1200cc moet nou eenmaal om mee te komen zonder dat de kosten te hoog zijn.

Als de teams het met mekaar eens zijn zal er best een goede oplossing zijn gevonden!
en zonder ducati had het wsbk niet eens meer bestaan denk ik.
 
Laatst bewerkt:
wat al gezegd was, een SBK 999 is totaal niet meer te vergelijken met een standaard 999, en de kosten om de 999 in de race te houden zijn echt torenhoog.

en WAAROM wordt ducati afgekafferd omdat ze niet met een 4 cilinder willen racen?
als die japanners er ECHT zo veel moeite mee gaan krijgen, ontwikkelen ze toch ook mooi een 1200cc v twin racer?

komt de diversiteit van het straatbeeld weer ten goede, en de diversiteit van het wedstrijdveld.

ik vind het een mooie regel, laat maar komen die nieuwe VTR 1200 SP3 *O*

en de nieuwe Appie V4 natuurlijk :9
 
@ Patrick le Duc, klopt :Y

Waarom snappen de meeste hier niet dat een 4 cylinder compleet anders is als een twin |(

Kunnen we er net zo goed meteen een 4 cylinder cup van maken....
En dan loopt iedereen weer tye zeiken dat er zo weinig variatie is :W
 
btw, al had ducati met de Desmocedici in de SBK gaan racen, had dat ook weer kritiek opgeleverd omdat die uit de MotoGP kwam :+ :+ :+

t is ook nooit goed met die Japanners :N ;)
 
hmmzzz..... dus volgend jaar zien we het Suzuki SBK team in de MotoGP?? :P

Verder vind ik gewoon aantal cc's is bepalend.. of je het nu met 1, 2, 4 of 12 cilinders wil doen ;)
 
Inderdaad, de regels worden enkel aangepast omdat ducati zo graag met twins wil rijden. Als je perse een twin wilt, moet je toch ook de consequenties aanvaarden..
 
Ik heb niet het idee, dat jullie het hele verhaal gelezen of begrepen hebben.

Waarom heb ik jullie nooit gehoord over het onrecht dat Ducati met een veel verder ontwikkeld blok rijd/mag rijden, wat ook nog eens ver van de serie staat ?

de vierpitters staan relatief dichtbij een basis straatblok, de huidige 999R lijkt er in geen velden of wegen op en is een pure proto vol exotische materialen zoals titanium drijfstangen e.d. die zo'n 750km meegaat en dan op is, bijkomstig punt is dat het ook voor bijv. prive teams interessant is om een duc in te zetten in de diverse klasses omdat geen torenhoog budget nodig is om m competatief te maken.

Het ontwikkelen van een peperdure homologatie fiets is nu ook verleden tijd (of in ieder geval veel minder interessant, er moet op termijn een minimale hoeveelheid van 3000 stuks gemaakt worden, waar in het verleden 150 stuks de regel was.

Ik denk dat het zeker geen slechte beslissing is , maar ducati heeft de schijn tegen natuurlijk.
Enerzijds hebben ze in 2008 een cc voordeel , maar anderzijds zijn ze het grote tuningsvoordeel, de reden dat de 999 nog wint, kwijt.

Ze hebben tijdens de onderhandelingen ook aangegeven dat het competatief houden vd 999 een godsvermogen kost en ze dat graag anders zouden zien

valt me overigens wel op dat er bij de eerste geruchten een hoop commentaar van alle teams in de paddock kwam en nu is het erdoor en hoor je er niemand over, zegt ook wel iets.

Da's heel fijn dat prive team's in 2008 geen peperdure uitgaven hebben ,maar dat geldt dan aleen voor een 2-cilinder,om een 4 pitter de komende jaren te tunen kost dus klauwen met geld,met als gevolg dat de team's dus weer ducati gaan rijden.
Verder is het toch raar dat het gewicht en de restricties op een 2 cilinder variabel zijn gedurende het seizoen :? :r
 
Laatst bewerkt:
Het staat ALLE fabrikanten vrij om een 1200cc 2 cilinder te ontwikkelen en in te zetten.
Dit is geen Ducati privilige hoor !
Dit is in het verleden ook met succes door Honda gedaan die daarbij 2 van de 3 seizoenen als winnaar wist af te sluiten. (Colin Edwards Honda VTR SP)

Dit reglement geeft ruimte aan verschillende motorvarianten zoals ze ook op straat te vinden zijn in het supersportsegment.

Iedereen kijkt altijd alleen maar naar cc's :( alsof dat alles is ofzo :Z |(
 
Laatst bewerkt:
Het staat ALLE fabrikanten vrij om een 1200cc 2 cilinder te ontwikkelen en in te zetten.
Dit is geen Ducati privilige hoor !
Dit is in het verleden ook met succes door Honda gedaan die daarbij 2 van de 3 seizoenen als winnaar wist af te sluiten. (Colin Edwards Honda VTR SP)

Dit reglement geeft ruimte aan verschillende motorvarianten zoals ze ook op straat te vinden zijn in het supersportsegment.

Iedereen kijkt altijd alleen maar naar cc's :( alsof dat alles is ofzo :Z |(

Dat kan wel zo zijn maar we hebben het hier wel over fietsen die zijn afgeleid van straat fietsen,denk niet dat de jappen erop zitten te wachten om weer een 1200 cc fiets te ontwikkelen,kost heel veel geld.Waarom heeft honda nooit een 1000 sp3 gemaakt...juist omdat ze de fireblade 4 cylinder in konden gaan zetten.
 
Oftewel het is gewoon een ziek zootje.

Oftewel als de anderre ballen hebben dan kan dat hele zootje mafiozie de kolere krijgen en stoppen ze.
Het heeft jaren geduurd totdat iedereen enigsinds gelijke kansen had en nu hebben die jankers de regels weeeer in hun voordeel gekregen.
Oftewel gewoon een zwaktebod van die kaduukgaatie lullo's.
Als dat de enige manier is om te kunnen winnen????

Het boeit me niet welk merk het flikt, maar dit is gewoon met smerige politieke spelletjes winnen, in plaats van met een goede fiets en dito bereider.

Maar ja als je dat niet durft dan moet je iets anders ondernemen..

Wat een triest zootje zeg...
 
Dat kan wel zo zijn maar we hebben het hier wel over fietsen die zijn afgeleid van straat fietsen,denk niet dat de jappen erop zitten te wachten om weer een 1200 cc fiets te ontwikkelen,kost heel veel geld.Waarom heeft honda nooit een 1000 sp3 gemaakt...juist omdat ze de fireblade 4 cylinder in konden gaan zetten.

Honda heeft geld zat en genoeg HRC ontwikkelaars in dienst !
Beetje fijn-tunen aan de SP2, ff dat twinblokje iets opboren :+
Man, als zo'n klein k*tfabriekje dat kan dan moet het al die machtige mega-toko's uit Japan dat toch ook lukken ?
In de MotoGP speelt Honda met hun 4cil. ook niets klaar dus......

KOM OP MET DIE VTR1200 SP3 !! :} 8-)

Want daar zit ik wel op te wachten :) wwooooaaaahhhh :)
 
Ik hoor niemand over de 1098 ???

Waarom niet de productiefiets van Ducati (het zijn tenslotte straatmotoren) inzetten tegen de Japanse viercilinders? Gelijk naar 1200cc is natuurlijk erg vreemd. Jammer dat het bij ducati bijna altijd zo geweest is dat ze eerst gingen racen met hun producitefietsen om ze vervolgens te laten rijden op de straat.

Is het niet zo dat fabriekanten een motor ontwikkelen voor op de straat en er dan achteraf mee gaan racen (win on sunday sell on monday...). Ik moet toegeven dat de huidige viercilinders ontwikkeld worden voor op het circuit en ze dan in productie genomen worden.

Ducati is het enige merk wat is blijven doorontwikkelen in de superbikes met de 999. Aprilia, Honda, Petronas en zelfs Suzuki (met de prachtige TLR 8-) ) zijn daar allemaal mee gestopt. Nu komt de grens in zicht van de mogelijkheden die een 1000cc-twin biedt, gaan zo lopen zeuren |(


Anyway, laat maar komen die 1200. De jappen zijn toch sneller :9
 
Hoor trouwens niemand zeuren dat ze in de Supersport rijden met 150cc meer :W
 
Da's heel fijn dat prive team's in 2008 geen peperdure uitgaven hebben ,maar dat geldt dan aleen voor een 2-cilinder,om een 4 pitter de komende jaren te tunen kost dus klauwen met geld,met als gevolg dat de team's dus weer ducati gaan rijden.
Verder is het toch raar dat het gewicht en de restricties op een 2 cilinder variabel zijn gedurende het seizoen :? :r

Ergens snap jij iets niet.....

Als een twin veel minder tuningsvrijhied geeft, dan hoeft een 4 pitter toch ook niet maximaal getuned te worden en kan het geheel dichter bij de straatfiets blijven, waarop het eigenlijke SBK ook gebaseerd is.

dit jaar heeft een twin een groot tuningsvoordeel, een 4 pitter mag veel minder aan gebeuren, dit word gelijk getrokken, dus ik zie het volgens vele grote voordeel wat Ducati hiermee zou moeten krijgen nog niet zo, alleen dat het veel minder kost.

en zoals al vaker geopperd, iedereen is vrij om een 1200 twin te ontwikkelen.


vwb de keuze van restricties en gewicht zullen ze na verloop van een paar wedstrijden gaan kijken of het de juiste is en zonodig aanpassen.

In de koekblik racerij geven ze de teams die veel winnen zelfs ballast mee, hoor je niemand over klagen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan