Schakelen zonder koppeling

Schakelen zonde koppeling?

  • Alleen omhoog

    Stemmen: 40 48,2%
  • Alleen terug

    Stemmen: 0 0,0%
  • Beide

    Stemmen: 9 10,8%
  • Nooit

    Stemmen: 27 32,5%
  • Misschien in de toekomst

    Stemmen: 7 8,4%

  • Totaal aantal stemmers
    83

Stefano

MF'er
25 apr 2003
182
0
Zoelmond
Ik zou graag willen weten wie er allemaal schakelt zonder de koppeling te gebruiken? Ik wil het gaan doen, maar ben nog een beetje voorzichtig met mijn bak.
 
Omhoog gaat wel. Gewoon ff snel van het gas af, en dan omhoog tikken... Maar naar beneden doe ik eigenlijk bijna nooit. Al een paar keer gehad dat ie in een valse neutraal schoot. En op de manier dat ik het doe, geeft het nogal schokken in men versnellings bak...
 
ik had blijkbaar verkeerd gezocht, had een enkele topic gevonden over de schade hiervan, maar met die link van jouw kan ik weer wat info op doen...
 
Als ik volle gaaaaas optrek laat ik die koppeling voor wat ze is ...
Eigenlijk schakel ik nu meestal zonder koppeling, gewoon uit luiheid, en sinds de technieker bij mijn dealer me vertelde dat het totaal niet schadelijk is maak ik me helemaal geen zorgen meer...
 
Als ik volle gaaaaas optrek laat ik die koppeling voor wat ze is ...
Eigenlijk schakel ik nu meestal zonder koppeling, gewoon uit luiheid, en sinds de technieker bij mijn dealer me vertelde dat het totaal niet schadelijk is maak ik me helemaal geen zorgen meer...

en hoe minder ge aan die koppelingshendel komt hoe kleiner de kans dat ze gaat slippen :X :X :X
 
De hele versnellingsbak gaat naar de bliksem, maar je koppeling blijft hardstikke nieuw ! mooi toch :)
 
Schakel op zo goed als altijd zonder koppeling....Zelfs tijdens de proefrit op de blade. Na een tijdje de koppeling maar eens geprobeerd, dat ging ook lekker :9
 
Als ik volle gaaaaas optrek laat ik die koppeling voor wat ze is ...
Eigenlijk schakel ik nu meestal zonder koppeling, gewoon uit luiheid, en sinds de technieker bij mijn dealer me vertelde dat het totaal niet schadelijk is maak ik me helemaal geen zorgen meer...
Hij heeft gelijk, het is totaal niet schadelijk voor je koppeling. Je versnellingsbak daarintegen...waarom zit ze er anders toch op?
 
Al een paar keer gedaan, zowel omhoog als omlaag, gaat errug soepel, maar kgeloof nooit dat het zo erg gezond is :?
 
waarom toch die luiheid :?
het mooie van motorrijden is toch ook dat je met die machine bezig bent: handen, voeten, ogen, oren, je hele lichaam doet mee! En dat in fracties van secondes...
Komt nog bij dat aangeleerde luiheid volgens mij in noodsituaties voor vertraging en verkeerde (nagelaten) handelingen kan leiden.
Het blindelings kunnen vertrouwen op je linker (en natuurlijk rechter) hand bij noodstoppen en uitwijkmaneuvres lijkt mij zo gek nog niet.
 
Op dinsdag 26 augustus 2003 14:50 schreef Phoenix het volgende:
..... Al een paar keer gehad dat ie in een valse neutraal schoot....

dit gebeurt mij ook wel eens, terwijl ik eigenlijk altijd de koppeling gebruik, enig idee hoe dat kan?
 
Koop je een of andere brute RR dan wil je toch ook het gevoel op weg te zijn met zo'n ding? Opschakelen zonder koppeling gaat, mits volgens de goeie techniek, alsof het zo hoort. Het zo onwijs snel door de versnellingen heen jagen geeft toch gewoon een kick? Als je van het gas gaat, het toerental zakt naar de waarde waarop de volgende versnelling volgt en je zet hem in dan is het toch juist precies hoe het moet? Tis gewoon dat het niet andersom kan, als je van het gas gaat gaat hij immers niet meer toeren draaien ;)

Als zon bak normaal gesproken al 100-150 pk kan hebben moet dat toch allemaal wel stevig zijn denk ik? Welleens gehoord van iemand die z'n versnellingsbak gesloopt had dan trouwens? :o
 
van 1 naar 2 bijna altijd met, overig kan makkelijk zonder
ervaar zelf bij echt volgas gaan dat vanaf zijn 2e versnelling dat je meer controle hebt over de motor omdat je beide handen steviger aan je stuur hebt. je hoeft minder vaak je koppeling te pakken. Daarnaast gaf ook mijn dealer aan dat dit echt geen kwaad kan aan je blok. LET OP met terug altijd MET
 
Ik schakel altijd op zonder koppeling. In tegenstelling tot bij een auto (andere opbouw van de bak), kan dat bij een motor prima, met name in de hogere versnellingen. Gas erop, met de voet wat druk op het versnellingspedaal, gas tikje terug (haalt de druk van de tandwielen),je voelt de bak vanzelf doorschakelen en kunt meteen het gas er weer op zetten. Makkelijk, snel, mits goed uitgevoerd totaal niet schadelijk voor de bak en je krijgt er geen lam handje van....
Terugschakelen zonder koppeling is niet goed voor de bak, omdat de tandwielen het verschil in draaisnelheid van de verschillende assen/tandwielen dan zélf moeten opvangen. Dat kan wel degelijk hoge slijtage en schade veroorzaken.

Overigens: bij zwaardere tweecylinders geeft opschakelen zonder koppeling vaak enorme schokken en is daarom ook niet aan te bevelen.
 
Mijn instructeur heeft mij er op betrapt dat ik opschakel zonder de koppeling te gebruiken en terug wel m'n koppeling gebruik. Ik heb het zelf niet eens door :?
 
Opschakelen gaat bij mijn motor (CB-1) heel erg soepel. Terugschakelen zonder koppeling doe ik alleen als ik op een stoplicht aan kom zonder mijn handen aan het stuur: met de rechtervoet remmen en bij ongveer stationair toerental terugschakelen naar de tweede versnelling. Door de close ratio bak van zo een ding is het toerenval dan miniem en kan er makkelijk teruggeschakeld worden van zes naar twee (in stapjes).
 
Terug
Bovenaan Onderaan