Scheef topkofferrek

Bart_T

Junk in the Frunk
9 apr 2018
648
862
Dordrecht
Ik vind deze vraag nét iets te atechnisch om in techniek te plaatsen...

Vorige week heb ik m'n nieuwe aanwinst opgehaald; 'n NC750X. Voor de vakantiepret heb ik 'm door de beste mensen van de lokale motoboer laten voorzien van ca. 25 kilo extra aluminium, waardoor ik hopelijk alle toiletspullen kan meezeulen die m'n vrouw niet op haar karig uitgeruste Harley gepropt krijgt.

Anyway, omdat er ook 'n middenbokje op zit, en ik daar dankbaar gebruik van maak, viel m'n oog vrijwel gelijk op het volgende. Die topkoffer zit scheef.

Omdat ik best wel wat centjes heb neergeteld om de boel te monteren (ik ben zelf enigszins ongeduldig en lomp met dit soort zaken), heb ik de mensen die 'm hebben gemonteerd gecontact, en die hebben er vanochtend even aan gerommeld. Volgens hun was de beste oplossing om een paar sluitringetjes toe te voegen onder de plaat, waardoor de linkerkant van het plaatje iets hoger komt en het een beetje compenseert.

Als ik daarmee tevreden zou zijn had ik hier niet gepost; de koffer zit maar ietsje minder scheef als voorheen (maar nog steeds best scheef). De beste man leek iets beledigd toen ik de motor ter plekke op z'n bok zette en opmerkte dat ik weinig verschil zag; hij zei nog iets over "aftermarket spul" en "mallen die gaan afwijken".

De boosdoener lijkt de ongelijkheid tussen de twee poten waar de plaat op rust. De linker poot komt ongeveer een centimeter lager uit dan de rechter.

Een wat kundigere kennis heeft me afgeraden om eraan te gaan buigen; als de buizen ook van aluminium zijn (EDIT: Dit is dus onzin, de buizen zijn van staal... logisch eigenlijk.) kan dat de boel slopen. Heeft iemand hier misschien een idee, zodat als ik eraan zou gaan rommelen, ik de boel misschien niet direct sloop?

Mocht het echt niet te doen zijn, dan is't ook geen ramp. Dan neem ik m'n bochten voortaan wat schuiner, niemand die 't ziet.
 

Bijlagen

  • 20240315_085248.jpg
    20240315_085248.jpg
    519,5 KB · Weergaven: 0
  • 20240315_085535.jpg
    20240315_085535.jpg
    535 KB · Weergaven: 0
  • 20240315_085611.jpg
    20240315_085611.jpg
    424,4 KB · Weergaven: 0
  • 20240315_085653.jpg
    20240315_085653.jpg
    629,9 KB · Weergaven: 0
  • 20240315_085828.jpg
    20240315_085828.jpg
    714,1 KB · Weergaven: 0
  • 20240315_085913.jpg
    20240315_085913.jpg
    743,1 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
En het beste is om er zelf mee aan de slag te gaan of in ieder geval uitzoeken waar het vandaan komt. Maw mijn vertrouwen in de vakman is niet bijster groot.
 
De motor is scheef. Een van de eerste zaken die ik op marktplaats kijk op foto’s. Het komt belachelijk vaak voor namelijk. Wel balen, maar je moet hier met de dealer uitkomen. Ding hoort, zeker met 600km, gewoon recht te zijn.
mee eens, v.w.b de dealer.
maar wat Stefan666 zegt zou ook wel eens kunnen kloppen.
zn foto trek ik beetje in twijfel, omdat als de lens van de camera niet geheel in lijn met de motor staat, het spatbord ook scheef lijkt t.o.v. het tupperware.

om uit te sluiten dat de motor een wokkel is, het hele boeltje eraf halen en dan de motor nog es goed bekijken.
is ie dan overduidelijk recht; zit je met een krom koffer frame (endus die verkoper over zn balie heen trekken voor een nieuwe :+)
 
De dealer heeft inmiddels de leverancier gecontact voor een nieuw rek. Als ik er zelf in 't echt naar kijk is alles wat op de foto's scheef staat te herleiden naar de ongelijkheid van de poten van het rek; daar zit immers ook het gehele rek van de koffer op gemonteerd. Dat kofferrek trekt op zijn beurt weer aan de bevestiging van het kenteken/knippers. Het feit dat de monteur alles tóch heeft gemonteerd, trekt de rest van de rekken ook scheef.

De scenario's die hier geopperd worden over de motor vind ik lastig om te geloven. De motor heeft verder geen sporen van valschade, en alle onderdelen lijken nog origineel. Daarnaast heb ik de afgelopen 5 jaar alleen maar goede ervaringen gehad met deze garage, dus ben ik geneigd om ze het voordeel van de twijfel te geven.
 
Mosterd na de maaltijd aangezien de dealer het gaat oplossen.

Maar waren de rekken al nagemeten (mbt de lengte vd poten). Of de toleranties wel goed zijn. Leek mij op de foto dat het linkerrek/drager een las had ipv een volledig gebogen buis in een stuk.

Mocht het je frame zijn dan had je het al lang gemerkt qua rijgedrag.
 
Ja voorschut rijdt je toch al of hij nou scheef zit of recht,een caravan is er niks bij
Niemand vroeg jou om je niks toevoegende mening.

@Bart_T heeft ergens veel geld voor betaald, dan moet dat gewoon goed en netjes geleverd worden.
Dat hij om advies vraagt of hij het nou goed ziet of niet is alleen maar verstandig.
 
Op mijn Fje kan ik ook een topkoffer plaatsen.
Ziet er wel niet uit, maar af en toe is het verrekte handig.
Zonder koffert heb ik alleen maar een sjiekdefriemel bagage rek zitten.
Dat staat weer wel elegant (en als de koffert geplaatst wordt mot ik eerst een tussen adapter
op de bagage rek vast klikken,.
Werkt super..

Maar in het geval van TSer, kofferts staan niet verkeerd op zijn brommert..
:t
Daar zijn die All/Off roads ook voor gebouwd om het te kunnen hebben
 
voor zover zichtbaar op de foto's, is er meer aan de hand.

- stellage voor de koffers is als een wokkel.
de linker arm voor de topkoffer staat lager dan de rechter, maar tegelijkertijd hangt de linker zijkoffer ietsje hoger dan de rechter.

- spatbord met knipperlichten en kentekenplaat staat wat getordeerd.
hartlijn van de motor en middenpunt van de nummerplaat komen niet overeen.

kan het niet zo zijn dat de vorige eigenaar m horizontaal gelegd heeft, en dit het frame heeft verbogen?
je ziet dat de plaat voor de topkoffer van boven bezien ook een tik naar links staat, maar de afstand tussen beide hoeken en de punten van de handvatten matchen dan wel weer precies...
Was ook mijn gedachte.
Op foto 3 lijkt het zadel al (flink) scheef te staan..
Schermafbeelding 2024-03-22 om 14.16.59.png
 
In hoeverre en op welke manier zou de scheefheid merkbaar zijn in z'n rijgedrag? Dan kan ik d'r wellicht op letten.

Ik heb in de week sinds aankoop ongeveer 500km gereden, en het enige wat opvalt is dat 'ie bijzonder lekker rijdt. In de bochten voelt de boel evenwichtig en vertrouwd (ik heb in de paar jaar ervoor ca. 35k op z'n oude naked broertje gereden, en die voelt best vergelijkbaar).
 
In hoeverre en op welke manier zou de scheefheid merkbaar zijn in z'n rijgedrag? Dan kan ik d'r wellicht op letten.

Ik heb in de week sinds aankoop ongeveer 500km gereden, en het enige wat opvalt is dat 'ie bijzonder lekker rijdt. In de bochten voelt de boel evenwichtig en vertrouwd (ik heb in de paar jaar ervoor ca. 35k op z'n oude naked broertje gereden, en die voelt best vergelijkbaar).
Als alleen het achterframe ontzet is, zoals gesuggereerd wordt, merk je niets aan het weggedrag. De wielen staan dan nog steeds in lijn.
 
Was ook mijn gedachte.
Op foto 3 lijkt het zadel al (flink) scheef te staan..Bekijk bijlage 1987076
Dit kan hééél misschien ook zijn omdat ik na m'n laatste tankbeurt de buddy niet goed op z'n plek had geduwd... 😖 Ik zag dit vanochtend ook toen ik ff ging rijden, duwde even op de buddy en "klik".

(ter verklaring, tankdop zit onder de buddy bij deze moto).
 
Dit kan hééél misschien ook zijn omdat ik na m'n laatste tankbeurt de buddy niet goed op z'n plek had geduwd... 😖 Ik zag dit vanochtend ook toen ik ff ging rijden, duwde even op de buddy en "klik".

(ter verklaring, tankdop zit onder de buddy bij deze moto).
Zit het scharnier van de buddyseat rechts of achter ?
Als het scharnier rechts zit zal het zadel na de klik nog schuiner staan.
Als het scharnier achter zit kan ook het scharnier al scheef staan op het achterframe.
 
Zit het scharnier van de buddyseat rechts of achter ?
Als het scharnier rechts zit zal het zadel na de klik nog schuiner staan.
Als het scharnier achter zit kan ook het scharnier al scheef staan op het achterframe.
Achter. En aan beide kanten van de voorkant een punt waar ie in vast klikt. En niet geheel ontoevallig was de kant die omhoogstond in de foto niet vastgeklikt.

In eenvoudige taal, de reden dat m'n zadel daar scheef staat heeft niks met het issue voorhanden te maken. Ik had 'm niet goed dichtgemaakt.
 
Foei, ons op het verkeerde been zetten B| .
Moest ik er ook bij vermelden dat de foto's van korte afstand gemaakt zijn met de nogal vertekenende breedhoeklens van m'n mobieltje, en dat ze ook uit de losse pols geschoten zijn? 🤷‍♂️

*zucht*. Ik zit geen lijntjes over die foto's heen te trekken om te bedenken hoeveel graden m'n subframe scheef zou kunnen staan aan de hand van een stel gare foto's, en heb geloof ik al een aantal keer gezegd dat ik denk dat dat niet aan de hand is. Als ik 'm met m'n ogen in de echte wereld bekijk, ziet het er gewoon recht uit.

Ik vroeg alleen of en eventueel hoe ik het het best kan aanpakken om het rek een beetje recht te buigen, of of er nog andere ideeën zijn om die koffer er recht op te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan