Tijd voor een update, en heb nu ook de laatste reacties gelezen, waarvoor dank.
Gisteren de carburateurs weer helemaal uit elkaar gehaald, alles nagemeten en weer schoon gemaakt.
Weer vuiligheid in de carburateurs gevonden, alleen nr 3 was het meest vuil, en de stationair sproeier zat ook daadwerkelijk zo goed als dicht. Maar het beeld in de uitlaatpoorten is bij alle 4 de cilinders het zelfde dus dat is al wat vreemd. Maar het wordt nog vreemder.......
Maar deze x heb ik echt alles goed gereinigd en door geblazen en heb hier de hele dag de tijd voor genomen, en alle sproeiers en kanalen ruim te tijd gegeven om te weken in de carburateur reiniger. Ook de pilot schroeven waren iet wat vuil maar om eerlijk te zijn heb ik ze wel eens vuiler uit een motor zien komen die prima reed...... Maar goed nu alles laten weken in de reiniger totdat het echt brandschoon was, en makkelijk zelfs door te blazen was. Ik denk dat ultrasoon in dit geval sneller en beter was geweest maar ik ben er nu echt van overtuigd dat alles vrij en schoon is.
Brandstof niveau gemeten was goed. Vlotter niveau gemeten en nr 4 week 1 mm af tov de andere 3 dus deze netjes aangepast. En nadat ik vandaag de carburateurs gemonteerd had weer brandstof niveau gemeten en alle 4 nu gelijk en volgens spec, net als vlotter niveau dus.
Ben nog bezig geweest met een reserve set carburateurs om iets te begrijpen van de TPS sensor afstelling maar helaas de minimale en maximale waarden die het manual geeft zijn prima, maar een grafiek waar je hem in moet afstellen lukt niet.
Ook de TPS van de carburateurs op de motor uitgebreid doorgemeten en uiteindelijk ook eens wat versteld, maar niet af te stellen zoals het manual beschrijft. Maar hij reageert wel keurig en loopt ook qua weerstand keurig mee met de gasschuif. Dus heb me daar daar maar (voorlopig) bij neergelegd.
toen de carburateurs er aflagen ook de bougies er maar weer uitgedraaid om te bekijken, deze had ik voor de tank met brandstof reiniger (200 km mee gereden dus) net nieuw in gedraaid. En ja die geven een beeld van een arm mengsel.
Ook nog maar weer de klepspeling gemeten maar die was gelukkig keurig en ook hier ziet alles er keurig uit.
Over de brandstof reiniger in de tank, die is van motul en heb ik gekocht als reiniger voor in een volle tank en zowel voor carburateurs als in injectie systemen. Maar ook zou het je tank beschermen. Alleen hoeveel liter die volle tank zou moeten zijn staat er niet vermeld. Mijn tank is maar 18L. uiteraard maar als het ook voor auto's geschikt is (wat ik vermoed) zou het denk ik wel beter zijn om over 2 tankbeurten te verdelen.....
Door de bougie gaten kon ik zien dat de zuigers nog wel een zwarte/donkerbruine aanslag hebben en deze zijn dus niet schoon gespoeld. Ook door de inlaat poorten kon ik geen verontrustende dingen zien met een lampje door het bougie gat.
Ook de pomp nog uit de branstoftank gehaald en de tank schoon gemaakt, maar dat was eigenlijk niet de moeite. Heeft me eigenlijk allee een nieuwe pakking en borgboutjes gekost.
Daarna werd het vanmiddag tijd om de motor weer te starten, met oa het nieuwere uitlaatsysteem waar hij nog niet eerder op gelopen had. De uitlaatpakkingen in de uitlaatpoorten hadden ook duidelijk gelekt bij de vorige uitlaat waar tot nu toe mee gereden had. En de bouten in de kop zaten niet meer dan handvast?! Maar goed nu voorzien van nieuwe pakkingen en toch iets beter aangedraaid, nog steeds niet op 23 Nm die er oor staat maar 18 Nm is wat mij betreft vast zat.
Dan starten, uitlaat duidelijk stiller bij de kop, maar de motor loopt gewoon beroerder als eerst....... Pffft. Iets spelen met de choke en stationair en uiteindelijk valt hij uit. Weer starten en hij loopt ook gelijk weer maar begint de uitlaat condens eruit te blazen?? Zelfs tussen de uitlaat en de demper (laagste punt). Toen ik hem op het werk starte na een avonddienst was me dit ook al eens opgevallen dat het best extreem was. Het was toen wel erg mistig maar dat was niet de reden natuurlijk achteraf gezien. Dit was al een goede aanwijzing dat het niet goed was. Maar vanmiddag in de volle zon kon ik het echt niet meer verklaren.
En daarna viel hij weer uit, maar ook alles viel uit, dashboard controle lampjes alles dood???? Alsof de zekering bij het startrelais eruit lag. Rommelen aan de draden daar leverde eerst niets op, maar toen ik daar toch bezig lichte alles opeens weer op??
Eerst wat dingen doorgemeten en bekeken maar uiteindelijk weer een startpoging gewaagd, tja hij liep maar wel kut. Ook gelijk het koelvloeistof niveau bekeken ook dat hou ik de hele week al in de gaten. Maar dat blijft op niveau en wordt ook niets uitgeblazen. Maar de schone uitlaatpoorten geven wel dit beeld dat ze schoon gespoeld worden, en dat samen met het slechte lopen en de overmatige condens, denk ik nu dat de schone uitlaat poorten komen door de tank reiniger.
Dat de carburateur nog niet schoon genoeg was is ook een feit.
Inmiddels blijft hij lopen als ik niet aan de choke kom. Toen eerst de cdi gewisseld met mijn race srad, maar geen verbetering. En toen het startrelais!! En jawel direct verbetering, motor reageert weer op het gas en als ik nu aan de choke kom dan smoort hij, zoals het warm hoort, en stationair is goed af te stellen. Dus stukje proefrijden, ook niet verkeerd beter dan vorige week, maar er zijn bij 6000 7000 Rpm toch nog wat trillingen merk baar en in iedere versnelling het zelfde. Als ik nu ff gas geef bokt hij niet meer maar reageert hij te traag, ook onderin en stationair trilt hij iets en is de naald niet helemaal stil. Ik hoop dat daar synchroniseren verbetering geeft, maar ik sluit ook niet uit dat er toch nog een elektrisch onderdeel niet helemaal goed functioneert.......