150-180km per dag is echt wel genoeg. je hebt tenslotte vakantie, je rijdt aan de andere kant van de weg en je wil onderweg toch ook nog wel wat zien. bovendien zijn de overnachtingsmogelijkheden (als je geen tent meeneemt) niet zo ruim voorhanden als op het Europese vasteland. het kan dus zijn dat je de ene dag meer moet rijden dan de andere. en vergeet niet dat de afstanden die op de wegwijzers staan in mijlen zijn, dus naar km's is even vermenigvuldigen met 1,6.
bij de NC500 heb ik al gezien dat de zuidwest hoek van Schotland een beetje wordt overgeslagen. daar is natuurlijk door eigen inbreng de route aan te passen. langs bijvoorbeeld Falkirk Wheel (ligt langs de aanrijroute, bij Edinburgh), Eilean Donan Castle, Kyle en Isle of Skye (linksonderin het kaartje), die zitten officieel niet in de route, maar zijn wel interessant om even langs te rijden, aangezien je er toch in de buurt bent. het officiële begin van de NC500 ligt in Inverness. even voor het idee van afstand: vanuit Newcastle, waar de veerboot aankomt, is dat 2 dagen rijden, uitgaande van de daglimiet. de NC500 is uiteraard zowel linksom als rechtsom te rijden. leukste/mooiste stuk van de route lijkt mij de Bealach Na Bà, of in goed engels: Applecross Pass, een oude, overwegend 'single track', veeweg door de bergen van Applecross naar Tornapress (zeg maar: van het ene gat naar het andere gat)
ik zit zelf al een beetje te kijken naar overnachtingen langs de route. het zijn voornamelijk B&B's die je er aantreft. grootste uitgave vóór vertrek is de overtocht naar Newcastle: een retour hangt tegen de 320 euro. als mijn rooster niet verandert, heb ik mijn vakantie tussen 30 mei en 22 juni. mijn ervaring met motorvakanties/bergwegen/motor op veerboot: momenteel nullo. zogauw het weer het toelaat wil ik een dag (of 2) in de Eifel gaan rijden. degene van wie ik mijn Pan European kocht, gaf me ook een aantal plaatsen in de Eifel, waar ik een route langs heb gelegd. nu alleen nog een keer rijden.