Schroefjes, boutjes, moertjes en inbusboutjes: HELP!

Monster796

MF veteraan
27 jul 2010
2.903
2.487
Dongûh, Jongûh.
Hoi allemaal

Echte sleutel ervaring heb ik nauwelijks. Vroeger (1985-1990) wel veel veel aan brommers gesleuteld en inmiddels wat cursussen achter de rug bij Erik van Lent.
Ik ben nog niet zo lang bezig met een tweetal projectjes; twee Italianen uit de jaren 80.

De ene ligt inmiddels helemaal uit elkaar, wordt gereviseerd (door een specialist) en daarna weer opgebouwd naar cafe race (door mezelf, with a little help of my friend(s)).
De andere is in principe rijdend, en de bedoeling is ook om daar voorlopig niet te veel aan te doen, anders dan het strikt noodzakelijke.

Bij het demonteren van de eerste had ik een aantal bouten die dusdanig vast zaten dat ze alleen met grof geweld los konden komen. En dus niet meer herbruikbaar zijn.

Bij noodzakelijk onderhoud aan de tweede (vervangen kapot startrelais) kwam ik erachter dat de vorige eigenaar niet alles even netjes heeft gedaan en bijvoorbeeld een niet origineel startrelais heeft geplaatst en deze heeft vastgezet met tie-wraps, ipv de daarvoor bestemde boutjes, (die gewoon in het frame gedraaid kunnen worden.) en een kroonsteentje ipv de juiste stekkertjes.

Nu wil ik dat soort gepruts voorkomen, dus wil ik mijn nieuwe (wel originele) startrelais weer vastzetten met boutjes en deze gewoon netjes stekkeren. Om te voorkomen dat ik voor elke boutje apart naar de bouwmarkt moet, wil ik een set aanschaffen waar de meest voorkomende bouten/ moeren/ inbusbouten inzitten.

Alleen heb ik geen idee waar ik op moet letten. Ik neem aan dat buiten de dop/sleutelmaat ook de spoed van belang is? Of is de spoed standaard voor motoren?

Wie heeft een goede tip voor een set waar de meest voorkomende maten in zitten, zodat ik kleine dingetjes (zoals het vastzetten van mijn startrelais/ een zekeringkastje/ een lampje/ etc. etc.) gewoon kan doen met dat wat ik heb, ipv per keer iets te moeten halen.

Alle tips welkom! Alvast bedankt.
 
Dank voor je antwoord.

Alles is mogelijk, maar ik ga dus niet op voorhand alle bouten vervangen. Gaat mij dus inderdaad om een niet terug geplaatst boutje van een startrelais om er maar eens een te noemen. Zo zal ik nog wel meer tegenkomen, of iets wat verroest is of wat ik zelf kapot ga draaien.
En dan wil ik gewoon de meest gangbare dingen hebben liggen.
Dus om lampjes vast te zetten, spiegeltje, aarde, accu houdertje, kapje etc.
Net wat ik tegenkom.

De 'speciale' bouten die mijn carterhelften bij elkaar houden etc. geloof ik wel (die bestel ik wel als set, samen met de pakkingen , indien nodig)
 
Ik heb hier in de buurt een zaak die kwalitatief goed bevestigings materiaal in doos maar ook los verkoopt. Dat gaat op gewicht net als bananen in de super.
En voor een normale prijs. (voor de grap eens vergeleken en bleken de losse boutjes goedkoper. Was een foutje blijkbaar want het zijn gewoon hetzelfde.)

Ik koop 9 van de 10 keer een doosje. Komt toch wel op.

Dus zoek ook een zaak waar ze merk bevestigings materiaal los verkopen.
 
Heb je niet de mogelijkheid om even wat ontbrekende materialen op te schrijven tot je een lijstje hebt en dat in één keer bij een dealer of bij www.cmsnl.com te bestellen? Kijk je kan een "universeel set" kopen dat niet voor jouw motor samengesteld is dan hou je 400 bouten over die je nooit meer gaat gebruiken.

Voor het blok heb je vaak wel pakketjes waarin alle bouten van het blok zitten, niet een meer of minder, dat bestaat ook voor de kuip.
Waarom doe je zo vaag over merk en type????? Plemp het merk, type en bouwjaar neer. Dan kan je beter geholpen worden. Hier zijn best handige googelaars die mooie dingen voor je vinden.
 
Algemeen gesteld om een assorti bouten te kopen is onbegonnen werk, of je moet een magazijn achter je huis hebben zoals hieronder genoemde bouten-leveranciers. Mijn ervaring is om ALLE bouten die je los schroeft en in goede staat zijn te bewaren. Als je bouten nodig hebt voor bevestiging koop dan ook niet te krap de hoeveelheid. Beetje bij beetje heb je dan altijd wel voorraad om klussen te kunnen doen. Dat betekent dat je dus alsnog vaak naar Fabory (die zit hier bij mij in de buurt) moet om de goede bouten in kwestie te gaan kopen.
De meeste assorti-dozen zullen je iha niet gaan helpen. Let hierbij ook op dat je niet met een hele ris pisbakken-bouten komt te zitten!
Bij de Praxis en de Gamma moet je iha algemeen niet zijn voor bevestigingsartikelen.

Bouten en moeren en nog veel meer kan je bestellen/ afhalen bij bijv. Jeveka, Borstlap, Fabory ect.

Vwb de schroefdraad:
Schroefdraad metrisch wordt aangegeven met gewoon M5-M6-M8 ect. met de bijbehorende 'standaard'- spoed.
Heb je bijv speciale spoed dan wordt dat aangegeven. Bijv M8 (zonder toevoeging) heeft een spoed van 1.25mm.
Maar met metrisch fijne draad wordt dat bijv M8x1 Spoed is dan 1mm. (UNC en imperial/ R-draad laten we maar buiten beschouwing)

Verschil in materiaal.
Je hebt 10.9 maar ook 8.8 en pisbakken-bouten. Dit geeft aan de treksterkte van het materiaal.
10.9 betekent een treksterkte van 90% van 1000= 900N/mm2 Voor 8.8 is dat 640. Pisbakkenstaal is eigenlijk 4.6 maw 240N/mm2
Zo zie je dat een HV-bout ca 4x sterker is dan zijn pisbakken-broer.
Materiaal kan natuurlijk ook zijn RVS, messing, Alu, ect voor bijzondere toepassingen.
Een RVS bout is meestal vergelijkbaar vwb sterkte met de pisbakken-uitvoering.

Verschil in oppervlakte-behandeling.
'Zwarte' bouten zijn onbehandeld en dan kan je al bijna wachten op de eerste roest.
Verder natuurlijk vernikkeld, verzinkt ect. voor betere roestwerend-heid.

Dan heb je nog tig verschillende uitvoering van de 'boutkop'.
Bijv inbus (= binnenzeskant= BZK) bolkop, kraagbout, slotbout, flensbout ect.
De lengte van de draad op de steel kan ook nog verschillen. Bijv een tapbout heeft draad tot vlak onder de boutkop.

Al met al is dus 'de wereld' te koop in bevestigings-materiaal.
Je zou nu een stel bouten M5, M6, M8 kunnen kopen in bijv 8.8 thermisch verzinkt. Deze zijn iha wel gangbaar en niet heel erg duur.
Maar heb niet de illusie dat je dan voorlopig klaar bent. Neem maar aan dat je dan nog voor 3 vd 4 klussen naar de boutenboer zal moeten.
 
Thanks @mean-machine , dat is exact de info die ik zocht. Alleen je laatste zin stemt me dan weer ontevreden.

@Rob RD; het gaat om een Ducati 600 Pantah en een 650 Indiana. Maar ik ben -zoals eerder aangegeven- niet op zoek naar een specifiek setje, maar meer algemeen wat voorraad, zodat ik niet voor elk wissewasje naar de ijzerhandel hoef. Ik ben veel onderweg en vaak pas laat thuis. Dus kan eigenlijk alleen op zaterdag naar de ijzerhandel. Zonde om een paar dagen niets te kunnen doen omdat ik net niet het juiste schroefje/ boutje/ moertje heb.

En tot slot over de rommelbakjes; dan moet ik eerst iets hebben om erin te doen! Dus dat was de achtergrond van mijn vraag.

Dank, allen. Ik ben weer wat wijzer geworden.
 
het meest gebruikte is M6 en dan in wat verschillende lengtematen, ook nog een enkele M8 en M10.
maar zo goed als allemaal standaard maten.
mocht je balhoofd ook willen vervangen, dat is een wiellager van een Fiat 500.
de rest van de lagers zijn bijna allemaal standaard SKF.
 
Balhoofdlagers lijkt me voor de TS nog een beetje te hoog gegrepen.
Bouten en moeren kan je prima bij de Hornbach kopen, prima spul en een goed assortiment. En de gouden tip is inderdaad een rommelbak. Altijd wat extra kopen of wat xra lengtes en alles wat je uit elkaar haalt in die bak. Jaren later haal je dat ene boutje uit de bak dat je net nodig had.
 
Let goed op wat Mean Machine zegt en besef dat een boutje waar een spatbordje of nummerplaatje mee vast zit, niet zo belangrijk is.
Maar je remklauw mag wel vastzitten met de daarvoor geschikte bouten en die zijn sterker dan gemiddeld.

En bouwmarkten zijn oplichters.
 
Let goed op wat Mean Machine zegt en besef dat een boutje waar een spatbordje of nummerplaatje mee vast zit, niet zo belangrijk is.
Maar je remklauw mag wel vastzitten met de daarvoor geschikte bouten en die zijn sterker dan gemiddeld.
En bouwmarkten zijn oplichters.
Geschikte bouten:
(tijdens mijn handarbeid-opleiding toch nog iets meegekregen vwb werktuigbouwkunde)
Voor vastzetten remklauw gebruikt men pasbouten. Bijv. M8x10x80- 12.9(sterkte)

Schroefdraad kort stukje M8 (om vast te kunnen zetten)
Aanduiding 12.9 zegt iets over de staal kwaliteit zoals hierboven aangegeven wordt 1080N/mm2 is ca 4.5x sterkte pisbakken.
Deze 1080 trek-(rek)-sterkte heeft weer een relatie tov buig-sterkte, afschuif-sterkte en torsie-sterkte. (sla ik effe over)

10 is rond 10-f9 Passingmaat: Dat is min 9.9...... en max 9.999-rond. Deze past weer in een H7-gat van 10.000 tot 10..... en een beetje.
Deze maten en bbh spelings-tolerantie zijn precies vastgelegd in passing-tabellen.
Mbv deze maten is te bepalen of het een glij-passing, schuif-passing of pers-passing wordt. De exact uitgevoerde maten zijn te bepalen mbv kalibers.

Bouwmarkt oplichters.....................??
Dat kan je zo niet stellen. Ze zijn niet toegerust op mechanica. De naam zegt 't al: 'Bouwmarkt'. Bouw is iha veel groffer!
Daar is niks mis mee, alleen hebben ze spullen voor ander werkgebied.
Een staal-constructie van een loods is een natuurlijk een andere wereld dan bijv. een zuiger die door een cilinder gaat.
 
Ik betaal voor een liter thinner 1.25 euro, bij de bouwmarkt 3.80 euro.
Ik had 32 slotboutjes nodig M8x30. Bij de bouwmarkt 3 stuks voor 2.99 euro. 50 meter verderop bij de ijzerhandel betaalde ik voor 32 boutjes 10.25 euro.

Ik had een strook lood nodig, bij de bouwmarkt een stuk van 15 breed en 150 lang voor 39.95 euro. Bij de bouwmaterialenhandel kocht ik 6 meter van 20 cm breed voor 54 euro. Dat is omgerekend bij de bouwmarkt meer dan 200 euro en dat vind ik grenzen aan oplichting.

En als je nou twee boutjes of een enkel latje nodig hebt is dat geen ramp, maar ik zie mensn met hele stapels bouwmaterialen naar buiten komen en naast dat het kwalitatief niet geweldig is, is het stukken duurder dan de bouwmaterialenhandel.
 
Er staan op beurzen Duitsers die zakjes rvs boutjes verkopen
Zijn best goedkoop
Volgens mij kopen zij ze ook op Alibaba
Ik haal de meeste uit de afval bak op het werk , is teveel werk om ze daar te sorteren dus gooien ze ze daar weg
Inmiddels heb ik er heeeel veel
 
Ja, idd op iedere motor/ bromfietsbeurs staan die gasten met boutjes/ moertjes/ veren/ stekkertjes/ helicoils.....................ect. ect. Meestal voor weinig.
Ook als je begint met sleutelen verkopen ze daar ook allerlei gereedschap voor schappelijke bedragen. Prima spul als starter-set.
Vaak kijk ik ook effe of er nog iets voor me tussen zit. Meestal vind ik nog wel iets wat bruikbaar is.

Ik denk dat je voor €100-200 al heel wat gereedschap en grijpvoorraad schroefjes kan aanschaffen.
Spul is prima genoeg als starter-set! Neem dan wel een rolkarretje mee om alles te dragen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan