Hellracer
Pas op! Schwenkt uit!
Na 2 jaar mee l#llen en na 2 a 3 zijspan treffens bezocht te hebben kon ik het niet langer laten. Er moest een zijspan komen.
Het bootje of klomp heb ik al 5 jaar in huis en het staal en wielophanging lag ook alweer een tijdje te wachten.
Omdat ik graag eigenwijs ben, luister ik niet naar alle adviezen van zijspanrijders over hoe je zelf een zijspan hoort te bouwen. Ik kies ook niet voor een vast span zoals gebruikelijk is maar voor een flexibel span. Een zogenaamde Schwencker.
De deadline was afgelopen weekend, ik had namelijk bedacht dat ik op het Genemuidense Zijspan weekend voor het eerst het span aan de wereld zou laten zien.
Helaas werkte de Almachige Sleutelgod niet mee en besloot Hij op het laatste moment roet in het eten te gooien waardoor ik flink voor lul met de auto aan kwam kakken.
Wel weer een heerlijk feestje meegemaakt daar. Zelfs nog bijna een walvis geharpoeneerd.
Nouja, vandaag heb ik de tegenwerkende bout een rotschop gegeven, het geheel even aangepast en een eerste langere rit gemaakt.
Het rijdt en het werkt!
Uiteraard heb ik alweer een lange lijst liggen met dingen die ik nog moet aanpassen maar het begin is veelbelovend.
Ik laat hieronder even in vogelvlucht het bouwproces zien.
Het proefkonijn is mijn Snavelfiets. (een GSX1100 uit 84 met vele aanpassingen en genoeg vermogen)
Hier ongeveer moet het span komen:
Het wielletje met ophanging ligt ook al klaar zoals je ziet.
Een beetje schuiven en puzzelen met buizen en pijpen geeft de volgende frame lay-out:
En zoiets moet de wielophanging gaan worden:
Na een nachtje slapen besloten om het frame te vereenvoudigen en met 40x40 3mm dik buis was al snel het volgende frame geboren:
Een spatbord heb ik ook al, dat hoort bij het bootje en past exact op het frame, het lijkt net alsof ik er over nagedacht heb:
Fiets op de zijkant want er moet een subframe aan:
Alles afgebakken en eventjes een tijdelijke bak er op en proefrijden maar!!
En een filmpje:
Conclusie tot nu toe:
-140 rijden gaat een stuk beter dan 20.
-Hobbelwegen geven vooral op lage snelheid vervelende klappen in het stuur.
-De vering is in deze opstelling veel te stug
-De hellingshoek naar de bak toe moet groter kunnen dus de uitlaat moet omhoog
-Met spinnend achterwiel rijden is nu nog makkelijker
-LEUK!!!!
Het bootje of klomp heb ik al 5 jaar in huis en het staal en wielophanging lag ook alweer een tijdje te wachten.
Omdat ik graag eigenwijs ben, luister ik niet naar alle adviezen van zijspanrijders over hoe je zelf een zijspan hoort te bouwen. Ik kies ook niet voor een vast span zoals gebruikelijk is maar voor een flexibel span. Een zogenaamde Schwencker.
De deadline was afgelopen weekend, ik had namelijk bedacht dat ik op het Genemuidense Zijspan weekend voor het eerst het span aan de wereld zou laten zien.
Helaas werkte de Almachige Sleutelgod niet mee en besloot Hij op het laatste moment roet in het eten te gooien waardoor ik flink voor lul met de auto aan kwam kakken.
Wel weer een heerlijk feestje meegemaakt daar. Zelfs nog bijna een walvis geharpoeneerd.
Nouja, vandaag heb ik de tegenwerkende bout een rotschop gegeven, het geheel even aangepast en een eerste langere rit gemaakt.
Het rijdt en het werkt!
Uiteraard heb ik alweer een lange lijst liggen met dingen die ik nog moet aanpassen maar het begin is veelbelovend.
Ik laat hieronder even in vogelvlucht het bouwproces zien.
Het proefkonijn is mijn Snavelfiets. (een GSX1100 uit 84 met vele aanpassingen en genoeg vermogen)
Hier ongeveer moet het span komen:
Het wielletje met ophanging ligt ook al klaar zoals je ziet.
Een beetje schuiven en puzzelen met buizen en pijpen geeft de volgende frame lay-out:
En zoiets moet de wielophanging gaan worden:
Na een nachtje slapen besloten om het frame te vereenvoudigen en met 40x40 3mm dik buis was al snel het volgende frame geboren:
Een spatbord heb ik ook al, dat hoort bij het bootje en past exact op het frame, het lijkt net alsof ik er over nagedacht heb:
Fiets op de zijkant want er moet een subframe aan:
Alles afgebakken en eventjes een tijdelijke bak er op en proefrijden maar!!
En een filmpje:
Conclusie tot nu toe:
-140 rijden gaat een stuk beter dan 20.
-Hobbelwegen geven vooral op lage snelheid vervelende klappen in het stuur.
-De vering is in deze opstelling veel te stug
-De hellingshoek naar de bak toe moet groter kunnen dus de uitlaat moet omhoog
-Met spinnend achterwiel rijden is nu nog makkelijker
-LEUK!!!!
Laatst bewerkt: