Shiver, Aprilia più bella, deel 5

Ging ik vandaag, na een jaar stilstand vanwege corona, maar weer eens op mijn Shiver touren. Starten was vorige week probleem, oude benzine, maar aanvullen met nieuwe en schudden en ik een keer lopen.
Ga ik op pad, rustig aan want nog wat roestig, en na een 30 km stop ik even. Zet contact uit met sleutel. En paar minuten later wil ik weer starten. Niks. Alleen een klikje en dash valt uit. Even gewacht en opniuew geprobeerd krijg ik op dash woord ECU met een stekkersymbool ernaast. En weer niet starten. Geen gereedschap bij me maar even alle stekkertjes geprobeerd en zien of accu goed vast zit. Allemaal prima. Daarna zelfde probleem. Of in beeld ECU of woord SERVICE.

Heb uiteindelijk pechhulp moeten bellen en ben opgehaald en thuisgebracht. Enig idee wat de 'schade' kan zijn. Want hier baal ik enorm van. De corona heeft mij financieel ook geraakt en op hoge kosten zit ik nu niet te wachten. Of is er nog iets anders wat ik kan proberen?
pech3.jpg
 
Hoe lang heeft hij stil gestaan? Een accu die een lange perioden leeg is heeft moeite met opladen. Een nieuwe inc montage kost 100 euro en een beetje.
 
Ging ik vandaag, na een jaar stilstand vanwege corona, maar weer eens op mijn Shiver touren. Starten was vorige week probleem, oude benzine, maar aanvullen met nieuwe en schudden en ik een keer lopen.
Ga ik op pad, rustig aan want nog wat roestig, en na een 30 km stop ik even. Zet contact uit met sleutel. En paar minuten later wil ik weer starten. Niks. Alleen een klikje en dash valt uit. Even gewacht en opniuew geprobeerd krijg ik op dash woord ECU met een stekkersymbool ernaast. En weer niet starten. Geen gereedschap bij me maar even alle stekkertjes geprobeerd en zien of accu goed vast zit. Allemaal prima. Daarna zelfde probleem. Of in beeld ECU of woord SERVICE.

Heb uiteindelijk pechhulp moeten bellen en ben opgehaald en thuisgebracht. Enig idee wat de 'schade' kan zijn. Want hier baal ik enorm van. De corona heeft mij financieel ook geraakt en op hoge kosten zit ik nu niet te wachten. Of is er nog iets anders wat ik kan proberen?Bekijk bijlage 1620292
Meet je accu spanning eens. Verder kan je met startkabels via een auto proberen de motor te starten. Uit eigen ervaring weet ik dat als de accu spanning te laag is er van allerhande vreemde meldingen op het display tevoorschijn kunnen komen.
Je kan ook de zaak resetten via service menu.
 
Volgens mij moet je accu na 30 km rijden toch al weer ver genoeg geladen zijn om weer te kunnen starten. Mijn huidige kan het na 3 km rijden alweer, heb ik gisteren gemerkt (helaas)

Ik zou eens de stekker verbindingen nagaan. Loshalen, controleren op corrosie, uitblazen en weer in elkaar drukken. En dat voor alle verbindingen achter de kappen. Kans dat het probleem dan ook weer opgelost is.
 
Volgens mij moet je accu na 30 km rijden toch al weer ver genoeg geladen zijn om weer te kunnen starten. Mijn huidige kan het na 3 km rijden alweer, heb ik gisteren gemerkt (helaas)

Ik zou eens de stekker verbindingen nagaan. Loshalen, controleren op corrosie, uitblazen en weer in elkaar drukken. En dat voor alle verbindingen achter de kappen. Kans dat het probleem dan ook weer opgelost is.
Als je accu lang leeg heeft gestaan kan het zijn dat hij niet meer wil opladen. Dan kun je rijden tot je een ons weegt maar de accu blijft dood.
 
Beste Shiveraars, na 12 heb ik afgelopen donderdag afscheid van Appie genomen. En na een tijdje rustig gedaan te hebben hier ga ik verder op het GS-deel van het forum.

Veel plezier met de mooie en top rijdende Shivers!! Het blijft een heerlijke fiets met veel karakter en mogelijkheden.

groet!
 
net een shiver gekocht uit 2019. Heerlijk rijdende motor zeg. Omdat ik het meeste onderhoud zelf doe koop ik meestal een Haynes manual oid. Voor deze Shiver 900 is die er niet. Heeft iemand misschien een tip voor een werkplaatshand boek? Het boekje wat bij de motor hoort verwijst bij elke handeling naar de dealer :)

gr Erik
 
Als je accu lang leeg heeft gestaan kan het zijn dat hij niet meer wil opladen. Dan kun je rijden tot je een ons weegt maar de accu blijft dood.
De accu heeft al die tijd aan de lader gestaan.

Maar ik ga met jullie suggesties aan de gang. Schoonmaken, stekkers controleren en de accu. Ik hoop dat het meevalt want zeker in deze coronatijd komen extra onkosten wel erg slecht uit. En die berger was ook niet voor niks helaas. Als ik meer weet dan laat ik het hier wel even weten. Dank voor het meedenken want ik heb ik weinig kaas van gegeten.

P.S. Wat voor spanning zou ik minimaal moeten meten aan de accu? Ik heb zo'n multimeter.
 
De accu heeft al die tijd aan de lader gestaan.

Maar ik ga met jullie suggesties aan de gang. Schoonmaken, stekkers controleren en de accu. Ik hoop dat het meevalt want zeker in deze coronatijd komen extra onkosten wel erg slecht uit. En die berger was ook niet voor niks helaas. Als ik meer weet dan laat ik het hier wel even weten. Dank voor het meedenken want ik heb ik weinig kaas van gegeten.

P.S. Wat voor spanning zou ik minimaal moeten meten aan de accu? Ik heb zo'n multimeter.
Vrouwlief haar Shiver had dit exacte probleem na de winter stop. Toevallig gepoetst voor de winterstop?

2 stekkers met slecht contact. Let op bij het in elkaar drukken van de stekkers dat je de ''male'' pennen niet eruit drukt. Startknop wil ook nog wel eens een probleem zijn.
 
De accu heeft al die tijd aan de lader gestaan.

Maar ik ga met jullie suggesties aan de gang. Schoonmaken, stekkers controleren en de accu. Ik hoop dat het meevalt want zeker in deze coronatijd komen extra onkosten wel erg slecht uit. En die berger was ook niet voor niks helaas. Als ik meer weet dan laat ik het hier wel even weten. Dank voor het meedenken want ik heb ik weinig kaas van gegeten.

P.S. Wat voor spanning zou ik minimaal moeten meten aan de accu? Ik heb zo'n multimeter.
Tijdens het laden, hoger toerental dan 1500RPM zou +14V of meer moeten zijn. De accu zelf zou zonder belasting 12,6V moeten hebben en tijdens het starten moet hij niet onder de 11V komen.
Hoe oud is de accu? Gooi hem is aan de druppel lader, meestal hebben die ook wel een test scenario om te kijken of hij stuk is (geen garantie dat hij stuk is of niet maar meer een indicatie). Is je accu ouder dan 4 jaar dan zou ik er de moeite niet insteken en een nieuwe kopen. Als je zelf een beetje handig bent dan ben je voor minder dan 100 euro weer klaar. En zoals hierboven ook aangegeven kan het geen kwaad om alle stekkers even langs te lopen en in te spuiten met WD40 of na het schoonmaken met zuurvrije vaseline in te smeren (houdt het vocht weg).

Als de dynamo gewoon laadt (stroom tijdens rijden boven de 14V) dan kan het alleen je spanningsregelaar of je accu zijn. Beide zijn niet hele dure reparaties. In andere gevallen is het een los stekkertje oid. Maar dit zijn adviezen van een amateur, ik breng mijn motor altijd weg voor onderhoudt ;-)
 
Tijdens het laden, hoger toerental dan 1500RPM zou +14V of meer moeten zijn. De accu zelf zou zonder belasting 12,6V moeten hebben en tijdens het starten moet hij niet onder de 11V komen.
Hoe oud is de accu? Gooi hem is aan de druppel lader, meestal hebben die ook wel een test scenario om te kijken of hij stuk is (geen garantie dat hij stuk is of niet maar meer een indicatie). Is je accu ouder dan 4 jaar dan zou ik er de moeite niet insteken en een nieuwe kopen. Als je zelf een beetje handig bent dan ben je voor minder dan 100 euro weer klaar. En zoals hierboven ook aangegeven kan het geen kwaad om alle stekkers even langs te lopen en in te spuiten met WD40 of na het schoonmaken met zuurvrije vaseline in te smeren (houdt het vocht weg).

Als de dynamo gewoon laadt (stroom tijdens rijden boven de 14V) dan kan het alleen je spanningsregelaar of je accu zijn. Beide zijn niet hele dure reparaties. In andere gevallen is het een los stekkertje oid. Maar dit zijn adviezen van een amateur, ik breng mijn motor altijd weg voor onderhoudt ;-)
Ik ga morgen even meten enzo. Die accu is zeker 4 jaar oud, zo niet ouder. Ik dacht altijd aan de druppellader blijft ie wel goed. Rij ook vrij weinig per jaar. Misschien 2 tot 4 duizend KM. Sinds Corona alleen 10 maanden geleden ritje van 50KM gemaakt. Verder alleen stilgestaan aan de druppellader.
Benzine was toen ook oud 2 weken geleden of zo. En toen was ie na denk 8 a 10 keer starten leeg. Nieuwe benzine in de tank gedaan en accu opgeladen en toen startte ie meteen. Maar kon al niet in servicemenu komen. Dacht dat ik wat fout deed maar misschien toch die accu die niet best is.
 
Ik heb ooit ook eens het sleuteltje in het scherm gehad na een probleem welke ik niet weg kreeg. Na een paar ritjes verdween het sleuteltje toch nog vanzelf. Dus wanhoop niet direct.
 
Ik ga morgen even meten enzo. Die accu is zeker 4 jaar oud, zo niet ouder. Ik dacht altijd aan de druppellader blijft ie wel goed. Rij ook vrij weinig per jaar. Misschien 2 tot 4 duizend KM. Sinds Corona alleen 10 maanden geleden ritje van 50KM gemaakt. Verder alleen stilgestaan aan de druppellader.
Benzine was toen ook oud 2 weken geleden of zo. En toen was ie na denk 8 a 10 keer starten leeg. Nieuwe benzine in de tank gedaan en accu opgeladen en toen startte ie meteen. Maar kon al niet in servicemenu komen. Dacht dat ik wat fout deed maar misschien toch die accu die niet best is.
Als die accu al zo oud is en met jouw klachten denk ik dat dat het euvel is. Voordeel is makkelijk en goedkoop op te lossen. Stilstaan is niet goed voor loodaccu’s en continu aan de lader is ook zeker niet goed voor een accu. Maar als de accu al veel ouder is dan 4 jaar dan heb je gewoon mazzel gehad dat hij niet eerder ermee ophield.
 
Ik ga er maar even vanuit dat de accu het issue is. Straks maar even een YTX12-BS Yuasa bestellen en kijken of ik dan weer kan rijden. Ik probeer nu met de lader nog een keer vol te krijgen en zien of er dan wat meer gebeurd. Dan ben ik helemaal zeker.

Heb nog even een filmpje gemaakt van hoe het er nu voor staat.

 
Die batterij is zo dood als een pier. Als je met het laden nog een keer zou kunnen starten doet hij het de volgende keer waarschijnlijk toch weer niet. Dus ja. Idd lekker een verse nieuwe bestellen en lekker snel weer kunnen rijden :-)
 
Die batterij is zo dood als een pier. Als je met het laden nog een keer zou kunnen starten doet hij het de volgende keer waarschijnlijk toch weer niet. Dus ja. Idd lekker een verse nieuwe bestellen en lekker snel weer kunnen rijden :-)
Dat ie dood is ben ik nu wel van overtuigd:). Maar nog één keer (hopelijk) starten is meer voor mijn gemoedsrust dat de rest in orde is. Die Italianen zijn nou niet altijd electronisch de sterkste. Toen ik 'm net had al een sensor moeten vervangen. Toen reed ie nog wel o.k, maar had ik geen kilometerteller en toerental meer op display. Scheen zo'n issue te zijn wat wel vaker voorkomt. Maar de accu is besteld. Zaterdag hopelijk binnen.

EDIT
Net nog even naar de motor gekeken. Accu leek opgeladen. 13.4 volt. Maar een keer aan de startknop zitten en dropt naar 10. Dus als ik van weekend er nieuwe in kan zetten dan kijken of dat helpt. Viel me nu wel op dat als ik contact aanzette ik een soort tikken hoorden, snel achter elkaar. Een relais ofzo. Op onderstaande video hoor je het ook in begin. Is dat een issue of heeft dat met die lage stroom te maken?
 
Laatst bewerkt:
Dat klikken van het relais is heel normaal als je accu te zwak is.
Er is nog voldoende energie om het relais te schakelen maar er is geen energie meer om de startmotor rond te krijgen. Dat is wat je hoort.

Een volledig geladen accu en bij indrukken van de startknop al net aan 10 volt is een goede indicatie van een overleden accu.
 
Dat klikken van het relais is heel normaal als je accu te zwak is.
Er is nog voldoende energie om het relais te schakelen maar er is geen energie meer om de startmotor rond te krijgen. Dat is wat je hoort.

Een volledig geladen accu en bij indrukken van de startknop al net aan 10 volt is een goede indicatie van een overleden accu.
Die accu was dus overleden.

Had nieuwe accu binnen zaterdag met 12.7 volt geloof ik. Maar wel aan de druppellader gehangen. Gisteren eraf gehaald maar verder geen tijd dus vanmiddag geplaatst. Volt is 12.9x ik en de motor startte meteen. Als de motor loopt dan is het iets van 13.8 volt, zelf 14.x gezien.
Maar gelijk een rondje gereden en prima. Getankt, gestart, loopt. En onderweg ook nog een keer. Ging ook prima. Moet toch weer even vertrouwen krijgen dat alles blijft werken.

Ik heb me ontzettend laten fopen door die display error die die gaf. En met die Italianen gaat er electronisch wel eens wat mis. Maar die waarschuwingen e.d. zijn nu ook weg. En die 'berger' had me dus ook gewoon kunnen laten starten. Die gebruik is dus niet meer.
Blij dus met de support en kennis hier. Was dus schijnbaar zo simpel als vervangen van een accu.

Ik rij in ieder geval weer, very happy. ;) Nu maar duimen dat het zo blijft.
Moet nog wel even een nieuwe achterband gaan scoren want die is wel toe aan vervanging.
 
Als die berger je motor met startkabels weer aan de gang had gemaakt, was de motor verderop bij het uitschakelen waarschijnlijk weer blijven staan. Tenminste als je accu echt zo slecht was.
1 ding scheelt wel. Een warme motor start makkelijker dan een koude motor
 
Na 5 jaar plezier met de shiver vandaag een nieuwe motor aangeschaft, overgestapt van een Shiver 750 naar een Ducati multistrada 1200.

Ik heb nog een stuurbevestigingsplaat liggen van de Shiver met een Ram-bol er op. Ideaal om je Tomtom op te bevestigen. Als ik iemand er blij mee kan maken is hij gratis af te halen in Hoorn.
 

Bijlagen

  • 1620473919464570243948669641158.jpg
    1620473919464570243948669641158.jpg
    259,5 KB · Weergaven: 11
Hallo mede Aprilia rijders,
Sinds februari van dit jaar ben ik de trotse eigenaar van een Aprilia Shiver 900, uit mei 2020. Ik heb hem gekocht met 2350 km op de teller en er al lekker mee gereden . Nu, 2k km verder heb ik ruim een halve liter olie moeten bijvullen. En dat vind ik nogal veel. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen? Is dit normaal voor een Aprilia? Kan het zijn dat dit verbruik nog daalt als ie meer km's draait?
Ik hoor graag ervaringen van jullie.
Groet...
 
Hallo mede Aprilia rijders,
Sinds februari van dit jaar ben ik de trotse eigenaar van een Aprilia Shiver 900, uit mei 2020. Ik heb hem gekocht met 2350 km op de teller en er al lekker mee gereden . Nu, 2k km verder heb ik ruim een halve liter olie moeten bijvullen. En dat vind ik nogal veel. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen? Is dit normaal voor een Aprilia? Kan het zijn dat dit verbruik nog daalt als ie meer km's draait?
Ik hoor graag ervaringen van jullie.
Groet...
Hi en welkom, olie verbruik kan te maken hebben met je rijstijl of een defect. Bij mijn 750 hoef ik tussen beurten in nooit olie bij te vullen. Maar ik rij dan ook erg relaxed met de motor.

Met 2350 km op de teller ben je hem nog een klein beetje aan het inrijden. Maar ik ken geen versie van een nieuwe motor (of auto) die na x km minder olie is gaan verbruiken. Ik zou het even aan kijken gezien je hem net gekocht hebt. Wellicht was er überhaupt te weinig olie gevuld of heb jij hem bijgevuld toen hij op zijn zijstandaard stond. Teveel olie erin is ook zuigerring en koppakking killer trouwens, dan kan de druk te hoog worden.
 
heb je het oliepeil onder dezelfde omstandigheden gemeten? Niet de ene keer met koude motor en de andere keer met warme motor? Volgens het boekje moet je het peil meten met warme motor en rechtopstaand.
 
Voor het eerst echt een dag met het nieuwe ruitje kunnen rijden. Wel echt meer ontspannen achter het stuur. Om het ruitje in een stand te krijgen die weinig turbulentie veroorzaakte maar wel comfortabel zat heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad. Maar nu denk ik dat het top is. Als bonus kom ik erachter dat de brandstof efficiëntie er 10% op voorruit is gegaan. Er ging vandaag na 300Km 13.5 liter brandstof in de tank. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. (Gemiddelde snelheid over de dag was 45km per uur).
Dit was met bagage en met duo op een rit tot onder Maastricht.
 

Bijlagen

  • 32B92785-6266-4CA8-AD58-499A80A8E9DC.jpeg
    32B92785-6266-4CA8-AD58-499A80A8E9DC.jpeg
    378,8 KB · Weergaven: 31
Terug
Bovenaan Onderaan